Reise til USA - test, regler osv

Tråd i 'Reisemål' startet av rookietrader, 22. april 2021.

1. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
  2. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    5,849
    Bonuspoeng:
    183
    Finn ikkje noko om når ein test er expired. Er det etter tre døgn?

Eg har ein tur til Miami seinare i Januar. Flyr AES-OSL torsdag og OSL-MIA fredag. Har då rekna med at eg kan ta test i Ålesund på onsdag, og forstår det framleis slik.

3. LaDuden

LaDuden Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,653
    Bonuspoeng:
    93
    Per nå er reglene slik jeg tolker de at du må teste deg i løpet av torsdag med svar hvis du reiser til USA på fredag (men disse kan endres). Dvs, test dagen før. Ref. tidligere poster.

Gyldighet på testen fant jeg dette:
    upload_2022-1-7_14-39-11.png

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/testing-international-air-travelers.html

Uansett, så er vel det viktig å følge med på CDC sine hjemmesider.

Jeanette liker dette
  4. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,689
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tolker dette som at testen ikke være mer enn én dag gammel ved avreise til USA, med mindre overnatting skyldes "limitations in flight availability".

Last edited: 07. jan 2022
    Jeanette liker dette
  5. KRS

KRS Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,175
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror og håper at det ikke er krav om test før avreise ved mellomlanding i CPH på vei til Norge fra USA (i øyeblikket).

Se https://en.coronasmitte.dk/travel-rules/covidtravelrules
    Understreking siste punkt av meg.

6. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke krav om test før transit via CPH per dags dato.

KRS liker dette
  7. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,551
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke enkelt dette!
    Jeg vet at det er «litt annerledes» ..
    Skal en tur til Montreal og må overnatte i Zürich, tenker vi må tasse over til til flyplassen der i god tid for å ta en ny test for å få være med på flyet til YUL …

8. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,566
    Bonuspoeng:
    183
    Om du ikke flyr via USA holder det med en test 72 timer før.

upload_2022-1-7_17-44-18.png

9. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Var på transit i CPH igår. Ingen kontroll .

10. Points4Fun

Points4Fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,966
    Bonuspoeng:
    93
    Planlegger reise til California med datter på 17 år. Reiser 21 februar. Hun fikk dose 1 den 8. desember. Hun gjennomgikk COVID i august.

I følge CDC (https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/proof-of-vaccination.html) skal hun som er under 18 år og ikke regnes som fullvaksinert forholde seg til følgende:
    1. You will be tested with a COVID-19 viral test 3–5 days after arrival in the United States, unless you have documentation of having recovered from COVID-19 in the past 90 days;
    2. You will self-quarantine for a full 7 days, even if the test result to the post-arrival viral test is negative, unless you have documentation of having recovered from COVID-19 in the past 90 days; and
    3. You will self-isolate if the result of the post-arrival test is positive or if you develop COVID-19 symptoms.
    Så i følge dette må hun i karantene i 7 dager i tillegg til testing. Da ryker den turen og på tredje forsøk under pandemien.

Ser man på TIMATIC for USA står det at barn under 18 er unntatt kravet om å være fullvaksinert. Hun må teste seg dagen før avrise og jeg må fylle ut et attestation form. Lengre ned står det "passengers could be subject to self-isolation or self-quarantine" med unntak for fullvaksinerte, gjennomgått COVID siste 90 dager osv.
    "could" høres ikke ut som et "må krav"

SAS sier ingenting om karantene (https://www.sas.no/traffic-information/message/#entry-restrictions-countries) og refererer til TIMATIC og CDC.

Føler jeg har gjort hjemmeleksen og kvalifiserer til å spørre om noen har nylig erfaring eller kunnskap om reise til USA med noen under 18 år. Er det noe informasjon jeg har gått glipp av eller feiltolket?

Hun kan kanskje få dose 2 den 8 februar som er 8 uker etter dose 1, men da er det ikke 14 dager eller mer til avreise.

Takk!

Maggie and Jeanette like this.
  11. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,586
    Bonuspoeng:
    183
    Var selv i Usa fra 10 desember med to barn under 12 år og tolket den testen som en anbefaling 3-5 dager etter ankomst. Tok med hurtigtester fra skolen og filmet selve test sekvensen. Mulig de har endret etter den 10.desember?
    Mulig punktet om karantene kun gjelder barn som reiser uten voksne?

Points4Fun liker dette
  12. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,689
    Bonuspoeng:
    183
    Uvaksinerte barn under 18 år er kun pålagt karantene ved positiv post-arrival test. Her fra CDC attestation form:

Screenshot 2022-01-11 at 14.13.21.png

For andre grupper som er unntatt vaksinekrav gjelder syv dagers karantene etter ankomst.

https://www.cdc.gov/quarantine/fr-proof-negative-test.html

Edvard, Maggie and Points4Fun like this.
  13. Points4Fun

Points4Fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,966
    Bonuspoeng:
    93
  14. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,586
    Bonuspoeng:
    183
  15. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,689
    Bonuspoeng:
    183
    Hva som kreves varierer med hvilket unntak man faller inn under. Hovedregelen er at uvaksinerte non-citizens ikke får reise til USA.

Maggie liker dette
  16. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,586
    Bonuspoeng:
    183
    Fant du ut hvem disse gjelder for?
    Med tanke på at barna ble klarert i postene over.

17. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg leser den samme teksten som deg hos CDC.
    • Stay at home or in your hotel room and self-quarantine for a full 7 days, even if you test negative, unless you have documentation of having recovered from COVID-19 in the past 90 days.
    Grav litt videre, kanskje du finner noe mer utenom det som står på Attestation form. Unntak fra karantene blir nevnt av CDC i dette møtet, fra 15:20.

MS FRIEDMAN: They would be – they would go with their parents. They would be connected to their parents. So if their parents are vaccinated, the children wouldn’t need to self-quarantine. But they would need to test.

Storbritannias reiseråd pleier å være oppdatert og sier:

Children 17 and under who are not fully vaccinated are exempt from the quarantine requirement after arrival in the US but must take a test 3 to 5 days after arrival and should self-isolate should any symptoms develop or if they test positive.

Last edited: 11. jan 2022
  18. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,586
    Bonuspoeng:
    183
    Ok, da gjelder de punktene uvaksinerte som allikevel har mulighet til å reise til Usa og som ikke har hatt covid siste 90 dager. Ikke at dette angår meg men når de 3 punktene ble skissert tidligere i dag, kunne det tolkes at det gjaldt barn. Da ville det satt en stopp for alle som har tenkt seg til Usa med barn i nærmeste fremtid, der i blant meg så jeg satt kaffen i halsen et lite øyeblikk o_O

Last edited: 11. jan 2022
  19. Points4Fun

Points4Fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,966
    Bonuspoeng:
    93
    Takk! Jeg skal grave litt mer i dette og vurderer å kontakte ambassaden for en uttalelse som kan medbringes. Kan hende de bare refererer til CDC, men verdt et forsøk.

Maggie and Origo like this.
  20. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,303
    Bonuspoeng:
    183
    Eventuelt sjekke med fastlegen om å få dose 2 nokre dagar tidlegare?

Points4Fun liker dette

Del denne siden