Ride report, skriv om din leiebil her

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av tommy777, 05. nov 2013.

  1. RagWib

    RagWib Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    62
    Bonuspoeng:
    13
    Leiebilselskap: Sixt
    Status: Platinum
    Utleiestasjon: Trondheim lufthavn Værnes, TRD
    Bil bestilt: BMW 3-serie stw aut (FWAR)
    Bil mottatt: Volvo V90 Cross Country D4 (PWAR)

    Stor bil med god plass, og lå dønn stødig på E6.
    En 3-serie hadde nok vært morsommere om man skulle ut på svingete landeveier, men denne var ypperlig som komfortabel langturbil en sen fredagskveld i regnet.
     

    Attached Files:

    drsyk, Flymunda, RoadKing and 3 others like this.
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Leiebilselskap: Sixt
    Status: Platinum (EBD drevet)
    Utleiestasjon: Hell International, TRD
    Bil bestilt: Toyota RAV
    Bil mottatt: Volvo XC60

    For det første må jeg si, Sixt på Værnes har folk som vet jobben sin. De er serviceminded, løsningsorienterte og tålmodige. Aldri vært unntak fra regelen.

    Nydelig bil å kjøre, med elektrisk hjelpemotor eksploderte den når du tråkket gassen i bånn for å foreta en forbikjøring.

    Et par ting som trekker ned; Bilen bar preg av hastig rengjøring utvendig. Jeg trodde først det var noen alvorlige riper rundt tanklokket, det var ikke så enkelt å se i den relativt trange og mørke parkeringskjelleren.

    Som en følge av ovennevnte var jeg litt betenkt på å akseptere leiedokumentet som Sixt sender deg på tlf. Men ved kontakt med utleiekontoret så sa de at de gjorde merknad om det, og ba meg ta bilder.

    Summasummarum godt fornøyd, men jeg må si at det utsjekkdokumentet som sixt sender ut og som du skal "signere" på smarttlf, er sørgelige greier. Veldig klumpete å forholde seg til. Det særest var at når du zommet inn for å få tak på det lille signaturfeltet og klikket på det, så får man beskjed om å zoome enda mer, og det bare gjentok seg.
    Det viste seg at det man skal gjøre er det motsatte, dvs ikke zoome, tross i det som sies på skjermen. Når jeg endelig fant ut av det, så husket jeg at dette har jeg jo opplevd før, notat tatt til neste gang.
     
    RagWib, Flymunda, drsyk and 2 others like this.
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    En liten oppfølgerhistorie.
    Da jeg fikk fakturaen hadde Sixt funnet det for godt å legge på nesten 500kr for sen levering.
    Jeg hadde levert bilen 7 minutter for sent (19:30, skulle værr 19:23), og kastet nøkkelen i nøkkelkassen.
    På fakturaen stod det at bilen var levert 20:40, jeg kom derfor utenfor graceperioden på 1 time.

    Når kontaktet med i sakens anledning, armert med både kvittering fra bensinstasjonen utenfor (19:27) og O’Learys (19:53) airside så la de seg flate uten diskusjon. Trengte ikke å sende kvitteringer en gang.
    De backet så kjapt at jeg nesten mistenker at de gjør det bevisst.
    Jeg anbefaler alle som dropper nøkkel i nøkkelkassen (ja uansett egentlig) å ta en ekstra titt på fakturaen.

    Det gjør det heller ikke mindre mistenksomt at det ikke på noen måte framgår av fakturaen at det er lagt på leie for et ekstra døgn.

    Jeg har reklamert ivrig for Sixt her på forumet, men jeg må innrømme at jeg ble betenkt nå.
     
  4. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,907
    Likes mottatt:
    12,903
    Bonuspoeng:
    183
    Leiebilselskap: Avis
    Status: President's Club (gavenivå, forlenget 12 mnd pga Corona)
    Utleiestasjon: KKN - august 2021
    Bil bestilt: Toyota RAV
    Bil mottatt: Toyota RAV

    Mannen i bua kom litt sent, og en annen som også ble litt utålmodig ringte og spurte hvor de ble av. "Er der før dere har fått bagasjen" var svaret. Så hva om vi bare hadde hatt håndbagasje?

