Er det fortsatt slik i USA at utlendinger kan få vaksine satt der? Jeg mener, vi som fort hiver oss på et fly frem og tilbake kan jo teoretisk få satt både dose tre og dose fire der borte og sånn sett få to vaksiner satt på amerikansk jord?
Hvis jeg ikke tar helt, så får turister og hjemløse tilbud om Jansen-vaksinen, da denne kun består av en dose.
Mange vaksineturister, eksempelvis fra Taiwan, velger Pfizer siden de planlegger å være i USA lengre enn tre uker. Altså, som turist kan man få Pfizer hvis man vil. Men om regler endrer seg eller ikke når vi slippes inn, er en annen ting.
Har prøvd å lete meg gjennom diverse nettsider, men finner ingen 100% sikre svar på dette og hvordan det fungerer i praksis. Flere her inne har påpekt at man kan som norsk turist få innreise til USA fra Mexico etter 14 dagers karantene der etter å ha kommet fra Norge. Er det noen som kan vise til noen nettsider ang dette? Hvis man tilbringer 2 uker i Mexico kan man da bare bestille flybillett til statene og få innreise klarert dit? Er vel bare ESTA og pcr test man trenger da? Og selvfølgelig være fullvaksinert. Hvordan er det med små barn som ikke er vaksinert?
Greia er at det er innreiseforbud for de som har vært i EU/EUS-området de siste 14 dagene. Dersom du ikke har vært i "forbudt område" er det vanlige innreiseregler, dvs ESTA, som gjelder. Derfor kan du dra til Mexico, være der i minst 14 døgn og så fly inn til USA. USA har opplyst om at dette kommer til å opphøre "early november", og det er p.t alt man vet om det. Spørsmålet om små barn osv kommer til å bli besvart når de kommer med detaljerte regler.
Ja, jeg vet dette opphører i november, men vi reiser i mndskiftet oktober/november, derfor jeg er ute etter dette. Spesielt i forhold til små barn som ikke er vaksinert.
Detaljene om gjeldene restriksjoner finner du her: https://travel.state.gov/content/tr...id-19-travel-restrictions-and-exceptions.html Edit: feilsitering
Takk for svar, virker som det er greit for oss å reise over til Statene etter oppholdet vårt i Mexico. Vi ankommer Mexico fredag kveld 15/10, tenkte å dra over til USA lørdag/søndag 30/31 oktober, da skal vi være innenfor i forhold til 14 dagers karantene uansett om de regner ankomstdagen som dag 0 eller 1. Er det slik som Jeanette sier at de krever full vaksinasjon fra 1/11 slipper vi å tenke på det også i forhold til barna da vi ankommer 30/31 oktober. Reisemål blir Florida, vurderer å dra på et cruise i Karibien, men ser det er en del smitte i cruisetrafikken, så får tenke oss litt om. Regner med vi tar et par dager i Disneylandparkene, vår 3åring kommer til å elske dette. Blir selvfølgelig en utfordring i forhold til krav til munnbind til barn over 2 år, men får starte litt her hjem først slik han blir vant til det. Noen som har anbefalinger til reisemål/hotell i Florida? Tror vi dropper Miami, ser ikke helt for meg Miami passer våre to små like bra som andre plasser i staten. Orlando/Tampa/Fort Lauderdale?
Ja, men litt forskjellig praksis frå delstat til delstat. Tok min 2.dose Pfizer i Alaska i Juni. Fikk også CDC sitt vaksinebevis, der også min 1.dose blei skrivd inn. Samt så blei alt lagt inn i «Covid Secure App» med QR kode. + etteregistrert i Norge/Sysvak.
Kommer vel helt an på hva du er på jakt etter. Vi var der 3 uker for noe år siden og da delte vi opp det med en uke ved Atlanteren, en uke Orlando og en uke ved gulfen. Det som de små husker på best var det kule huset med basseng i Orlando og strand/shelling/fisking ved Fort Myers Beach. Miami-området er jo for så vidt også dyrere (dog føles det som det meste er ganske dyrt der for oss nordmenn)
Kan jeg spørre om hvilket hus det var? Og i hvilket område? Vi er nok vel sent ute så det meste er vel fullbooket.
vi dro til disneylandparkene i orlando med barn i samme alder. Det er nok litt mer minneverdig for eldre unger. I retrospekt var det badeturene til hytta i sverige det året som ungene husker, selv om floridaturene kostet det tidoble. Forstå det den som kan.
Er disse parkene rundt Orlando like populære rundt juletider som i sommerferien med tanke på antall mennesker? Er det generelt juletiden en av de dyreste periodene bo på hotel i Florida?
Ja, januar til mars er turist-sesongen i Sør-Florida. Mange legger også juleferien hit, men det er kanskje ikke helt peak fordi amerikanere har en greie med «family christmas» på hjemstedet sitt. Hotellprisene er likevel veldig høye, og særlig i disse tider fordi amerikanerne tar ferien sin i USA. Masse reportasjer om leiebil-priser ute av kontroll og manko på folk i hotell- og restaurantbransjen. Husk at i Orlando må du uansett ha bil til å komme deg rundt, og du kan gjerne bo litt unna. Er nok en del å spare på det. Vi har bodd i Lake Mary og Orlando downtown, og det har vært helt fint. Aller mest ville jeg nok ha leid et hus på Airbnb eller Vrbo - i stedet for å betale 400 USD for et standardrom på et slitent Hilton.
I Orlando så leide vi et hus i solterra komplekset (gated community og med felles områder). En får generelt veldig mye hus for pengene i Orlando. Bil må en selvfølgelig ha og vær obs på at det er veldig mye trafikk inn/ut fra Orlando - mye kø. Mye parker men pre-corona så var det jo også vanvittig mye folk her. For de små kidsa så ble det drøyt å vente 30min i kø for en karusell som er ferdig på 1min. Ved fort Myers Beach så booket vi en mindre hus som la nære stranden (gåavstand). Her er ikke standarden like bra men til gjengjeld så er en en jo mye mer ute og på stranda. Massevis av skjell, delfiner og oppdagelsesturer for kidsa. Her er det også vesentlig mer laid back stemming. Morsomt å kjøre gjennom everglades på vei tilbake til MIA også.