Takk for oppdatert info. Reiser kanskje til SFO selv i helgen. Hvordan fungere spisesteder og utesteder? Er det maskeplikt selv ved bordet? Tidlige lukke tider eller begrensinger på antall kunder?
Kommunen her har normalt sagt OK for test for jobb/reiser, men ein må då betale ein sum ca 4-500,- for PCR. Dette er nok for å dekke inn kommunen sine kostnadar. Nå er det lagt ut at det er begrensa testkapasitet så da skal ein sjølvsagt ikkje belaste helsevesenet.
Nå var jeg i LA, og ikke i SF så det kan jo være litt forskjellig. Men i LA var det sjekk av vaksine hvis du skulle sitte inne, men ikke hvis du skulle sitte ute. Man skulle ha på munnbind til man hadde satt seg ved bordet innendørs. De fleste restaurantene stengte i 22-tida, så det var tidligere enn normalt. La ikke merke til at det var begrensninger på antall kunder.
Jeg skal til HNL i romjulen og bolaget tar meg til LAX før UA tar sjarmøretappen til sluttdestinasjonen. Jeg har fått mail fra UA hvor de ber meg om å laste ned en app, som jeg har gjort, og legge inn passinfo, som jeg også har gjort. Problemet er enten hos meg eller hos appen for den tar meg ikke videre og jeg har lagt inn passinfo nok ganger til at jeg ble litt småirritert. Må jeg bruke denne appen, når jeg uansett blir sjekket inn hele veien fra SVG? Her blir alt av info sjekket uansett. Gjennomgående billett hele veien.
Stemmer. Ellers kan NYC anbefales. Folk bruker munnbind og generelt mindre folk enn vanlig. Flesteparten av restaurantene spør om vaksinesertifikat, selv om sjekk av id og det å lese dokumentet ikke virker like viktig hver gang. Covid-sertifikat og test ble helt overfladisk sjekket på oss begge på BGO. Jeg er snill om jeg sier at jeg tror hun faktisk sjekket det. Inn i selve USA var det ingen kontroll utover at en måtte skrive under på at alt var som det skulle.
Hadde det vært våren 2020 så hadde jeg virkelig vært enig. At vi nå, 18 måneder etter står i nøyaktig samme situasjon gjør at i alle fall jeg ser litt annerledes på det. Pluss at hvis kapasiteten er «sprengt» så hadde de vel alt lent seg på den private kapasiteten som står tilgjengelig?
Det er vel ikke samme situasjon, for 18 mnd siden kunne du ikke reise noe sted unntatt innenriks. Nå KAN du faktisk reise ut av landet med gjeldende reiseråd til mange land som tar i mot deg uten karantene og med koronapass HVIS du har råd til å kjøpe deg en hurtigtest.
I Oslo så bruker de private aktører også, som Dr dropin. Så de lener seg allerede på de private. Og jeg synes det er helt greit å bruke test betalt av det offentlige før jeg skal reise. Jeg setter også reisevaksiner hos fastlegen istedenfor å bruke dyr reisevaksinasjonsklinikk.. Jeg er skattebetaler, dette har jeg betalt for.
Fikk lagt inn endel info i app i forkant. Div covid info må legges inn rett før reise. Så det er ikke gjort av meg enda heller.
Dere som allerede har tatt eller skal ta turen til USA (Miami) med SAS: Er det alkoholfri øl ombord? Bilder av langdistansemenyer (biz) blir godt mottatt
Dessverre ikke noe fysisk meny (får skylde på noe virus av noe slag), men iflg den digitale menyen er det kun vanlig Carlsberg å få til MIA.
Flere crew medlemmer nevnte at servicen blir utvidet i etapper. Neste er 15 desember. Så jeg får sjekket på veien hjem om det er noe forbedring.