Jeg reiser til New York mandag morgen med SAS og har time hos Oslo Helse søndag. Men jeg lurer på om jeg også skal prøve denne på søndag for å sjekke om den godtas av SAS. På Gardermoen vil jeg da bare levere denne, og bruke Oslo Helse hvis den ikke godtas.
Innfridde bekreftelsen kravene definert i CDCs veileder for flyselskapene? https://www.cdc.gov/quarantine/pdf/...r_Vaccine_Order_110621_for_posting_UPDATE.pdf
Ifølge instruksjonene skal du: - skrive en bokstavkode på testkassetten - laste opp et bilde av testkassetten - filme at du tester deg selv - vente 15 minutter og ta et nytt bilde av testkassetten Problem 1: du må finne et stabilt sted å ha telefonen stående mens den filmer deg og testkittet hele tiden. Jeg prøvde nå her på jobb å sette telefonen opp mot PC-skjermen. Den ser ikke så mye av pulten foran meg. Prøvde å få den til å se ansiktet mitt og testkit samtidig. Telefonen veltet. Folk kommer til å gjøre slike feil, eller forsøke å flytte telefonen underveis eller prøve å holde den med en hånd og veive den rundt. Skal de avvise alle slike tester? Kan de i det hele tatt se at jeg putter pinnen dypt nok inn i nesen og roterer? Frontkamera på mobilen er jo gjerne det dårligste. Problem 2: Du kan bytte ut testkassetten med en som er negativ. Du trenger bare å skrive den samme koden på samme måte. Det er ingen kontroll på at det er samme testkassett du dryppet dråper i. Joda, de sammenligner bildene.. men de kan jo være tatt i litt forskjellig lys og vinkel og det er jo ikke helt pixel-perfekt heller. Jeg kjenner videotest fra USA og da er man på videosamtale med en person hele de 15 minuttene og de observerer testen og ventetiden. Altså, det er kjempebra at det nå finnes et akseptert hjemmetesttilbud, jeg bare påpeker at det har noen svakheter i sikkerheten og det er garantert noen som vil prøve å jukse.
Tviler på at det er noe problem. Har en kamerat som bor i LA som var på besøk i Norge i slutten av januar. Han brukte en hjemmetest slik dere beskriver fra CVS når han skulle fly med SAS hjem (OSL-CPH-LAX) han hadde ingen problemer med det.
De så ikke engang på den. De påpekte bare at de ville ha test, selv om vi sa vi hadde bekreftelse. Vi sendte også inn dette til Lufthansa før vi reiste, men ble avvist da vi sendte inn bekreftelsen. Her påpekte de at negativ test manglet. Men ja, bekreftelsen innfridde kravene.
Jeg testet Testifly i dag, siden jeg hadde en Hotgen hurtigtest liggende. Bilde av pass, scanning av pass (NFC/RFID), video av at jeg stakk opp i nesen, og jeg stoppet filmingen etter at jeg hadde dryppet dråper. (video sier ikke helt fra når du skal stoppe den). Komisk nok, på video så kan man IKKE se bokstavkoden på testkassetten, så jeg kunne fint ha byttet den ut med en annen.. Så jeg fremholder at hele opplegget er flawed. Men det virket fint, jeg fikk PDF etter noen minutter
Jeg skal ikke bruke testen til noe. Dette var en øvelse for å bli kjent med opplegget. Siden det ser ut til å fungere så bra vil jeg bruke de før USA-tur i mai. Slik ser svaret ut forresten:
Da tok jeg testen. Dokumentet kom på e-post ETT MINUTT etter at testen var avsluttet!! I morgen skal jeg teste det på Gardermoen når jeg sjekker inn til EWR. Jeg var også hos OsloHelse i formiddag og har negativ test derfra med meg, men prøver først Testifly ved innsjekking.
Jeg har sjekket inn til EWR på Gardermoen. Ved innsjekking så hun forundret på dokumentet fra Testifly, som om hun ikke hadde sett det før (og det stemmer sikkert). Hun sa ingen ting, bare "Takk skal du ha" etter 15 sekunder. Så Testifly virker! Forøvrig var det den lengste køen jeg noen gang har sett ved sikkerhetskontrollen. Det sto "mer enn 15 minutter", men det måtte vært MYE mer. Jeg ble overrasket da det nesten ikke var noen på Fast Track. Det tok ETT MINUTT!
Kjempebra, takk for at du testet! Da satser vi på testifly før vår USA-tur 15. mai. Skal naturligvis melde tilbake her om hvordan det går. Kanskje det er noen flere reisende som også kan teste som plan A, hvis de alikevel har planlagt å ta en annen test? Vi hadde tenkt til å bruke legevakt vest, som tar 550 kr, men tenker da på å ta sjansen og gå for Testifly med Dr Dropin på gardermoen som backup-plan.
Slo akkurat til på en bonus helgetur til Chicago 29. April - 01. Mai, fant billetter med Plus ut og Business tilbake for nette 60000 poeng med SAS MC Premium Leser nå reglene for innreise som sier at jeg ikke behøver test om jeg har hatt Covid de siste 90 dagene før innreise men trenger "letter from a licensed healthcare provider or a public health official stating that you were cleared to travel". Noen som har erfaring med hvem som utsteder en slik attest? Fikk en runde Covid for 3 uker siden og fikk heldigvis tatt en PCR test så den er registrert.
Jeg holder på med det samme. Har kontaktet testsenteret i Kommunen som kan bekrefte covid-sykdommen med en attest, men når jeg spurte om fit to fly mente hun at det kunne kun fastlegen gjøre. Så spørsmålet er om denne attesten fra kommunen er «nok» for å slippe inn. Hun sa det var for å bekrefte Covid-tilfellet og blir signert med navn på person som skriver den samt «infectious controll center».
Jeg har forhørt meg med både fastlege og test-senter i kommunen. Ingen av de ville hjelpe. Ble henvist til Dr. Dropin på TRF.
2: Antigen/hurtigtest med Fit-to-Travel attest 895,- På flyplassen får du prøvesvar i form av digital attest på e-post og/eller fysisk attest på stedet. Vi anbefaler å være tidlig ute da vi opplever stor pågang på flyplassen. Prøvesvar kan ta opptil 3 timer.