Ride report, skriv om din leiebil her

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av tommy777, 05. nov 2013.

  1. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    816
    Likes mottatt:
    3,303
    Bonuspoeng:
    93
    Leiebilselskap: Sixt
    Status: Platinum
    Utleiestasjon: SVG
    Bil bestilt: Land Rover Range Rover Evoque
    Bil utlevert: Land Rover Range Rover Evoque

    Full panikk på Sola når alle planar måtte stokkast om på og behovet for bil dukka opp. Fekk valget mellom Volvo V90 og Evoque, alt anna var lovd vekk. Valde Briten og det funka greit for 150km. Litt tørst kanskje :)

    20220511_143913.jpg
     
    Flymunda, RagWib and Maggie like this.
  2. RagWib

    RagWib Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    62
    Bonuspoeng:
    13
    Leiebilselskap: Sixt
    Status: Platinum
    Utleiestasjon: Trondheim lufthavn Værnes, TRD
    Bil bestilt: Mercedes Benz A-Class Aut., BMW 1 Series, Audi A3 (CLAR)
    Bil mottatt: Lexus UX250h (FFAR)

    20220525_220757.jpg

    Utvidet langhelg i Trøndelag gjorde et stopp hos Sixt nødvendig. Siden hjemmesiden kom tilbake i drift like før leieforholdet tenkte jeg at det lovte godt for enkel uthenting av leiebil denne gangen også. Fikk SMS for fasttrack og fullførte denne, men når jeg landet på Værnes hadde det ikke kommet noen ny SMS med instruksjoner for nøkkelskapet så måtte bort til skranken for å høre. Da viste det seg at de fortsatt slet med ustabilitet i systemet, så nøkkelskapet måtte åpnes fra skranken etter at legitimasjon var kontrollert. Fikk beskjed om at skjema for signering og bekreftelse av bilens tilstand ville komme på epost slik at jeg kunne gå rett ned til bilen. Var nok forsinkelser her også, for det kom ikke epost før 01:50 (hentet bil 21:30), men får tro at de får orden på systemene sine snart.

    Bilen var parkert på prioritert parkering (plass 1), men jeg klarte faktisk å overse den der den sto slik at jeg endte opp med en runde på Sixt-stripa før jeg så den på vei tilbake igjen. Konklusjonen er at man må bruke øyne litt for å få med seg alle godene.

    Bilen var tilnærmet skadefri, og godt rengjort. Har kjørt noen Sixt-biler hvor de som har stått for bestilling har slått seg løs på utstyrslistene ved bestilling av bil, men det var ikke tilfellet på den bilen her. Her var det minste navi/infotainment og manuelle seter i tekstil. Setene var komfortable, men justeringen var noe uventet med en andre spak for justering av ryggvinkel. Den er designet slik at den bruker kroppsvekten din for å justere ryggen, så om du drar i denne tilbakelent i stolen så forsvinner man bakover i en rasende fart. Baksetet var ganske trangt, og når jeg testet å sitte bak meg selv (1,90) ble kneskåler og legger presset inn i seteryggen foran. Siden dette er en liten bil forventet jeg ikke all verden av plass, men bagasjerommet var ganske stusselige greier. På bildet har jeg en PC-veske og en koffer som er 67 cm høy (når stående) og da er det ikke veldig mye plass igjen. Litt overraskende at Sixt har valgt å kjøpe inn biler med så lite bagasjerom, da BMWen jeg hadde i februar som tilhørte samme klasse hadde mye mer bagasjeromsplass. Sjekket litt på nett etterpå og en VW Golf har f.eks. 100 liter mer bagasjeplass så denne bilen er mye mindre innvendig enn utsiden tilsier. Greit å notere seg om man skulle få en slik bil og har litt større kofferter med seg.

    20220525_220652.jpg

    Bilen var komfortabel å kjøre, og lå stabilt på veien. Helt grei motor for forbikjøringer, men etter at elbilene har kommet så har man blitt vant til litt annen akselerasjon så man blir ikke slått i bakken på noe måte. For cruising er den derimot fin og understellet svelger greit unna dårlig vedlikeholdte veier. Et forbruk på 0,53 l/m er heller ikke feil med dagens bensinpriser, selv om det ikke var alt for ille på Værnes ved innlevering.
    For 1 - 2 personer holder nok denne bilen, men da må man sannsynligvis bruke litt av baksetet som bagasjeplass.
     

