Reisekombinasjon: Busan + Tokyo

Tråd i 'Reisemål' startet av DJViking, 30. sept 2024.

Tags:
  1. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,744
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis dere takler Bangkok, Hua Hin og Mexico i fellesferien, så går det nok fint i Korea også. Masse muligheter til å kombinere storby og sol/bad.

Busan - storby, Korea's best største by med ca.6 mill innbyggere, og flere bystrender. Haeundae er den mest kjente, men mye å velge i. Gwangali Beach er up and coming. Her får man i pose og sekk. Haeundae ligger et lite stykke utenfor (30 min med taxi), østover, ift Busan sentrum, men regnes som en del av Busan. Går også Subway.

En annen mulighet er å ta Storbyferie i Seoul og sol/bad enten på østkysten ("hele" østkysten er dekket av fine strender) eller på Jeju. Jeg ville kanskje anbefalt Jeju, finere strender (mange er superfine) og mye aktiviteter for barn.

To Jeju strender:
    Hyeopjae Beach
    Screenshot_20241129_131514_Facebook.jpg

Hamdeok Beach
    IMG20220712123544.jpg

Edit:
    Lagt til bilder
    Det er veldig billig å fly mellom GMP og CJU. Det er verdens mest trafikkerte rute, så mye konkurranse.

Last edited: 29. nov 2024
    Maggie liker dette
  2. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg tenkte om jeg skulle ordne hotell enten ved Haeundae eller noe nærmere sentrum/togstasjonen.
    Jeg har allerede reservert 2 hoteller ved Haeundae (Best Louis Hamilton og Best Western). Blir nok å velge blant et av de litt nærmere reisen.

Kommer vel an på hvor du mest vil oppholde deg mens du er der.
    Tror jeg må undersøke litt mer hva som er å gjøre i Busan, slik som diverse markeder, shopping streets, etc.

Men regner med Busan har like god transportmuligheter som Seoul. Jeg ble godt kjent med Subway, men buss fungerte også veldig bra der.

3. microblast

microblast Nytt Medlem

Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    3
    L7 er et undermerke av Lotte, som er et gigantisk koreansk konglomerat. Sikkert et trygt valg, men det leses som at du vil være like fornøyd en halv klasse ned i standard og heller kan bruke pengene på noe annet.

4. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Denne turen er ganske fin:).... men ganske dyrt spør du meg :confused::oops:

5. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,744
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har nylig bodd på Shilla stay og Fairfield by Marriott i Haeundae. Jeg kan anbefale Shilla, relativt nytt hotell med basseng på taket. Fint rom med utsikt over stranden og parkett på gulvet. Fairfield var også ok, men ikke like bra.

Shilla stay er billig kjeden til Shilla Hotels som eies av Samsung, men er fremdeles av god kvalitet.
    https://m.shillastay.com/stayhub/aboutShillaStay/aboutShillaStay.do?lang=en

Shilla stay
    Screenshot_20241129_183334_Photos.jpg

6. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har bodd på Shilla Stay Mapo i Seoul. Betalte da 15000kr for 9 overnattinger (50% rabatt hos Hotels.com).
    Men Shilla Stay i Busan er mye dyrere.
    Selv med 50% rabatt akkurat nå, ville det koste meg 20000kr for 5 overnattinger.
    Kontra Best Western Haeundae til 3500kr.

Jeg vurderte også Fairfield by Marriott fordi de ikke hadde teppegulv som mange hotell har. Ikke så veldig dyrt. 5000kr for 5 overnattinger (byutsikt), 6800kr for delvis havutsikt.

L7 Haeundae vurderte jeg fordi de har baseng, men vil noe slikt bli brukt tro?
    Rommene på L7 ser litt ut som innsiden av en hytte (mye tre, trefarge).

L7 har litt bedre review enn Fairfield (9.2 mot 8.6).

De 2 reservasjonene jeg har nå på Hotels.com
    Best Louis Hamilton Hotel Haeundae; 6300kr
    Best Western Haeundae Hotel; 3500kr
    Vurderer å reservere Fairfield også nå mens Hotels.com har kampanje - Så får jeg senere bestemme meg hvilket av de 3 jeg tar.

Last edited: 29. nov 2024
  7. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    En ting jeg tenkte på da jeg var i Seoul at kanskje jeg skulle valgt et hotell som hadde Spa/Basseng.

Ellers er det viktigste for meg.
    Ikke teppegulv
    Dusj og ikke badekar
    God seng - Passelig hard og ikke myk

L7 vurderer jeg siden det har basseng. men det står der at bassenget er kun tilgjengelig for de som kjøper en pakke. Ikke noe mer informasjon hva det vil si.
    Her står det dog at alle overnattinggjenster har tilgang til bassenget utenom sesongen.
    https://www.lottehotel.com/haeundae-l7/en/facilities/rooftop-swimming-pool.html
    Da passer det jo for meg som skal reise dit i September.

Hadde jeg hatt nok penger ville jeg valgt dette Spa-hotellet
    https://no.hotels.com/ho1745311104/grand-josun-busan-busan-s-r-korea
    Men alt for dyrt. Må ut med over 12000kr for det billigste rommet.
    For mye penger å bruke på et sted hvor man kun skal sove, og slappe av litt etter en lang dag.

Et billigere Spahotell: Nampo Ocean2Heaven
    https://no.hotels.com/ho2026733984/nampo-ocean-2-heaven-hotel-spa-busan-s-r-korea
    3700kr, eller 6600kr for rom med balkong og havutsikt.
    Det har dessverre badekar+dusj, men ser ut som et veldig fint og passelig stort badekar.

Last edited: 01. des 2024
  8. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    I dag ser jeg også over hoteller i Tokyo for andre halvdel av reisen.
    Ser hotellene i Tokyo er en god del dyrere enn Busan.
    Ikke så veldig mange gode hoteller under 10000kr for 6 overnattinger.

Noen som kan anbefalt noen gode hoteller i Tokyo?
    Hvorhen i Tokyo er det best å ha hotell?

9. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,140
    Bonuspoeng:
    113
    Tokyo er så stort og kollektivtransporten er såpass bra at jeg syns det blir litt det samme.
    Vi var på Shinagawa Prince og det var helt greit. Mer for pengene der enn når jeg var i Shinjuku på tidligere opphold. Shinagawa er et litt kjedelig område, men kun noen minutter å gå til togstasjonen og derfra var det kun en kort tur for å komme seg til områder som f.eks Shibuya og Shinjuku.
    Avsluttet turen med hotell i Roppongi, samme greia der, ikke veldig mye interessant for oss i umiddelbar nærhet, men som sagt så er det ikke så farlig når byen har bra kollektivtransport.

Vi stakk som regel fra hotellet tidlig morgen og var ikke tilbake før sent på kvelden uansett, så vi brydde oss ikke så mye med å blåse av sinnsyke summer på hotell. Tokyo er forståelig nok ganske dyrt når det kommer til hotell.

Last edited: 01. des 2024
    DJViking liker dette

Del denne siden