Reise til USA - test, regler osv

Tråd i 'Reisemål' startet av rookietrader, 22. april 2021.

1. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,470
    Bonuspoeng:
    183
    Her er det vel bare å understreke at man ikke, men man kan bruke attest på gjennomgått sykdom + bekreftelse fra lege.

Det er ektremt skjelden at man får en positiv hurtigtest 10 dager etter man gjenomgikk sykdom. Så det kan være enklere å ta en ny hurtigtest for reise til USA.

Tviler på at kravet om test+vaksine kommer til å forsvinne fra USA med det første, men håper at de snart går tilbake til at det holder med test tatt tre dager før avreise.

Jeanette liker dette
  2. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Sees der ;-)

Vi skal til EWR 15-20 mai. Håper fortsatt på at det slippes flere biz-biletter EWR-OSL 20. mai så vi kan oppgradere deler av reisefølget fra plus.

Venter i spenning på om test-kravet eller maskepåbud oppheves før den tid.

Magnus1001 liker dette
  3. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    467
    Bonuspoeng:
    63
    For min del handler det mest om å slippe å betale for relativt dyre hurtigtester, men man får jo satse på at dokumentasjonen holder. Mer skeptisk til hva SAS sin representant kan finne på da de er ansvarlige for å sjekke, og på forespørsel til diamantmailen fikk jeg bare svar om at disse kravene endret seg daglig og at det ikke var noe de kunne holde kontroll på (noe de strengt tatt må når de skal kontrollere før ombordstigning).

4. pma

pma Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    33
    Tips: Flyr til USA i morgen, og tok hjemmetest med videogodkjenning i dag. Fikk dokumentene godkjent av Lufthansa digital document check nå nettopp.

https://testifly.de/en/

Jeanette, Skarven, Emma and 3 others like this.
  5. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,801
    Bonuspoeng:
    293
    Den var kjekk.. Hvordan funker det i praksis?

6. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,073
    Bonuspoeng:
    113
    Dette ser jo helt strålende ut, hører gjerne mer om dette også.

7. obay

obay Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,629
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig interessant .... Halvpris i forhold til å ta testen "fysisk" i Trondheim om ikke annet ..

8. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke så dum den der. 5 euro for videotjenesten, + selvtest du kjøper selv. Ser at den vi har, Boson, er på godkjentlista ihvertfall. Men vil SAS godta dette? det kommer jo ikke inn i helsenorge

9. obay

obay Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,629
    Bonuspoeng:
    183
    Er ikke noe krav at den må være på helsenorge sånn sett

Jeanette liker dette
  10. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Ble litt nysgjerrig, og det kan se ut til at det er innafor, -ish. Testifly er jo ikke affiliated med testprodusentene?

11. obay

obay Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,629
    Bonuspoeng:
    183
    Har ikke lest dette før men det legges det faktisk opp til at videokontrollert hjemmetest er innafor.

12. pma

pma Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    33
    Var veldig enkelt og greit. Man begynner med å ta bilde av legitimasjon og ansikt for å verifisere identitet. Deretter tar man bilde av testkit og testkassett påført en spesiell kode du får utdelt i appen (markeres med tusj). Så starter man opptak og gjennomfører hele testen frem til og med påføring av prøve på kassetten. Viktig at man har både testkit og seg selv i kamerabildet hele veien. Når resultatet er klart tar man bilde av det og sender inn.

Jeg fikk en attest tilsendt på e-post etter 15 min. Denne lastet jeg så opp til Lufthansas "travel ready"-løsning sammen med vaksinepass og innreiseskjema. Fikk bekreftelse på at dokumentene ble godkjent og mobilt boardingpass ble utstedt via vanlig innsjekk på nett.

Eddie47, Jeanette, holmen and 3 others like this.
  13. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Så er det store spørsmålet: godtar SAS denne løsningen?

14. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,073
    Bonuspoeng:
    113
    Det må de vel gjøre så lenge man presenterer en negativ covid test attest i innsjekk? De har sett 2 sekund på mine fra hhv OsloHelse og fra min bedriftshelsetjeneste som tar 1200,- per hurtigtest.

15. obay

obay Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,629
    Bonuspoeng:
    183
    Tror nok jeg kunne ha brukt den samme pdf'en fra helsenorge testen jeg hadde i fjor om jeg hadde endret litt på datoene der for å si det slik. Det er jo ingen som gjør noe teknisk validering av dette så vidt jeg har vært med på

Maggie liker dette
  16. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan skal man gjøre dette i praksis egentlig? Frontkamera? Bakkamera? Ha med en kameraoperatør som kan filme? Mens man stikker pinnen i nesen så filmer man jo ikke resten av testkit som kanskje ligger på bordet.

For ikke å snakke om at den koden man skriver på testkassetten på starten like godt kunne ha blitt skrevet på en annen testkassett...

Her er det så mye rom for juks at det er et under at noen stoler på den.

Og man må bruke mobiltelefonen, kan ikke bruke et webcam, som kanskje hadde gjort ting enklere å kontrollere..

Vurderer om vi skal prøve dette for USA-tur i mai med SAS, men venter spent på flere erfaringer. Å booke en backuptest er kanskje best i tilfelle den plutselig blir underkjent

17. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fant forresten en 10% rabattkode for Testifly: ACP22

18. pma

pma Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    33
    Frontkamera. Støttet opp mobilen mellom noen bøker slik at man kunne se både meg og bordet med testkit liggende.

Sitter på flyet nå. Ingen spørsmål stilt underveis fra Lufthansa i hvert fall. Mulig SAS er strengere?

obay liker dette
  19. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Da vi reiste til USA forrige uke, måtte vi fremvise negativ covid-test på avreiseflyplassen. Måtte for øvrig vise det i Tyskland også ved innsjekk også (vi hadde en overnatting der).

Verken Tromsø eller München godtok bekreftelse fra lege, selv om USA sier at bekreftelse på gjennomgått covid og bekreftelse fra lege er et alternativ til test. Heldigvis tok vi en test (gratis) på en av kommunens sine testsentre dagen før avreise. Det skal sies at flyplasspersonellet knapt nok så på testen.

Jeg stille meg undrende til at vi må benytte munnbind på fly. USA bruker knapt munnbind. Det er enkelte steder det kreves, men svært få krevde det. Krevde de noe, var det vaksinepass de ønsket å se. Det er også spesielt at vi må sitte med munnbind. Det hadde i grunnen vært nok å ha munnbind når vi forlot flysetet.

20. runarg

runarg Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    756
    Bonuspoeng:
    93
    De har nok tenkt på dette. På siden deres står det:
    "Our trained personnel follow the entire testing process and ensure that the entire contents of the COVID-19 antigen self-test kit as well as the person being tested do not leave the camera view at any time."
    Siden testutstyret og personen som testes må være i bildet hele tiden, er det nok ikke så lett å jukse?

Del denne siden