Da nærmer det seg mitt andre reisebrev på denne turen min til Singapore. Det andre jeg har er med Qatar og nå skal jeg ut på en liten ferie i ferien Vi er fortsatt på ferie i Singapore og jeg har fått lov av kona til å reise en tur til Taiwan. Jeg booket denne turen med BA Avios i mai og da betalte jeg 58.000 Avios og 1200 NOK. Reiseruten er SIN-HKG-TPE og jeg har ca 5t hver vei connection i HKG. Siden jeg nå har blitt OneWorld Emerald får jeg da tilgang til alle F loungene i HKG og da spesielt The Pier som ofte omtales som en av de beste F loungene For å si litt om verdien av Avios poengene. I påsken reiste jeg på en MR (TP run) til USA og på denne turen tjente jeg 41.000 Avios. Samtidig betalte jeg 16k for turen. Nå betaler jeg 58.000 pluss 1200,- så da er forskjellen 17.000 Avios. Skulle jeg kjøpt turen til TPE hadde det kostet over 17.000 NOK så da har jeg nesten fått denne turen til TPE på kjøpet etter at jeg tok TP turen i påsken til USA. Sikkert ikke noen logikk i dette, men synes Avios gir en god verdi å bruke på Cathay. Jeg reiser med en A330-300 til HKG fra SIN med 2-2-2 Får håpe jeg får et ledig sete ved siden av. Deretter er samme fly til TPE. På returen er det en 777-300 med 2-3-2 Men har booket vindusete og får håpe på ledig sete her også, men flyet virker fullt i C. Heldigvis bare en 2t flytur Siste legget er en A350-900 med 1-2-1. Cathay har fått levert noen A350-1000 og de har brukt denne på SIN ruten så hvis jeg er heldig får jeg A35K istedenfor. Er vel bare Cathay og Qatar som har fått levert A35K? Jeg flydde jo Qatar A35K når jeg reiste til Singapore og det var et fantastisk fly med QSuites I Singapore er det check in på den nye T4
Da sitter jeg på Cathay loungen på Terminal 4 på Changi. Dette er en ganske ny Terminal og alt er lagt opp til at ting skal gå automatisk uten innblanding av mennesker. Dette gjelder da alt fra innsjekk og levering av bagasje samt passkontroll og boarding. Men siden jeg flyr i Business og har Emerald gikk jeg rett bort til Første klasse manuell innsjekk. Mye bedre å snakke med noen enn å bruke maskinene Jeg hadde sjekket Expertflyer og så at nabosetet mitt var opptatt. Flyet har en 2-3-2 konfigurasjon så han byttet meg til et annen sete som hadde et ledig nabosete. Jeg sjekket deretter i Expertflyer etter jeg byttet sete og nå var nabosetet blokkert Veldig deilig med seat block som fungerer. Etter innsjekk gikk jeg rett til loungen. Dere kan se på bildene men jeg må bare si at loungene her i Asia holder en helt annen klasse enn jeg er vant med i Europa (unntaket er første klasse loungene selvsagt) Dette er også en av de store fordelene med å ha status i OneWorld alliansen. Med Emerald status får man tilgang til alle første klasse loungene til alle partnerne uavhengig av hvilken klasse man flyr med
Flotte bilder fra en fin og delikat Cathay lounge. Håper å kunne få benyttet den nå i august selv om min flight til Jakarta via KL går fra terminal 2. Får ta det som en utfordring. Valgte en omvei via KL for å kunne nyte first loungen til Malaysia som jeg var meget fornøyd med etter besøk i mai. Gleder meg stort til en ferie i ferien med Qatar C fra Jakarta til Milano. Deler helt klart ditt syn på at One world first loungene er meget fine i Asia. Det er verd å ofre litt for å oppnå fordelene en har som One world gold dersom en er glad i Asia. For min del syntes jeg lounge opplevelsen ofte kan være bedre enn selve flyreisen. God reise.
