En helgenatt eller 3 netter på ukedager har veldig lenge vært standarden. Var nesten synd at SAS gikk bort fra det i Europa, for det har endret reiseregulativet til sjappa der jeg jobbet før og måtte plutselig sitte bak gardinen mye oftere. Men, det virker som regelen i en eller annen form lever for interkontinentalt fremdeles ja.
Det ser ut som om mix går fint iallefall https://www.reuters.com/business/he...-vaccines-international-travelers-2021-10-15/
Må si jeg gleder meg veldig til å reise! Spent på hvor lang til immigration på LAX tar. Kan jo gå raskere pga færre reisende, eller tregere pga utvidet sjekk. Time will show!
Er interessert i hvordan du planlegger det praktiske med å komme deg inn til Hawaii? Virker som de har lagt seg på strengere innreiserestriksjoner enn resten av USA pga deltautbrudd i september. 1. Slik jeg forstår situasjonen er det kun de som er vaksinert på amerikansk jord som slipper inn uten karantene. 2. Utlendinger eller uvaksinerte som skal dit må ha en <72 timer gammel covidtest tatt på et forhåndsgodkjent testsenter i USA eller Canada (feks Walgreen). Covidsertifikat fra Norge er vel foreløpig ikke godkjent. 3. Du må vel også registreres i Safe Travel-appen? Jeg er inne på en lignende plan for meg og familien, og prøver å finne en måte å få oss gjennom nåløyet, det virker litt kronglete (vi blir isåfall evt å ta en uke i california, booke time, stå i laang kø og ta covidtester på Walgreen, og så fly videre til Hawaii med disse). Den største gjenværende hindringen som foreløpig hindrer dette er at uvaksinerte barn tydeligvis må testes negativt hver tredje dag på Hawaii for å få slippe inn på restauranter og lignende, noe som isåfall vil være en solid dealbreaker for vår del. Håper du har litt mer oppdatert info om innreisekrav da dette virker utrolig tungvint
På vestkysten finnes det firma som tar covidtest samme dag, bla på flyplassene. I alle fall gjorde det det da jeg fløy til Hawaii i midten av november i fjor. Det er forresten mulig å booke på Walgreens, booking åpner kl 19 lokal tid 4 dager før, dvs at booking fredag åpner mandag kl 19 lokal tid, i alle fall i fjor. Det er nok mulig å gjøre dette som skissert, men det blir DYRT.
Samme inntrykk har jeg, det jeg er mest "spent" på er hva som kreves av bevis/dokumentasjon på dette. Holder det med helsenorge-bevis på telefonen, eller må man ha noe utvidet opplegg?
Det er jo forsåvidt greit nok (og sikkert det jeg kommer til å gjøre også), men om det flyselskapet sitt ansvar å sjekke at disse tingene er i orden burde det vel strengt tatt holde med det man finner på helsenorge.no(?) Nå er riktignok ikke min tur før i slutten av november, så folk har nok «testet» dette før jeg skal ut å fly. Jeg har litt trang timeplan før avreise, så er litt usikker på muligheten for å få hentet papirbevis på test (alt går selvfølgelig, men om det viser seg at det ikke er nødvendig er det en ting mindre å tenke på). En annen ting er at enkelte selskaper krever mer for signerte tester, og ettersom dette i hovedsak er en MR ønsker jeg å holde kostnadene nede.
Kan svare så godt jeg har funnet ut 1) Ja, med mindre man har negativ test fra en trusted partner 2) Vi skal teste oss på LAX når vi lander med SAS. 125 dollar for test som gir deg svar etter 4-5 timer. Flyet til HNL går neste morgen. 3) Den negative testen må lastes opp i Safe Travel ja. Mye mulig at det er en app, men jeg har i alle fall registrert meg gjennom nettsiden. Når man får alt godkjent her får man et type bevis som vises på hotellet i alle fall som bevis for at man ikke trenger karantene. Mulig det samme brukes på restauranter osv. Det virker som at man kan få tatt noen hurtigtester som er godkjent gjennom flyselskapene, men disse koster ca 200 dollar. Trodde aldri jeg skulle betale for å få en pinne opp i nesa frivillig
Det er en "app" i form av en nettside du logger inn på med mobilen. Fremgangsmåten du beskriver her kommer til å fungere så lenge dere har negative tester fra "trusted partners". Nyt Hawaii!
Et lite tips, dersom dere skal til flere øyer - sjekk eventuelle restriksjoner og testkrav nøye. Har vært mye skriving om turister som har måttet returnere til Oahu pga manglende fersk test ved ankomst til de mindre øyene, som har begrenset sykehuskapasitet.
Noen som har klart å finne svar på hva reglene blir fra 8. november med tanke på innreise til USA, tenker da spesifikt på barn (under 12 år). De er jo ikke vaksinert, og slik det står per nå så er det kun innreise for vaksinerte. Det høres jo noe rart ut med tanke på at vaksiner ikke er godkjent for barn per nå.
Usikker hvor offisielt det er enda men det blir nok ikke vaksinekrav til barn under 12år. Ref. https://www.thestar.com/news/gta/20...to-know-as-us-reopens-land-border-travel.html
Nå er det endelig blitt offentlig annonsert. USA åpner 8 november med følgende krav: Fullvaksinerte voksne slipper inn i USA med negativ covidtest tatt siste tre døgn. For uvaksinerte kreves negativ test iløpet av siste døgn før reisen. Miksede vaksiner aksepteres. Alle WHO-godkjente vaksiner aksepteres (feks AstraZeneca). Barn under 18 år slipper inn uten vaksine med negativ covidtest, på samme vilkår som foreldrene (dvs ila siste tre døgn hvis foreldrene er fullvaksinert, eller innen siste døgn hvis foreldrene er uvaksinert). Dette er veldig gledelige nyheter for de fleste som planlegger en reise over dammen. https://www.pbs.org/newshour/economy/u-s-details-new-international-covid-19-travel-requirements
Merk at det kun er amerikanske innbyggere, reisende fra land med svært lav vaksinedekning og mindreårige barn som slipper inn uten å være fullvaksinert.
Hvor har du det fra? Jeg har inntrykk av at vaksinefritaket gjelder alle barn, ikke bare Amerikanske The White House confirmed that children under 18 are exempt from the new vaccine requirements