Reisebrev fra sommertur tufta på IF-tips
Takk for mange gode og inspirerende reisebrev i sommer!!
Etter å ha lest disse, føler jeg for å bidra til fellesskapet jeg og – så her er første del fra mitt første reisebrev på forumet.
Mye av denne reisens innhold er et direkte resultat av tips, råd og erfaringsdeling i dette forum.
Tusen takk til alle som kjenner igjen at de har delt info jeg har dratt nytte av på denne turen!
Jeg har brukt CT-billett noen ganger før, men denne turen er min første «ordentlige» CT-tur etter dette forumets standarder
De deler av denne turen som er «hyppig og rikelig belyst» fra andre reisebrev bruker jeg lite tid på. Til gjengjeld vil jeg være litt grundigere i de litt «smalere» delene av vår reise. «Hvordan få gratis overnatting i Istanbul» og «Lie-flat bed med Copa på deres Max-9» er temaer jeg har lest lite om, så her skal jeg prøve å være grundig, mens «3 dager i Buenos Aires» kun blir stikkordsmessig da vi har lest mange skildringer herfra i det siste.
Open-Jaw reiserute, alle strekker i Biz:
View attachment 124259
Første del OSL-ARN var begivenhetsløs. Fikk testa SAS-loungen på Arlanda for første gang, og den skilte seg lite ut fra den vi har i Oslo.
ARN-IST med TK biz i A321neo. Denne var stas da TK har BIZ-følelsen også intra-Europa. Gode brede seter, topp service og utsøkt mat gjorde reisen upåklagelig.
View attachment 124265
View attachment 124267
En avbrutt landing rett før vi tok bakken opplevdes litt dramatisk siden det var første gang jeg har erfart dette, men etter en 15-minutters sightseeing sirklende over storbyen, så landa vi trygt på 2. forsøk.
View attachment 124268
18 timer til neste flight, noe som i noen tilfeller gir gratis overnatting.
En liten ‘Guide’ til gratis overnatting i Istanbul på Turkish’ regning:
Turkish spanderer overnatting på hotell om det på strekket A-B-C (hvor Istanbul er B), ikke er mulig med kortere mellomlanding enn 9 timer, og
begge flightene er operert av TK. Dette tidskravet gjelder fyvining i Biz. I ECO er kravet minst 12 timer. Turkish står også for frakt t/r hotellet, samt middag. Dette med middag var en positiv overraskelse, da det ikke var nevnt på hjemmesiden deres.
Presisering av tidsbetingelsen som må være innfridd: «Ikke mulig med kortere mellomlanding» betyr at det ikke er satt opp andre avganger i dette tidsrommet som gir kortere mellomlandinger. Om det er en avgang som gir for eks. 8 timers mellomlanding, men at denne er fullbooket slik at du får 9+ timer mellomlanding, så er ikke kravet innfridd.
For oss som er nerder på detaljplanlegging, så gjorde det litt «vondt» at denne delen av turen forble uavklart frem til vi ankom IST. Ville det virke? Ville det vise seg å være flere villkår som måtte innfris? Var det noen form for egenandel?
Her er oppskriften vi fulgte:
Oppsøk «Turkish Hotel Desk», som ser slik ut:
View attachment 124260
Når du har kommer ut av Arrivals, gå til høyre og gå ca 100 meter. Da passerer du mange småboder som skal selge deg alt fra taxi, hotel, opplevelser med mer. Jeg har lest at noen også utgir seg for å representere Turkish, for så å ta seg betalt for de tjenestene du nå skal få gratis.
Henvend deg i skranken, ingen kø da vi var der, - lever boardingkort for neste flight. Vær tålmodig. Det eneste vi ble spurt om var om vi ønsket 1 eller 2 rom. Så får du beskjed om å sette deg å vente. 5 minutter senere ble vi ropt opp. De ropte opp oss fra Biz først virket det som. Vi var en ca 20 stk. totalt som ble ropt opp og geleidet ned i en parkeringskjeller. Her ble vi plassert i ulike minibusser etter hvilken hotelstandard vi skulle til. Jeg har tidligere lest at passasjerer i BIZ blir tildelt 5-stjerners hotell, mens reisende i ECO får 4 stjerners. Det virket for meg å være slik siden vi fikk en buss for oss selv, og noen andre norske vi kom i prat med som reise ECO, ble plassert i annen minibuss.
View attachment 124263
View attachment 124262
Selve bussturen var spennende nok, med mye å se – ikke minst var vi spent på hvor vi skulle, for det ble ikke gitt noen informasjon om dette før avreise. Nå skal det sies at vi spurte ikke heller. Vi er ikke vant til hoteller noe særlig utover 3-stjerner, så begeistringen var stor da vi svingte inn på Sheraton Hotel. Dette var et flott hotell etter våre standarder!
View attachment 124273
View attachment 124274
View attachment 124275
Herfra tok vi så en taxi til Taksimplassen og var gode turister denne ettermiddagen med besøk i den blå moske og Hagia Sofia.
View attachment 124279
View attachment 124281
Tilbake på Sheraton ventet middag. Turkish hadde utarbeidet en enkel, egen meny for sine besøkende med standard retter som til sammen skulle dekke de fleste behov: burger, pizza, curry, fisk, vegetar eller pasta.
View attachment 124280
At middagen var inkludert i denne ordningen var en positiv overraskende. Drikke utover vann måtte en betale selv. Vi bestilte vekking, og neste morgen klokken 06:00 ble vi som avtalt hentet av en av Turkish’ sine minibusser og kjørt tilbake til flyplassen.
View attachment 124278
Avreise til Panama var først klokken 10:00, noe som gav oss god tid til å teste Turkish sin «berømte» lounge på IST.
Mer om det og neste flyvning i neste innlegg…
Vis alt...