    Nøkler og skjema utlevert, ekstra fører skrevet inn, og så ble det signalert at seansen var over. På spørsmål om bilen var i orden ble det raskt sirklet inn to områder med noen skrammer.

    Bestilt innlevering var tirsdag klokken 20. Pga SAS rutendringer ble hjemreisen flyttet til onsdag formiddag, og det naturlige spørsmålet var da om vi kunne ha bilen over natten til neste flyavgang. Med forutsetning at prisen ikke ble endret. Det ønsket ble nesten innfridd. Et par timer senere ble vi ringt opp og ja, det var greit. Kun kr 500 ekstra, som var akseptabelt sett i lys av at vi sparte taxi for fire personer fra Kirkenes sentrum til KKN.

    So far so good. Så kom fakturaen. Den viste at de kr. 500 matchet akkurat beløpet for ekstra sjåfør. Som skal være gratis for President's Club. Telefon til utleier. Nei, han så ingen PC på meg, så dessverre . . . Fulgte opp med epost til Avis. Positivt svar og penger tilbake ila en ukes tid.

    Konklusjon: Spør om alt, sjekk alt og følg opp. Som jo er standard regler ved all billeie uansett selskap.

    Om bilen: Bra plass til fire voksne og bagasje for en uke, om man unngikk store, harde kofferter. Grei å kjøre, noe dekkstøy. Gunstig drivstoffnivå for bilstørrelsen. Men det var godt å komme tilbake XC60'en.
     
    RagWib, RoadKing, Insomnia4u and 4 others like this.
  5. RagWib

    RagWib Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    62
    Bonuspoeng:
    13
    Leiebilselskap: Sixt
    Status: Platinum
    Utleiestasjon: Trondheim lufthavn Værnes, TRD
    Bil bestilt: VW Golf Aut. eller lignende (CDAR)
    Bil mottatt: Toyota C-HR Aut. (CDAR)

    En helt grei bil, selv om jeg ikke klarte å bli god venn med CVT-girkassen den helgen jeg hadde denne bilen. Ikke noe spennende leieforhold, men Sixt var best på pris og ekspederte meg raskt som alltid.
     

    Attached Files:

    RoadKing liker dette
  6. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,315
    Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Leiebilselskap: Avis
    Status: President's Club
    Utleiestasjon: TRF - sep 2021
    Bil bestilt: Polo eller lignende
    Bil mottatt: Polo

    Trodde en skulle få noe upgrades pga status men ser ikke sånn ut. Var mye andre biler på lokasjonen.
     
  7. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Men: Spurte du?
     
  8. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,315
    Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Nei det gikk litt fort for seg med 3 kids på slep. Fikk en konvolutt med nøkkel og alle papirer klargjort når vi ankom.
     
  9. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,131
    Likes mottatt:
    7,758
    Bonuspoeng:
    183
    Leiebilselskap: Hertz
    Status: President’s Circle
    Utleiestasjon: Molde lufthavn, MOL
    Bil bestilt: (Q1) VW Passat SW Aut. e.l. (Standard, Stasjonsvogn, Automatgir)
    Bil forsøkt utlevert: (P1) Skoda Octavia SW Aut (Mellomklasse, Stasjonsvogn, Automatgir)
    Bil mottatt: (Q1) VW Passat SW Aut

    Like før landing får jeg ferdig henteskjema fra Hertz, med en Octavia. Klasse P1. Stikker innom skranken og spør om hvilken bil jeg har fått, da P-klasse umiddelbart slår meg som feil da jeg booket Q.

    «Vi har en Octavia til deg»

    Kontrer med at vi har bestilt klasse Q (Standard SW) som er Passat eller lignende - og at klasse P (Mellomklasse SW) da må være mindre?

    «Neida, du har fått en oppgradering til Octavia»

    Ba om å heller få utlevert en Passat, noe jeg fikk - med kommentaren «Du kan godt få den mindre Passaten hvis du vil det»

    Greit at de ikke var vanskeligere enn det, men synes generelt lite om å bli forsøkt lurt og ljugd til.
     
