Ride report, skriv om din leiebil her

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av tommy777, 05. nov 2013.

  1. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk totalt sjokk her når jeg sjekket 14 dager på Korsika. En ting er det at alle skal på ferie i år, en annen er vel at det sikkert er mye færre leiebiler pga forsyningskrise og mindre produksjon. Må nesten sjekke om de har noe tilsvarende nabobil.
     
  2. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Heh.. liten glitch i systemet her, kanskje? Får se hva som skjer her.. Stod gratis avbestilling 48 timer før, intet å tape. Dette var jo gjennom rentalcars.com, hvordan er det med reiseforsikring om Budget bare rister på hodet og ler når vi skal plukke opp bilen?
    ajawtf.JPG
     
    Last edited: 08. mars 2022
  3. RagWib

    RagWib Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    62
    Bonuspoeng:
    13
    Leiebilselskap: Sixt
    Status: Platinum
    Utleiestasjon: Trondheim lufthavn Værnes, TRD
    Bil bestilt: Toyota RAV4, Ford Kuga el. (SFAR)
    Bil mottatt: Mercedes-Benz GLB 200d (LFAR)

    En dagstur til Trøndelag med 5 voksne krevde en litt større bil, og jeg tok derfor ikke sjansen på å bestille en type Golf/A-klasse i tilfelle det ikke skulle ordne seg med oppgradering. Gikk derfor opp til Rav4/Kuga for å være sikker på å få greit med plass.

    GLB'en var utstyrt med 7 seter og fleksibel 2.rad som sto i bakerste posisjon (oppdaget etter første tur). Bagasjeplassen var ved første øyekast derfor ikke veldig imponerende, men med litt tetris fikk vi akkurat inn en innsjekket koffert (ikke av de aller største) og 3 små kabinkofferter + 3 datavesker/-sekker. Da bakluken svingte opp ved ankomst kom den ytterste av sekkene trillende ut, så det var ikke snakk om noen plassorgie. Leier man denne bilen er det derfor greit å vite om muligheten for å øke bagasjeplassen ved å redusere bakseteplassen litt om nødvendig. Har man behov for 7 seter og man har bagasje bør man nok gå for noe større som en Ford S-max eller en Volvo XC90, da det ikke er mye plass igjen etter at alle setene er slått opp.

    Siden baksetene på 2.rad var satt i bakerste posisjon var reisefølget i baksetet godt fornøyde med benplass. De kunne også melde om god bredde i baksetet på turen (9 mil hver vei), så dette er en av de bedre bilene for å frakte 3 personer i baksetet da midtsetet også fungerte for voksne.
    Foran var det gode plassforhold og justeringsmuligheter, i dette tilfellet med manuell justering av setene.
    Bilen var på ingen måte en utstyrsbombe, men det var kun en ting som jeg virkelig savnet. Bilen burde ha hatt Mercedes' Multibeam-LEDlys (automatiske lys som blender ned for motgående trafikk/biler foran), slik at man fortsatt får langlys i områdene hvor det ikke er andre trafikanter å blende. Synes det er rart at dette ikke blir prioritert for biler som tydelig er bestilt i Trøndelag, da store deler av E6 nord for Værnes ikke er opplyst med gatelys og det er mye vilt som lusker rundt veiene. Det hadde derfor vært bedre både for komfort og sikkerhet, og blir fort noe man savner ved mørkekjøring.

    Med en motor på 150 hk var det ikke snakk om noe kraftoverskudd når den var fullastet med folk og bagasje, men bilen var komfortabel å kjøre og automatgirkassen sørget for sømløse skift.

    I min forrige post nevnte jeg at Sixt hadde plassert bilen på prioritert parkering. Så heldig var vi ikke denne gangen, da bilen sto nesten helt bortest på Sixt-rekken. Ved levering var det så fullt hos Sixt at de hadde 4 medarbeidere som sto og ventet på returnerende kunder. Da slapp man å parkere for de tok imot bilnøklene og kjørte bilen avgårde til vaskeanlegget så fort alle folk og kolli var ute (og etter at jeg fikk tatt bilder rund baut).

