Mobil WIFI-router Før vi dro hadde jeg forsøkt å finne informasjon ang. erfaringer med å leie mobil WIFI-router i Japan. Fant ikke så mye så vi gikk for et tilbud hos Japan Wireless (https://japan-wireless.com/product). Vi valgte Premium WIFI og betalte litt over 500,- for 7 dager. Tjenesten fungerte feilfritt og uten brudd. Både inne på t-banen, på shoppingsentre og selvfølgelig ute. Vi brukte det mest for å kunne bruke Google Maps og for å finne rett t-bane. Japan tillater av en eller annen merkelig grunn ikke offline-kart så man er helt avhengig av å være på nett for å kunne navigere rundt i byen med kart på mobilen. Anbefales!
Mulig det. Men vi syns det var en god løsning med routeren. Da er det også mulig å motta samtaler og SMS på det norske nummeret.
Sammenlignet dere prisen med å roame med norsk mobil? Ved kjøp av datapakker etc kan man komme langt innenfor 500 kr med mindre man er storbruker. Med denne pocket wifi'en er det vel ikke en bruksgrense? Så det er en fordel, på den andre side er det litt adm med å hente og levere.
Ikke uenig i det. Men sync av mange bilder krever en del data. Ingen brukergrense på den routeren vi leide, nei. Hentet den på et postkontor på flyplassen (4. etg.) og leverte den samme sted. Kan også legges i en postboks hvor som helst når den skal leveres inn.
Tokyo - fredag 14/9 - Fiskemarked, Kite Museum og Hato Bus Dagen startet på fiskemarkedet. Dette er et av verdens største fiskemarkeder og består av flere hundre «salgsboder» der fisk blir omsatt til profesjonelle aktører. Vanlige folk har ikke tilgang før kl. 10 men det er noen andre boder der som selger alt mulig rart som har med fisk å gjøre. Det er også flere sushi-restauranter der som er relativt dyre. Og det var lang kø. Vi fant en med OK priser og tok en tidlig lunsj. Litt over kl. 10 gikk vi inn på området for de profesjonelle. Da var det fleste «bodene» tomme for fisk. Men det var likevel gøy å se hvordan de jobbet. Etter fiskemarkedet skulle vi finne et Kite-museum i nærheten av Tokyo Station. Det viste seg vanskelig så isteden gikk vi mot Nihombashi Bridge. Det er en gammel bro fra den gang Tokyo het Edo. Der er det også en bronsestolpe som er «nullpunktet» i byen. Alle avstander måles derifra. Vi passerte også Kabukiza Theatre Vi ga ikke opp å finne Kite Museet og etter å ha spurt tre lokale fant vi det endelig. Ikke like stort som vi hadde trodd (tipper det var på ca. 50-60 kvm) men likevel interessant. Lunsj ble inntatt på Dhaba India. En Sør-Indisk restaurant. Veldig godt! Før vi dro hjemover for dagen tok vi en runde med en åpen buss fra Hato Bus. Fin tur men den stoppet dessverre ikke på de stedene vi passerte. Så det var vanskelig med gode bilder. Siden kveldsbildene fra Goverment Building ikke ble helt supre tok vi en ny tur i dagslys. Dagen ble avsluttet på vårt stamsted for Sushi.
Det ser ut som en flott tur og jeg ser at jeg slett ikke fikk med meg alt i Tokyo da jeg 'var innom' byen for et par år siden. Kanskje man må i østerled på ny? Da vil dette reisebrevet inngå i grunnlagsmaterialet for planlegginga, ingen tvil!
For et fantastisk fint førstegangs reisebrev alle viktige detaljer som vi reisende lurer på godt jobba!
Tokyo - lørdag 15/9 - Pentax Forum, Mylord og N’EX Lørdag var avreisedag. Flyet til Seoul skulle ikke dra før 19:25 så vi hadde mange timer i byen før vi skulle ta Narita Express kl. 15:30. Hadde planlagt å dra fra hotellet kl. 15. Det regnet en del på morgenen så første stopp ble Pentax Forum. Dette er et museum / butikk / reparasjonssenter / opplæringssenter for Pentax. De hadde utstilling av noen bilder og en egen utstilling fra en artist som tok bilder fra kite. Mye fint å se. Deretter gikk turen til Mylord Shoppingsenter. Kona skulle forsøke å finne seg en ny kjole men det var enklere sagt enn gjort. Ble ingen kjøp men lunsj på Cafe Hudson. Club Sandwich Det regnet på vei hjem.. Så var det tilbake til hotellet, pakke og ta taxi til Shinjuku Station. Derifra tok vi Narita Express (N’EX) til flyplassen.
