Reise til USA - test, regler osv

Tråd i 'Reisemål' startet av rookietrader, 22. april 2021.

1. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,721
    Bonuspoeng:
    113
    Når det gjelder tjenester som dr dropin, hvordan er betingelsene rundt kansellering? Det eneste jeg fant på dr dropin var at konsultasjon i klinikk kan avbestilles inntil 12 timer før.

Har skjønt det slik at det kan være kø på gardermoen og at det kan være fordelaktig å ha bestilt en time som backup-plan?

2. runarg

runarg Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    876
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, SAS direkte Oslo-Newark.

3. Lillegutt

Lillegutt Lonesome traveler

Likes mottatt:
    1,649
    Bonuspoeng:
    93
    Ser forresten at Oslo Helse har dukket opp på Gardermoen, ved trappa opp fra togperong nordgående

4. Lillegutt

Likes mottatt:
    1,649
    Bonuspoeng:
    93
    Booket time hos min fastlege i Januar, hadde med bilde av teksten jeg vile han skulle skrive (på engelsk). 10 min senere var fit to travel i boks, dette sammen med utskrift på positiv test fra helsenorge gjorde susen

5. magnum

magnum Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1

6. magnum

magnum Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hvilken tekst brukte du?

7. Lillegutt

Likes mottatt:
    1,649
    Bonuspoeng:
    93
    Doctor Certificate
    I herby confirm that (person info og adresse) has had an infection with SARS-covid 2 diagnosed by PCR test (dato)

He/She is cleared to end isolation and return to work and travel

MVH
    lege/stempel

Denne teksten er basert på føgende post:
    https://www.flyertalk.com/forum/33021002-post717.html

magnum and holmen like this.
  8. Cforoe

Cforoe Bonusjeger

Likes mottatt:
    677
    Bonuspoeng:
    93
    Skal fly OSL-CPH-LAX i påsken med SAS. Regner med at det er på OSL de sjekker papirene rundt test og lignende. Men lurer på om man blir spurt/kontrollert om dette på CPH?

Var en som skrev på FB at de ikke godtok TestiFly i CPH fordi SAS ikke godkjente videotester.
    Noen som vet? 6B2EFE83-331D-448B-B558-E705C326EF48.png

9. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,429
    Bonuspoeng:
    113
    Høres merkelig ut, men det sjekker uansett ikke dette på CPH men på innsjekk OSL.

Cforoe liker dette
  10. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,721
    Bonuspoeng:
    113
    Det er veldig merkelig, for CDC godkjenner videotester. Det er riktignok noen kriterier som at blabla godkjent i landet osv, men om det er firmaets land eller den testedes land er vel noe uklart. Hvis testifly er noe lufthansa går god for, så ser jeg ikke hvorfor SAS skal være vrange.

Jeg ser at mange er opphengt i at de trenger en QR-kode. Testifly har en QR-kode, men det er ikke det samme som en QR-kode som inneholder informasjonen i EU-beviset og kan verifiseres av en app. Testifly har en link til en webside hvor de bekrefter at den er ekte.

Nå har jeg også opplevd at kontrollpersonale kun ser at man har en QR-kode, uten å faktisk sjekke om den inneholder noe fornuftig, får de vinker meg videre. Kontrolltrøtthet, er det en ting?

Fristende å printe ut en QR-kode med rick astley..

Cforoe liker dette
  11. Cforoe

Cforoe Bonusjeger

Likes mottatt:
    677
    Bonuspoeng:
    93
    I dag, en uke før avreise til USA, testet jeg positivt for Covid. Noen som har erfaring eller vet når man blir ansett for «recovered from covid»?
    Eller sagt på en annen måte: er jeg med på flyet om en uke?

12. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    28,319
    Bonuspoeng:
    183
    Dessverre, den turen ryker. HelseNorge sertifikatet vil ikke bli grønt før etter 11 dager. Prøv flytt avreise til oppdatert grønt men da må du ha med erklæring fra lege om at du er frisk.

13. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,213
    Bonuspoeng:
    93
    3087FA50-2C26-4798-8BB0-946EA29E89C7.jpeg Fikk denne fra kommunen i går. Den bør vel holde sammen med utskrift av selve testen?

14. Cforoe

Cforoe Bonusjeger

Likes mottatt:
    677
    Bonuspoeng:
    93
    Da høres det nesten ut som at jeg bør satse/håpe på negativ selvtest/TestiFly på fredag. Men er jo usikker på hvor lenge disse selvtestene viser positivt resultat.

15. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,721
    Bonuspoeng:
    113
    Er det positive prøveresultatet registrert hos helsenorge? Er det en hjemmetest? Hvor ofte har du testet deg?

Et scenario kan være at du kan presentere et covid-sertifikat som sier at du er fullvaksinert. Og at du tester negativt dagen før med en hurtigtest (som er mindre sensitiv enn en PCR-test) Men det kan man jo ikke vite så lang tid i forveien..

For at SAS skal refundere billetter så må du ha en test som er maks 4 dager gammel hvis jeg husker rett, så det er kanskje greit å printe ut en covid-pass nå (hvis den ikke viser positiv) og så få tatt en ny test som gir deg en attest 4 dager før avreise hvis du må kansellere. Og så er det bare å krysse fingrene for at du tester negativt med hurtigtest i løpet av de neste dagene..

PS: test deg selv daglig med en av de hjemmetestene som testifly godtar, så vet du at hvis du først tester negativt så vil du teste negativt når det teller også.

Lykke til, og håper du får det til.

PS: CDC sier at du kan regnes som recovered 10 dager etter symptomene begynte. Så avhengig av hva din situasjon er og om din lege kan skrive en attest på at du begynte med symptomer 11 dager før avreise så.. er det en mulighet.

Maggie and Cforoe like this.
  16. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    183
  17. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    28,319
    Bonuspoeng:
    183
    Om den positive testen er registrert hos HelseNorge må det være minst 11 dager til avreise for at du blir grønn. Så hjelper lite med negativ test dagen før avreise da. Men om du kun har tatt hjemmetest kan du selvfølgelig gamble på at testen dagen før avreise ikke slår ut.

Cforoe liker dette
  18. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    183
    EU-sertifikatet har ikke noe konsept om rød/grønn farge, og har separate QR-koder for test, vaksine og gjennomgått sykdom.

Maggie liker dette
  19. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    28,319
    Bonuspoeng:
    183
    Aha, så det er kun den andre delen som blir rød etter gjennomgått covid?
    Uansett så står det vel i cdc sine regler at man ikke kan dra før 10 eller 11 dager etter?

20. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    183
    Det stemmer, CDC's anbefaling er at man unngår å reise de første 10 dager etter symptomutbrudd. Samtidig oppgir de ikke noen nedre tidsfrist for "proof of recovery" så lenge man er friskmeldt av en lege.

Del denne siden