Hei! Jeg har søkt og lett rundt her på Encyclopedia Insideflyica og på nett, men finner ikke noe godt svar, så derfor spør jeg her. Februar 2020 reiser jeg med SQ612 SIN-ICN, 1 time og ti minutter connection i ICN (som var akkurat innafor limiten), deretter OZ541 ICN-FRA. Begge flightene er i C (den med OZ er i den tidligere F-suiten, nå Business suite). Turen er bestilt med poeng og er en del av en Companion Ticket-reise hjem fra A/NZ. Hele turen er på et reservasjonsnummer (spør her og ikke på en dedikert CT-tråd da jeg ikke vet om det er relevant at det en CT-bestilling). Finner info på nett om lost connections, men ikke om rutiner om dette når det gjelder bonuspoengturer. Om jeg mot formodning skulle miste flighten hjem i Business suite med OZ, vil jeg da bli ombooket på annen flight innenfor *A og i business (Business suite på A380 er jo i praksis F, så annen business blir nedtur i forhold til det), eller kan jeg i verste fall bli tvunget på et sete i apeklasse sammen med bermen bak i bussen og da? Noen som vet rettigheter og vanlig praksis i slike tilfeller?
Så lenge alt er på ett reservasjons nrr blir du booket om, vanlig praksis er å bli booket om i samme kabinklasse som du opprinnelig hadde. Du har mest sannsynlig billettklasse I på ICN-FRA som er business i *A, og må regne med å bli booket om til business hos ett annet selskap, du får nok ikke First selv om du er så heldig å ha disse setene på OZ i dag. Blir du booket om er det stor sannsylighet for at du får en bookingklasse som gir EB poeng..
Det er korrekt at det var billettklasse I (er jo biz på poeng). Hadde ikke regna med å få F, det var mer det at fallet ned til f.eks LH C ville vært desto kraftigere fra OZ Business suite. Takk for svar
Du blir booket om. Trenger ikke å være *A heller. Vi reiste SIN-MXP med SQ og skulle videre med LH i C til FRA så til OSL. De hadde kansellert og booket oss om med Finnair via HEL til OSL i business
Jeg har opplevd å bli plassert i Economy ved ombooking ved irrops på bonusbillett. Overbevist om at vi hadde fått samme kabinklasse om det var betalte billetter. Dette var en interkontinental rute fra Europa til Asia. Vi får håpe du ikke opplever det samme. Fordelen med ombooking til ny rute i Business eller høyere er jo at man ofte opptjener både grunn- og ekstrapoeng i slike tilfeller.