Ride report, skriv om din leiebil her

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av tommy777, 05. nov 2013.

1. Satyv

Satyv Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,278
    Bonuspoeng:
    93
    Leieselskap: Hertz
    Status: President Circle
    Stasjon: Evenes Flyplass
    Bil bestilt: Billigste
    Bil utlevert: Volvo V40 Crossroad

Null kø, (Førstemann ut av flyet) søt liten bil og en veldig allright oppgradering. Veldig dau dieselmotor, men automatgir. :)

2. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Stasjon: Evenes Flyplass
    Bil bestilt: Golf e.l.
    Bil utlevert: Ford Mondeo stasjonsvogn.

Null kø her også, bilen var ok, men også litt smådau. F... det er dyrt å leie bil i Norge. ;)

Jørgen liker dette
  3. hifiman

hifiman Veteran

Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Golf e.l så får du en stasjonsvogn ?? for dyrt å leie inorge synes jeg å , savner flere kampanjer :D

4. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,404
    Bonuspoeng:
    93
    Leieselskap: AVIS
    Status: Presidents Club
    Stasjon: BIO
    Bil bestilt: MPV/Minibuss f.eks Opel Viano
    Bil utlevert: Mercedes Viano, manuell, kjørt 15'

5 i kø, men grei progresjon i Preferred skranken. Grei, men "dau" i fullastet tilstand gjennom nordspanske svingete og kuperte motorveier. Ukomplisert innlevering, men de har klart å fakturere begge kredittkortene i profilen min....

5. Joachim

Joachim Medlem

Likes mottatt:
    258
    Bonuspoeng:
    63
    Leiebilselskap: Hertz
    Status: Presidents Circle
    Stasjon: Gardermoen
    Bilklasse bestilt: Volvo V40 e.l. (D)
    Bil tildelt: Nissan Qashqai aut.

Rask utlevering, og ingen kø hos Hertz, Ble møtt med ett smil og "vi har gitt deg en litt større bil vi, håper det er i orden". Fikk utlevert en Nissan Qashqai (dette er ingen upgrade i mine øyne, men på papiret er det en kurant oppgradering). Bilen hadde gått kun 8000 km, og hadde mye utstyr. Men med en dårlig automatkasse, og 115 hk bensinmotor, var bilen en tragedie når det gjaldt ytelser...

6. Jørgen

Jørgen Livsnyter

Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Nissan Qashqai.. Frelse..

Joachim liker dette
  7. Kjakan

Kjakan Let There Be Dragons!

Likes mottatt:
    951
    Bonuspoeng:
    113
    Leieselskap: Budget (gjennom rentalcars.com)
    Status: Intet
    Stasjon: CPH (Kastrup lufthavn)
    Bil bestilt: VW Golf eller lignende (CDMR)
    Bil utlevert: Audi A3

Stadig Budget som gir billigst leie, typisk 30-40% lavere enn de andre. Betaler altså 528,- for to dagers leie, og det må jeg si er OK. Bilen var forøvrig fra Avis, så det er ingen grunn til å leie der tydeligvis...
    Mente jeg hadde skadet bilen foran, liten steinsprut helt nederst på kanten på spoileren. Plastdrit. Slapp unna noe ekstra der, heldigvis.

8. Aussie74

Aussie74 United Airlines Million Miler

Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Det hender veldig ofte jeg må gi mine kunder gruppe H eller P til en C bestilling. Ofte bedre enn en nedgrading til B, men så har jeg mine faste kunder som også er PC som tar gjerne en Fiat 500.

tommy777 liker dette
  9. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,404
    Bonuspoeng:
    93
    Leieselskap: Avis
    Status: Presidents'
    Stasjon: FCO
    Bil bestilt/utlevert:
    Her er korrespondansen til Avis som oppsummerer:

"Undertegnede er PC medlem (>10 år), og hadde i sommer overnevnte leieforhold EXXXXXXX, reklamert som 7-seter med plass til 4 store kofferter og 2 små kofferter i tillegg.
    Bakgrunn: Vi skulle være totalt 6 stykk i bilen, der sistemann ankom 3 dager etter de 5 første. De tre første dagene i Roma sentrum; de 10 siste på lenger tur inkl. Sør Toscana og Isola D Giglio.
    Utlevering/innlevering: FCO.
    Dette ble et frustrende leieforhold fra start til målgang...
    Litt om bakgrunnen:
    1. FCO sitt kontor håndhever ikke Preferred køen, og måtte vente over en halv time for å få ut bilen.
    2. Ble involuntary downgraded til en 5+2 (+1 kofferts bagasjeplass hvis man legger godviljen til), og det var helt klart at dette ikke ville holde for langturen. Til NØD fikk vi stablet 5 pax pluss bagasje (i alle kriker/kroker) inn i bilen. Utleiestasjonen hevdet at dette var "as good as it gets" ttf at jeg viste frem bilgruppebeskrivelsen. Med 3 barn/unge på vent og et visst tidsskjema valgte jeg å ta i mot bilen, dog med merknader og rullet frustrert inn i Romas gater. Fra utleier ble det formidlet at det var Avis Norge sitt ansvar(!) å ta kontakt for evt annen bil.
    3. Div. telefoner senere (og sommerens saftigste mobilregning) til callsenteret i BCN hvor Andrè virkelig gjorde sitt ytterste for å fremskaffe en bil, sto jeg igjen der uten noe alternativ. Ble anbefalt å ringe FCO kontoret direkte, men der a) tas ikke telefonen eller b)når den tas er det kun for å slenge røret direkte på uten å svare. Frustrasjonen min steg, naturlig nok.
    4. Samme dag som siste reisende skulle plukkes opp på FCO, reiste vi derfor utrolig tidlig ut til flyplassen for om mulig å nå frem. Nok en lang kø... Etter hvert kom vi frem og fikk beskjed om at all den tid vi hadde akseptert utlevering, var det lite stasjonen var villig å gjøre... Etter mye om og men og etter betydelig insistering "Italian style", fikk vi kontakt med Station Manager som motvillig gjorde et forsøk på å gi oss div. biler som ikke var i samsvar med opprinnelige booket klasse. Han ga også uttrykk for at han lå 19 store biler i manko denne dagen og at vi skulle prise oss lykkelig at vi i det hele tatt hadde fått en bil... Etter betydelig insistering fikk vi til slutt en Galaxy Automat (Endelig!) som vi akkurat fikk alle inn i. Vel og bra.. Trodde vi...
    5. Etter 1,5 dag på Isola Di Giglio nektet bilen å våkne om morgenen, alt var dødt. Først trodde vi batteriet var flatt, men den gang ei: Forsøk på ekstern lading mislyktes, likeledes jump start.
    6. Tok derfor kontakt med Italiensk kundesenter som A: Først hevder at vi ikke har krav på assistanse, og etter litt sier at vi får assistanse om 2(!) døgn.. Jeg forsøker derfor i stedet mesteparten av angjeldende dag å bytte sikringene i bilen, restarte elektronikk, og til slutt samme kveld etter en ødelagt dag begynner elektronikken å levere et visst håp og vi får startet bilen vha startkabler. Imidlertid dør den raskt igjen, men med litt erfaring i så måte får vi start på den igjen etter en time denne gangen. Puh...
    7. Resten av leieperioden oppførte bilen (og sjåføren) seg pent, og den ble levert med smekkfull tank. (Trodde vi...).
    8. Faktura kommer, og jamen har vi ikke blitt charget for fuel.

Selv om det ikke virker slik, har jeg fattet meg i betydelig korthet i forhold til den frustrerende unødige tiden jeg/vi har brukt på dette leieforholdet, og ønsker prinsipielt å gi tilbakemelding på stasjonens håndtering av sine høystatuskunder, i tillegg til å både bestride fuel charge og få en tilbakemelding på hendelsesforløpet med evt kompensasjonsmuligheter/alternativer."

Og her er responsen:

"Hej Pingus,

Tack för ditt mail till oss. Jag hoppas att det går bra att jag skriver detta på svenska och att du förstår mig.

Jag ber on ursäkt för behandlingen du fick utstå i Italien. Det låter helt oacceptabelt och aör absolut inte sp vi vill framstå som företag. Jag hoppas att du trots alla besvär med den italienska stationen hade en trevlig semester.

Jag ser på din hyra att du mycket riktigt lämnade tillbaka bilen fulltankad i slutet på hyresperioden. Däremot verkar det som att den första bilen som du fick och sedan bytte till en större bil inte lämnades tillbaka helt fulltankad. Det kan vara så att italiernarna har gjort ytterligare ett misstag eller så kanske detta stämmer.

I vilket fall skulle som kompensetion vilja erbjuda vår uppriktiga ursäkt och dessutom göra ett avdrag på 10% på hela hyresbeloppet. Följdakligen kommer vi kreditera till amex 58,9 euro.

Jag hoppas att du trots alla problem med denna hyra fortfarande litar på Avis och att du fortsätter använda våra tjänster.

Jag har tagit upp ditt ärende med min chef som skall kontakta uthyrningsstationen direkt.
    Om du har ytterligare synpunkter på detta, eller om denna lösning inte passar dig; Hör görna av dig till oss igen så hjälper vi gärna till.

Med vänlig hälsning etc..."

Synes dere komensasjonen er adekvat?

10. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,259
    Bonuspoeng:
    293
    Personlig så synes jeg at 10% er altfor lite i denne sammenhengen. Jeg vil si at (minimum) 50% refusjon burde være en passelig kompensasjon her.

11. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, om alt dette er korrekt ville jeg si at 50% som et minimum.
    Om du er en reell toppstatuskunde uten matcher osv burde du strengt tatt 100% refusjon.

12. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,261
    Bonuspoeng:
    183
    Leiebilselskap: Avis
    Status: Nei
    Stasjon: Arendal
    Bil bestilt: "Billigste med tilhengerfeste" (over tlf)
    Bil mottatt: Suzuki Sx4 aut.

Bilen så ganske grei ut, men den var katastrofalt dårlig. Stod med en bil 7 meter foran meg på en parkeringsplass og da var det kronisk pipelyd fra parkeringssensor. Den startet å hyle når du hadde 70 cm på siden tol nærmeste vegg. Hysterisk dårlig.
    Ellers var automatgiret krisedårlig og bestemte seg for å gire hvert andre sekund. Heldigvis hadde bilen knapper på rattet for å gire, så hjalp litt. Stort soltak, som var bra. Men får jeg samme bil igjen leverer jeg tilbake tvert.

13. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,404
    Bonuspoeng:
    93
    Gir nok tilbakemelding om at 10% er litt i snaueste laget (Selv om prisen i utg.punktet var 30% rabattert). Jeg var i utg.punktet PC bl.a. grunnet Amex Centurion, men har etterhvert nok leieforhold til å få det på selvstendig basis.
    Lojaliteten min settes dog på prøve etter slike opplevelser, spes. nå når jeg ser (se post#290) at BIO stasjonen har fakturert meg på 2 kort for leien min i august og det er JEG som må dokumentere det... GRRRR...

14. larsellara

larsellara Medlem

Likes mottatt:
    168
    Bonuspoeng:
    33
    Leiebilselskap: Sixt
    Status: Platinum
    Stasjon: SVG
    Bil bestilt: Mercedes A-klasse
    Bil mottatt: Ford Focus

Ble relativt greit nedgradert. Gikk bra denne gang, da jeg ikke hadde større behov enn å bare kjøre litt. Men sa i fra om dette, og har fått beste tilgjengelige bil til laveste prisklasse på min neste leie i oktober. Det synes jeg er bra handlet av stasjonen!

15. agrims

agrims Mr. Emirates

Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Leiebilselskap: Avis
    Status: Nada
    Stasjon: CHP
    Bil bestilt: Audi A4
    Bil mottatt: Nissan Qashqai

Da jeg kom så var alle Audi A4 utleid, å kunne tilby meg en Toyota Avensis, hadde en lappe via AMEX hvor det stod at jeg skulle bli oppgradert hvis dette var mulig. Viste fram denne og kunne da tilby meg en Nissan, noe jeg takket ja til, men lite visste jeg at motoren var av den trøtte typen! Her snakker vi om en modell som jeg ikke tror selges i Norge, på stusselige 100 hk 1.3 liter eller hva det var for noe!! Men men, bilen fikk kjørt seg i 1 uke! ;)

16. TWo

TWo Nytt Medlem

Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Stasjon: TLL (Tallin Flyplass)
    Bil bestilt: Golf e.l.
    Bil utlevert: Passat Alltrack stasjonsvogn.

Ok oppgradering (første av 4 leier her) men hadde ikke trengt det, bare meg i et flak som hadde gått langt på dårlige veier. Var nesten ikke mere plass på skadeskjemaet :)

17. Jørgen

Jørgen Livsnyter

Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan i alle dager kan dette betegnes som noe annet enn en seriøs downgrade?!?

Are and SASlovah4evah like this.
  18. agrims

agrims Mr. Emirates

Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, det kan du si @Jørgen ! Var ganske forbanna da jeg snakka med den simple herren bak disken! Men men.. Lite kunne jeg gjøre! I ettertid er blir jeg også irritert over at det står Audi A4 eller lignende biler. Kan ikke akkurat si at Toyota Avensis er i samme katogori, etter min mening! Så får vel prøve et annet utleieselskap neste gang! :)

19. hkallevik

hkallevik Nytt Medlem

Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Leide selv bil hos AVIS i CPH, og samme bilgruppe som deg. Audi A4 (eller tilsvarende som det står) betydde at de hadde Toyota Avensis, Opel Insignia og heldigvis Audi A4 som jeg fikk velge mellom. Dog et enkelt valg ;)

agrims and Aussie74 like this.
  20. Trety

Trety Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Dette er litt typisk SVG-stasjonen deres, det virker som det er mye armer & bein der nede. To ganger det siste året har de rota bort reservasjonen min, og oppgraderinger selv med Platinum kan man stort sett se veldig langt etter. Det er nesten utrolig å se SVG-stasjonen i aksjon når man ser hvor bra f.eks. særlig BGO-stasjonen er.

Del denne siden