    Attached Files:

    eventyrer, RoadKing, holmen and 5 others like this.
  3. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    571
    Likes mottatt:
    1,800
    Bonuspoeng:
    93
    Leiebilselskap: Avis
    Status: Preferred
    Utleiestasjon: BOO
    Bil bestilt: Volkswagen ID.3
    Bil utlevert: Tesla Model 3 LR

    Første forsøk med leie-elbil. På leietidspunkt kostet denne kun 50kr mer enn billigste "mellomstor". Utfra oppgitt "270-420km" forventet jeg å få en tilnærmet fulladet bil som skulle greie behovet mitt på 175 km uansett forhold, men så var ikke tilfelle. Ved ankomst, 4 timer før leietidspunkt (pga. SAS kansellering), fikk jeg først helt akseptabelt beskjed om at bilen ikke var klar men de kunne få den klar på en halvtime. Når det var gått nærmere en time fikk jeg spørsmål om jeg skulle langt, bilen var nemlig kun ladet opp til indikert 120km. Det løste seg imidlertid fint da jeg etter å ha indikert at jeg skulle 175km samme kveld, fikk tilbud om jeg ville ha en TM3 i stedet. Denne var ladet opp til mer betryggende 350km og det var null problem å komme frem. På retur hadde jeg ladet opp 100% hos mine foreldre og med 18min hurtiglading på Tverlandet fikk jeg levert den inn med 76% slik at jeg ikke måtte betale noe ekstra (200kr hvis <70%).

    IMG20220512130430.jpg
     
    eventyrer, Eddie47, RoadKing and 5 others like this.
  4. sday

    sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Leiebilselskap: Hertz
    Status: PC
    Utleiestasjon: OSL
    Bil bestilt: VW ID.3 eller lignende
    Bil utlevert: VW ID.4

    fin bil og en god oppgradering!
     
  5. sday

    sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Off topic, jeg har leid bil på MXP i juli hos Avis. Ved bestilling så fikk jeg oppgitt Gruppe E Peugeot 308 SW eller lignende, når jeg i dag sjekker appen, så står det fortsatt Gruppe E, men Fiat 500E. Dette er jo ikke det jeg har bestilt, hva kan jeg gjøre nå? Jeg trenger en stor bil som er fossil, hva kan jeg gjøre, vise til opprinnelig bestilling? Er for ordensskyld PC hos Avis.
     
  6. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,403
    Likes mottatt:
    21,161
    Bonuspoeng:
    183
    Leiebilselskap: Avis
    Status: Preferred
    Utleiestasjon: LAX
    Bil bestilt: Mustang convertible or similar
    Bil utlevert: Mustang convertible

    Man må først finne frem til et sted der shuttlbussen plukker deg opp, så bli med et stykke. Egen stopp/bygning for preferred på Avistomta, ingen kø der. Praktisk. De som ikke har preferred blir aktivt jaget bort.
    Kult at parkeringa er rett under innflyning, flyene kommer veldig lavt over parkeringsplassen! Sikker ikke fullt så kult når man jobber der...
    Ca 32k miles på klokka ved uthenting. Har leid Mustang før, så jeg var klar over begrenset bagasjeplass, så det ble en stor og en liten koffert heller enn to store kofferter, samt en flatpakket weekend bag i tilfelle shopping spree.
    Jeg liker å kjøre bil uten tak når jeg har muligheten, og når en Mustang koster marginalt mer enn en Chrystler 200/300, så er det ikke vanskelig å velge.
     
