Reise til USA - test, regler osv

Tråd i 'Reisemål' startet av rookietrader, 22. april 2021.

1. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,689
    Bonuspoeng:
    183
  2. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,041
    Bonuspoeng:
    93
    De er ikke gått ut på dato, men klipt pga søknad om nye pass. Vi ordnet nye pass pga at vi ville de skulle bære gyldige i 6 mnd etter hjemkomst noe cruiseselskapet anbefalte. Men det gjør vel ikke noe fra eller til?

3. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Søkte om esta pga nye pass til barna i februar. Svar m godkjenning kom på 1.5 timer.

4. TOSflyer

TOSflyer EBD

Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg brukte den offisielle websiden til amerikanske myndigheter https://esta.cbp.dhs.gov/
    La inn søknad for noen dager siden, svarer kom etter et par timer

Magnus77 liker dette
  5. TOSflyer

TOSflyer EBD

Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som kan bekrefte at Testifly fremdeles er gyldig ved innreise til USA? Reiser grytidlig onsdag morgen (SAS/Lufthansa), og her i Tromsø er Volvat billigste alternativ. De skal ha 1090,- per antigentest med attest, og det kan fort bli dyrt når vi er flere som skal ut og reise…

6. duppsko

duppsko Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Anbefaler å kun bruke den offisielle siden https://esta.cbp.dhs.gov/

Du kan sjekke om gammel ESTA er gyldig på linken ovenfor (check ESTA status), men jeg mener huske at vår forrige automatisk fikk status som Void når vi fikk nytt pass og søkte om ny ESTA. Ettersom det er koblet til passnummeret tviler jeg på at man får reist uten ny ESTA, men mulig det finnes noen triks i boka (mener å ha lest ett eller annet om at flyselskapene har et servicenummer til CBP som de kan ringe i nødstilfeller, men jeg kan ha drømt).

7. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,041
    Bonuspoeng:
    93
    Legger inn ny søknad på den offisielle siden i tillegg så håper jeg det går i orden.
    Legger man inn kun tallene som passnummer eller bokstavene før også? Ser gutta sine har CCC og så 6 tall.

8. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Du skal ha med ccc

Magnus77 liker dette
  9. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,199
    Bonuspoeng:
    183
    I tillegg? Har du gått via en av tredjepartsidene?

Da ville jeg først sjekket om søknaden er inne ved å søke på de offisielle sidene, og om ikke, bedt tredjepartssiden om å ikke søke, og så søke selv via de offisielle sidene.
    Å ha to separate søknader inne på likt på samme pausenummeret høres ut som en effektiv måte å sikre manuell behandling på.

Eddie47, trygveat and magnusant like this.
  10. runarg

runarg Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    756
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg brukte det for 3 uker siden. Det gikk helt fint. Men jeg ser at det står på sidene til SAS: "Important: SAS does NOT accept self-tests/ home tests". Jeg vet ikke hvor lenge det har stått der? Jeg skal til USA neste helg, så det hadde vært fint med bekreftelse fra noen som har brukt Testifly de siste dagene.

11. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,518
    Bonuspoeng:
    293
    Det er dessverre alt for lett å komme inn på en tredjeparts søkeside for ESTA, alarmklokkene ringer når det kreves en urimelig høy betaling. Dvs over det offisielle beløpet på 14$

indahla liker dette
  12. TOSflyer

TOSflyer EBD

Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    43
    La merke til det samme, og siden første leg er med SAS ble jeg litt usikker

13. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,844
    Bonuspoeng:
    350
    Hmmm, jeg har da vært et utall mange ganger i USA, men kan da virkelig ikke huske at Esta har vært et tema så lenge Apis er fylt inn. Beklager om jeg ga feil info, men jeg kan virkelig ikke huske at Esta blir vist

14. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,844
    Bonuspoeng:
    350
    Denne og ingen andre skal du bruke:

https://esta.cbp.dhs.gov/

kaiarne and Maggie like this.
  15. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,041
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, har søkt på visit-travelus.com. Gikk litt fort i natt og hadde noen glass med vin for mye innabords da jeg søkte, var det første som kom opp da jeg søkte på ESTA… Det står at det går an å søke om refund, mulig det vil stoppe søknaden?

16. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,518
    Bonuspoeng:
    293
    Da jeg reiste til LAX i januar tok jeg utskrift av alt jeg kunne bli spurt om pga covid, også godkjent ESTA.
    Damen på Flesland spurte om å få se utskriften, tror det er første gangen jeg er blitt spurt om det!

17. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,199
    Bonuspoeng:
    183
    Du får sjekket status på ESTA med passnummer, fødsels-, utstedelses- og utløpsdato. Sjekk begge passene på CBP sine sider.

Hvis det ligger inne en søknad, så er det bare å sjekke status jevnlig og satse på at det godkjennes snart.

Sjekket med mitt eget pass, og det ser ut som ny søknad vil overstyre den gamle.

upload_2022-4-30_14-42-44.png

Ligger det ikke inne noe er det sikkert greit å være forsiktig med å be om refund. Forretningsmodellen her er egentlig en fee på 100 USD for å copy-paste litt, og de har sikkert ikke gjort det lett å refundere. Dette er en ganske skitten forretningsmodell

Får du faktisk tak i noen klarer du sikkert å be de stoppe og beholde pengene. Si at du la inn og hadde glemt eller noe, og de sitter med 14 USD ekstra og er sikkert happy.

Risikoen her er kanskje at du får godkjent den du selv vurderte å sende inn, og så blir den kansellert når gutta legger inn ny for deg, og så blir den flagget for manuell review…

18. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,041
    Bonuspoeng:
    93
    Så det du sier er å sjekke om det ligger inne noen ny søknad, gjør det det må jeg bare vente og se, gjør det ikke det må jeg be dem om å ikke legge inn en søknad og så gjør jeg det på ny på CBP sine sider?

19. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,073
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, en kollega brukte det denne uken.

TOSflyer liker dette
  20. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,041
    Bonuspoeng:
    93
    Vært inne på CBP sine sider nå, og det ligger ikke noen ny ESTA søknad på noen av gutta mine sine nye pass, kun de som hører til de gamle passene. Er det bare å kjøre på og legge inn en søknad her nå? I tillegg sende en epost til visit-travelus.com og be de kansellere søknadene jeg søkte om hos dem?

Del denne siden