Ride report, skriv om din leiebil her

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av tommy777, 05. nov 2013.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    En ting til så skal jeg holde kjeft :)
    Bilen var som sagt stor. Parkering er ikke bare, bare på en sånn bil. Vil si det er dumt av personalet å sette bilen slik at luka slår i noe når den tas opp.
    D78151DD-885D-484A-A013-03B60976AA57.jpeg
     
    Flymunda liker dette
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,881
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    Bilen burde jo ha sensor for bakluken?

    Og i tillegg, så kan det hende det mulig å endre temperaturen for bena separat. I min bil har jet satt temperaturen på bena 2 grader høyere enn resten, da el-bil ikke gir like mye varme på bena som et dieseldyr.
     
    Flymunda and RoadKing like this.
  3. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Leiebilselskap: SIXT
    Status: Platinum
    Stasjon: Trondheim lufthavn, Værnes
    Bil bestilt: Mercedes Benz C/CLA eller lignende
    Bil mottatt: Volvo V60 Cross Country

    Gjennom årene har jeg kjørt mye Volvo, første var en 460 som jeg øvelseskjørte. Denne turen håpte jeg på en tysk bil med bakhjulstrekk, men ønsket ble kjapt glemt når nøklene til en V60 Cross Country ble utlevert.

    Innsiden har fått en overhaling siden tidligere modeller, mer moderne og stilren. Bilen slår meg som luksuriøs men diskret, så jeg fikk gleden av en nydelig bil uten at den skriker etter oppmerksomhet.

    Kjøreopplevelsen er god, dieselmotoren med firehjulstrekk kunne by på nok kraft. V60 er ikke den største bilen, men byr på godt med plass. Cross Country-utgaven hjelper godt når veistandarden blir litt ymse.

    Oppsummert en super opplevelse. Hvis Volvo utvikler en helelektrisk utgave i sånn ca. samme format, så begynner jeg å mase om mye overtid.

    Bilde tatt ved utlevering med vidvinkel, måtte dokumentere hva jeg fikk.

    IMG_0843.jpeg
     
    Flymunda, Upsaker, Spielhaug and 2 others like this.
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Leiebilselskap: Sixt
    Status: Platinum
    Stasjon: Hell International
    Bestilt: Golf automat
    Mottatt: Ssangyong offroad

    En bil som opplevdes som god i begynnelsen og følte vi hadde fått en real oppgradering. Imidlertid, ettersom vi tilbakela km så ble vi mer og mer lei av alle lydsignalene den ga for alt mulig. Fant etterhvert ut hvordan jeg slo av det meste, men lane control slapp vi ikke unna når vi brukte cruisekontrollen. Og den var nok kalibrert for store motorveier og ikke smale trønderveier. Så det ble pip pip og rykk i rattet rett som det var.
    Men de skal ha pluss for GPSn. Uten tvil den mest brukervennlige jeg har vært borti.
     
    Flymunda liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Leiebilselskap: Avis
    Status: President
    Stasjon: Hell International
    Bestilt: Golf automat
    Mottatt: Toyota RAV

    Fikk oppgradering hos Avis. En flunka ny RAV med bare 2300 km på veien. Meget bra Avis. Ikke minst for 980,- fredag morgen til søndag kveld.

    Uvant å kjøre bensin igjen, men hybrid varianten gjorde at jeg ikke savnet trøkket fra turbo diesel.

    Nå skjønte jeg at Ssangyong som vi hadde forrige helg ikke er en høyere klasse. Merket stor forskjell på automatikk, støynivå og komfort.
     
    Last edited: 24. mai 2021
  6. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,403
    Likes mottatt:
    21,167
    Bonuspoeng:
    183
    Leiebilselskap: Sixt
    Status: Platinum
    Stasjon: Alta flyplass
    Bestilt: Passat Sedan
    Mottatt: Skoda Superb stv, med automatgir

    Rundt 2300kr for 3 dager inkludert ekstra sjåfør og ubegrenset km. To ting som jeg er vant til å få inkludert hos Avis og Hertz. Men, selv med disse tilvalg var prisen 1000-2000kr lavere enn hos de røde og gule sjappene.
    Antar det var en oppgradering, ikke helt sikker på om passat og superb gjelder som samme klasse eller ei. Men samme det, var strålende fornøyd med bilen, god skyv med sine kombinerte 280 hester fra bensin og elmotor, samt komfortabele seter.
     
    Flymunda and RoadKing like this.
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,881
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    Leiebilselskap: Avis
    Status: Full pakke, men leide uten status
    Stasjon: Bodø lufthavn
    Bestilt: Audi A3
    Mottatt: Mercedes A-klasse, automat

    Prisen var ca det samme om jeg var logget inn med Prefered status eller ikke. Valgte derfor å booke med Viatrumf. Kjøpet dukket opp i Viatrumf nesten umiddelbart, så denne gangen får jeg kanskje Trumf. (Krysser fingrene)
    Jeg kjører til daglig en bil som er dobbelt så stor, så det var nesten som å kjøre gokart. Ganske gøy. Skal ut på langtur i morgen, så da får jeg testet skikkelig. Uvant med bil med motor som bråker, og alle knappene er på andre steder enn vanlig.

