Reise til USA - test, regler osv

Tråd i 'Reisemål' startet av rookietrader, 22. april 2021.

1. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,959
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som vet på hvor kort varsel man kan kansellere en time hos dr dropin?

2. Meursalt

Meursalt Medlem

Likes mottatt:
    226
    Bonuspoeng:
    33
    Hawaii letter på innreisereglene og dersom man er fullvaksinert (ikke lenger krav om vaksine(r) satt i USA) så slipper man karantene i 10 dager. Krav om koronatest hos godkjent partner i USA gjelder kun dersom man ikke er vaksinert.

Jeanette liker dette
  3. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Så bra! Har du link?

4. Meursalt

Meursalt Medlem

Likes mottatt:
    226
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg har ikke nok innlegg til å legge inn lenker, men det står på FAQ siden til Hawaii sine reisesider (hawaiicovid19dotcom) som er omtalt tidligere i tråden. Her står det under "VACCINATION EXCEPTION PROGRAM Questions for Domestic Travelers from the United States or its Territories" at fullvaksinerte (all countries from 8 november) slipper karantene og testing i USA.

Last edited: 09. nov 2021
    Jeanette liker dette
  5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,241
    Bonuspoeng:
    183
    Kun gående.

Gabface liker dette
  6. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,241
    Bonuspoeng:
    183
    Alle med noeak
    Alle med norsk personnummer kan møte opp og testes gratis.

RoadKing liker dette
  7. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,241
    Bonuspoeng:
    183
    Nei. Kommunen skriver tydelig på nettsidene at det er test stasjonen som bestemmer hvilken metode man testet med.

Selv fikk jeg PCR, og som andre har nevnt er dette det vanligste (igjen, ifølge kommunen selv)

RoadKing and Maggie like this.
  8. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg klarer ikke helt å finne informasjon om test som jeg forstår Ringte kommunen her og hvis man skal på reise får man kun hurtigtest, er denne god nok for USA reise?

9. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Usa godtar både PCR og hurtigtest, men presiserer at både PCR og hurtigtest må være av "godkjent" type. Jeg vil anta at hurtigtester som benyttes i Norge tilfredsstiller kravet. Men hvis din kommune normalt tar PCR trenger du jo ikke å si at du skal testes fordi du skal på reise.

tobeornot999 liker dette
  10. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar. De bruker kun PCR ved symptomer og jeg ønsker ikke lyve om det.

trygveat liker dette
  11. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, hvis de spør direkte skjønner jeg selvsagt det. :)

Anita liker dette
  12. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,241
    Bonuspoeng:
    183
    Kort sagt; alt som lastes opp til Helsenorge av den som tar testen, holder for innreisen. Hjemmetest vil ikke være godt nok - men hurtigtest gjort av sykepleiere på et legekontor eller hos kommunal teststasjon holder lenge.

Jeg anbefaler utskrift på papir av kontrollsiden på Helsenorge, om man først klikker på utskriftsvennlig format, etter å ha valgt Koronapass fra forsiden (altså login på helesnorge, velg boksen for koronapass, deretter velg kontrollside, og velg så linken for utskriftsvennlig format. Da får man en PDF på 3 sider som bør skrives ut.

Den ser offisiell og fin ut, oppfyller EU sine krav (og USA sine, siden de godkjenner EU sin attest), og gir 1 side som viser vaksinasjon, 1 side som viser siste test og resultat, og 1 side som viser om du har hatt covid-19. Den siste trenger du ikke skrive ut eller ta med om du ikke har vært smittet.

Det var ingen kontroll av covid papirer i det hele tatt i New York for et par dager siden, men på OSL vil de se alle papirene før de utsteder boardingpass.

13. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk for svar, da tester vi hos kommunen

tobeornot999 liker dette
  14. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,959
    Bonuspoeng:
    293
    Et spørsmål fra en venn, hva kreves for returen til Europa?
    Kanskje litt avhengig av flyselskap og transitt flyplass.
    Hva trengs for å komme inn på flyplassen i USA?

holmen liker dette
  15. obay

obay Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,661
    Bonuspoeng:
    183
    For flighter til Norge/Danmark/Sverige så tror jeg ikke en trenger annet enn ett munnbind

16. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,959
    Bonuspoeng:
    293
    Tror?

17. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Som det står over her, alt av tester som kommer på EU sertifikatet er vel godtatt. Jeg tok antigen hurtigtest hos HelseOslo og svar på 15 min. Brukte linken på SAS sine sider så da var det vel rundt 650,- men selvfølgelig bedre hvis man kan få det gratis via kommunen.

På Newark i går så det ut til at alle utlendinger fikk sine papirer sjekket etter immigrasjonen og de sjekket både vaksinestatus og testresultatet på den 3-siders utskriften fra Helse Norge.

RoadKing and trygveat like this.
  18. obay

obay Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,661
    Bonuspoeng:
    183
    Dvs det er slik i skrivende stund. Nå strammer jo Danmark inn litt så usikker hva som skjer da. Har vel vært ganske så relax for transit i EU dog.

19. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,971
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som har vært over med barn etter at USA åpnet 8/11 og kan bekrefte at de ikke må i karantene? Skal selv over med en 12-åring (fått en dose) i påsken 2022.

20. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,744
    Bonuspoeng:
    183
    Oppdaterte retningslinjer fra CDC er tydelig på at uvaksinerte barn som reiser i følge med fullvaksinert voksen er unntatt karantene, men at de må ta en test 3-5 dager etter ankomst. Slike regler er ferskvare og kan nok endre seg flere ganger før påske.

https://www.federalregister.gov/d/2021-24385/p-62

indahla and Maggie like this.

Del denne siden