Ride report, skriv om din leiebil her

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av tommy777, 05. nov 2013.

  1. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    1,241
    Bonuspoeng:
    93
    Leieselskap: Avis
    Status: President
    Stasjon: MIA retur MCO
    Bil bestilt: Standard Elite SUV - 7 Pass - Gruppe S
    Bil mottatt: Ford Explorer - Gruppe S

    Leiebilen ble først booket i Januar jor for den nette summen av rundt 5.400 NOK som jeg syntes var dyrt for leiebil i Miami i en uke men var det billigste jeg fant. Ved å følge med på prisene utover og avbestille og booke på nytt et par ganger fikk jeg prisen ned til rundt 4.100 NOK.

    Noen timer før uthenting kom det opp i appen at jeg var tildelt en Hyundai Genesis G80 som var kategori H. Tok en titt på bilen når jeg kom på flyplassen og den var fin nok den, men kun 5 seter og ikke særlig stor for 2 voksne, 3 barn og 5 kofferter.

    Gikk til skranken og spurte om hvorfor jeg hadde blitt nedgradert når jeg hadde bestilt kategori S med 7 seter. Sur gubbe som bare spurte om reservasjons nummeret mitt så spyttet maskinen ut en ny leieavtale og jeg fikk tildelt en kategori S bil. Ford Explorer med 2WD, ikke noe høydere til motor og en bulk på ene hjulbuen. Skuffet? Ja

    Skal sies at jeg hentet ut bilen 4. Juli som vel er verste dagen på denne tiden av året. Det var generelt tomt i radene hos Avis. Tok også en titt hos Hertz i etasjen under der stod det hele 3 (!) Chevy Malibu på Gold radene og ikke særlig mer på President Circle radene heller bortsett fra et par mellomstore SUV.

    Kommenterte selvfølgelig min misnøye i kundeundersøkelsen og fikk til svar at de beklaget at jeg ikke var fornøyd med tildelt bil og håpet de kunnde gjøre det bedre "next time soon"
     
    Last edited: 30. aug 2024
    jgroneng, Upsaker and Flymunda like this.
  2. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    933
    Likes mottatt:
    1,354
    Bonuspoeng:
    93
    Leieselskap: Avis
    Status: President
    Stasjon: AGP-Marbella-AGP
    Bil bestilt: Gruppe O, Mercedes Vito 9-seter.
    Bil mottatt: Gruppe O(VW-Caravelle)- Gruppe C(Hyundai ettellerannetræl) - Gruppe E(Ford Kuga)- Gruppe O(Ford Transit Custom). .

    Extended-family ferie deler av oppholdet.
    Malaga lufthavn lørdag kveld i høysesong var ingen høydare. Oppgraderingsmessig visste jeg at det var lite å hente (Finnes ikke større biler), men hadde håpet at de skulle ordne en litt ok utgave i gruppen.
    Fikk valget mellom en Vito med tilbakelagte 120k eller VW med 9k og var dum nok til å ta sistnevnte. Dette var den mest spartansk utstyrte leiebilen jeg har hatt ila de siste 10 årene. Elendig motorkraft, dårlig ergonomi, ingen parkeringsassistent/ryggekamera/innfellbare speil/fjernåpning osv osv...
    Sant nok: Ifm gateparkering knocket en lokal søppelbil av ve. speil for så elegant å kjøre videre uten mulighet for å bli tatt igjen, og da bar det avsted til Marbella for å ordne foreløpig replacement.
    Lokale stasjonssjef var overarbeidet, irritabel og hadde ingen god dag. Ga oss nølende en blikkboks i kategori C som med sin defekte vindusvisker ble forsøkt returnert dagen etter. Han hadde da en ENDA dårligere dag, hevdet at vi hadde ødelagt viskerne, men måtte gi seg... hadde da ingen annen bil, og måtte true med "Libro de Reclamaciones" før en velbrukt Kuga kom på arenaen. Denne fungerte nydelig til resten av bølingen kom til AGP.
    Ford Transit Custom med 80k bak seg og rikelig med overflateriper vitnet om et brget liv i ikke alt for romslige parkeringshus. Merknadene i forhold til riper og skader dekket nesten en hel side ved utlevering.
    Svært romslig, og plass til 10 kofferter i tillegg til 9 pax. Langt drog, og parkeringshuset i Estepona bidro til testing av millimeterpresis parkering, men klarte det uten skrammer til applaus fra den yngre garde. Problemfri innlevering.
     
    livinspeed, Spielhaug, Durek and 4 others like this.
  3. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,377
    Likes mottatt:
    5,491
    Bonuspoeng:
    183
    Leieselskap: Avis
    Status: President
    Stasjon: BOS
    Bil bestilt: Volkswagen Passat
    Bil mottatt: Genesis G70 awd

