Reiser alene til USA - går dette bra da?

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av Sikiduck, 29. mai 2017.

  1. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
    Hallo alle forumfolk.

    På onsdags morning reiser jeg til USA. Miami. Alene. Fra onsdag til søndag. Jeg bor på hotell i South Beach.
    Jeg bestilte turen fordi jeg hadde lyst å komme meg vekk litt, selv om jeg allerede en måned før der var jeg i London ...
    Men jeg bestilte flybillettene når jeg var deprimert, og ville reise alene.

    Jeg kjenner nå at det begynner å gruble i magen. Jeg er usikker på om det slår inn der jeg velger å drite i hele greien, flytte flyet til en måned i august og håpe jeg er tøff nok, og kaste 3300kr for hotell som er betalt for, og ikke refunderbart, ut vinduet ... det er jo krise. Normale mennesker sier man ikke kan gjøre det, sløse penger på den måten.
    Jeg er jo bare 21 år, student og har vikarjobb ... så det blir for dumt. Det beste er å svelge at jeg skal, tenke dette blir bra, og kjøre på.
    Men jeg klarer ikke å la vær og grue meg. Alene. 9-10 timer på fly, alene i Miami, med tidsforskjell på 6 timer som gjør at det er vanskelig å kommunisere med fammen hjemme.

    Er det noen som kan skyte inn noen inspirerende/gla' ord til meg? Det kan umulig være noe gale å reise alene. Nedsiden er at jeg ikke har noen å snakke med, så det blir jo ganske stille i hvertfall på flyturen. Vet ikke om andre reiser alene. Er jeg teit som reiser alene til Miami, eller USA for å si det slik? Har jeg valgt feil reisemål? Ville jeg gruet meg mindre om jeg reise til et annet sted i USA? Nei? Kanskje? Hvem vet. USA er USA. Kanskje det er mer å finne på i New York. Men så ønsket jeg meg jo varme og sol ... noe som jeg ser New York har litt av disse dagene fremover - faen.
    Neida. Nå bare gjør jeg det verre. Eller ...
    Ønsket meg strand, varme, sol og shopping.

    Men ja som jeg skrev over. Har noen noe inspirende/trøstende/betryggende ord til ek som reiser alene til USA? Jeg har veldig lyst, samtidig som jeg ikke klarer å unngå å være nervøs. Merker jeg begynner å overtenke nå ...


    Takk hvis du gadd å lese alt, og takk for svar :)
     
    Last edited: 30. mai 2017
  2. EgilSk

    EgilSk Kreativ lurendreier

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Kjør på!!!
    Ikke noe å tenke på.
    Går så bra atte. Du slipper å ta hensyn til andre, å kan være på en egotripp hele tiden.
     
    Xflipper and Sikiduck like this.
  3. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Første gong eg reiste til USA reiste eg åleine. Tykte igrunn det var heilt fint! Bruk litt tid på å finn ut kva du har lyst til å gjere der borte, du kan ha det mykje moro åleine.

    På flyturen kan du sjå film og sove, det går fort. Tidsforskjellen til austkyster er ikkje meir enn at du kan kommunisere heim mesteparten av tida.

    Eg trur nok at du får ein god tur når du berre har kome deg på flyet og reisa er igong.

    God tur!
     
    Sikiduck liker dette
  4. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,230
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Reiser alene "hele tiden" og flere ganger til USA.. Veldig mange amerikanere er pratsomme, så vil man bli litt kjent med folk så tror jeg det er ganske enkelt. Bare fortell om Norge og de tror du kommer fra en annen planet! :p:D

    Jeg er sikker på at dette går bra. Flyturen kan kanskje bli kjedelig, men ta med deg en god bok eller noe annet som underholdning i tillegg til det finnes ombord, så går det fort det også! :)
     
    Bernd, dkvt and Sikiduck like this.
  5. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk for svar dere. :)
    Gode ord som jeg følte jeg trenger. Her i familien er de opptatt av å fortelle at det ikke var lurt å bestille noe slikt:( såå ...
    Men uten andre er befriende.

