Reise til USA - test, regler osv

Tråd i 'Reisemål' startet av rookietrader, 22. april 2021.

1. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,016
    Bonuspoeng:
    93
    Har prøvd å lese meg opp på denne 3-5 dagers testen, og etter alt jeg kan forstå er dette noe man selv er ansvarlig for.

Testen blir ikke registrert eller må bevises noe sted, men ettersom man signerer på at man skal ta den, er det nødvendigvis ikke smart å droppe den heller.

Det er ingen krav til hvilken type test det er, så jeg kommer til å ta med antigen hjemmetest hjemmefra og benytte den. Evt. filme testseansen for å ha noe form for bevis tilfelle rottefelle.

…Når det er nevnt fikk vi nettopp beskjed om at noen i klassen til hun som skal være med på tur er smittet, så spørs om vi kommer oss lengre enn til testsenteret. o_O

2. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    995
    Bonuspoeng:
    93
    Idag reiste vi til USA med SAS. Cph-ewr. Ikke en eneste gang måtte vi vise coronapass, testbevis eller vaksinebevis. Måtte levere en egenerklæring i gate i cph. Man kunne også bli plukket ut til tilfeldig kontroll på EWR sa de. Men vi ble ikke det. Vet ikke om dette er representativt, men tidene har iallefall endret seg siden vi reiste til USA i sommer :)

Last edited: 14. nov 2021
  3. oalex

oalex Medlem

Likes mottatt:
    275
    Bonuspoeng:
    63
    Vi viste utskrift av negativ antigen hurtigtest og EU vaksinepass ved innsjekk SVG da vi fløy til MIA fredag. I tillegg fylte vi ut et egenerklæringsskjema før boarding på OSL.

Immigrasjon på MIA gikk unna på en snau time, var en del kø og selvbetjeningskiosker var tatt bort. Mannen i skranken stilte ingen spørsmål eller ba om fingeravtrykk, tok kun bilde og ønsket velkommen tilbake til US.

4. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Hva slags skjema var dette egenerklæringsskjema? Har du en link eller mere info om dette?

5. oalex

oalex Medlem

Likes mottatt:
    275
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk det utlevert på gate. To kryss og en signatur på at du var vaksinert og hadde testet negativt for covid-19.

TravelManBiz liker dette
  6. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
  7. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,133
    Bonuspoeng:
    183
    Vi som ikke har «normale» reiseruter må nesten regne med litt ekstra papirarbeid. :p

TravelManBiz liker dette
  8. Elmo

Elmo Medlem

Likes mottatt:
    702
    Bonuspoeng:
    93
    Vi fløy TRD-CPH-ZRH-LAX i går, to voksne og to barn på 7 og 13 år. Første leg m SAS, siste to m Swiss C. Vi voksne er fullvaksinerte (jeg har Astra og Moderna i kombinasjon, mens kona har Pfizer x2). Vi og barna tok kommunale spyttprøver (NAAT) tre dager før avreise i Trondheim, fikk prøvesvar etter ca 20 timer på helsenorge. Lastet opp EU-sertifikatene m vaksinebevis/testsvar, sveitsiske transittbevis, og amerikansk combined declaration and attestation forms via nettportalen til Swiss/lufthansa dagen før avreise og fikk umiddelbart godkjent all dokumentasjon elektronisk. Da vi kom til Værnes på morgenen var det uproblematisk å sjekke oss inn hele veien med innsjekkingsautomat.

i Zürich var det bare å fremvise passene i pre-check v gaten uten noe mer dokumentasjon for å få stemplet boardingkortene klarert for innreise til USA. Det hele fungerte med andre ord overraskende enkelt, og vi nyter for øyeblikket sol og bading på hotellet her i Beverly Hills. Det er meldt 29 grader celcius og knallsol i dag så bekymringen min for at California ville bli for kaldt i november var foreløpig helt grunnløs.

Planen videre er å ta covidtester på wallgreen’s av barna om fem dager for å kunne fly videre til Hawaii for en siste ferieuke der før turen bærer tilbake hjem. Har brukt mye tid på å lese regler/forberede turen med tanke på evt reiserestriksjoner når det gjaldt å reise hit med barn uten fullvaksinert status, og kan nå ikke gjøre annet enn å anbefale dette opplegget til andre barnefamilier som lurer på det samme som jeg gjorde.
    Just go for it!

EndreD, rookietrader, Bolle and 21 others like this.
  9. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Strålende info, takker!

Elmo liker dette
  10. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,236
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kom fra USA til Sverige i dag tidlig.

Hyggelig, men kontant, kvinnelig passkontrollør spurte om jeg var vaksinert. Jeg sa ja. Hun sa "kan du dokumentera vaksinen?"

Jeg hadde med utskrift fra helsenorge. Og etter hun scannet QR koden var hun happy.

Så nei, munnbind alene er ikke nok til innreise :D

Lillegutt liker dette
  11. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,016
    Bonuspoeng:
    93
    Det er faktisk ikke innreisekrav til Norge (for nordmenn?), men er man ikke vaksinert må man i karantene.

12. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,743
    Bonuspoeng:
    183
    ... men det er krav om negativ test eller vaksinesertifikat for transit gjennom Sverige. Nå har vel uansett de fleste dette i orden på vei hjem fra USA :)

awt and Jeanette like this.
  13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,236
    Bonuspoeng:
    183
    Stedet du reiser til USA fra samler inn skjemaet.

Jeg har ingen ide om hvilken nytte skjemaet har, annet enn at flyselskapet selv kan dokumentere at passasjererene deres har bekreftet og signert på at de er vaksinert osv.