    NoLimit and Insomnia4u like this.
  10. Sucellos

    Sucellos Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    136
    Bonuspoeng:
    33
    Leiebilselskap: Avis
    Status: President's Club

    Utleiestasjon: TRF - sep 2021
    Bil bestilt: (O) - VW Passat eller lignende
    Bil mottatt: (O) - Audi A4 stv

    Alt klargjort og rask utlevering. Akkurat som det skal være.

    Utleiestasjon: OSL - sep 2021
    Bil bestilt: (M) - Audi Q5 eller lignende
    Bil mottatt: (?) - Peugeot 5008 (Hahaha, nice try, rykk tilbake til start og prøv på nytt)
    Bil mottatt: (?) - Tesla Model S 75D

    Til utleiestasjonens forsvar på OSL skal det sies at det lå beskjed i appen om at jeg måtte komme til skranken for å hente ut bilen. Der ble jeg hilst velkommen med "Jeg så det var gjort klar en Peugeot 5008 til deg, men jeg hadde en mistanke om at du kanskje ikke vil ha den så jeg tenkte å høre med deg om vi skal forsøk å finne noe annet". Jeg bekreftet at det var en høyst korrekt antakelse og hadde en kort, men høflig disputt hvorvidt den faktisk var i korrekt bilklasse eller om det var forsøk på en en nedgradering, vi ble i alle fall enige om at den ikke akkurat var "premium" i alle fall. Fikk tilbud om at de kunne få opp en Tesla Model S raskt. Tok vel et snaut kvarter. Mistenker at Peugeoten ble forsøkt prakket på meg fordi det var en enveisleie og de ville bli kvitt den. Strengt tatt mener jeg også at Teslaen er en liten nedgradering og den prises konsekvent lavere enn M-kategori. Ok minus denne gang på en utleiestasjon som bruker å levere meget for min del.
     
  11. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Leiebilselskap: Hertz
    Status: President's circle
    Stasjon: Evenes flyplass
    Bil bestilt: Billigste med automatgir, Toyota Corolla eller liknende
    Bil mottatt: Volvo XC60 Recharge

    Plus: En drøm å kjøre
    Minus: Høyt bensinforbruk. 0,85/mil er for mye i 2021

    Hertz skuffer ikke denne gangen heller, var veldig fornøyd med denne solide oppgraderingen. Bilen kunne kanskje vært hakket bedre rengjort, men var grei nok. Fikk også konstatert at jeg faktisk er veldig fornøyd med mine nåværende biler - denne brukte dobbel mengde drivstoff på rolig kjøring og jeg ble ikke helt venner med verken infotainment eller hovedinstrumentet - men for all del, utvilsomt en flott bil! Fikk akkurat avregningen også, alt var som det skulle.
     
    Flymunda and Upsaker like this.
  12. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    825
    Likes mottatt:
    3,529
    Bonuspoeng:
    93
    Leieselskap: Avis
    Status: Presidents Club
    Stasjon: Førde Sentrum
    Bil bestilt: Gruppe I - Liten Eksempel: VW Polo
    Bil mottatt: Toyota Yaris (Hybrid) (Gruppe I - Eksempel: VW Polo)

    20210917_183845.jpg

    Overraskande artig bil å køyre, sjøl på langtur (500km på to dagar). Dog ingen oppgradering frå bestillt bil.
     
    Flymunda, holmen and Upsaker like this.
  13. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    825
    Likes mottatt:
    3,529
    Bonuspoeng:
    93
    Leieselskap: Avis
    Status: Presidents Club
    Stasjon: Førde Sentrum
    Bil bestilt: Gruppe I - Liten Eksempel: VW Polo
    Bil mottatt: Toyota RAV4 (Hybrid) (Gruppe E - Eksempel: VW Tiguan)

    20210923_184733.jpg

    Tolker dette som ei dobbel oppgradering. Dog usikker på om eg likte denne bilen bedre enn Yarisen eg hadde for nokre dagar sidan :)
     
  14. RagWib

    RagWib Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    62
    Bonuspoeng:
    13
    Leiebilselskap: Sixt
    Status: Platinum
    Utleiestasjon: Trondheim lufthavn Værnes, TRD
    Bil bestilt: Audi E-tron eller lignende (PDAE)
    Bil mottatt: Porsche Taycan 4S (PDAE)

    Ingen oppgradering når det kommer til bilklasse, men vil si at en Porsche Taycan er et knepp over E-tron, Jaguar I-pace eller Mercedes-Benz EQC (eksempelbiler for klassen). Nydelig bil å kjøre, og gliset var konstant gjennom helga til nøkkelen skulle leveres igjen.
    Plassmessig skal det sies at det var greit at man ikke møtte opp 4 stk med bagasje, for da hadde man nok heller ønsket seg en E-tron både for baksetepassasjerer og bagasjeplass sin del.

