Nei det gjør det ikke. Flere land krever gulfebervaksine for innreise. Det vil alltid være noen som ikke kan ta vaksine, og derfor er det ekstra viktig at alle som KAN ta en vaksine GJØR det, slik at vi kan åpne opp for de som IKKE kan. I starten vil det derfor være krav om vaksine, før det blir krav om vaksine eller negativ test og til slutt blir det kanskje bare krav om vaksine eller medisinsk unntak. Du kan såklart synes dette er urettferdig, men så vidt jeg vet bryter dette ikke mot menneskerettighetene.
Forskjellen mellom vil og kan er vesentlig her. Det kan godt hende at mormoren til @indahla er blandt de som ikke kan og hun får dermed ikke reise like tidlig som hun kunne gjort på grunn av de som ikke vil.
Tusen takk for utfyllende svar @tstone , det høres ut som Hawaii kommer til å gi mer logistikkbekymring enn glede. Da står jeg igjen med to hele ukers familieferie i Los Angeles og omegn. Ser ikke helt hvordan det skal løses. Har nå booket de seks første nettene på Sofitel i beverly hills, som blir en slags base for Universal studios (1 dag), Disneyland (1 dag), Hollywood walk of fame/Venice beach/Santa Monica/Koreatown/Little Tokyo/Shopping (3-4 dager). Men så har vi over en hel uke igjen som jeg ikke aner hva vi kan bruke tiden på før flyet gå hjem fra LAX. Ettersom ungene er 7 og 13 år ser jeg ikke at en lang kjøretur til Las Vegas / San Fransisco /Yosimete og tilbake er en vinneroppskrift da det virker som det blir for mye tid i bil totalt i forhold til hva det er å gjøre der. San Diego er jo innafor i kjøretid, men jeg vet ikke helt om det er så mye mer å bruke tiden på der (en tur på Seaworld kanskje). I så måte hadde jo en uke på Hawaii vært helt topp, da det minner om de sydenferiene vi ofte har pleid å ta, med late dager på stranda eller ved bassenget og litt "resortfølelse". Hmm. Her blir jeg nok nødt til å være ekstremt kreativ. Hvis noen har gode forslag er jeg evig takknemlig (men vet at tropiske øyparadis ikke vokser på trær for tida så det er kanskje litt mye å håpe på)
Du kan også vurdere 2 dager på Universal, og kanskje to dager på Disney også. Ved Disneyland har du også Disney California Adventure park, har aldri vært der, men du kan sikkert klare å bruke en dag der også. Det er ganske langt fra Beverly Hills til Anaheim/Disney.. Six Flags Magic Mountain er absolutt verdt et besøk! Hvis det er varme som ønskes, så kan jo Palm Springs være et alternativ.
San Diego har mye å by på: - Dager på stranda om været spiller på lag - San Diego zoo eller Wild animal park - Pacific beach - Coronado - La Jolla - Balboa park - Seaport village - Outlet shopping på grensa til Mexico - Shopping på UTC
Støtter to dager i Disneyland/California Adventure park. Greit å ha park hopper billetter så man kan bevege seg mellom parkene.
For å snakke om noe annet enn vaksine Eldstemann (da 13) og jeg skal til LA og SF i påsken. Skal iallfall ha en dag i en park. Frykter lange køer og tenkte derfor å satse på et «skip-the-line» kort eller tilsvarende. Har kikket på flere parker men funnet at det er veldig dyrt. Den eneste med en edruelig pris (som jeg fant) var Universal. Noen med erfaring med noe slikt der borte?
Støtter varmt @Jeanette og legger til Gaslamp District til listen. San Diego er enkelt den fineste byen i Cali, etter min egen smak. Men smak kan som kjent variere
Kjøpte slike i fornøyelsesparkene i Orlando for et par år siden, samt ved Portaventura i Barcelona og synes det var genialt. I mellomtiden har jeg besøkt noen norske fornøyelsesparker (dyreparken i Kristiansand og Hunderfossen, som ikke driver med slike hurtigkø-systemer, og blitt stående over en time per attraksjon å vente med utålmodige unger. Jeg kan derfor med 100% sikkerhet si at slike fast-track billettene er verdt prisen. Uansett pris. Så her er det bare å lukke øynene, holde frem Amexkortet, og takke høyere makter for at noen fant på et system hvor man kan kjøpe seg fri fra køer (Har tenkt å gjøre det samme i California i november)
Absolutt verdt pengene. Hvis ikke, så må man iallfall ha flere dager i parkene. Det er litt ulike versjoner av disse passene, noen steder er det en egen kø, andre steder får man muligheten til å "booke tid" og slippe køen på den måten. Det er latterlig dyrt i disse parkene, så det er som nevnt over her bare å lukke øynene og trekke kortet.
Takk for gode stalltips. Ser ut som vi skal skvise litt mer saft ut av fornøyelsespark-sitronen de dagene vi er i LA Takk for tipset! Ser ut som det blir San Diego istedet for en tropisk uke på Hawaii (men hjertet blør når jeg tenker på det tapte paradiset. Hadde gjort seg med noen dager på Waikiki Beach eller lignende). Ser at temperaturen i SD ligger på ca 20 grader i november, så det er uansett bedre enn her i Trondheim.
Beklager. Trodde rett og slett vi var i Covidtråden siden det var så mye vaksineprat her inne Rimelig off topic i forhold til USA
Foreslår at dere bosetter dere i Encinitas. Det er 20 min med bil til downtown SD, man kan til og med ta tog. Det er kort vei til Legoland og factory outlet. Ikke minst; Californias fineste strand og unntatt ved flo sjø så er det en lang og fin promenade. Støtter andre som priser SD, regner den som min andre hjemby.
Takk for tipset, det høres ut som en bra plass å ha base. Har du tilfeldigvis noen hoteller der å anbefale?
Har brukt Best Western Encinitas, men det er et problem med Encinitas by the beach; det går en toglinje gjennom byen. De bruker hornet for det det er verdt frem til midnatt og starter igjen i 6 tiden. Det hagler riktignok ikke med tog, men når de kommer så hører du dem. På andre siden har du I5 med biltrafikken ca 100 mtr unna. Jeg lå ofte på et motell nærmere stranden https://www.moonlightbeachmotel.com/ Fantastisk beliggenhet, rommene er mer leiligheter enn motelrom ettersom det er med kjøkken og stue. Men, det er ikke 4* hotell, det er vel BW Her i forumet ligger jo lista høyt, derfor jeg foreslår BW. Takler dere det litt enklere vil jeg anbefale Moonlight Beach motel, men det er noen år siden jeg var der sist. Cabrillo point, museum inne i en militærleir gir fantastisk utsikt over byen. Merk at Encinitas strekker seg inn i landet og. Helt ok der, men det er kysten som rocker. https://www.encinitasvisitorscenter.com/
Jeg har bare erfaring med de fra Universal Orlando og det var gull verdt. En annen ting vi fant ut var at 3 fastpass ville koste oss ca 3000 kr, og en natt på et universalhotell med 3 fastpass og early access kostet 3018 kr, så da sov vi jo der for 18 kr mer :-D