Reise til USA - test, regler osv

Tråd i 'Reisemål' startet av rookietrader, 22. april 2021.

1. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har fått SSSS to ganger (på rundt 20 turer) til USA, det har kun vært ekstra sikkerhetssjekk og spørsmål. I CPH har SAS f.eks. eget avlukke på gaten hvor de kjører SSSS ekstrakontroller. Har aldri opplevd at noen har huket meg etter ankomst og det kan vel som nevnt heller være en immigrasjonsrelatert sak.

Nå er det ikke kjent hva som flagger folk som reiser til USA, men det sies at billetter kjøpt for kontanter, kjøpt tett opp mot avreise, enveis, solo male og sikkert en hel del type racial profiling også kan spille inn i hva som blir flagget av algoritmene. Noe er nok rett og slett bare tilfeldig stikkprøve også.

MrBister liker dette
  2. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,408
    Bonuspoeng:
    113
    En annen ting som lett kan gi deg SSSS er hvis du flyr fra et annet land enn nasjonaliteten/passet tilsier. Altså første legg.

3. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,236
    Bonuspoeng:
    183
    Smilte godt av denne posten :)

Men ja, helt enig, både kleint og feil å bruke en ordning som er ment for de minst bemidlede i USA.

Selv om alternativet var temmelig dyrt, så sender i alle fall jeg kudos for valget av testmetode :)

Elmo liker dette
  4. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,236
    Bonuspoeng:
    183
    Samme på OSL også, på gate F18. Innerst til venstre når man ser inn i pre-departure området fra inngangen til det samme området.

Pre-check av docs ved 2 flyttbare skranker rett utenfor gate-området, og mens jeg selv var innenfor og stod i køen for priority boarding forrige uke så jeg 4-5 personer som ble tatt inn på et rom for kontroll etter SSSS på de 10-15 minuttene jeg køet.

Det var vanlige vektere som plukket folkene til side (sikkert på signal fra damene som sjekket boarding passes/docs). Han ene som ble kontrollert, en eldre mann, ble litt fortvilet fordi kona var like bak og han ville ikke gå fra henne. Men vekteren sa at det tar bare noen få minutter. Og ganske riktig, han kom ut igjen av rommet 4-5 minutter etterpå.

5. Landing

Landing EBD

Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    13
    Hadde samme problemet for noen uker siden, mener det løste seg da jeg satt inn to nuller foran telefonnummeret mitt.

Fikk billetten på e-post, så satser på at det ikke byr på noen videre problemer.

6. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    24,033
    Bonuspoeng:
    183
    Har reist en del ganger til USA alene, fra Tyskland, Norge og Danmark, som Nederlender. Kun en gang har jeg blitt spurt om å vise frem noe som tilsa at jeg bor i Norge, Norsk førerkort ved siden av NL pass var greit. Dette skjedde på Gardermoen, uten at jeg hadde SSSS. Har aldri hatt SSSS på boardingkortet. Kanskje jeg får det i januar pga veldig kort opphold, vi får se. Uansett ikke noe man får gjort med det annet enn å godta pat down osv.

tobeornot999 liker dette
  7. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,133
    Bonuspoeng:
    183
    Dette stemmer nok ikke alltid. Har ei venninne med pass fra et asiatisk land, gift og bosatt i Norge som reiste ofte til USA pre-corona pga familie og jobb, enten non-stop fra oslo eller via et tredje land, men hun fikk aldri SSSS. Jeg med norsk pass som kun har reist non-stop til USA fra Oslo to ganger, begge gangene med United, fikk SSSS… men aldri via tredje land. For meg er det fortsatt mysterium hva hva som gjorde at jeg ble plukket ut begge gangene.

Last edited: 16. nov 2021
  8. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Det var noko så j@£$€, men fekk det til no på app på Iphone, då ikkje chrome, Opera eller android fungerte...
    Så då er det sikra 4 billetter på Amtrak mellom DC og NYC black friday!

RoadKing, trygveat and tobeornot999 like this.
  9. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,096
    Bonuspoeng:
    93
    Også hvis du krysset av for "har blitt hostet på de siste 14 dagene"? Det var den vi brukte, og jeg får opp "You're eligible for free covid testing" - men OBS - jeg tester i Connecticut, ikke California. Kan være forskjellige delstats-programmer ute og går her.

10. Elmo

Elmo Medlem

Likes mottatt:
    702
    Bonuspoeng:
    93
    De testene jeg bestilte tar 3-5 timer å få svar på. De hadde også en opsjon for 1 times svartid til 188 USD, men vi har nesten tre døgn før neste flyvning så det ga ingen mening. Jeg vil anta at den nok er mer aktuell for din del.

Magnus77 liker dette
  11. Elmo

Elmo Medlem

Likes mottatt:
    702
    Bonuspoeng:
    93
    Det ser ut som du har funnet løsningen. Jeg tenkte faktisk helt motsatt og krysset nei på alle sjekkspørsmåkene vedr covidrisiko (feber/hoste/tap av luktesans etc etc, og diverse risikoer som om vi hadde vært nærkontakt eller blitt hostet på. Jeg hadde jo tross alt oppgitt alle personalia for oss og så for meg et eller annet rødt flagg som gjorde at vi ble instruert i å gå i hotellkarantene. Hadde jeg visst at vi istedet ble premiert med en covidtest som kunne ta oss videre til Hawaii hadde jeg kanskje revurdert hele greia.
    Jeg ser virkelig fram til den dagen man kan reise uten noen som helst tanker omkring munnbind, hyppige PCR-tester, karantenekrav, opplasting av sertifikater og helseskjemaer, stadige regelendringer, plexiglass og påminnelser om å holde avstand i køer som overhode ikke går an å holde avstand i…

tobeornot999 liker dette
  12. Lillegutt

Lillegutt Lonesome traveler

Likes mottatt:
    1,062
    Bonuspoeng:
    93

Du kan hente litt info her:
    Everything You Need To Know About Getting An "SSSS" On Your Boarding Pass - One Mile at a Time

MrBister liker dette
  13. Supersergei

Supersergei Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    721
    Bonuspoeng:
    93
    Kort spørsmål: Er det vanlig "behandlingstid" på ESTA om dagen?

14. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,016
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk svar på en time for noen uker siden.

15. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, vanlig svartid. Bør få svar umiddelbart eller i løpet av et par timer. Det er hvertfall erfaringen fra 2 voksne herfra som tidligere har fått esta uten problemer.

Supersergei liker dette
  16. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,236
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, tar en dag eller to.

Også i de tilfellene hvor du fikk automatisk-ja på 2 minutter tidligere. Er nå min erfaring, men det kan jo ha vært andre grunner.

De advarer på nettsiden der man søker om at det nå gjøres manuell gjennomgang og at man må regne med mer tid på svar enn før.

Supersergei liker dette
  17. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk svar på min etter 2t. Greieste er bare å søke nå hvis du planlegger å reise om ikke så veldig lenge. Jeg bare la in Unknown på min når der gjaldt opphold første natten.

18. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,048
    Bonuspoeng:
    93
    Så vidt jeg vet kan man ha flere innreiser til USA med samme ESTA? Det skal vel ikke by på noen problemer å komme inn i USA igjen når jeg var der 3 uker tidligere? Misbruk av visum osv? Vet jo aldri med den gjengen der...

19. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,959
    Bonuspoeng:
    293
    ESTA er for 2 år. Innenfor de årene står du fritt til å reise inn så ofte du vil, forutsatt at du har returbillett.

Magnus77 and Jeanette like this.
  20. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Det med returbillett, er det noe de sjekker når jeg ankommer USA?

Del denne siden