Holder på å gå meg vill i innreisekravene til USA. Har jeg forstått det riktig at det som er nødvendig er: vaksinekort, attestation form og negativ test?
Helt korrekt. Og i USA sjekker de ingen av delene, etter min begrensede erfaring Men du får ikke boarding pass til USA uten å ha vist frem alle de nevnte papirene. Og attestation form gir du fra deg allerede før du boarder flyet i retning USA.
Takk for oppklaring test trenger vel ikke å være pcr heller så vidt jeg har forstått det? Antigen er bra nok?
Stemmer igjen. Og i prinsippet ikke nødvendig med EU cert som bekreftelse. Men klart enkleste; få en antigen test (billigst og raskest også), av den typen hvor resultatet havner på Helsenorge. Og så bare printer du ut hele den PDFen som kommer hvis du trykker på "utskriftsversjon" i Helsenorge. Da dukker det opp 3 fine sider, med masse EU-stjerner, norsk flagg, og separat bekreftelse både på vaksinering og test. Samt gjennomgått covid, men den 3. siden trenger du kanskje ikke med mindre du har hatt sykdommen da
Nettopp kommet tilbake etter transit i USA. Volvat Barcode antigen-test med fit-to-fly attest holdt for både USA og Costa Rica. Hjemreise ble ordnet med test på hotellet og pdf fremvist på telefonen ved innsjekk. I USA er de overhodet ikke interessert i noen papirer så lenge ESTA er i orden og passet er gyldig.
Må vi teste oss for å få sjekke inn før hjemreise fra USA også? Eller var dette i Costa Rica? På hotellet? Evt hvordan og quanto costa? Litt tungnem, byner på reisa imorra og er på tå hev
Hett tips som er aktuelt for oss bonusjegere: ta en billig utenlandstur (loungesafari? Tivoli?) dagen før usa-avreise, for den gratis testen ved ankomst dukker også opp i helsenorge. Kan hende du finner billettene billigere enn privat antigentest Og man behøver ikke føle seg snylter, for man har jo betalt for den gjennom flyavgiftene.
For de som er heldige å bo i Oslo har Oslo Helse et veldig bra SAS-tilbud. Antigen med Fit to Fly-attest, resultat på HelsesNorge og supereffektiv onlinebooking. Tas på Bislett eller Oslo S til den nette sum av 645 kr, resultat et kvarter senere.
Er faktisk billigere på Oslo vest legevakt både i Silurveien og ved CC. 550,- for Antigen og svar garanti på 3 timer. Våre tikket inn etter 20 min og dukker opp i helsenorge. Print ut og klar for avreise
Hehe, den var kreativ og fin - nå som ikke lenger Volvat og andre som er mer effektive enn offentlige teststasjoner lenger får statlig støtte og tilbyr gratis test slik det gjorde før
Er det tilfeldigvis noen bonusnisser som er/skal til USA og er hjemme i Oslo senest 28. desember, OG kan ta med en stor pakke fra Walmart? Familiemedlem ønsket seg slik til jul og lurte på om vi kan ta med fra USA i mars neste år, men det er jo NÅ det er kaldt så det hadde vært kult å overraske når vi møtes til nyttår: https://www.walmart.com/ip/Mr-Heater-MH9BX-9000-BTU-Propane-Portable-Buddy-Heater-MH9BX/55234301 Målene er 38.1 x 36.2 x 22.9 cm så den går akkurat innenfor (eller inni) håndbagasje, men tåler nok fint å være i innsjekket bagasje også. Inneholder ikke gassbeholder AFAIK. Betaler gjerne et lite "fraktpåslag" og kan tilby henting fra OSL og kjøring hjem til hvor-som-helst i Stor-Oslo-området som en ekstra gulrot.
Litt på siden, men hvordan har familiemedlemmet tenkt å få tak i ren propan på en beholder som passer til den der? Eller vet man at det går an å bruke propan/butan-bokser?
Jeg trodde det var såpass standardisert at denne vil passe: https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/gassbeholder-2000020058 Ser nå på bildet av tuten av biltema sin og en som selges i USA er annerledes: https://www.rei.com/product/776517/coleman-propane-fuel-cylinder-164-oz-465g Så du har et utmerket spørsmål! Den blir solgt i europa med en overgang ser det ut til, men da til mer enn dobbelt pris. Antar at familiemedlemmet som er mer bevandret i friluftsliv og gass enn meg allerede har tenkt på dette.
Hvorfor ikke kjøpe en i Norge? Da får du en som er CE merket, og antagelig lettere å få tak i gassflasker til.
Hovedproblemet er at du ser på en brenner som er designet for *propan*, men gassen du vurderer å kjøpe på biltema er en blanding av propan og butan, kanskje også isobutan. Det er her moroa begynner. Hvis brenneren er designet for propan må den sannsynligvis bygges om for å takle butan/propan pga forskjellig kokepunkt og kanskje også effekt. Vanskelig å se at det er verdt å gå videre med dette prosjektet egentlig?
Den gassen var bare et eksempel.. Jeg har ikke funnet akkurat den brenneren, som var den som var ønsket. Kjøpt fra USA. Ellers skulle jeg gjerne gjort det. Jeg er som sagt bare gaveskaffer, jeg har ikke tenkt til å snakke personen ut av det
Intensjonen var nok bra her Harald, men dette kan nok by på problemer som @tstone sier. Dessuten fungerer gassbrennere dårlig i kulde, så hvis det er til vinterbruk er det mye bedre effekt på en fuelbrenner. Det finnes nå for tiden bedre egnede gassblandinger til vinterbruk, men skal du koke en liter vann ved -15C bør du ha god tid.
Problemet er vel først og fremst at ren propan omtrent ikke selges i Norge. Fordelen med ren propan er at den har kokepunkt på -40, så den duger fint i kulde - men som sagt, kinkig å få tak i en passende beholder med riktig gass til den greia der.