Reisebrev fra vår tur til Singapore/Indonesia [SAS/LH eco, SQ biz]

Tråd i 'Reisebrev' startet av Frode789, 07. mars 2023.

1. Frode789

Frode789 Medlem

Likes mottatt:
    445
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg og min kone var nylig ute på tur til Singapore og Indonesia, og her følger et lite reisebrev fra våre opplevelser/erfaringer :) Planen var primært opplevelse i Singapore, med litt beach-soling på Batam.

Reiserute:
    KRS - CPH - FRA (SK eco)
    ** Overnatting i Frankfurt (1 natt opprinnelig, men ble 2 netter pga. streik)**
    FRA - SIN (SQ biz)
    Båt fra Singapore til Batam Island (Indonesia).
    ** Overnatting i Batam (4 netter). **
    Deretter båt tilbake.
    ** Overnatting i Singapore (9 netter) **
    SIN - FRA (SQ biz)
    FRA (LH eco *codeshare med SK) - OSL - KRS (SK eco)

Reisen begynte på nydelig vis onsdag kveld med beskjed om at det er streik på Frankfurt på fredag. Flyet kansellert, avreise ikke før lørdag morgen, men dette kunne vi jo ikke akseptere da vi ville ha stor risiko med å ikke rekke flyet videre med SQ. Fikk istedenfor endret til samme ruteplan bare en dag tidligere.. (måtte da ha hotell og sånt en ekstra dag, men dette går vel på reiseforsikring, ikke til SAS som eu kompensasjon?)
    Pakket i full fart, godsnakket med sjefen for å få ekstra dag fri, og vi var deretter på vei torsdag ettermiddag til Frankfurt..

Vi hadde short stop i CPH, så hadde derfor lagt til mat på flyet videre. Den var faktisk overraskende god, fikk den med en gang vi var oppe før de gikk igjennom flyet med de vanlige vognene. (hadde midt i flyet, så hadde tatt en god 15 min før de hadde kommet fram til vår rad bakfra).
    20230216_191503.jpg

Vel framme i Frankfurt fant vi veien inn til byen for vårt hotell for natten. Det var da blitt kveld, og kan si at det området rundt togterminalen i sentrum der får Oslo S til å virke som Beverly Hills.. Folk rett utenfor som står og tisser på vegger, shady gjenger på gatehjørnene, stinker søppel, bomser som lå langs veien.. Full texas. Er sikkert mye bedre områder andre steder, men likevel, ikke akkurat godt førsteinntrykk :p

Ganske basic hotell (Concorde Hotel). Sto 4 stjerner, men ville nok sagt 3.. Fikk sett litt rundt i byen, dratt med av fruen på litt shopping (fant noe selv og da!) på et kjøpesenter, og spiste en god burger til middag før vi dro til vår neste hotell ved flyplassen, som var det vi hadde booket for lenge siden. (NH Frankfurt Airport). God standard på det, med gratis shuttle. Grei mat, men ikke noe å hoppe i taket av akkurat.
    PxVktfjo.jpeg

Så begynner den virkelige turen!
    Har gledet meg som et barn til å endelig sitte i SQ biz, til og med på A380. (hvorfor ellers skulle jeg ta en sånn omvei for å dra via Frankfurt.. ^^)

Er ute i god tid. Får sjekket inn bagasjen greit, rett i biz køa som har 4 stk i seg, mot den lage eco køa. Har du EB/SA gull så får du stå i eco+ køa, men ikke biz. (eco+ var også litt lang, men langt unna eco).
    20230218_083001.jpg

Så begynner veien mot sikkerhetskontrollen...... Kommer i neste update. :)

Last edited: 08. mars 2023
    jgroneng, haifinn, Kristian and 31 others like this.
  2. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,618
    Bonuspoeng:
    183
    Gøy med litt SQ reisebrev igjen :)

Frode789 liker dette
  3. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at vi får bli med. Blir gøy å se både A380 og servicekonseptet til SQ nå etter covid.

Frode789 liker dette
  4. Frode789

Frode789 Medlem

Likes mottatt:
    445
    Bonuspoeng:
    63
    Takker! :)

Veien videre til sikkerhetskontroll. Køa inn til concourse B var helt sinnsyk lang. Men den slipper vel vi..?
    Siden dagen før var tilnærmet stengt pga. streiken, så var det uvanlig (?) mye folk idag, med tydeligvis svært få ansatte fra security.
    Og hvor heldig er ikke jeg med business billett for dagen, siden
    FAST TRACK VAR FJERNET. :rolleyes:
    Mitt inntrykk av Frankfurt blir bare bedre og bedre.
    Qv5uWBv8.jpeg

MYE folk som snek i køa konstant, så gikk sakte. Ingen som holdt orden fra personal på flyplassen, de ga faen. Så var tilløp til knuffing flere ganger pga. folk som snek.
    Når vi endelig kom inn i selve hallen til sikkerhetskontrollen, så vi at det var bemannet TO maskiner.. :p Sier det seg selv at det blir kaos.
    Så tilsammen ble det nesten 1,45 timer i kø før vi var inne.
    Heldigvis hadde jeg naturligvis planlagt godt, så vi var på flyplassen nesten fire timer før. Men pga. dette så ble det bare en liten time i Canada Air loungen.
    20230218_102817.jpg