    IMG_20210528_221445PXL_20210528_162554642.MP.jpg
     
  8. Sucellos

    Sucellos Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    136
    Bonuspoeng:
    33
    Leieselskap: Avis
    Status: Presidents Club
    Stasjon: EVE
    Bil bestilt: Gruppe K - Eksempel: Audi A3
    Bil mottatt: Toyota Camry (Hybrid) (Gruppe L - Eksempel: Audi A5)

    Dette er en sånn modell jeg ikke ante eksisterte og jeg må innrømme at jeg tenkte mitt da jeg sjekket Avis-appen etter landing og så hva jeg hadde blitt tildelt, men man skal vel være takknemmelig for å i det hele tatt få utdelt bil i (det utvidete) Lofoten-området i disse dager. Et kjapt google-søk avslørte imidlertid min egen manglende bil-kunnskap og at det nok kunne forsvares som ikke bare akseptabelt, men sågar en grei oppgradering. Bilen er faktisk helt fin den, overraskende godt bestykket med funksjonalitet jeg vil anta kommer fra ekstrautstyr-listen til leiebil å være og en god del friskere i frasparket enn forventet. Hadde dog kanskje vært litt skuffet om jeg hadde booket en gruppe L med A5'en som eksempel og fått denne for det kan nå fortsatt diskuteres hvorvidt Toyota høyere hjemme i "premium"-kategorien.. Null ventetid ved uthenting vet man også å sette pris på.
     
  9. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Leiebilselskap: SIXT
    Status: Platinum
    Stasjon: Kristiansand lufthavn, Kjevik
    Bil bestilt: Volkswagen Golf eller lignende (CDAR)
    Bil mottatt: Jeep Compass (SFAR)

    Tar oppsummeringen først, jeg skjønner dessverre ikke hva denne bilen forsøker å være.

    Denne sørlandsferien booket jeg leiebil for å gjøre den litt mer praktisk. En mindre bil er helt super til susing på motorveier og fising oppover Arendals mange bakker. Landet på Kjevik og fikk utlevert denne SUVen...

    Bilen håndterer greit og den sviktet ikke i en eneste bakke. Plass innvendig var heller ikke et problem.

    Jeep har med denne modellen forsøkt seg på hybrid, dessverre fortjener oppsettet en lang tirade av nordnorske gloser. Forhjulene drives av en bensinmotor og bakhjulene av en el-motor, så kjøredynamikken kunne endre seg midt på motorveien. Akselerasjonen var treg, det fungerte bra i bakker, men på motorveien holder det ikke. Varslingssystemene var overivrige, så det som skulle være førerstøtte ble bare en forstyrrelse.

    Betjeningen på Kjevik var helt super ved uthenting. Oppgraderingen var nok gitt med gode intensjoner, men det ble dessverre helt feil bil for denne turen.

    IMG_0976.jpeg
     
    Flymunda, Kalsnes and holmen like this.
  10. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,128
    Likes mottatt:
    7,727
    Bonuspoeng:
    183
    Leiebilselskap: Hertz
    Status: PC
    Stasjon: Bodø Lufthavn
    Bil bestilt: (A) Toyota Aygo e.l., manuell
    Bil mottatt: (B) Toyota Yaris, automat

    Mye ublu priser for leiebiler i Nord-Norge midt i sommerferien. For 2 personer med moderat bagasje og forholdsvis lite planlagt kjøring var det imidlertid økonomisk veldig gunstig pris på kategori A med garantert oppgradering, kontra å bestille større bil i forkant.
    Litt pushing i forkant for å sikre oppgradering, klok av skade.

    Utlevert en helt kurant bil som ikke var godt vasket utenpå, men rengjort innvendig. Drøye 2000 kilometer på telleren, førstegangsregistrert 3 uker før vi fikk den utlevert.

    Hybridmodell som heldigvis er betydelig bedre enn Toyota sitt mislykkede forsøk med C-HR, men denne svinger greit med hybridlinjen. Automatgir, cruisekontroll med radar, og Line Keep Assist som heldigvis kan deaktiveres. Så formodentlig litt utover standardutstyr på denne.

    Infotainment med navigasjon står normalt til stryk, men reddes av Apple CarPlay.

    Kurant bil. Ikke noe jeg ville kjøpt selv med glede, men for en lav dagrate og til vår bruk var den helt topp.

    1B180F01-1C07-41E3-9618-9142BD8A808B.jpeg
     
    Last edited: 16. juli 2021
    Kalsnes, holmen and NoLimit like this.
  11. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    816
    Likes mottatt:
    3,304
    Bonuspoeng:
    93
    Spenstig update, skapar litt forventning til min booking som platinum på KRS der eg har booka BMW 3-serie stv e.l (FWAR) :)
     
  12. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Spørs litt hvor du skal kjøre. Hvis det kun er motorveiene og litt bykjøring, så er BMW 3-serie helt klart et av de bedre valgene.