    Sixt leverer som vanlig på god service og rask ekspedering (brukte Fast Track). Bilen var nyvasket ved utlevering (til og med et par vannperler igjen på bagasjeromsmatten) og fulladet.
    På pris var de også uslåelige, noe som var grunnen til at jeg kansellerte min booking hos Avis og byttet til Sixt. Avis skulle ha 400 kr mer for en klasse E (Eks. Toyota Rav4), og siden det ikke var noen fare for rekkeviddeangst på denne turen slo jeg heller til på elbil hos Sixt. Angret ikke på det valget når nøkkelskapet spratt opp og en Porsche-nøkkel lyste mot meg.


    20211112_192656.jpg
     
    Last edited: 15. nov 2021
  15. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Leieselskap: Avis
    Status: Presidents Club
    Stasjon: AGP-Malaga
    Bil bestilt: Gruppe N; BMW2-serie Touring 5+2-seter (Manuelt spesifisert at ønsket BMW).
    Bil mottatt: Var: Toyota Prius 5+2 => Audi Q3 (Gruppe I).

    Spesielle forhold: Satt meg helt på bakbena da jeg så tildelt gruppe og nektet å godt tildelingen. Ette MYE om og men ble det en Q3 (trengte ikke de ekstra 2 setene, men ok bagaskjeplass) som eg er helt perfekt.. Tror ikke jeg vinner popularitetskonkurransen i skranken denne uken...
     
    Maggie liker dette
  16. mhandlykken

    mhandlykken Medlem

    Innlegg:
    129
    Likes mottatt:
    607
    Bonuspoeng:
    93
    Leieselskap: Hertz
    Status: Presidents Club
    Stasjon: Wien airport
    Bil bestilt: Kompakt, 4-5 Dør, Automatgir, luftkondisjone Gruppe E CDAR
    (E) Ford Focus eller lignende
    Bil mottatt: Volvo V90 T6

    Litt spent på denne da jeg ikke har veldig mye erfaring med utleie i utlandet. Ble veldig positivt overrasket av den nesten helt nye V90en som ventet. Parkert på VIP-parkeringen rett ved skranken så veldig greit fornøyd med denne opplevelsen!
     
    tobeornot999, Upsaker and Maggie like this.
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Leiebilselskap: Sixt
    Status: Platinum
    Utleiestasjon: Trondheim lufthavn Værnes, TRD
    Bil bestilt: VW Golf e.l.
    Bil mottatt: Ford Kuga

    Er ikke så inne på bil at jeg aner om jeg har fått oppgradering eller ikke. Men bilen var en fin opplevelse så vi er fornøyd. En hybrid med greit med utstyr, men jeg tror ikke den hadde avstandsholder. Iallefall fant jeg ikke ut av hvordan den skulle aktiveres, ikke lette jeg så mye heller.

    Var litt skuffet over langlysene, mener å minnes det er mer sus over lysene til f.eks Rav. Men det var interessant å observere dynamikken i lysene ettersom man svingte og rettet opp. Den hadde også automatisk demping av langlys, det fungerte veldig bra, taklet refleks fra veiskilt bedre enn jeg har opplevd tidligere.

    Det jeg ikke ble helt komfortabel med, var at den hadde gradvis økning av lysstyrken til langlys igjen etter at vi hadde passert møtende bil. Gikk sikkert ikke mer enn et sekund eller to, likevel, jeg hadde foretrukket at det var flash på med en gang.

