Ride report, skriv om din leiebil her

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av tommy777, 05. nov 2013.

1. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,291
    Bonuspoeng:
    183
    Sixt har en tendens til å glemme å si fra om at ladingen både må være over 70 % og som utlevert. Jeg klaget en gang på det med ikke annen dokumentasjon for feilinformasjon enn at jeg kunne vise til at jeg ifølge telefonloggen hadde ringt Sixt mens leien pågikk. Da fikk jeg refundert tilleggskravet.

2. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,921
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg klagde på det, og fikk dette til svar på mailtråden.

"[...] det var jeg som leverte ut bilen til deg og jeg beklager om det ble misforståelse av min forklaring. Vi må likevel følge våre bestemmelser og kan dessverre ikke kreditere og tilbakeføre kostnad da den er korrekt lagt på, hadde det vært feilaktig kostnad så ville vi selvsagt kreditert og rettet opp i feilen. Håper du har forståelse av våre leiebetingelser som vi må følge, [...]"

Da kjente jeg at jeg ikke gadd å forfølge det videre, det var en hundrelapp og da bruker jeg heller tiden på å sutre på internett. ;)

Cumulus and Flyingdutchman like this.
  3. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Nå kjente jeg at jeg fikk mindre lyst til å leie Sixt. Å levere tilbake med samme mengde strøm kan være et problem om man har dårlig tid, de prosentene over 80 er seige. Det hjelper heller ikke at nyere biler gjerne kommer programmert med grense på f.eks 80, og det kreves doktorgrad for å finne menyen hvor man endrer dette. Over 70 som de andre praktiserer og som har vært regelen hos Sixt og, er til å leve med.

Nordlands, Preference and holmen like this.
  4. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,291
    Bonuspoeng:
    183
    Med prisene på hurtiglading, hva det koster å levere inn med mindre strøm og at elbiler er billigere å leie, så er det også et praktisk alternativ å komme nesten tom tilbake og ta ekstraregningen fra Sixt.

holmen liker dette
  5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Sier du det, interessant. Har automatisk tenkt at det er dyrere. Har du eksempel på hva det koster ?

6. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,921
    Bonuspoeng:
    183
    Ladet fra 70% til 100% med Kople og gjestebruker, det kostet 122 kr for 25 kWh på en saktelader. Sixt tok 95 kr inkl. mva for å lade fra 78% til 92%.

RoadKing liker dette
  7. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo mye bedre deal enn de forskjellige bensinavtalene som har vært.

8. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,317
    Bonuspoeng:
    93
    Leiebilselskap: Avis (via sas.no)
    Status: President's Circle
    Stasjon: Nice lufthavn terminal 2
    Pris: 150 € for 3 netter, men bikka over 72t.
    Bil bestilt: Renault Clio (manuel)
    Bil mottatt: Toyota CHR hybrid

Booket første gang før sommeren, men ble noe billigere i august. Så avbestilte og bestilte på ny. Sparte vel rundt 30 EUR. Ble noe dyrere nærmere leien igjen.

Grei innsjekk og anerkjennelse av status. Var nesten ikke kø. Fikk upgrade til Toyota CHR hybrid. Ble spurt om jeg kunne kjøre automat, hadde visst bestilt manuell. Ble tilbudt full forsikring for alle dagene for 70 EUR ekstra. Takket ja.

Det var bare å hente bilen, nøkkel stod i. Vise førerkort på vei ut.

Retur gikk bra, bare å legge den fra seg uten å gå gjennom hele bilen (pga full forsikring). Sparte sikkert 15-20 min siden en amerikaner før oss hadde en skade han diskuterte veldig med ene personen som jobbet ved tilbakelevering. Amerikaneren kom løpende inn i terminal helt svett 25 min senere.
    Fikk bekreftet avsluttet kontrakt 5 min etter at amerikaneren kom inn.

Alt i alt fornøyd. Nå må vi bare vente spent på om poengene kommer!
    20250913_175508.jpg 20250913_175512.jpg

livinspeed, Flymunda and holmen like this.
  9. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,586
    Bonuspoeng:
    113
    Leiebilselskap: Hertz
    Status: PC
    Stasjon: Jerez Lufthavn
    Pris: €192 for 3 døgn
    Bil bestilt: D1
    Bil mottatt: H6, Ford Kuga.