SAS i Oslo (til EWR, forrige uke) beholdt skjemaet "under disken" da de gjorde pre boarding og dokument kontroll.

14. Elmo

Elmo Medlem

Likes mottatt:
    702
    Bonuspoeng:
    93
    En liten oppdatering vedr hawaii. Vi hadde tenkt å gjøre covidtestene som kreves via drive-through på wallgreen’s. Når jeg skulle booke tidspunktene må man legge inn amerikansk ID nummer (førerkort eller state ID). Testene er gratis såfremt man har dette eller amerikansk helseforsikring. Jeg tenkte at vi heller kunne betale med kredittkort for testingen, men det finnes ingen måte å reservere en betalt test via verken Wallgreens eller CVS, de må vist være gratis. Det neste alternativet er å benytte seg av en ordning for fattige (federal support program for the uninsured) men der gikk grensen for kleinhetsfølelse, så jeg har nå booket og betalt fire hawaiigodkjente PCR- tester på LAX i morgen (til 125 USD per stk). Litt stress å måtte kjøre innom flyplassen parkere, finne testsenteret i terminal 6 og testes når vi faktisk ikke skal fly før fredag.

Ombo, tobeornot999, indahla and 2 others like this.
  15. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,048
    Bonuspoeng:
    93
    Vet du hvor lenge det tar å få svar på den testen? Jeg flyr evt LAX-MCO for å joine et cruise fra Orlando, der kreves det negativ PCR test for man får komme ombord. Hvis man får svar kjapt kan jo dette gjøres i forbindelse med avreise for min del.

16. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Prøver å booke Amtrak, men får ingen ting til å fungere. Nokon tips frå nokon?

17. MrBister

MrBister Medlem

Likes mottatt:
    508
    Bonuspoeng:
    93
    Kan rapportere om at dokument-kontroll er enkelt og greit, etter en reise fra CPH - LAX den 10. november, med retur i går (i BIZ med poengbillett, selvfølgelig).

Så lenge man har dokumentasjon på vaksine, negativ covid-test siste 72 timer, og vista klar, så er alt veldig enkelt. For de som ikke hadde skjemaer utfylt utover dette, var det mange som fikk skjemaer ved gaten hos SAS i CPH - slik som egenerklæringsskjema. Virket som crew var behjelpelige.

Som en liten sidenote - jeg fikk "SSSS" på mitt boardingkort - og det resulterte - som forventet med en liten ekstra sjekk i CPH ved gate + noen spørsmål. Gikk enkelt og greit. Jeg har aldri opplevd dette før.
    Men det stoppet tydeligvis ikke der, fordi når vi landet i LAX, sto det klar 2 uniformerte herremenn og huket tak i meg - som om de visste hvem de var på jakt etter - og jeg var tydeligvis den eneste på flyet de tok til side - og rett på intervju. Det også gikk helt greit.

Vi hadde også en innenrikstur mellom LAX - DEN dagen etterpå (og bil tilbake til LAX), og det var mye folk i den innenriks-terminalen vi var i. Der fikk jeg også SSSS på boardingkort, og jeg var den eneste av flere hundre ved sikkerhetskontrollen som ble tatt til side, måtte igjennom egen sikkerhetskontroll, røngten-maskin, gjennomgang av bagasje, og bodyfrisket i 10 minutter, som involverte 3 personer, blant annet en supervisor. Helt greit, men hva skjer liksom. Jeg forsøkte å spørre om jeg slipper dette neste gang jeg reiser til USA, og det mente de at det gjorde.
    Når jeg endelig var ferdig med dette, ble det stor oppstandelse ved gate, fordi hun i skranken fikk opp et stort rødt kryss så jeg, og en supervisor måtte skrive inn passord for at jeg i heletatt skulle komme ombord.

Samme leksa på veien hjem fra LAX til CPH, stor kø ved sikkerhetskontroll, og jeg som eneste i hele området blir tatt til side og må gjennom røngten og bodyfrisket både her og der, til reisefølgets store fornøyelse. Og igjen stor oppstandelse ved gate, når de ser rødt blinkende lys. Jeg forsinket oppstart av boarding med 10 minutter - noe de annonserte på høyttalere, og crew sprang rundt, ringte og styrte på veldig.

Men er det vanlig at en slik SSSS følger deg igjennom hele turen, frem til du reiser derfra? Det var jo for meg morsomt og en erfaring rikere, men det fremsto jo som om jeg hadde gjort noe veldig galt på tross av at jeg er uskyldigheten selv. Har reist til USA 3 ganger tidligere uten at noe slikt har skjedd.

Last edited: 16. nov 2021
    EndreD liker dette
  18. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,959
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har hatt SSSS flere ganger i USA, men da var det bare når jeg hadde "one way ticket and single male". Da jobbet jeg litt rundt omkring i sørstatene.

tobeornot999 and MrBister like this.
  19. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,743
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har kun vært borte i at fire S-er har vært gjeldende for en bestemt flyvning/boarding pass. Med mindre rutinen er endret pleier dette også kun å bety ekstra sjekk i sikkerhetskontroll, så det at du fikk spesialbehandling i immigrasjon betyr kanskje at du har blitt flagget spesielt hos Homeland Security.

tobeornot999 and MrBister like this.
  20. MrBister

MrBister Medlem

Likes mottatt:
    508
    Bonuspoeng:
    93
    Det var det jeg også trodde at det kun gjaldt en bestemt flyvning. Men det ble - alle gangene - etter hvert veldig lettbeint og hyggelig stemning blant disse sikkerhetsfolka. Jeg ble på ingen måte sjenert av sjekkene.

Last edited: 16. nov 2021
    tobeornot999 liker dette

Del denne siden