    Hadde bestilt "stor sedan" da denne hadde en fin pris. Ble oppgradert på stasjonen og de kom med en nyvasket Genesis sedan. Dette er en veldig lav og liten sedan, så klarte akkurat å presse inn 2 kofferter og familien på 4. Helt kurrant bil, men når en kommer fra elbil-verden så blir en ikke akkurat blåst av banen :p

    Neste gang blir det SUV for mer plass + sikt.
     
    livinspeed, holmen and Flymunda like this.
  4. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,241
    Likes mottatt:
    8,622
    Bonuspoeng:
    183
    Leieselskap: Hertz
    Status: PC
    Stasjon: BRU
    Bil bestilt: Ford Transit 9 pax (J) - Luxury Passenger Van
    Bil mottatt: VW Transporter Kombi 9 pax (J3)

    Uvanlig lite «luxury» med denne. Splitter ny, 15km på telleren før vi gjorde litt ugagn. Var opprinnelig 7 på turen, endte med å bli 6 stk, så en normalt stor 7-seter hadde nok også fungert, men her hadde vi tonnevis av bagasjeplass i det minste. Og heller ikke mulig å bestille garantert 7-seter.

    Dårlig AC på bakre seter, ingen høyttalere eller annet der, så forholdsvis kjipt å sitte bakover. 3 plasser på benk foran. Litt dårlig utlevering da det var surr med navn, har bestilt med nytt etternavn og Hertz-profilen min er oppdatert, men noe backend som enda ikke var syncet. Ble manuelt korrigert og oppdatert backend i Cape Town måneden før, men det var tydeligvis ikke fikset helt på denne leien og da ble det trøbbel.

    Bilen funket greit på svingete belgiske og luxembourgske veier, men var ikke komfortabelt lengre bak i bilen. Foran var det mindre merkbart at den ikke akkurat har sportsunderstell. Grei på motorvei. Føles som lastebil med høy sittestilling og lang girstang som er gøy. Apple CarPlay var også på plass.

    Alt i alt 4/10. Kupp for 510 EUR for 4 fulle dager i Kristi Himmelfartshelgen, var betydelig billigere enn 2 leiebiler, selv billige Polestar 2-modeller.
    Pluss for god plass. Minus for dårlige fasiliteter.
    Minus for at Hertz har tatt en god tredvekroning i euro for å sladre om en fartsbot, mye billigere i Sør-Afrika som tar 350 rand. Pluss for at boten enda ikke har kommet til meg.

    IMG_0664.jpeg
     
  5. helges

    helges Nytt Medlem

    Innlegg:
    17
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Leieselskap: Avis
    Status: President
    Stasjon: LIS retur FAO
    Bil bestilt: Renault Clio
    Bil mottatt: Jeep Avenger

    Fin oppgradering og veldig hyggelig service i Lisboa. Slapp mye kø og brukte ikke mer enn 8-10 minutter fra start til utkjøring. Bilen virket så og si ny og var noen hakk større og mer speccet enn vi hadde planlagt. Passet fint til ekspedisjon i Portugal, dog bare med forhjulstrekk.
     
    livinspeed, holmen and Flymunda like this.
  6. Einar

    Einar Medlem

    Innlegg:
    108
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    43
    Leieselskap: Hertz
    Status: President's circle
    Stasjon: Oslo sentralstasjon
    Bil bestilt: (P5) Volkswagen ID.4 eller lignende
    Bil mottatt: Først en Toyota BZ4X uten ladekabler, så en Volvo XC40 uten fullt batteri

    Spurte om oppgradering ved utlevering, men fikk beskjed om at det kostet 200 kroner ekstra dagen. Første utleverte bil manglet ladekabler, så fikk jeg en Volvo XC40 med 66% på batteriet. Orket ikke å krangle mer siden familien ventet, men en skikkelig skuffende opplevelse...

    Edit: Måtte i tillegg betale for ekstra sjåfør, selv om det skal være inkludert for President's circle. De ba meg bare ta klagen med kundeservice.
     
    Last edited: 31. juli 2024
  7. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,401
    Likes mottatt:
    8,732
    Bonuspoeng:
    183
    Leieselskap: Keddy by Europcar
    Status: Nei
    Stasjon: CPH retur BLL
    Bil bestilt: Ford Fiesta
    Bil mottatt: Nissan Qashqai

    Endte opp med Rentalcars og Keddy, siden Avis/Hertz skulle ha utrolige 8000 for 2 dager. Da ble 2100 endel mer spiselig. Fin oppgradering også, og selv om bilen var gått 14000, så virket den helt ny. Sprek og fin bensinmotor med mer enn nok hester.
    Stort pluss for lite hassle (dvs mersalg) ved utlevering
     
    Flymunda, Upsaker and KRS like this.
  8. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    807
    Likes mottatt:
    548
    Bonuspoeng:
    93
    Leieselskap: Europcar
    Status: Priviledge Elite
    Stasjon: BDX
    Bil bestilt: Fiat 500X
    Bil mottatt: Renault Captur

    Treg stasjon, brukte 15 min pr utleie. Aner ikke om jeg fikk oppgradering, men skulle levere den i Tolouse kan ha noe med det å gjøre.
     
