Holder fint med koronapasset. Du trenger et bevis på neg hurtigtest, og dette får du rett inn i coronapasset.
Tekst på reiseregler og restriksjoner består av hovedregler og unntak. Det kan være mange punkter å lese gjennom for å finne de som gjelder deg og din reise. Legg merke til at det ofte brukes and/or og ord som «this does not apply to» og «exemption». Når det står; or eller ; and på slutten av en setning betyr det at du må tilfredsstille kun ett av de nevnte kravene eller flere punkter. Greit å passe på, spesielt i ordjungelen som er IATA Timatic. Desktop nettleser gir best brukeropplevelse (i motsetning til mobil). Om du går tilbake til teksten hos SAS vil du se at «AND a letter issued by» tilhører punktet etter OR; reisende med gjennomgått covid-19.
Hva om det er et barn som har gjennomgått covid-19? Slik jeg har forstått det må man da ha en erklæring fra lege på dette som da trumfer negativ covid test, så lenge gjennomgått covid er siste 90 dager. Men hva om barnet nylig har gjennomgått covid? Reglene for isolasjon er 5 døgn. Og dette dukker vel ikke opp i helsenorge før etter 11 døgn? Hva med tiden mellom 5 og 11 døgn?
Problemstillingen vil vel være lik for voksne? Selv om mar er ute av isolasjon etter 5 døgn, tror jeg sjansen er stor for at en test vil vise at man fortsatt er positiv, selv om man vel lenger ikke er smittsom. @drsyk , hva tenker du om problemstillingen mellom 5 og 11 døgn, når dette ikke vises hos helsenorge.
CDC opererer med anbefaling om 10 dagers isolasjon ved positiv koronaprøve, så jeg ville nok ventet noen dager ekstra med å reise. https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/your-health/quarantine-isolation.html
Godt poeng. Med Norske regler slipper en ut av isolasjon etter 5 døgn uten at man trenger teste seg ut. Ikke vet jeg om dette telles slavisk fra tidspunktet testen blir registrert, eller om det gjelder ut dagen og 5 døgn fram i tid? Det betyr i praksis at en lege kan skrive ut en attest på gjennomført covid og man er fit to fly fra døgn 5 og til døgn 90, uavhengig av negativ test, slik jeg forstår det.
Reglen er at man skal være isolert i 5 dager og man skal ha vært feberfri de siste 24 timene... Det stemmer at en lege kan skrive en slik attest. Jeg hadde selv korona for tre uker siden, og har fått min fastlege til å skrive en slik attest. Så formelt sett fra USA trenger man bare den PCR-resultatet man test positivt på, og attesten fra en lege. USA har ikke konseptet om sertifikater for gjennomgått koronasykdom slik vi har i Norge/EU.
I kø tidlig i går morges på lokal teststasjon. Rett før håpet rant ut tikket det inn en sms rett før 22 på at testresultatet var klart. Mao slapp vi volvat. Sitter på flyet til nyc nå, så føler omsider at jeg kan slappe av
Del gjerne erfaring med den lokale teststasjonen på https://insideflyer.no/forums/threads/covid-test-pris-og-svartid-erfaringer.17263/ eventuelt med anonymisering av stasjon
Så utifra reisereglene til USA nå så holder det med en PCR test fra offentlig teststasjon (som da må være tatt tidligst dagen før avreise), såfremt man er så heldig at man får svaret tidlig nok. Og man får hentet ut nok info på engelsk til at det holder (noe spesielt man må tenke på?). Mao, booke time hos dr.dropin på gardermoen for sikkerhetsskyld, men ta pcr dagen før for å evt slippe den utgiften?
Fra CPH ? Har jo blitt «standard» at jeg sitter på samme fly som andre forumister. Blir i alle fall «standard» hvis vi sitter på samme nå.
Dette har jeg nevnt tidligere også, men jeg mener det er skikkelig usympatisk å dytte utgiften for test over på resten av Norges befolkning.
Heilt enig! Spesielt no når myndighetane har gått ut med at det er mangel på testar. Spesielt hurtigtestar.
Da burde vi vel ikke reise heller? Eks. er det Bergen kommune som foretar tester ved ankomst BGO, og de bruker også hurtigtester…
Ved sprengt testkapasitet: 100% enig. I slike tilfeller vil det i stor grad løse seg selv ved at ventetid på time og resultat blir alt for uforutsigbart når man må forholde seg til stramme tidsfrister. Ellers: Kjør på. Det er gratis å teste seg ved offentlig teststasjon for alle som ønsker det. Samme om du har symptomer, skal reise eller bare ønsker å være på den sikre siden før julebord. Myndighetene har til og med valgt å gi oss prøveresultatet i verifiserbart EU-sertifikat, så ser lite problemer med dette.
Det kan man godt gjøre. Ved ankomst Norge er det vi som har bestemt at alle skal testes, da er det helt greit at det dekkes. Ved reise til feks USA, så er det USA som har bestemt at man skal testes. Da er det smålig å dytte den utgiften over på fellesskapet. Synes jeg. Det at andre synes noe annet får stå for deres regning. Ja, det er gratis å testes ved offentlige teststasjoner, men det oppfordres også til å ikke bruke disse for reise.
Nabokommunen sa til avisen senest i dag at det er helt ok at folk benytter den for feks reise også, men de ønsker at folk er ærlige med hvorfor de skal ta testen og at aksepterer å få et nei når det er hektisk. Men i roligere perioder (ikke i disse dager sikkert) mener de det er helt ok at man tar test for reise, jobb eller andre årsaker