Lørdag 15/9: NRT - ICN Søndag 16/9: ICN - FRA - OSL Hjemreisen besto av 2 flyvninger med OZ og en med LH. Først A330-300 fra NRT til ICN i OZ C, så A380 fra ICN til FRA med OZ F og til slutt A320 fra FRA til OSL i LH C. Jeg kan si med en gang at det ble en lang dag på søndag.. Vi ankom NRT i 17-tiden på lørdag. Det første vi gjorde var å levere tilbake den leide WIFI routeren på postkontoret i 4. etg. Deretter sjekket vi inn. Fikk sendt bagasjen hele veien til OSL (selv om damen i skranken først mente den kun kunne sendes til FRA fordi siste leg var et annet flyselskap). Så bar det til OZ Business Loungen. Den var relativt stor og hadde OK mat. Sushi, noe nuddel-greier og litt annen småmat. 3. beste loungen på turen. Turen til ICN var fin. C-stolene til OZ var OK men kan ikke måle seg med SQ sine, verken på 777 eller 787. Både kona og jeg gikk for koreansk mat. Bibimbap. Det var veldig godt! På ICN hadde vi booket rom på et transithotell på terminalen. Veldig greit å slippe å dra inn til byen. OK rom. Ingen frokost på hotellet så da bar det rett i OZ F loungen. Jeg må si den skuffet litt. Stor, fin og med god plass. Men mat og service var under pari. Kan ikke ha vært mer enn 5-6 retter å velge mellom og det lå mat under bordet som ikke var ryddet bort. Den maten som var smakte godt og det var flere typer Champis å velge mellom. Og god sjokolade Noe av det merkeligste vi opplevde på turen var alle kineserne som «pakket om» taxfree-varer på flyplassen. De hadde kjøpt hundrevis av pakker med noe kosmetikk-greier og tok de ut av pakken så de skulle ta mindre plass i bagasjen. De hadde egne kofferter og bagger kun for dette. Og på flyplassen var det egne områder slik at de kunne holde på med sitt.. Sjukt! Så var det klart for turens høydepunkt, rent flymessig: OZ F i A380. Gjett om jeg gledet meg!! Kona trodde vi skulle fly C hele veien hjem så hun ble også overrasket. Servicen var upåklagelig Det samme var maten. Og plassen. Og alt, egentlig. For en som aldri har fløyet mer enn AF «Economy Plus» var dette store greier. Vi landet gode og mette (og litt trette) i FRA og hadde fire timer der før flyet til OSL. Timene ble tilbrakt i Air Canada Loungen. Den nest beste Loungen på turen. Kikket ikke så mye på maten men de hadde god drikke og bra godis. Trengte det nå.. Flighten FRA - OSL husker jeg ikke mye fra. Sovnet før avgang og våknet rett før landing. Siden klokken i kroppen var 06 var vi trøtte så vi skippet Taxfree’en og gikk rett i bilen.
Strøkent! +1 Hjertelig takk for reisebrevet! Eg har kosa meg masse med å lese innlegga. Håpar de har hatt ei rolig veke etter returen slik at batteria er lada igjen.
Både kona og jeg har tatt masse flere bilder. Skal legge ut flere om litt. Og en liten review av de loungene vi var i. Hvis det er noen som har spørsmål, ønsker mer info, linker eller annet er det bare å spørre. Enten her eller på PM.
Takk for veldig bra reisebrev! Jeg kommer til å titte på denne tråden når jeg skal planlegge Tokyo i påsken. Jeg ser dere hadde rad 3 på OZ F, er det egentlig noe forskjell på rad 2 og 3 i midten?
Nei, det vil jeg ikke si det er. Kabinen slutter jo rett bak rad 3 og der henger en gardin. Ingen fra andre klasser kommer inn i F-kabinen. Veggene er så høye rundt alle setene at en ikke merker at det er andre i kabinen uansett. Setene ved vindu er også litt lengre frem enn de i midten så en sitter heller ikke rett ved siden av de. Dermed ser en heller ikke de som sitter ved vinduet fra midtsetene.