    Så, rosinen i pølsa: På tur nordover ble det glattere og glattere og da vi svingte av E6 ved Grong mot Høylandet og kysten ble vi møtt av en ambulanse med blålys som kjørte bemerkelsesverdig rolig, til å ha blålys på. En bremseprøve avslørte hvorfor, det var såpeglatt. Underkjølt regn og hele greia. Men altså, rosinen... Etter en kilometer popper det opp i konsollet "Accident ahead, 2km".

    Jøss og sweet jesus. Det har jeg aldri sett før. Og det stemte, vi kom til ulykkesstedet og på grunn av advarselen kjørte jeg i overkant forsiktig. Fantastisk feature, det må jeg si. Er dette vanlig på alle nye biler? Jeg mener, antagelig maks en time tidligere har ulykken vært, og bilen vet det.

    For å oppsummere glatta, vi ble jo stående en stund, og når vi skulle begynne å bevege oss kom vi ikke av flekken. Det var så glatt at de piggfrie dekkene hadde null grep. I og med antispinn ble det jo smått morsomt. Gassen i bånn og speedometeret viste 2-3 km/t...

    Nuvel, litt luring med kontrollene, litt frem og tilbake så fikk jeg manøvrert oss ut på veiskuldra og vi fikk grep. Unødvendig å si at man tok det rolig videre...

    Men bilen? Kan anbefales, absolutt. Som vanlig veldig fornøyd med Sixt Værnes, men de begynner å prise seg litt ut, antagelig derfor de ikke lenger dukker opp på leiebilsøket hos Finn.no.

    Men, det er nok noe med timingen så man bør sjekke hele fjøla, ref @RagWib sin post over. Hadde vært en gøy bil å kjøre, men kanskje ikke på denne turen vår.
     
    Flymunda, tobeornot999, Bolle and 2 others like this.
  18. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,410
    Likes mottatt:
    21,230
    Bonuspoeng:
    183
    Leieselskap: Hertz
    Status: Presidents Club
    Stasjon: Amsterdam Overtoom
    Bil bestilt: Opel Mokka eller tilsvarende
    Bil foreslått: Citroen C4
    Bil mottatt: Volvo V60

    Spurte om jeg hadde fått noe morsomt, nei, det hadde jeg ikke var svaret, men bilen skulle være litt romsligere enn bestilt. Fikk motspørsmål om jeg ville ha en Volvo V60 med automatgir til 25 euro ekstra per dag, noe jeg sa ja til.

    Bilen var fin å kjøre, kjekt med automatgir og adaptiv cruisekontroll til litt køkjøring som ble en del av turen. God komfort både for meg og 3 passasjerer.
    Fikk plass til 2 store kofferter og 3 kabinkofferter i bagasjerommet med bagasjeskjuleren (hva heter den greia man trekker over egentlig på bilspråk?) i spor 2, som vil si at du da likevel kan se bagasjen gjennom bakruta.
     
    Flymunda, Maggie and holmen like this.
  19. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    310
    Likes mottatt:
    414
    Bonuspoeng:
    63
    Leieselskap: Avis
    Status: Presidents Club
    Stasjon: BLL
    Bil bestilt: Mellomstor - Renault Captur eller lignende
    Bil mottatt: Stasjonsvogn - Skoda Fabia

    Er vel per definisjon en oppgradering men en skuffelse. Greit med bagasjeplass men en 1 liter TFSI symaskin motor. Bilen var ikke parkert på VIP parkeringen til Avis heller (helt tomt der). Skuffet med tanke på de oppgraderingene jeg har fått hos Hertz tidligere i BLL
     
    Maggie liker dette
  20. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Opplevde dette selv forrige fredag når jeg prøvekjørte en BMW iX. Det var under en halv time siden jeg hadde kjørt forbi samme stedet, men når jeg nærmet meg med denne iXen så poppet det opp en advarsel både på skjerm og på høytaler om at det var en ulykke lengre fremme. "Hæ?!" - tenkte jeg siden jeg nylig hadde kjørt samme strekningen andre veien uten å se noe, dette må da være en feil? Men neida, når jeg kom litt nærmere så såg jeg blålysene og to biler som hadde kollidert i ett kryss. Fantastisk teknologi og ikke minst - en fantastisk bil!
     
    Flymunda and RoadKing like this.

Del denne siden