    Samtidig er det en smakssak.
     
    oleredv liker dette
  13. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,741
    Likes mottatt:
    21,936
    Bonuspoeng:
    293
    Kan jeg spørre om hva som er lav dagrate i Lofoten om dagen? Jeg har en mulig tur på trappene om et par uker.
     
  14. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,128
    Likes mottatt:
    7,727
    Bonuspoeng:
    183
    Endte på rundt 460 kr/dag all in, som jeg opplevde som veldig sympatisk. Hertz var gunstig med en corporatekode, mener normalpris var rundt 1000 kr/dag. Avis og Sixt ville begge ha rundt 1200 kr/dag for minste bil da vi booket i starten av mai, for leie nå i juli. Sjekket litt nærmere avreise og da hadde Sixt sett for seg 1500 kr/dag, mens Hertz hadde null biler tilgjengelig. Full breakdown under.

    Merk at alt dette er for minste bilklasse. Kan fint gange med en faktor på to for SUV/stasjonsvogn, og tre hvis du er virkelig uheldig.

    7877A5B5-5CE9-493C-B51B-06D306F64F72.png
     
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Artikkel hos CNN om leiebil i Europa.

    https://edition.cnn.com/travel/europe-car-rental-carmageddon

    So, you're all set for a trip to Europe in this most uncertain of summers. You've booked your flight, navigated all the paperwork for your destination (and for getting home), and have prepared yourself for snafus along the way. Oh, and you're fully vaccinated.

    Now, just a couple more things -- time to book the hotel and the car rental. The former shouldn't be an issue, although places are booking up fast. And the latter is never a problem -- you can always leave it till the absolute last minute, right?
     
    Spielhaug and milehigh like this.
  16. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Leieselskap: Hertz
    Status: Presidents Club eller kva det heiter
    Stasjon: TRD
    Bil bestilt: D Toyota C-HR
    Bil mottatt: BMW X1 hybrid med M pakke.

    Må vel vera ein brukbar oppgradering?
    20210803_093712.jpg 20210803_093658.jpg
     
    Flymunda, Maggie, paron and 1 other person like this.
  17. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,741
    Likes mottatt:
    21,936
    Bonuspoeng:
    293
    Leieselskap: Hertz
    Status: Presidents Club
    Stasjon: LKN
    Bil bestilt: (H) Toyota Corolla Touring Sports eller lignende
    Bil mottatt: Toyota RAV4 4x4 Automat

    IMG_6666.jpeg
     
    Flymunda, holmen and ValdresBjarne like this.
  18. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    "This year, the rental car may be a factor in deciding where you end up."

    Kjenner meg igjen i den. Jeg var avhengig av leiebil for 2 uker rundt i Frankrike nå i juli og leiebilprisene var stort sett krise. Selv i Tyskland var prisene nær dobbelt av normalt, men det ble vesentlig billigere å legge t/r til FRA og heller kjøre inn til Frankfrike.

    Leide en A3 fra Sixt fra en av lokasjonene i Frankfurt sentrum for 6100kr for 14 dager inkl. gebyr for å ta bilen ut av landet. Oppgradert til en velutstyrt Q3 som fungerte fint for de 3500km vi la bak oss på turen. Litt laber plass i bagasjerom etter et titalls besøk på ulike vingårder, men ellers brukbar. Snitt på 0,5l/10km var også positivt mtp. på at det ble et par oppfyllinger.
     
    Flymunda, Insomnia4u, Edvard and 2 others like this.
  19. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    816
    Likes mottatt:
    3,304
    Bonuspoeng:
    93
    Leiebilselskap: SIXT
    Status: Platinum
    Stasjon: Kristiansand lufthavn, Kjevik
    Bil bestilt: BMW 3-serie stv e.l (FWAR)
    Bil mottatt: Audi A4 40 TDI Q Avant

    Tolkar dette som ingen upgrade. Spurte ikke heller ved utlevering sidan eg var happy med stadjonsvogn pga mykje bagasje. Sjekka kjapt over parkeringsplassen og det var vel kun en E-Tron som kunne ha vore ei upgrade, men det køyrer eg rundt i ellers.

    God bil å køyre til tross for 45 000 km på 17 mnd. 20210807_150346.jpg
     
    Flymunda and Upsaker like this.
  20. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    20210810_092936.jpg 20210810_092928.jpg Leiebilselskap: Hertz
    Status: Presidents circle eller club etc
    Flyplass: SVG
    Bil bestilt: v40 IDMR
    Bil mottatt: Volvo V90 Hybrid med 400 gamp.
    Stilig, godt utstyrt og ingen skader!
    Flott oppgradering!
     
    Emma, Flymunda, Upsaker and 4 others like this.

Del denne siden