    Men ja, skal sjekke litt hva jeg kan finne på!! Jeg tenker det er en del dyrt mtp Miami. Kanskje det finnes noe innen rimelighetens grenser og som passer for en singel guy.
    Tenker og det blir bedre når jeg først har satt meg på flyet.

    De hjemme legger seg kl23 og da er klokka 1700 i Miami. Får ikke sagt hvis noe skjer på kvelden....



    ^ haha ja få har hørt om Norge.
    Skal ta med meg en feit bok, iPad med film og musikk. Kanskje jeg får sove, mye søvn å oppdrive natt til avgang blir særdeles lite ... :p
     
    nonstop liker dette
  6. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Første gang jeg var i USA dro jeg til Miami. Skulle treffe en kompis, men vi bommet på hverandre og dette var lenge før Facebook.

    Jeg leide bil, kjørte til Orlando og Cape Carneval og hadde det generelt helt topp. Min største bekymring var at jeg ikke hadde kjørt bil med automatgir før..
     
    Sikiduck liker dette
  7. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,944
    Likes mottatt:
    3,898
    Bonuspoeng:
    113
    Dette blir tidenes tur!! Du kan glede deg! Jeg elsker å fly, gjerne alene. Få deg et vindussete og se på skyene:):):)
    Miami er fett, kom deg bort på south beach og nyt!
    Goooooood tur! Du kommer til å digge det:):cool:
     
    Sikiduck liker dette
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 30. mai 2017
  9. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Dette går helt fint og ingenting overhodet å bekymre seg for. Første gang jeg reiste til USA reiste jeg også alene, og på en 3 ukers tur som begynte nettopp i Miami. Ble helt forelsket i USA og har vært der over 20 ganger siden.
     
    Bernd and Sikiduck like this.
  10. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg får av og til kommentarer på soloferiene mine jeg også, typ "alene? det går jo ikke an!", "så trist", "men du er jo gift" osv... De aner ikke hva de snakker om! Kos deg på tur, dette blir så bra :)
     
    Sikiduck liker dette
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,600
    Bonuspoeng:
    293
    Last edited: 30. mai 2017
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har en fantastisk kone, og herlige unger (som heldigvis er vokst ut av redet så de ikke begrenser gale påfunn :) ).
    Min kone og jeg vi har fartet land og strand rundt og funnet på mye rart.
    Likevel, som det kunne hett i et visst blad "Noen ganger reiser Fantomet alene" :).
    En eller to ganger i året, stikker jeg på egen hånd. Meg og min Amazon Kindle (og ja, så prøver jeg å huske passet hver gang også). Med den er ingen flyreise for lang.
    Når jeg kommer fram så er det også en soloting, hva enten jeg snur i døra for å ta flyet hjem, eller om det er for å være der noen dager, kanskje en uke.

    En av mine aller fineste opplevelser, og den aller fineste motorsykkelturen (ja, jeg kjører mye sykkel) jeg har vært på, er en slik solotur. Fly til San Diego, ta ut en leiesykkel og legge i vei, innover det ville sør vest for en uke. Langt mellom folk, varmt som i helvete (faktisk var det litt kaldt og når jeg tenker meg om, over Grand Canyon i april).

    Det var et eventyr, en uke på veien. Rulle inn til et motell i solnedgangen. Sitte på verandaen foran rommet med en sneip, en Jack og en øl.

    Så joda @Sikiduck , det kan bli bra det her :).

    Reiser du alene, treffer du også letter folk.

    Selv om det i det brede lag anbefales å holde seg på den smale sti, så er det ikke nødvendigvis å utelukke å gå litt utenfor boksen. Det er gjerne det som er litt "anerledes" som er mest gøy.
     