    Upsaker, RoadKing, Maggie and 2 others like this.
  7. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    979
    Likes mottatt:
    6,499
    Bonuspoeng:
    163
    Leiebilselskap: Avis
    Status: President
    Utleiestasjon: AGP (Malaga flyplass)
    Bil bestilt: Gruppe E Renault Captur
    Bil utlevert: Gruppe I Ford Mondeo hybrid
    Lengde: 5 døgn

    Leiebil ved Middelhavet kan jo være interessant, men veldig bra opplevelse. Bestilt bil med flightnummer som skulle lande 23.35, mens stasjonen stenger 23.00. Bagasjen ble ikke med pga kort forbindelse så måtte ordne litt papirarbeid. Kom for å hente 23.55. Han hadde låst og var i ferd med å gå, men så meg og åpnet igjen og sendte leiekontrakten på e-post og ga meg nøkkel. Så etterpå at han hadde forsøkt å ringe meg to ganger, og han sa at han så at flyet mitt hadde landet, så han regnet med at jeg var på vei. Oppgradering fra E til I er vel noen kategorier. Avis fortsetter å levere veldig bra. Også i Malaga.
     
    eventyrer, holmen, RoadKing and 2 others like this.
  8. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,152
    Likes mottatt:
    7,892
    Bonuspoeng:
    183
    Leiebilselskap: Avis
    Status: Preferred
    Utleiestasjon: LAX
    Bil bestilt: Ford Mustang Convertible or similar
    Bil utlevert: Chevrolet Camaro Convertible

    Pen 2022-modell 2.0L Camaro med 270 hest. Sparket skikkelig ifra på akselerasjon, men syntes den var litt sein i avtrekket når man trampet på gassen. Meget pent holdt, og overlevering og avlevering gikk smertefritt. Stor koffert må i baksetet når taket er nede, det bagasjerommet var lite! De tar fremdeles ågerpris for bensin, hadde kanskje 7/8 full, og det kosta $45…
     
    Flymunda and Maggie like this.
  9. ito

    ito Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    3
    Leiebilselskap: Sixt
    Status: Platinum
    Utleiestasjon: OSL
    Bil bestilt: BMW i3, Nissan Leaf, VW ID.3 (CDAE)
    Bil utlevert: Ford Mustang Mach-E

    Praktisk med elektrisk leiebil til en helg i Oslo. Fin oppgradering og strøken bil med ekstremt få kilometer på telleren (tror det var snakk om under 200 kilometer).

    Noe å være oppmerksom på ved leie av elbil er at det påløper et ekstragebyr på 265 kroner pluss ladekostnad hvis bilen leveres inn med lavere prosent enn da den ble levert ut. Det er svært vanskelig å få til når bilen leveres ut fulladet. På dette punktet er Avis' løsning mye bedre.
     
    Last edited: 04. juli 2022
  10. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,230
    Likes mottatt:
    786
    Bonuspoeng:
    113
    Det burde være ulovlig med en avtale! Leide elbil hos Møller gjennom Hyre. Eneste krav var at man koblet til laderen ved levering…
     
  11. sday

    sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Leiebilselskap: Avis
    Status: President
    Utleiestasjon: Mxp
    Bil bestilt: Gruppe E (Peugeot 308sw)
    Bil utlevert: VW sharan manuell
    Lengde: 10 døgn

    kaos på Mxp, virker som om de i skranken sitter på en syklubb og skraverer med hverandre framfor å gjøre jobben sin. Utlevering tok litt tid, fikk beskjed om at de hadde en Opel astra, fikk tilbud om en vw sharan, så da tok jeg den. Må vel kalle det for en oppgradering. Bilen har kjørt 9k, og er ok å kjøre.

    må vel konkludere ned at det er en oppgradering.
     
    Maggie and Flymunda like this.
  12. Kalsnes

    Kalsnes Medlem

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    Leiebilselskap: Avis
    Status: President
    Utleiestasjon: BLQ
    Bil bestilt: Gruppe C (Renault Clio)
    Bil utlevert: VW T-Roc Manuell (Klasse G tror jeg)
    Lengde: 7 døgn

    Var en Opel Corsa som ventet når jeg kom på flyplassen. Etter 20 minutter med diskusjon dro jeg derfra med En T-Roc med 70k på telleren. Var tom for Ad-Blue når jeg startet den, men ellers en fin oppgradering. Skulle levere i Pisa, men SAS kansellerte flyet. Fikk da endret flight til Firenze, og de hyggelige damene i Pisa fikk også endret levering til Firenze uten ekstra kostnad. En positiv Avis opplevelse der altså :)
     
