Reise til USA - test, regler osv

Tråd i 'Reisemål' startet av rookietrader, 22. april 2021.

1. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,138
    Bonuspoeng:
    93
    Last edited: 01. nov 2021
    Lars J, Maggie and obay like this.
  2. Origo

Origo Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,760
    Bonuspoeng:
    113
    1884derby and obay like this.
  3. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,138
    Bonuspoeng:
    93
    Aner ikke hva du snakker om, du må ha sitert feil. :p

Eddie47 liker dette
  4. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,870
    Bonuspoeng:
    183
    Selv om turen 8.november henger i en tynn tråd, skal man jo ikke gi opp før det er er for sent, så må begynne å forberede meg litt i tilfelle vi kommer av gårde. Sjekket et gammelt testresultat på helsenorge.no, og det ser ut til at informasjonen der tilfredsstiller kravene til testing. Planen er derfor å bestille en test via kommunen på fredag. Om jeg har forstått kravene riktig vil en test tatt på fredag, være gyldig for reise med avgang mandag? Og utskrift av testresultatet fra helsenorge.no er tilstrekkelig? Dokumentet er jo ikke attestert på noe vis, men har ikke helt klart å forstå om attestasjon er nødvendig eller ikke.

Lillegutt and lokke like this.
  5. lokke

lokke Medlem

Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    33
    Har avreise noen dager etter deg og har samme plan. Utskrift av koronasertifikat fra HelseNorge (den flerspråklige pdf versjonen som ser litt mer ‘offisiell’ ut) som viser vaksine og negativ hurtigtest. Fra det jeg kan lese skal det være tilstrekkelig, men har vel ikke kommet offisielle detaljer enda…

tobeornot999, Lillegutt and Jeanette like this.
  6. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,344
    Bonuspoeng:
    293
    Med erfaring fra mange andre land og deres oppfølging (eller ikke, mest) av innreisevilkår tenker jeg dette går bra.

Selv om man egentlig ikke kan sammenligne, selvsagt.

"Fin" utskrift med flagg og EU-stjerner fra helsenorge vil nok funke i USA også. De digger papir-dokumentasjon der borte :D

Tenker meg en tur til MIA, via EWR selv i neste uke - og er ikke så veldig bekymret for innreise. Men selvsagt en ekstra opp-i-nesen prøve igjen - så den kommer på det offisielle sertifikatet.

Jeanette liker dette
  7. Origo

Origo Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,760
    Bonuspoeng:
    113
    Fint om dere poster erfaring (vedrørende om dette holder)…:)

Maggie liker dette
  8. Gabface

Gabface Medlem

Likes mottatt:
    439
    Bonuspoeng:
    63
    Til diskusjonen over - hentet fra CDC;

Krav til informasjon på test resultatet:
    9B5D528E-5E16-4FDB-810C-38271EA2BA0F.png
    Alle boksene på dette bildet er sjekket av på testene man kan se på helsenorge. Eneste er at jeg klarer ikke se(heller ikke på utskrift versjonen) hvordan type test det er, kravet er jo NAAT eller antigen. Mulig dette går på min kunnskap, og det faktisk er synlig men skrives annerledes etc.

Det står på helsenorge på en test: analyse -SARS-CoV-2 RNA(men er vel ingenting her som tilsier naat eller antigen?

9. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    593
    Bonuspoeng:
    93
    På seneste test på sertifikatet på HelseNorge står det "Type of test: nucleic acid amplification test with probe detection" her. Med andre ord dokumentasjon på at det er en NAAT (Nucleid Acid Antigen Test).

Jeanette and Gabface like this.
  10. Gabface

Gabface Medlem

Likes mottatt:
    439
    Bonuspoeng:
    63
    ok, og hvis det du tok var en kommunal test som bruker PCR(en type NAAT) som standard og det fremkommer på nyere tester, så kan jo dette brukes mot reise til eks USA, og det vil være gratis kontra 1000,- +. Så lenge man får time som passer med avreise 3 dager før..

Min siste test er for et år siden og da fremkom det ikke noen informasjon om «type of test.

greit å vite, takk.

cothom liker dette
  11. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    593
    Bonuspoeng:
    93
    Dette var en kommunal PCR-test, ja.

Gabface liker dette
  12. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,812
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som vet hvordan det er med innreise for barn (13 år) til USA som kun har fått ett skudd?

13. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,668
    Bonuspoeng:
    183
    Barnet må ha to doser for å telle som vaksinert, men slipper karantene når det reiser i følge med fullvaksinert voksen. Alle uvaksinerte over to år må ta test etter ankomst til USA, men det praktiske rundt dette er foreløpig litt uklart.

https://www.usatoday.com/story/trav...rantine-cdc-air-travel-system-nov/6217959001/

https://www.cdc.gov/quarantine/cruise/pdf/Vax-Order-10-30-21-p.pdf

indahla and Maggie like this.
  14. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    915
    Bonuspoeng:
    93
    "The viral test must be conducted on a sample taken no more than 3 days before the flight’s departure from a foreign country if you show proof of being fully vaccinated against COVID-19."

Avreise 9.des, betyr det at test kan tidligst tas 6. des eller 7. des?

15. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,870
    Bonuspoeng:
    183
    Har du avreise 9.desember, kan test tidligst tas tre dager før avreise, dvs den 6.

Anbefaler å lese her https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/testing-international-air-travelers.html

"For example, if you are fully vaccinated and your flight is at 1pm on a Friday, you could board with a negative test that was taken any time on the prior Tuesday or after. If you are not fully vaccinated and your flight is at 1pm on a Friday, you could board with a negative test that was taken any time on the prior Thursday."

Bubba, Malmo, Flyingdutchman and 2 others like this.
  16. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,920
    Bonuspoeng:
    183
    Svingte som bare rakkern. Frivillig dose satt på drop-in med valg mellom Pfizer og Moderna,

17. Elmo

Elmo Medlem

Likes mottatt:
    702
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig lovende! har du link til meldingen?

18. lokke

lokke Medlem

Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    33
    Noen som vet om hurtigtesten som SAS linker til fra sin nettside (https://oslohelse.no/sas-choose-location-no/) er godkjent som dokumentasjon for innreise til USA? Hurtigtesten til 645kr er nesten halv pris av hva Volvat og en del andre vil ha…

19. Gabface

Gabface Medlem

Likes mottatt:
    439
    Bonuspoeng:
    63
    PCR eller antigen er kravet til USA. Vet ikke hvilken kommune du bor i, men i Oslo er PCR standarden for de gratis kommunale testene. Ergo du kan ta en gratis test og den vil fungere som din test for innreise til USA.

Jokeren blir jo når du reiser, for min del som drar til USA på en mandag og kan ta testen på fredagen er jeg litt redd resultatet ikke vil komme på helsenorge/eu sertifikatet ila helgen da ting sikkert er «stengt». Så jeg må litt i tenkeboksen selv om jeg skal betale.

og for å svare på spørsmålet ditt så ja den testen til 645 er en antigen test og således gyldig for innreise til USA.

Last edited: 05. nov 2021
    lokke liker dette
  20. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,870
    Bonuspoeng:
    183
    Man pleier å få svar også i helgene.

Gabface liker dette

Del denne siden