Reise til USA - test, regler osv

Tråd i 'Reisemål' startet av rookietrader, 22. april 2021.

1. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    754
    Bonuspoeng:
    93
    snus_mumrikken liker dette
  2. Palg82

Palg82 Medlem

Likes mottatt:
    258
    Bonuspoeng:
    63
    Skulle fylle ut skjema som kom på epost fra SAS for reise med barn og kom over denne? Er dette noe som henger igjen, eller må vi teste barna i USA?
    upload_2022-5-10_16-47-48.png

3. kaiarne

kaiarne Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    Barn må vel fortsatt testes ved ankomst i USA. Ref CDC sin FAQ og siste versjon av attestation formularet (som jeg kunne finne nå):

Palg82 liker dette
  4. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,577
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har reist med barn 3 ganger til Usa fra juleferien til påskeferien. Det jeg fant var at de kan testes 3-5 dager etter ankomst. Ikke et krav men en anbefaling. Det løste jeg ved ta video av test seansen ved besøkene. Ingen oppfølging og ingen info om dette ved ankomst.

Palg82, Jorge and kaiarne like this.
  5. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,073
    Bonuspoeng:
    113
    Testifly fungerer fortsatt smertefritt med SAS til USA

Palg82 and LMS like this.
  6. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Ingen oppfølging, ingen kontroll, ingen whatsoever da vi var i USA i februar. Dette kan du glatt se bort fra.

kaiarne and Palg82 like this.
  7. Palg82

Palg82 Medlem

Likes mottatt:
    258
    Bonuspoeng:
    63
    Så bra! Var det jeg tenkte, siden jeg ikke har lest noe om at barn må testes etter ankomst her inne.

8. Kristardo

Kristardo Nytt Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    3
    Dere som har brukt Testifly. Er det nødvendig å ta en utskrift, eller viser dere bare dokumentet fra telefonen?

9. Kristardo

Kristardo Nytt Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    3
    Fikk ikke godkjent Testifly på OSL i dag, med Swiss. Svaret var at Lufthansa ikke godtar Testifly.

Måtte til Dr. Dropin for ny test. I det vi var ferdige fikk jeg melding om forsinkelse hos swiss. Ble booket om til Sas….. God start på turen det her.

Cforoe liker dette
  10. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,618
    Bonuspoeng:
    183
    Hva var destinasjonen din? Det virker jo litt rart, har forstått det slik at Testifly er laget i ett visst samarbeid med Lufthansa gruppen?

11. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Det skulle man kanskje tro, men logoen på websiden til Testifly er for et konsulentselskap som heter Lufthansa Industry Solutions - men dette har i utgangspunktet ingenting med hva flyselskapet godkjenner av sertifikater å gjøre.

12. Kristardo

Kristardo Nytt Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    3
    Til New York via Zürich. De brukte en del tid i innsjekkingen på å sjekke det ut, ringte visst til Lufthansa. Damen i innsjekkingen sa at det var veldig forskjellig hvem som godtar Testifly, men at Lufthansa er blant de som ikke godtar det.

13. TOSflyer

TOSflyer EBD

Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg reiste til New York med Lufthansa via Frankfurt tirsdag forrige uke. Ingen problem med Testifly da, attesten ble lastet opp på hjemmesiden til Lufthansa og fikk etter kort tid mail om at alt var godkjent. Lufthansa skriver også selv på egne sider at videoverifisert selvtest er godkjent ved reise til USA:
    https://www.lufthansa.com/dk/en/corona-tests

14. LMS

LMS Medlem

Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Det hørtes rart ut, dette er sakset fra Lufthansa sine sider:

When entering Germany, Austria, Canada and the USA, you also have the option of using test kits with a video-accompanied and verified self-test, which are available to you as an alternative to our trusted partner laboratories. You can use the tests conveniently at home or in your hotel and you will receive the test certificate including a QR-code by email afterwards.*

og Testifly står oppført som valg på de samme hjemmesidene.

15. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,618
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig merkelig, går man på lufthansa sine sider og søker etter self test får man opp at man kan ta visse selvtester

Screenshot from 2022-05-12 14-54-05.png
    Klikker man seg videre kommer man hit

Screenshot from 2022-05-12 14-57-14.png
    Dette er altså ved å klikke seg rundt på Lufthansa sine egne sider.

At de da plutselig ikke godtar dette som test viser hvor vanskelig det er som forbruker/passasjer å forholde seg til dette...

Attached Files:

16. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Dumt at ikke SAS har travel ready center for USA nå. Hadde vært praktisk å få papirene forhåndsgodkjent. Men de har vel ingen som sitter og jobber med sånt..

Vi har Oslo Helse som plan B (1. etasje ved flytoget). Billigere enn Dr Dropin som er hendig plassert rett ved innsjekk-skrankene. Men for noen hundrelapper tar jeg gjerne en heis jeg altså.

Kapasiteten så ut til å være god også, men vet ikke om de har mer rush i morgentimene. Akkurat nå kl 15:06 var det ledig 15:10, 15:15, 15:20 osv ut dagen ser det ut til.

17. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,553
    Bonuspoeng:
    183
    Skal fly til USA på en søndagmorgen, men flyr til Danmark dagen før på ettermiddagen. Det er en gjennomgående billett.
    Må jeg ha tatt covidtest før første flight (TRD-CPH), eller kan jeg gjøre det på Kastrup (evt i byen en plass)?

18. LMS

LMS Medlem

Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Har lurt på det samme, og har funnet dette hos CDC (men hvordan flyselskapet som skal sjekke dokumenter velger å gjøre det er jeg usikker på):

If your itinerary has you arriving to the US via one or more connecting flights, your test can be taken within 1 day before the departure of the first flight.

You also have the option of getting tested en route during one of your connections. However, you should consider where in the connecting airport testing is available and if you would be able to access it while in transit. If you choose this strategy and are unable to get a test en route, you will not be able to board your flight to the United States. You should also be aware that if you test positive en route, you will not be allowed to continue your travel and may need to stay at that location until you end isolation.

Please note, if you planned an itinerary incorporating one or more overnight stays en route to the US, you will need to make sure your test is not expired before your flight that will enter the US. You do not need to be retested if the itinerary requires an overnight connection because of limitations in flight availability.

snus_mumrikken liker dette
  19. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,301
    Bonuspoeng:
    183
    Har også lest på dette:
    Me flyr OSL-MUC-YVR-ANC.
    Overnatting både MUC & YVR.
    Me tek då testen dagen før flighten til YVR, det er kun 1 direkteflight YVR-ANC per dag denne rekk ikkje me så me må overnatte på YVR.

20. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,553
    Bonuspoeng:
    183
    Det er det jeg egentlig er mest interessert i... Flyr SAS.
    Jeg kan ifølge CDC teste meg i Trondheim på fredag, fly til CPH på lørdag og videre til LAX på søndag. Eller teste meg på CPH (har god tid der, lander på ettermiddagen og videre kl 0930 neste dag).
    Men hvorvidt SAS godtar disse to alternativ er jeg litt usikker på. Det sikreste er vel kanskje å teste seg på lørdag før avreise til CPH.

Del denne siden