Reise til USA - test, regler osv

Tråd i 'Reisemål' startet av rookietrader, 22. april 2021.

  1. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    365
    Likes mottatt:
    597
    Bonuspoeng:
    93
    Er nok bare jeg som trenger briller, men hvor på SAS sine sider står det at "teletest er OK"?

    Har litt dårlig erfaring med at de på innsjekk ikke vet hva som gjelder og at det er opp til meg å forklare reglene og da er det greit å ha det svart på hvitt.
     
  2. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    LMS, trygveat and Trent600 like this.
  3. runarg

    runarg Aktivt Medlem

    Innlegg:
    321
    Likes mottatt:
    674
    Bonuspoeng:
    93
    Dårlig nytt:

    " Vi evaluerer retningslinjene løpende. Testkravet før avreise blir værende som vi har det i dag, sier talsperson Karine Jean-Pierre i Det hvite hus.
    Kun hvis det kommer klare råd fra medisinske fagmyndigheter om å endre praksisen, vil det bli gjort, sier hun."
     
  4. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Merkelig at det er ulike kriterier for fly og bil/båt/gå ..
    Men det har kanskje med at spredning skjer i større grad på et fly enn egen bil?
     
  5. LMS

    LMS Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Ser du har fått svar, den spesifikke siden jeg henviste til er her (under United states): https://www.sas.no/traffic-information/message/#entry-restrictions-countries

    «A written documentation (Paper or digital copy) of a “Self-test”/ “home-test”.»

    Her bruker de også ordlyden: self-test/home test.
     
    Last edited: 02. juni 2022
    Trent600 and Lars J like this.
  6. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,312
    Likes mottatt:
    10,117
    Bonuspoeng:
    183
  7. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,063
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som vet om man må ha test ut av USA til Europa? forrige gang jeg var her, tok jeg 1 just in case men de spurte aldri om noe test ved innsjekk.
     
  8. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Så lenge du har gyldig EU koronapass ifht vaksinasjonstatus så trengs ikke test.

    Er forøvrig ganske mange land i Europa som ikke krever koronapass(vaksine/test) i det hele tatt nå
     
  9. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,063
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for svar :)
     
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,077
    Likes mottatt:
    68,747
    Bonuspoeng:
    293
    Østerrike krever ikke det, men innsjekk i Montreal sjekket koronapass før flygning til VIE.
     
  11. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    433
    Likes mottatt:
    2,976
    Bonuspoeng:
    93
    Tipper den viktigste grunnen er at for flyvninger kan de pålegge flyselskapene å sjekke alt dette før passasjerene ankommer USA. For biler og båter må de selv etablere et stort apparat for å sjekke de samme papirene og ikke minst sende i retur alle de som ikke har papirene i orden.
     
    trygveat liker dette
  12. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    527
    Likes mottatt:
    1,356
    Bonuspoeng:
    93
    Slik har det vært i enkelte europeiske land også. Ved innreise til Tsjekkia var det standard krav om test/vaksine/tidligere sykdom om du ankom med kollektivtransport. Ved bruk av privatbil var det ingen krav.
     
  13. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Hei dere som har brukt testifly.
    Får dere et godkjent brev som kan skrives ut på mail?
    Det er vel ikke noe problem i disse dager å bruke dette med SAS via CPH til USA?
    Reiseklar men smånervøs ...
     
    1884derby and Thomas123 like this.
  14. runarg

    runarg Aktivt Medlem

    Innlegg:
    321
    Likes mottatt:
    674
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, du får en e-post med en PDF som du kan skrive ut. Jeg brukte Testifly OSL-CPH-LAX senest for 3 uker siden. Ingen spørsmål.
     
    chrt and Thomas123 like this.
  15. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,381
    Likes mottatt:
    20,999
    Bonuspoeng:
    183
    Samme erfaring, men med TRD-CPH-LAX for en uke siden.
     
    chrt and Thomas123 like this.
  16. nordreise

    nordreise Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei!

    Er det noen som har reist til USA etter å ha fått covid?

    Jeg har gjennomgått covid og har det dokumentert i HelseNorge. Har også fått legeerklæring.

    Jeg lurer på om det er flyselskapet som sjekker eller om det er grensekontroll i USA som sjekker? Jeg har fått legeerklæring digitalt, men når jeg printer det ut, blir signaturen borte.. Derfor lurer jeg på om jeg kan vise dem direkte i mobilen..
     
  17. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,381
    Likes mottatt:
    20,999
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har gjort det. Flyselskapet (SAS) sjekket kun i Norge.
    Har vært i USA 3 ganger i år og har ikke blitt spurt om annen dokumentasjon enn pass ved ankomst.
     
  18. Rune58

    Rune58 SAS Diamond

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    13
    På SK907 å. Samlet inn CDC skjemaet. Brydde seg ikke med noe annet
     
  19. Tassa

    Tassa Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    3
    Recovery attesten er gyldig i 90 dager. Så om du var syk for mer enn 90 dager siden, må du ha to vaksinedoser og test for å komme inn. Var i New York i pinsehelga og måtte kun vise pass ved ankomst. I gate måtte vi levere en erklæring om at vi hadde vaksine og test eller papirer på recovery. Vil tro de tar noen stikkprøver, men virker som de fleste bare viser passet ved ankomst.

    Går sikkert fint å ha papirene digitalt, men har ikke prøvd selv.
     
  20. Gnilre

    Gnilre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    280
    Likes mottatt:
    1,543
    Bonuspoeng:
    93
    Litt smånervøs for USA-turen med SAS jeg også om to uker. Jeg er trippelvaksinert og tenkte å benytte testifly og så viser jeg koronasertifikat. Jeg skal dessuten ha med to ungdommer under 18 som kun har fått én dose, men slik jeg forstår det kan de reise til USA med meg siden det ikke forlanges koronasertifikat for de under 18. De må imidlertid testes dagen før avreise med for eksempel testifly.
    Vi kommer til å befinne oss nær den Canadiske grensen. Kunne vært artig å ta en tur over til det landet også, men der slipper ikke de under 18 inn uten å være dobbeltvaksinert, så det går ikke forstår jeg.
    Hvis jeg har misforstått noe håper jeg noen kan korrigere. Har ikke fløyet på over to år, så er litt smånervøs som nevnto_O
     

Del denne siden