Er det kun jeg som får besked om at "Du har ringt et nummer som kun kan nåes i fra utlandet. Prøv igjen ved å ringe de fem siste sifrene i dette nummeret" når jeg forsøker å ringe SAS på 915 05 400. Er det noen vei rundt dette? Teleoperatørene tar ofte mye penger for å ringe 5-sifrede nummer.
Rart, jeg har Talkmore. De kjører på Telenor-nett, så må være en begrensing gjort av Talkmore. Hva er nummeret dit?
Sverige Customer Contact Center 0770 727 727 Fra et annet land +46 8 797 4000 Email [email protected] Man - fri 07.00 - 19.00 Lør 09.00 - 17.00 Søn 10.00 - 19.00 EuroBonus Gull alle dager 24h Denmark Customer Contact Center 70 10 20 00 Fra et annet land +45 70 10 20 00 Email [email protected] Man - fri 07.00 - 19.00 Lør 09.00 - 17.00 Søn 10.00 - 19.00 EuroBonus Gull alle dager 24h
Snakket med Talkmore og de kunne ikke svare meg på hvorfor Telenor-kunder kunne ringe nummeret, men ikke Talkmore.
Det er Talkmore som har sett denne begrensinga, eg har same problem på min private telefon. Fungerar fint å ringe frå Phonero-abonnement.
Telenor sperret for det en liten stund for meg, men har tydeligvis åpnet igjen. Get har byttet ut sitt kortnummer med et vanlig åttesifret, der burde flere gjøre.
Ikke arrester meg på det, ble det ikke strammet inn på slikt som dette, for en stund siden? Mente at forbrukermyndighetene var ganske tydelig på at det skulle være tilgjengelig alternativer hvor man ikke ble flådd, for å klage på en vare eller en tjeneste? Eller har jeg drømt?
Du har nesten rett, men begrensningen gjelder bare for support/servicenummer. Et telefonnummer til salg/ordremottak kan fortsatt bruke dyre femsifrede nummer.
En liten digresjon her, hva med helseforetakene som alle har byttet til 5 sifrede tlf nummer og tjener gode penger paa sine pasienter|kunder?
Det er vel helt i tråd med blårussens ideal om at offentlig helsevesen nå nærmest skal drives som profittbringende foretak. Når det gjelder SAS og 05400, så har jeg konsekvent vridd meg rundt dette ved å ringe SAS' danske nummer (se post over), hvor jeg også opplever at kundeservicen stort sett er bedre enn hva enkelte Medel-Svenssons kan tilby.
Her er vel svaret på noe av det; SAS flår deg - ulovlig. Det ble forbudt i EU-domstolen allerede i mars, men flere selskap har ikke etterlevd lovendringen. SAS måtte få påpakning fra Forbrukerombudet, og de fikk en frist til 15 oktober. Vi visste vi ble flådd. Men ikke at de var kjeltringer. "Det er forbudt å henvise kunder til et dyrt spesialnummer når du ringer om en avtale du allerede har inngått, eller du har spørsmål om produktet du har kjøpt, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth til TV 2 Hjelper deg." Jeg noterte meg også dette; "Etter intervjuet med TV 2 Hjelper deg endret altså SAS til et vanlig nummer 4. oktober." Verre var det altså ikke. Egentlig hadde de tenkt å skvise de siste kronene ut av kundene, før de - i følge informasjonssjefen - skulle legge om. 15 oktober. Ikke et minutt før. Dermed fjernet SAS enhver tvil om at de kynisk er ute etter å flå kundene sine, selv de selskapet har satt i en vanskelig situasjon, og som må bruke to timer i telefonkø (konkret eksempel i reportasjen). Jeg synes dette er skikkelig simpelt! SAS kommer veldig dårlig ut av det, i det innslaget. http://www.tv2.no/nyheter/9355011/
Det er rett og slett dårlig kundeservice av SAS. De har hele tiden visst at det koster kundene masse penger, men har ikke gjort noe med det.. Og sånn ser det ut på nettsidene:
Tok antageligvis to minutter for dem, å ordne det. Det femsifrede nummeret rutes vel videre til det ordinære, så formålet har jo ene og alene vært å flå kundene. Jeg synes slikt er et symptom på noe som er veldig, veldig galt i samfunnet.
Vi som vet om det lange (for noen) og de skandinaviske numrene (for Talkmore osv.) burde egentlig være lei oss for dette, de som ikke har visst det har jo i praksis subsidiert oss andre