Spesielle forhold: Skedulert ankomsttid var kl. 22, akkurat da stasjonen skulle stenge. Avgang én time forsinket og ATA ble 22.55. Fryktet at vi skulle havne i taxi-gribbenes klør, men tlf. rett før pushback til lokalkontoret bekreftet at "Jeg venter til dere kommer", (40€ ble det). Hun var smørblid da jeg ankom og vennligheten selv.
    Relativt ny bil, ingen problemer og ukomplisert innlevering med nytt stort smil.

livinspeed, holmen and Flymunda like this.
  10. prisjeger

prisjeger Travelhacker wannabe

Likes mottatt:
    460
    Bonuspoeng:
    63
    Stasjon: Evenes Lufthavn
    Pris: 5071 for 10 døgn
    Bil bestilt: C, Toyota Corolla e.l.
    Bil mottatt: P33, Suzuki S-cross

Flymunda liker dette
  11. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,291
    Bonuspoeng:
    183
    Stasjon: Helsinki og Oulu flyplass
    Bil bestilt: Henholdsvis S90 og V60
    Bil mottatt: S90 T8 og V90 T6

To positive opplevelser med Hertz i Finland. Svært hyggelig utlevering. Den ene oppgraderte hybriden hadde fulladet batteri. Kom riktig EB poeng som det skulle.

12. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,291
    Bonuspoeng:
    183
    Leiebilselskap: Sixt
    Status: Platinum
    Stasjon: PMI
    Bil bestilt: IDAR (1-serie, A3, A-klasse)
    Bil forsøkt utlevert: Skoda Taigo (en variant over Polo)
    Bil utlever: Q2

I fjor hadde jeg også bestilt en IDAR. De forsøkte da å gi meg en 3008. Jeg kjørte derfra med en 420d med mye utstyr etter litt høflige forhandlinger. Nå ble det siste gang hos Sixt der. Det må være mulig å få en bil man har bestilt uten at de først skal forsøke å svindle deg og du må bruke lengre tid til å ende opp med i år noe som fortsatt er dårligere.

Spielhaug, btm and holmen like this.
  13. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,921
    Bonuspoeng:
    183
    Leiebilselskap: Sixt gjennom SAS
    Status: Platinum (eller ingenting - blankt på faktura)
    Stasjon: Vágar, Færøyene
    Pris: ~3500 NOK for 3 dager
    Bil bestilt: CDMR
    Bil mottatt: Renault Captur (aut.), CDAR (?)

Litt dårlig kommunikasjon, fikk beskjed om leiebilen ikke hadde full tank og at jeg ikke trengte å fylle opp før jeg leverte siden det var på slutten av sesongen. Det tolket jeg som «du får bensinen som er på tanken av oss». Spurte til og med to ganger om at det betydde at jeg ikke trengte å fylle før retur. De bekreftet dette uten noe mer informasjon. Så jeg tenkte at det var hyggelig gest med en halv bensintank gratis jeg. Det gjorde ikke Sixt…

Etter min tidligere HAU-erfaring med elbilbatteri og Sixt skulle kanskje varsellampene blinket, men her var jeg blåøyd og naiv, så var litt overrasket da jeg så at de hadde trukket meg for oppfylling av tank.

Lekse til neste gang og er kanskje litt for godt vant med status hist og pist og oppgraderinger og greier. Lei av Sixt nå (og egne tabber).

Flymunda, holmen and btm like this.
  14. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,073
    Bonuspoeng:
    293
    Leiebilselskap: Avis
    Status: President's Club
    Stasjon: Chania flyplass (CHQ)
    Pris: 1700kr for 6 døgn
    Bil bestilt: Peugeot e-208, gruppe B (garantert bil)
    Bil mottatt: Peugeot e-208, gruppe B (garantert bil)

Bestilt dagen før og det virket som det var den siste bilen Avis hadde ledig. Sixt hadde noen til 4x prisen. Fryktelig billig, sikkert lavsesong i Hellas i oktober. Bilen kom fulladet og de mente vi kunne levere den tom gratis. Ladet i huset vi leide og leverte tilbake med 80%. Full av skrammer da vi fikk den, men ingen problemer med utlevering eller tilbakelevering. Fikk på to ekstra sjåfører uten kostnad.