God lounge, noe over SAS sin lounge ift standard/mat, og bedre sitte-områder. God utsikt var det også til livet utenfor :)
    ByHo9sYw.jpeg

Så var ferden framme med gate, vår SQ 25 A380 står klar.. :)
    Nydelig fly, vanskelig å skjønne hvor stort det er før man står forran det i person.
    8bmFIcjU.jpeg
    OKUnWXPM.jpeg

EndreD, jgroneng, Kristian and 30 others like this.
  5. Frode789

Frode789 Medlem

Likes mottatt:
    445
    Bonuspoeng:
    63
    Ankommet setet for turen, 94F og 94D for fruen (A380 har SQ sin 2017 J 1-2-1 config).
    Snapchat-1859412635.jpg

Fornøyd med setevalgene, var veldig rolig og lite trafikk i den lille delen ift den større biz delen forran for rad 11-24. Rad 23-24 og 96-97 er de eneste jeg personlig ville unngått.
    Double bed var ikke tilgjengelig dessverre, selv når de ville bli lagt ut for "alle" (48 timer før) om ikke PPS Club medlemmer har reservert de.

Synes det var meget god plass i setet, som jo også bekreftes av data for seat width ift. mange andre J seter. Ja de er smalere enn tidligere configs, men SQ ligger fortsatt oppe i toppen på bredde.

Svært hyggelig personale.
    Ble møtt av velkomstdrink (champagne) og juice.
    Snapchat-1932219103.jpg

Har det som plommen i egget.. :)

Snapchat-1907836439.jpg

Bra design, godt med plass, enkle kontroller som jeg kan styre alt selv. Det eneste er hvis du skal ta skilleveggen helt ned (den har to trinn, ett litt nede, og ett helt nede som vi hadde), da hjelper crew med å kjøre den helt ned.

Snapchat-975181370.jpg

Stor og fin multimediaskjerm. Var en god del filmer av nyere dato også. Ble Bullet Train og på meg på veien ned, samt litt Netflix episoder jeg hadde lastet ned på mobilen.

Snapchat-95340849.jpg Snapchat-1366140427.jpg
    Noise cancelling headset. God build quality og absolutt godkjent mtp noise cancelling/kvalitet på lyd.
    Også slippers og sokker i myk materiale :) Savnet bare en pyjamas!

Så er det klart for meal service!

EndreD, Lnbre, jgroneng and 31 others like this.
  6. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    Altså det gledes til senhøsten hvor en selv skal oppleve lignende...endog fra LHR og tilbake til CPH, but still...

Var ikke like heldig med valg av sete dessverre

Frode789 liker dette
  7. Frode789

Frode789 Medlem

Likes mottatt:
    445
    Bonuspoeng:
    63
    Generelt fornøyd med maten, selv om det var noen ting som var sånn passelig. Hovedrettene var veldig gode.

20230218_131843.jpg
    Liten appetittvekker. Satay Chicken, greit som liten forsmak.

20230218_135303.jpg
    Så blir bordet dekket på til forretten :)

20230218_135307.jpg
    Scampi og gulrotpurre. Er ikke stor spiser av kald fisk, men andre hadde sikkert satt mer pris på den.

20230218_141115.jpg
    Min hovedrett, som jeg hadde bestilt på forhånd via Book The Cook.
    chicken in massaman curry. Ser kanskje ikke så spennende ut, men den var kjempegod! Saftig kylling og god saus.

335918499_1836409473381069_2201337949636809571_n.jpg
    Dessverre ble bildet mitt av desserten korrupt, men fikk et bilde fra min kone. :)
    Dome kake, veldig god!

Etter en god natt søvn så er det klart for litt frokost før vi lander i Singapore.

20230218_221743.jpg
    Frisk frukt, ferskt brød (kom ikke med på bildet) og juice.

20230218_223405.jpg
    Frokosten var også Book The Cook, fig pannekaker. Gode, selv om jeg foretrekker skikkelig dessert pannekaker best ^^

God service fra crewet. Meal service gikk unna ganske kjapt, følte aldri jeg satt lenge og ventet på feks mer drikke/neste rett.

Tok deretter båt over til Batam (Indonesia). Her var det mest avslapping/strand og spa behandlinger som sto i fokus, da det er en del billigere enn i Singapore.

336205005_6185481408176601_3858550412907618243_n.jpg

Radisson hotel i Batam var bra, utrolig hyggelig og hjelpsom personell. Dusjen kunne vært pusset opp, men ellers holdt det god standard, stort rom.
    Maten (ala carte) var dessverre litt skuffende, så hadde forventet litt mer spennende mat. Frokostbuffe var derimot ypperlig.

Totalt fire netter her før vi dro tilbake til Singapore.
    Mer om det i neste innlegg :)

Del denne siden