Reise til USA - test, regler osv

Tråd i 'Reisemål' startet av rookietrader, 22. april 2021.

1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,236
    Bonuspoeng:
    183
    Det er visstnok lurt med en papirutskrift (jeg hadde min for hånden) som dokumenterer at du har billett ut av USA også. I fall de spør.

Men de spurte ikke meg på grensen ved EWR forrige uke.

TravelManBiz liker dette
  2. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,236
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som vet om man "kommer lettere inn" etter å ha brukt ESTAen før?

Jeg merket meg, og fulgte et skilt for first-time travel på ny ESTA - men rakk aldri å se om det var annen/fordelaktig kø for dem som hadde brukt ESTAen til innreise tidligere også.

3. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, er det ikke noe som heter recurring ESTA? Får man da et kryss over? Husker ikke helt her.

4. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,236
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, de skiller i alle fall ut dem som bruker en ny ESTA for første gang.

Men jeg vet som sagt ikke om det gjør noen forskjell.

5. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    65,240
    Bonuspoeng:
    293
    Har aldri vist det til noen. Ingen har spurt heller, på de 17 gangene jeg har vært der de siste årene. Kanskje det er annerledes hvis man har to enveis bookinger.

6. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,959
    Bonuspoeng:
    293
    De spør gjerne hvor lenge jeg skal være …. litt rare blikk når jeg sier jeg reiser tilbake (1-3 dager)

7. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,971
    Bonuspoeng:
    293
    Flash back Canada ;)

Eddie47 liker dette
  8. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Synes vi alltid får spørsmål om hvor lenge vi skal være jeg, men ikke måttet vise returbillett. En gang fikk jeg kjeft for at vi ikke hadde en skriftlig oversikt over alle hoteller/steder vi skulle til - og nøyaktig hva vi skulle gjøre. «Turist» holdt ikke Men vedkommende hadde nok ikke dagen

9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,959
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, de sjekker det når du sjekker inn der du starter reisen.
    Naturlig nok, hvis du har en t/r billett så spør man ikke. Men stiller du med to enveisbilletter så vil personalet i innsjekkingsskranken spørre. De vil ikke ta deg ombord om du ikke har returbillett fordi de risikerer å måtte ta deg med tilbake og få bot.

10. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,959
    Bonuspoeng:
    293
    Det må være noen nymotens greier. Da ESTA programmet begynte, var det ikke noe sånt. Naturlig nok, da var jo alle førstegangsreisende på det. Kan ikke skjønne det skal gjøre noen forskjell.

11. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    995
    Bonuspoeng:
    93
    En i min familie reiste til Norge og tilbake til Usa på 1 uke med ESTA, fikk ingen spørsmål om det. Av og til blar de i passet for å se på tidligere innreise, andre ganger ikke. Det varierer jo litt fra gang til gang hva de spør om.

På EWR finnes det egen kø for returning visitors, jeg brukte den før covid iallefall. Kortere kø og du scanner passet i en automat, tar bilde osv. Noen ganger går du rett gjennom etter å ha gjort det. Andre ganger blir du plukket ut til manuell kontroll... reiste til EWR i helgen og da ble alle med ESTA imidlterid skysset inn i den vanlige køen.

Man skal ha returbillett, men jeg tror bare jeg har måttet vise den i immigrasjonen en gang. Men jeg har alltid reist med tur/retur billett. Men har nok engang erfaring fra nær familie som reiste til USA. De fikk ikke reise/komme inn i landet da de ikke hadde returbillett. Men de bestilte billett der og da, og så fikk de komme inn/reise. Jeg husker ikke om dette skjedde i immigrasjonen i USA eller ved mellomlanding på Reykjavik/boarding til Seattle. Tror faktisk det var det siste. :)

Last edited: 18. nov 2021
    tobeornot999 liker dette
  12. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,959
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har reist inn både med fruen og doktoren hvor de begge hadde «nye» ESTAer mens mitt var brukt.
    Lappene som kom ut av passkontrollautomatene var ulike (var det et stort kryss på den ene?), neste kontrollør sendte meg i en kø og fruen/doktoren i en annen. Jeg kunne jo ikke la de gå alene så jeg gikk med dem.
    I den påfølgende grensekontrollen var det enklere for meg enn for dem.

Lillegutt, tobeornot999 and RoadKing like this.
  13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,236
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, nettopp, var akkurat noe ala dette jeg mente å ha hørt/sett.

Men sist jeg var i USA var før covid, så det begynner jo å bli lenge siden :)

14. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,408
    Bonuspoeng:
    113
    USA har nå stadig flere steder med APC (automated passport control). Ikke arrester meg på detaljene da jeg ikke husker alt, men tidligere var kravet at du måtte ha vært i USA med ESTA etter en viss dato med et maskinlesbart pass. Da kunne du bruke "returning ESTA"-køen.

Dette ble endret for noen år siden til at det bare en én kø for ESTA/APC/passmaskinene, så selv om du aldri hadde vært i USA kunne du bruke maskinene.

Den spytter ut en kvittering og har du fått en X på den blir du dirigert til den lengre køen.

De siste gangene jeg kan huske har jeg vel alltid blitt dirigert til den lengre køen.. men det har gått ganske raskt uansett.

tobeornot999 liker dette
  15. Origo

Origo Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,759
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har testet seg på kommunale teststasjoner i Bergen Spelhaugen/Festplassen)?
    Godtar de drop-in (ikke selvtest) for å teste mtp. reise?

16. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,959
    Bonuspoeng:
    293
    Drop inn på Festplassen … sjekk åpningstidene

Origo liker dette
  17. LaDuden

LaDuden Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,653
    Bonuspoeng:
    93
    Ser for meg at Kyle Rittenhousedommen kan gi en del opprør og protester igjen i de store byene igjen. Bare noe å være obs på!

18. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Så en antigen hurtigtest med papirene er bra nok for innreise til USA? Koster 300 kr på CPH. PCR er 1300 kr.

Vurderer å ta en drop in på CPH, har lang mellomlanding der neste uke.

19. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,016
    Bonuspoeng:
    93
    Ville trippelsjekket om det aksepteres at du tar den under reise og ikke må ta den før første leg.

Tok selv antigen på Oslo S for 650,- i går. Tar ikke sjansen på å vente på offentlig PCR.

flying_all liker dette
  20. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Glemte å navne at jeg kommer med fly fra Helsinki (Finnair) og skal videre med SAS 6 timer senere på separat booking :)

Del denne siden