    Flymunda liker dette
  9. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    807
    Likes mottatt:
    548
    Bonuspoeng:
    93
    Leieselskap: Europcar
    Status: Priviledge Elite
    Stasjon: Calvi Korsika
    Bil bestilt: Fiat Panda
    Bil mottatt: Peugot 2008GT

    Fin oppgradering til ny bil med automatgir. Rask stasjon inne i ankomsthall. Leverte den i Bonifacio.
     
    Flymunda liker dette
  10. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    807
    Likes mottatt:
    548
    Bonuspoeng:
    93
    Leieselskap: Sardinya Rent-a-car
    Status: Nei
    Stasjon: Santa theresa di Gallura
    Bil bestilt: Fiat Panda
    Bil mottatt: Fiat Panda

    De holdt åpent 1 time ut i Siesta mot 40EUR da ferge var forsinket. PLUSS for det.. Eller fikk vi en hvit Panda, masse småskader og ha sa at det viktigste var interiøret.
    Manuelt gir og liten motor.

    Kunne få Seat for 430EUR mer (for 14 dager) men sa nei takk..
    Levert i Olbia og de var fornøyd.
     
    Flymunda liker dette
  11. btm

    btm Medlem

    Innlegg:
    79
    Likes mottatt:
    267
    Bonuspoeng:
    53
    Leieselskap: Avis
    Status: President
    Stasjon: ALC
    Bil bestilt: Seat Ateca (F)
    Bil mottatt: Renault Arkana (G)

    Fin bil, men noe skuffet over oppgraderingen. Kun oppgradert fra manuell til automat. Flyselskapet hadde ikke fått med barnestol, så jeg måtte i skranken og leie dette. Det burde jeg aldri gjort, for da så de sitt snitt til å tulle med reservasjonen. Hadde forhåndsbetalt 292 EUR for leien, men datasystemet deres krasjet når jeg skulle levere inn bilen. Jeg måtte derfor få kvittering tilsendt i etterkant. Fikk en spansk mail etter en time som skisserte 611 EUR, men det var umulig å forstå spesifikasjonen. Måtte ringe inn til norsk kundeservice, da norsk kvittering ikke ble automatisk generert, og da viser det seg at utleiestasjonen har lagt på:
    • Fuel Up Front Option (80 EUR). Var aldri et tema under utlevering. Jeg ønsket å bli belastet for faktisk forbruk (ca 12 liter * 1,31 EUR) + service fee 25 EUR. Worst case for meg ca 40 EUR.
    • Barnesete (83,94 EUR). Som forventet.
    • Lokasjonstillegg og oppgradert kjøretøy (155,35 EUR). Skulle aldri blitt belastet.
    Norsk kundeservice var enig i at her hadde stasjonen gjort noe rart, så de refunderte 143,85 EUR. Litt avhengig av hva faktisk drivstofforbruk ble så mener jeg at jeg ennå skal ha rundt 50 EUR igjen. Jeg har ikke hørt noe på to dager nå, så blir spennende å se om de ghoster meg nå.
     
    Nordlands liker dette
  12. Einar

    Einar Medlem

    Innlegg:
    108
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    43
    Liten oppdatering: Fikk faktisk tilbakeført det jeg hadde betalt for ekstra sjåfør etter noen runder med klaging til kundeservice. De påsto at medlemsnummer ikke var registrert i bestillingen, selv om der var booker gjennom min konto… fortsatt en ganske dårlig opplevelse, men rett skal være rett!
     
    Nordlands liker dette
  13. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,501
    Likes mottatt:
    7,366
    Bonuspoeng:
    183
    Leiebilselskap: SIXT
    Status: Diamond
    Stasjon: Hamburg Reeperbahn
    Bil bestilt: VW T-Roc
    Bil mottatt: BMW X5 M50
    Lengde leie: 3 dager

    Ankom en time før booket tid og ble mottatt som en god gammel venn, har vel hatt ca 100 leier totalt der de siste 7-8 årene.

    Den vakre kvinnen som tok imot meg beklaget så meget at de ikke hadde noen biler i booket klasse eller klassene over inne, og lurte på om jeg kunne være så snill å ta til takke med en simpel BMW istedenfor. Jeg var selvfølgelig ikke vanskelig å be. Ingen ekstra kostnader. :)
     
    Flymunda, Cumulus, Joachim and 4 others like this.

Del denne siden