    Ang. kommentarer på pris i Norge og utland: Bestilte denne bilen 1 uke før reisen, og leien varte fra tirsdag kveld til onsdag kveld og kostet nesten 2.800 kroner etter Platinum-rabatt. Rimelig stiv pris for et døgn, og nesten det samme som jeg betalte for forrige leie på 3 dager.
    20220308_183359.jpg
     
    MrBister, Flymunda, Upsaker and 3 others like this.
  4. sday

    sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Leiebilselskap: Avis
    Status: PC
    Utleiestasjon: Osl
    Bil bestilt: Seat Mii
    Bil utlevert: VW ID4

    fantastisk fornøyd med super oppgradering.

    litt kjipt å måtte vente i skranken i 20min for å bli ekspedert, men oppgraderingen gjorde det verdt det!
     
    RagWib, Upsaker and Flymunda like this.
  5. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    6,502
    Bonuspoeng:
    163
    Leiebilselskap: Avis
    Status: PC
    Utleiestasjon: AES
    Bil bestilt: Toyota RAV4
    Bil utlevert: Volvo XC90

    Har brukt Sixt og tidvis Hertz i Norge. Etter å ha vært fornøyd med Avis i USA tenkte jeg å prøve dem. Det ble full klaff.

    Så i appen når jeg landet at hadde fått XC90. Det stod RAV4 og tre XC60 på parkeringsplassen deres, så hyggelig at de ga meg en XC90. Når jeg kom bort til Avis skranken var det null kø og bare å vise førerkort. Mest komisk sa imidlertid den svært hyggelig i skranken at de ved en feil nettopp hadde gitt min bil til en annen og at en hos Avis nå bokstavelig talt løp etter vedkommende for å bytte konvolutt til riktig bil. De lykkes med jakten og når jeg var tilbake fra et ærend var riktig konvolutt klar til meg.

    Uten at Avis forsåvidt kan klandres så hadde bilen ikke kamera (hverken rygge eller 360), og parkeringssensorene slår inn ganske sent. Vel inne i Ålesund bokstavelig tredde jeg XC90en til topps i Brunholmen P-hus for å konstatere at det var fullt og måtte tre bilen ned og ut igjen. Note to self: Ikke forsøk deg på Brunholmen P-hus med en stor ukjent bil uten særlig hjelpemidler uten å ha sjekket om det er ledig plass.
     
    Last edited: 19. mars 2022
    eddbra, RagWib, Upsaker and 2 others like this.
  6. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Huff ja, i det parkeringshuset er det fryktelig trangt og jeg skyr det som pesten.
     
  7. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Leiebilselskap: Avis
    Status: President club
    Utleiestasjon: IAD
    Levert: EWR
    Bil bestilt: Chrysler Voyager
    Bil utlevert: Ford Expedition

    10 dagers påskeferie opphold fra IAD med levering på EWR. Strålende fornøyd med oppgraderingen. Bestilt på 5K eb poeng kampanje til ca 4,5K. Rask og god service både ved henting og levering.

    Eneste lille minuset med denne bilen når man skal lukeparkere er at det er mange ledige plasser man går glipp av grunnet bilens lengde. Var redd det kunne bli dyrt med parkering i DC og NYC men klarte utrolig nok havne under 200NOK på parkerings utgifter i disse to byene på 5,5 døgns parkering :)
     
  8. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde samme bil, for sikkerhets skyld i XL utgave, fra Avis i MIA.

    Skulle heldigvis stort sett parkere på reserverte plasser. Skikkelig stort beist!
     
    Maggie liker dette
  9. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde denne på juleferien Florida rundt. XL serien, har den 4 seterader? :p
     
    CowboyDan and tobeornot999 like this.
  10. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    Haha, nei ikke riktig så ille - men det var plass til halvparten av et skolekorps inni.
     
    Maggie liker dette
  11. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Når jentene kranglet var straffen sitte alene på bakerste rad:D
    Problemet er at det er så langt unna at fruen ikke fikk levert ting :p
     
    tobeornot999 liker dette
  12. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    Hvorfor skulle de? Var vel en ganske vanlig pris for en uke der?

    Jeg leide bil på Corsica selv, og det er jo ikke spesielt dyrt der generelt. Dårlige, og svingete, og få veier er det imidlertid ;)
     
  13. CowboyDan

    CowboyDan Medlem

    Innlegg:
    95
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    33
    Leiebilselskap: àtak, Reykjavik rentacar, icelandcarrental,sadcars,global,icerantals,foxrentacar
    Status: Nada
    Utleiestasjon: Keflavik
    Bil bestilt: polo
    Bil mottatt: Hyundai I20

    forferdelige greier. 0 til 100 på 89 sekunder.
     