    Flymunda liker dette
  13. sday

    sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Leiebilselskap: Avis
    Status: President
    Utleiestasjon: OLB
    Bil bestilt: Gruppe E (Opel grandland x)
    Bil utlevert: Skoda Karoq
    Lengde: 14 døgn

    helt ok liten suv, funker for 2 voksne og 2 barn. Eneste minuset er at eldstemann sitter veldig lavt i baksetet. Damen på OLB sa at bilen ikke hadde noen skader, ved nærmere ettersyn så ser jeg at det er mye skader. Melder tilbake til ei anna Avis dame, og får tilbake «we have records of this». Hun var ikke intr i å se på skadene, men skrev opp det jeg nevnte av skader. Bilen ble utlevert med halvtank.
     
    Flymunda and Maggie like this.
  14. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Leiebilselskap: SIXT
    Status: Platinum
    Stasjon: Sola
    Bil bestilt: BMW i3 eller lignende
    Bil mottatt: Porsche Taycan EL

    Plus: Hallo! Porsche istedenfor i3 i Norge. Blir ikke mye mer pluss enn det.
    Minus: Savner en bråkete fossilmotor.

    Ok, det var ikke gratis oppgradering, men 270 kroner ekstra pr dag for denne er absolutt innafor.

    Da jeg skulle hente ut bilen så den yndige damen i skranken på meg med sine uskyldige blå øyne og spurte søtt om jeg ikke kunne tenke meg en liten oppgradering mot et lite tillegg i pris, og evigunge Sandem lot seg selvfølgelig overtale. :)
     
    eventyrer, Adrian E, Upsaker and 8 others like this.
  15. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    3,049
    Bonuspoeng:
    93
    Leiebilselskap: AVIS
    Status: President's Club
    Stasjon: AGP (Malaga)
    Bil bestilt: Seat Leon stasjonsvogn eller lignende (gruppe H)
    Bil mottatt: VW Golf Variant (stasjonsvogn gruppe H)

    Ingen oppgradering tilgjengelig og måtte ta til takke med samme gruppe som jeg hadde bestilt. OK bil å kjøre, godt rengjort men med litt ymse flekker her og der samt småfeil på interiøret. Grei plass til fire voksne med fire store kofferter, dog var det litt greit at den ene kofferten var av soft-typen for å få plass til alt sammen i bagasjerommet.
     
    Upsaker, tobeornot999, sday and 3 others like this.
  16. tstone

    tstone Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    Leiebilselskap: AVIS
    Status: President's Club
    Stasjon: NCE (Nice)
    Bil bestilt: Ford Focus stasjonsvogn eller lignende (H)
    Bil mottatt: først en Ford Transit (!) men pga kansellert fly og ankomst en dag senere mistet vi den og endte med en Dacia Duster på samme reservasjonsnummer. Fortsatt kategori H.

    Ikke akkurat noen voldsomt kul bil (trodde vi), liten motor, akkurat nok plass til bagasjen når vi komprimerer bager med jekkestropp i bagasjerommet...

    Dog har den 2 usb-uttak i baksetet, så ungene er happy med mobil og wifi-Hotspot fra pappas telefon

    Det aller kuleste med bilen er at den er bifuel, den har en 40 liters LPG-tank i tillegg til bensin, så vi fyller full tank for under 40 euro og fliser avgårde med et forbruk på 0.8/mil. Det gjør faktisk ganske greit utslag på feriebudsjettet når vi kjører noen tusen km...
     
    Flymunda, Spielhaug, Upsaker and 3 others like this.
  17. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Leiebilselskap: Hertz
    Status: President Circle
    Stasjon: AGP
    Bilklasse bestilt: Gruppe J (7-seter manuell)
    Bil utlevert: Ford Tourneo Connect Automat (Gruppe J6).

