Kan rapportere om at dokument-kontroll er enkelt og greit, etter en reise fra CPH - LAX den 10. november, med retur i går (i BIZ med poengbillett, selvfølgelig).
Så lenge man har dokumentasjon på vaksine, negativ covid-test siste 72 timer, og vista klar, så er alt veldig enkelt. For de som ikke hadde skjemaer utfylt utover dette, var det mange som fikk skjemaer ved gaten hos SAS i CPH - slik som egenerklæringsskjema. Virket som crew var behjelpelige.
Som en liten sidenote - jeg fikk "SSSS" på mitt boardingkort - og det resulterte - som forventet med en liten ekstra sjekk i CPH ved gate + noen spørsmål. Gikk enkelt og greit. Jeg har aldri opplevd dette før.
Men det stoppet tydeligvis ikke der, fordi når vi landet i LAX, sto det klar 2 uniformerte herremenn og huket tak i meg - som om de visste hvem de var på jakt etter - og jeg var tydeligvis den eneste på flyet de tok til side - og rett på intervju. Det også gikk helt greit.
Vi hadde også en innenrikstur mellom LAX - DEN dagen etterpå (og bil tilbake til LAX), og det var mye folk i den innenriks-terminalen vi var i. Der fikk jeg også SSSS på boardingkort, og jeg var den eneste av flere hundre ved sikkerhetskontrollen som ble tatt til side, måtte igjennom egen sikkerhetskontroll, røngten-maskin, gjennomgang av bagasje, og bodyfrisket i 10 minutter, som involverte 3 personer, blant annet en supervisor. Helt greit, men hva skjer liksom. Jeg forsøkte å spørre om jeg slipper dette neste gang jeg reiser til USA, og det mente de at det gjorde.
Når jeg endelig var ferdig med dette, ble det stor oppstandelse ved gate, fordi hun i skranken fikk opp et stort rødt kryss så jeg, og en supervisor måtte skrive inn passord for at jeg i heletatt skulle komme ombord.
Samme leksa på veien hjem fra LAX til CPH, stor kø ved sikkerhetskontroll, og jeg som eneste i hele området blir tatt til side og må gjennom røngten og bodyfrisket både her og der, til reisefølgets store fornøyelse. Og igjen stor oppstandelse ved gate, når de ser rødt blinkende lys. Jeg forsinket oppstart av boarding med 10 minutter - noe de annonserte på høyttalere, og crew sprang rundt, ringte og styrte på veldig.
Men er det vanlig at en slik SSSS følger deg igjennom hele turen, frem til du reiser derfra? Det var jo for meg morsomt og en erfaring rikere, men det fremsto jo som om jeg hadde gjort noe veldig galt på tross av at jeg er uskyldigheten selv. Har reist til USA 3 ganger tidligere uten at noe slikt har skjedd.
Vis alt...