Da har jeg kommet meg frem til HKG og sitter nå i restauranten i The Pier First Class lounge. Fantastisk lounge på alle måter som faktisk kan måle seg med FCT i Frankfurt (unntatt å bli kjørt til flyet selvsagt) I Singapore kom jeg til gaten rett før de begynte med boarding. Det var lange køer for økonomi og en del kø for Premium Economy og Business. Så jeg regnet da med at jeg måtte vente i business køen. Men da så jeg plutselig at de hadde en egen kø for First Class / Emerald så da stod jeg selvsagt der helt aleine, ingen andre Emerald så kom først inn på flyet Ikke noe spesielt med setene da det var gamle seter i 2-3-2 med dårlig recline, men jeg hadde ledig nabosete grunnet seat block Men det er 1 ting som Cathay er gode på og det er god behandling av status kunder. Tror jeg var den eneste med Emerald i business og fikk 2 greetinger I tillegg serverte de meg mat først virket det som. Ellers en helt ok flytur men vanskelig å sove pga dårlig recline på setene. Vi landet ca 0500 lokal tid og jeg gikk rett til The Pier og måtte vente 10 min før de åpnet. Første jeg gjorde var å bestille et rom for dusj samt at jeg også bestilte en massasje etterpå. Alle med adgang til The Pier får en 15m massasje gratis, veldig bra tilbud. Når jeg var ferdig med dette gikk jeg til restauranten der jeg sitter nå og ser utover flyplassen. Dette er en restaurant på samme måte som FCT med servitører og bartender. Se på bilde under for menyen. Lager en ny post etter å ha tatt noen flere bilder, men oppsummert er dette en av de beste loungene jeg har vært på. Og hit kommer jeg inn på økonomi billett også
Ser helt topp ut. Bare for å pirke så det er det bare de som har tilgang til The Pier First Class Lounge som får massasje. The Pier er også en veldig bra business lounge som man kommer inn i med oneworld Sapphire.
Det stemmer Som du sier så er The Pier business loungen også bra i forhold til business loungene i Europa, men nå som jeg har vært på The Pier First Class lounge så er det ganske stor forskjell mellom denne og business loungen. Jeg sitter på The Pier F nå og var først innom business loungene til Cathay i HKG og det var veldig mange mennesker der. Men utvalget av mat er ok og de har også en bardisk. Men med Emerald gikk jeg selvsagt raskt videre til F loungen. Sitter nå i loungen og nyter en bedre middag, se bilder under C loungen har hverken restaurant eller massasje.
Takk for fin rapport! Jeg er enig i at The Pier First Class Lounge er lekker og rolig, spesielt sammenlignet med The Wing FCL hvor det er mer støy, men annerledes cabana. Restauranten er bedre designmessig, men ift FCL FRA kunne de ikke tilby noen glutenfri alternativer. Fotmassasjen på 15 minutter (av en eldre mann) synes jeg ikke var helt på høyden. Thai gir f.eks 30 minutter fot eller nakkemassasje på business fra BKK, og én time med First. Både TG og LH F har bedre ground service enn CX. Litt spesielt å ikke ha fast track for F i HKG, men de har jo heller ikke det i ICN med OZ. Interiørmessig ville jeg rangere CX før LH. TG følger langt bak med 80-tallsdesignet sitt.
Vi hadde det når vi ankom med LH F fra FRA til ICN. Da var det en dame fra Asiana som ventet på oss. Men egentlig ganske meningsløst da hun enten viser deg til den vanlige køen for immigration eller området til transit hvis du har en connecting flight. Det er ingen som helst prioritet og egentlig er det mye bedre å gå selv hvis man er først ut av flyet, da nesten alle de andre på flyet skal gjennom immigration også og da gjelder det å komme først i køen. Tar lenger tid med eskortering. Med TG i BKK var det noe helt annet med golfbil og prioritert security.
Bare for å presisere; OZ stilte altså med eskorte ved vår avreise fra ICN til JFK og det var meget nyttig ettersom vi ble geleidet først i køen for sikkerhetskontroll.
Samme opplevelsen hadde jeg også. Helt verdiløst i ICN, bedre å si nei til eskorte og gå selv. Da kommer du i det minste fortere frem til køen ved immigration hvis du skal inn i Sør Korea.