Lillegutt, Spielhaug, holmen and 3 others like this.
  15. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,586
    Bonuspoeng:
    113
    Stasjon: AGP/Malaga
    Bil bestilt: Gruppe J (Ssangsong Rodius 7-seter).
    Bil mottatt: Gruppe Z, Ford Transit Custom 9-seter, etter mye om og men....

Her var vi 6 pax med mye bagasje, og trengte faktisk en betydelig større bil enn bestilt. På forhånd hadde jeg sjekket at det var god tilgjengelighet i både Z ogZ5. Amex Centurion skal i tillegg til PC-fordeler gi fri oppgradering til Best Available Vehicle, noe flere spanske stasjoner sliter med å akseptere. Upsell var de derimot veldig ivrige på. Måtte frem med underlagsdokumentasjon, men selv da nektet de. Til slutt ble Station Manager involvert, og ønsket klasse tildelt...

16. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,291
    Bonuspoeng:
    183
    Leiebilselskap: Avis (via sas.no)
    Status: President Club
    Stasjon: HEL
    Lengde: 1 dag
    Bil bestilt: BMW 1-serie
    Bil mottatt: Skoda Kodiaq hybrid

Hyggelig service, bilen parkert på nærmeste plass og fin oppgradering. Ble 457 km på 6,5 t leie, så høyeste km/leietid forhold jeg tror jeg har hatt.

Lillegutt liker dette
  17. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,921
    Bonuspoeng:
    183
    Stasjon: MOL
    Bil booket: C (Toyota Corolla Aut. eller lignende)
    Bil utlevert: U (TOYOTA RAV4 4X4 HYBRID AUT)

Orket ikke å deale med elbillading når jeg skulle til litt mer utilgjengelige strøk så booket bensinbil, og kurant den her.

Lillegutt, Flymunda and holmen like this.
  18. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,921
    Bonuspoeng:
    183
    Stasjon: Oslo Sentralstasjon
    Bil booket: P3 (Suzuki S-Cross 4x4 Aut. eller lignende)
    Bil utlevert: U (SUZUKI ACROSS SUV 4X4)

Skulle til ubeleilige strøk og tenkte det var bedre å kjøre over fjellet enn å fly og ta dobbel ferge, så ble 95 mil over snaue 2,5 døgn.
    Dette er i praksis en RAV4 med noen mindre nedgraderinger. God nok bil, oppleves godt motorisert med både bensinmotor og elmotoren. Tidvis bråkete girkasse, tror den har CVT med noe ekstra greier. En tilsvarende Volvo hadde nok vært noen knepp bedre. Ingen CarPlay, men oppdaget at den hadde Android Auto cirka 30 min hjemmefra på returen…

56.000 km på telleren. Bilen hadde vinterdekk men de hadde ikke resatt dekktrykksmonitor, så det var varsellys hele turen. Det er unødvendig. Når jeg spurte sa han i vaskehallen ved p-plassen sa han at «vi har byttet til vinterdekk på Mesterdekk og dekktrykket er kjempebra!», så jeg tok en strafferunde på bensinstasjonen selv og dobbeltsjekket.

Nesten tom for spylervæske som også er litt sløvt. Middels skittent eksteriør, men jeg gjorde det verre, så skal ikke klage. Innlevering på automat godt utpå kvelden, utlevering i skranke hvor det hang 3 stk. og var litt mer opptatt av å prate seg imellom enn å utlevere en bil, men det er pirk. Gikk kjapt og det var viktigst.

Last edited: 22. nov 2025
  19. RagWib

RagWib Nytt Medlem

Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    13
    Leiebilselskap: Sixt
    Status: Platinum
    Stasjon: Tjuvholmen Fast Track
    Bil booket: LFAE Audi Q6
    Bil utlevert: LFAE BMW iX60

Splitter ny BMW blir ikke feil for en helgetur! 9 dager siden skiltene kom på og kun 117 km kjørt ved utlevering.
    Den som hadde fått i oppgave å bestille denne bilen hadde ikke holdt tilbake i BMWs konfigurator, så her var det meste av utstyr lasset på. Veldig komfortabel, sprek og stille bil å kjøre. Flott Bowers&Wilkins-anlegg hjelper også på langtur :D Var fornøyd med leieprisen for 3 døgn også, helt til jeg møtte på UP på Sørlandet. Ble flittig bruk av adaptiv cruise resten av helgen... 20251128_121649.jpg

Del denne siden