    Upsaker and Maggie like this.
  14. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Bare bra, da maksgrensen på Island er 90:D
     
  15. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Leiebilselskap: Hertz
    Status: President Circle
    Utleiestasjon: AGP
    Bil bestilt: Gruppe D
    Bil utlevert: Skoda Karoq, gruppe D1 (Som D,men med automatgear), bensinmodell for første gang på 3 år.
    Merknader: Påsken dette og komplett leiebiltørke i Malaga-området, hadde booket til meget gunstig pris ved å veksle inn Hertz-poeng for en uke av en 10-dagers leie. Noen småskraper på bilen, men greie kjøreegenskaper og velholdt interiør, problemfri inn- og utlevering.
     
    Flymunda, Emma and Maggie like this.
  16. lokke

    lokke Medlem

    Innlegg:
    68
    Likes mottatt:
    197
    Bonuspoeng:
    33
    Leiebilselskap: Hertz
    Status: President Circle
    Utleiestasjon: LAX
    Bil bestilt: Standard (Ultimate Choice)
    Bil utlevert: Ford Mustang convertible
    Merknader: Var rimelig skrapet for biler i både PC og Gold/Five Star da jeg ankom rundt kl 13 mandagen før påske. Men de hadde et par relativt nye Mustang convertible stående som egentlig passet bra siden jeg var på tur alene og skulle ned til San Diego for noen dager.
     
  17. kartham

    kartham Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    13
    Leiebilselskap: Hertz
    Status: President's Circle
    Utleiestasjon: BGO
    Bil bestilt: VW ID.3
    Bil utlevert: Tesla Model 3

    God fornøgd med oppgraderinga, som er rimeleg konsekvent på BGO. Bestiller alltid minste elbil, og har elles fått VW ID.4, Audi e-tron og Jaguar I-PACE.
     
    Emma, Maggie, Upsaker and 1 other person like this.
  18. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,232
    Bonuspoeng:
    113
    Leiebilselskap: Sixt
    Status: Aksjonær Sixt AG
    Utleiestasjon: SVG
    Bil bestilt: BMW i3 (CDAE)
    Bil utlevert: Mustang Mach-e (PDAE)

    Svært god oppgradering, som alltid veldig fornøyd med Sixt. Rask og hyggelig utlevering.
     
    Maggie and holmen like this.
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Leiebilselskap: Sixt
    Status: Platinum
    Utleiestasjon: CPH
    Bil bestilt: Peugeot 508 el.l.
    Bil utlevert: Peugeot 508

    Litt skuffet over manglende oppgradering men samtidig litt gira for å prøve en bil jeg ikke har kjørt før. At bilen dessuten bare hadde 10k km på seg og luktet fortsatt av nytt var også helt ok.

    Den *ser* sportsbil ut, men er ikke overvettes sprek, dieselmotor.
    Franskmenn gjør ting anerledes, sleit med å finne ut av cruisekontrollen, når jeg etterhvert fant ut av det var aktuelle brytere godt gjemt og lite intuitivt. Der har froskespiserne mye å lære.

    Bilen oppleves som trang, men sitter nydelig og selv i 140 er det ikke støy kabinen. Bortsett fra manglende sprekhet er den en drøm å kjøre.

    Sixt CPH; Det er første gang jeg leier på Kastrup, og mens vi ventet på shuttlebussen var det nesten så jeg angret meg på leiebil. Den gikk ikke like ofte som i USA nei.

    Kom til skranken med en gang vi kom fram og der gikk det tregt. Sixt har hatt innbrudd slik Comfort hadde det i høst og alt ble gjort manuelt. Men betjeningen var blid og hyggelig, det er jo uansett ikke noe de kan lastes for.

    Summa summarum en positiv opplevelse for 1500 DKK.
    350BB67F-D828-4AA5-8F38-772D935D7575.jpeg
     
  20. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Leiebilselskap: Hertz
    Status: President Circle
    Utleiestasjon: AGP
    Bil bestilt: Gruppe D Ford Focus manuell
    Bil utlevert: DS-7 (Ikke plug-in), gruppe Y. Automat.

    Helt ny bil, gått 300km, gode kjøreegenskaper, men litt aparte cockpit-layout. Definert inn i samme gruppe som en Volvo XC-60, ville nok foretrukket den.
     
    Maggie liker dette

Del denne siden