    Biltype/egenskaper: 43,000 km på klokken og div. skraper og riper (Som var pent registrert på skjemaet før utlevering. For å sitere en bilanmelder: "1,5-liters dieselmotor på 120 hestekrefter gir ikke noe voldsomt kraftoverskudd, særlig ikke med godt lastet bil. Men den henger helt greit med trafikken. I bykjøring og i lavere hastigheter er ikke motoren og automatgirkassen helt gode venner. Automaten girer mye opp og ned, det oppfattes som litt masete."
    Dette kan undertegnede skrive under på, legg så til en solid blikkboksfølelse, dårlig lydanlegg og fjæring og man har en (dårlig) varebil i disguise.
    Jeg hadde ved bestillingen gjort allerede i august i fjor oppnådd en pen pris på €844.- for 15 dager. Bilen ble levert uten anmerkning, men regningen på mail som fulgte var på lekre €4,044.-!:eek::mad:
    Selvfølgelig disputed via Hertz og Amex, og det ordner seg, men frustrerende og tidkrevende.
     
    Kalsnes, OyvindN, Flymunda and 3 others like this.
  18. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    3,049
    Bonuspoeng:
    93
    Leiebilselskap: AVIS
    Status: President's Club
    Stasjon: BGO
    Bil bestilt: Mazda CX-30 eller lignende (gruppe C)
    Bil mottatt: BMW X2 hybrid (Gruppe ??)

    Ved ankomst til Bergen gikk jeg rett til parkeringsplassen hvor all utleie var forrige gang (pre-corona) jeg leide bil på vestlandet. Jeg hadde åpenbart ikke fått med meg at de hadde skranke i terminalen og henvist til å traske tilbake for å ordne leien der. Før jeg rakk å snu meg ble det en "vent litt, jeg har en bil klar her", og jeg fikk utlevert en BMW X2 hybrid. Naturlig nok tomt batteri, kan ikke huske forrige gang jeg fikk en hybrid med fullt batteri... Helt grei bil å kjøre, men voldsomt med dekkstøy. Forbruk på like under 0,6l/mil på de ca. 400km jeg rakk å kjøre.
     
    Maggie, Upsaker and Flymunda like this.
  19. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Leiebilselskap: SIXT
    Status: Platinum
    Stasjon: Stavanger lufthavn, Sola
    Bil bestilt: Toyota Corolla TS eller lignende (CWAR)
    Bil mottatt: Toyota RAV4 plug-in hybrid (SFAR)

    RAV4 er ikke noen ukjent bil her inne, så her kommer enda en vurdering. Knirkefri utlevering med fast track og på parkeringsplassen ventet et par måneder gammel bil.

    Toyota er rimelig forutsigbart og selv om dette er første RAV4, så er mye kjent. Plass var ikke et problem og bilen er lettkjørt. Det er ikke en kraftig bil, men en liten dytt fra el-moten gjør fortsatt susen. Veksling mellom motorene er knirkefritt, noe som står i kontrast til Jeep Compass som jeg har slaktet her inne tidligere.

    Infotainment i Toyota er jevnt over håpløst, RAV4 er ikke unntak. Heldigvis er det bare å koble til telefonen med kabel og Apple CarPlay kommer opp.

    Kurant og lettkjørt bil, selv om SUV ikke er favorittformatet. Brukte 70 spenn på bensin før tilbakelevering etter mye kjøring på Jæren, nydelig!

    IMG_1656.jpeg

    Full disclosure: Kjører til vanlig en Toyota Corolla TS.
     
    Last edited: 07. aug 2022
    Insomnia4u, Maggie, OyvindN and 2 others like this.
  20. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    3,049
    Bonuspoeng:
    93
    Leiebilselskap: AVIS
    Status: President's Club
    Stasjon: AGP (Malaga)
    Bil bestilt: Seat Leon stasjonsvogn eller lignende (gruppe H)
    Bil mottatt: Opel Astra (stasjonsvogn gruppe H)

    Ingen oppgradering tilgjengelig og måtte ta til takke med samme gruppe som jeg hadde bestilt. OK bil å kjøre, godt rengjort men med mange lakkskader. Alle lakkskader godt dokumentert på leieskjemaet, bilder ble naturlig nok tatt av meg også. Grei plass til tre voksne med fem store kofferter, en mindre koffert og tre stappfulle (små) ryggsekker. Vinkofferten (15 flasker) og den minste kofferten endte opp i baksetet for turen tilbake til AGP og hjemreise. Ikke all verden av ytelse på bensinmotoren, merket spesielt at det ikke var samme bunndraget som jeg har blitt vant til på turbodiesel.
     
    holmen and Maggie like this.

Del denne siden