    Bernd, Eddie47, Sikiduck and 5 others like this.
  13. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Du sier du bekymrer deg for om Miami/USA var helt feil reisemål... Jeg vil si du traff spikereren hva gjelder destinasjon for solotur..

    Miami bugner over av pratesyke amerikanerere fra hele landet.. spesielt på South Beach... tipper du kommer i prat med flere om du ønsker det..

    Ellers er tipsene om hostellbar, å bo på hostell er jo også en god ting når man reiser alene, men er digg å kunne trekke seg unna også, så hotell er også bra!

    Kan nesten garantere dette blir kos... og langtur i fly alene er vell noe av det mest fredfulle man kan gjøre... ta vindusete, se på skyer, funder over livet.. gled deg til sol og varme, planlegg de neste dagene.. kjøp en guide og les deg opp på vei over..

    Var i miami tidligere i år, og de kan virkelig ta kaken der, hva gjelder å bare sette igang en samtale... så tror ikke du skal bekymre deg over om det blir ensomt.. nok av folk åprate med...



    C
     
    Sikiduck, Thomas123 and watchaddicted like this.
  14. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Og som singel kar på 21, smell i gang tinder idet du lander... kanskje du lander deg en date?


    C
     
    Baldrick, Sikiduck, Peter and 3 others like this.
  15. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Hosteltipset over er gull verdt. Billig øl og tonnevis av andre som reiser alene - du møter alltid noen, og de er snakkesalige og ofte i lignende livssituasjoner. Det er noe befriende å diskutere livet og kjærligheten med noen man sannsynligvis aldri vil se igjen, men man prater som om man har kjent hverandre lenge.
     
    Sikiduck, Robert H, Edvard and 4 others like this.
  16. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    I værste fall sett deg i baren på Oh´Mexico og spis Shrimp tacos.. Da kan du ihvertfall snakke med bartenderen og spise noe godt;)
     
    Sikiduck liker dette
  17. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Dette blir kjempefint. Min første tur alene til USA gikk også til Miami. Riktignok litt juks med flyturen. Jeg hadde vært på flytrening i Canada og fant ut at en uke i Fla. hadde vært fint.

    Amerikanerne er lett å komme i kontakt med og fint vær, god mat og Ford Thunderbird.

    Husk ESTA, pass og kredittkort. God tur.
    Relax.
     
    Sikiduck liker dette
  18. nonstop

    nonstop Medlem

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    Dra! Og hvis du føler for det er det ikke noe galt i bare være på hotellet, slappe av, lese bok og se film heller. Eller kanskje bare gå en tur på standpromenaden se litt på livet, se litt på høye bygninger og andre ting. Uansett, er det bare gøy å komme seg bort noen dager til noe nytt og få flydd litt. Det er veldig bra at du er åpen for å prøve andre ting, selv om familien er litt skeptisk. Uansett om man liker det eller ikke, har lyst til å gjøre det igjen eller samme hva, så er det jo bra at man prøver. Så dra, jeg heier på deg, og tror det blir veldig bra, og bare gjør det du har lyst til i Miami! :)
     
    Sikiduck and Robert H like this.
  19. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Gi gass. Jeg var, som @Eddie47 , alene i Chicago i fjor. Var litt bekymret om det skulle bli ensomt, men jeg hadde en kjempetur. Amerikanere er lette å prate med og det og fly alene er også helt krem
    Bruk tiden til å kikke på folk . Det er ekstremt morsomt å bare sitte langs fortauet og kikke
     
    Sikiduck liker dette
  20. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Pass på å ha en god reiseforsikring. Tidsforskjelllen er din venn, og vil antagelig gjøre at du legger deg litt tidligere en normalt, og derfor slipper unna den værste mengden av berusede folk. Det er masse å se, så det er bare å legge opp en plan over ting du vil se. Amerikanere flest er veldig imøtekommende, så du finner nok som vil slå av en prat. Finnes mye god mat, strandliv og sightseeing.
     
    Sikiduck liker dette

Del denne siden