Roadtrip: SanFrancisco-LosAngeles-LasVegas-GrandCanyon

Tråd i 'Reisemål' startet av NorExplorer, 12. sept 2016.

  1. NorExplorer

    NorExplorer Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Hei.

    På nyåret skal jeg og en kompis ta en roadtrip på en drøy uke på vestkysten av USA. Ford Mustang Cab, er allerede booket.
    Vi har kjøpt lavpris-billetter med SAS t/r. Vi har begge Gull-kort og ca. 150' poeng stående, og vurderte å prøve å oppgradere til bedre seter i alle fall på retur fra USA. Noen tips om hvordan og om det er smart? Har kikket litt på SAS sine sider, og det ser ut til at vi kan legge inn et ønske for 60.000 bonuspoeng.

    Men på 8 dager skal vi kjøre strekningen i emnet over, og alle tips til hva vi bør gjøre tas i mot med takk. Vi er begge veldig tech/gadget interessert, så vi skal i tillegg til 8 dager i bilen bruke 4 dager i San Francisco/Silicon Valley på slutten av turen. Hva MÅ vi få med oss? Det er mange timer i bilen, og vi vurderer om vi skal leie helikopter i Las Vegas for å fly opp til Grand Canyon, for å spare dager med kjøring. Tips?
     
  2. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Eg har aldri besøkt USA, så eg har ingen gode tips. Men å leige helikopter høyrest ut som ein knallgod idé, hurra! +1

    Gledar meg til å lese rapporten :)
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Skal dere til Vegas vil jeg anbefale å ta turen innom Death Valley og Dante's view. Spektakulært.

    San Diego er et must, der anbefaler jeg spesielt forstaden Encinitas, ca 20 min kjøring nord for byen. Kjør dog til kysten (mye av Encinitas ligger innover i landet), kommer dere nordfra tar dere til høyre når dere kjører av I5.

    Ellers er hele Hwy 1 en opplevelse i seg selv.

    LA er et mareritt. (sikkert mange som er uenig :) )
     
  4. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    618
    Bonuspoeng:
    93
    Anbefaler også Death Valley - bare husk at du er på et av jordens varmeste steder og at ting kan skje. Null telefondekning osv, så sjekk værmelding og advarsler nøye :) Er fint å kjøre gjennom valleyen på vei fra Los Angeles til Las Vegas, da får du se hele greia.
    Gjorde selv samme turen på ca 10 dager i juni, og synes det er knapt med tid.
    South Rim på Grand Canyon er bra, og virkelig verdt en titt. Selv synes jeg Las Vegas er som danskebåten og ikke verdt å bruke noe særlig med tid på.
    Anbefaler virkelig å kjøre Highway One mellom Monterey og Santa Maria, fantastisk område. Særlig med kabriolet :) Reiser faktisk til San Francisco i morgen og skal kjøre denne ruten for tredje gang. Blir aldri lei!
    Er litt enig med @RoadKing om at LA kan være et mareritt, spesielt trafikkmessig. Det er en vanskelig by å besøke, og jeg ender alltid opp med å bare besøke et par av de mest kjente strendene og ta en liten tur i Beverly Hills. Vil gjerne ha tips på hva som kan gjøre byen enda mer interessant :)
     
    Kimmam, NorExplorer and Aussie74 like this.
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Langs Hwy 1 må man stoppe på Hearst Castle ..hearstcastle.org .... dette er noe av det mest bisarre museet jeg noen gang har besøkt ....
    Tenk å komme på ideen med å møblere "stuen" med innmaten av gamle italienske kirker ...
     
    NorExplorer, Fredrik81 and RoadKing like this.
  6. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,230
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Las Vegas - Gran Canyon (West) med Grand Canyon Skywalk er bare drøye 2 timers kjøretur fra Las Vegas. Da kjører dere rett forbi Hooverdammen også.

    Dog er Grand Canyon Skywalk opplegget delvis en turistfelle. Man må betale inngangspenger. Man blir busset rundt og de 2 siste stoppene (av 3) er klart best. Og det siste absolutt best så prioriter riktig om man ikke har så lang tid der.
     
  7. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    618
    Bonuspoeng:
    93
    Vurderte dette sist, da jeg allerede hadde sett South Rim. Leste MYE rundt på nettet, og kom frem til at West Rim mangler det overveldende inntrykket som South Rim har. Har ikke vært der selv, men brukte et par tråler på å finne ut av dette pga begrenset med tid...
     
  8. MIkrovegas

    MIkrovegas Medlem

    Innlegg:
    103
    Likes mottatt:
    190
    Bonuspoeng:
    43
    Helikopter oppi Grand Canyon er et must. Det kommer dere til å huske lenge!
    Og husk at når caben på mustangen er nede så er et ikke plass til 2 store kofferter i bagasjerommet, oppdaget det selv den harde måten.. så pakk lett.
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Er ikke helt enig i at Zion gruser GC, men jeg skal være enig i at det er en opplevelse verdt å få med seg.
     
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Men, altså. Kjører man hele dagen, så får man med seg mye på 8 dager. Såfremt man ikke kaster dem bort i kø i LA.
    Hvis dere skal gjennom LA, unngå den værste rushtiden (7-9), (15-18). Å kjøre gjennom LA fra nord til sør (eller vise versa) tar en god time (hvis du kan holde 65 miles/timen), eller mye mer, avhengig av trafikken.
     
  11. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har gjort turen noen ganger og alle tips over jeg enig i, men ikke for å redusere den gode stemning, så synes jeg som noen påpeker at dere har for lite tid. Jeg mener altfor lite. Ca 3 år siden sist og da var 3 uker for lite. Kanskje jeg er nysgjerrig og er en somlekopp. Trenger dere klær er det gode priser og stort utvalg i Las Vegas Fashion Show Mall. God tur uansett, den kommer nok til å bli tatt flere ganger.
     
    NorExplorer liker dette
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Enig med de som sier det er knapt med tid.. Men, man kan bruke så lang tid man bare vil på den ruten, det er mye å se.
    Kjør highway 1, ikke inne i landet.
    Hearst castle må oppleves.
    Monterey er veldig hyggelig.
    I San Luis Obispo MÅ dere stoppe og bo på Madonna inn.
    Solvang er gøy, og kan tas på veien.
    Santa Barbara er en fin by.
    PCH (Pacific Coast Highway) ned mot LA er super i cab.
    (Man har liten plass til bagasje, og blir veldig solbrent i cab..)
    Jeg har bodd i LA, den byen er veldig spennende om man vet hvor man skal dra.. Mange muligheter! Men mye trafikk, og kanskje greit å unngå om man har lite tid.
    Helikopter fra Vegas til Grand Canyon anbefales sterkt.
    Cab gjennom death Valley anbefales ikke. Men med taket lukket går det greit.

    Si fra om du ønsker tips om LA, jeg kan lage en liste lang som et vondt (godt) år.. Selvfølgelig avhengig av hva dere er interessert i.
     
    Kimmam, NorExplorer and marte like this.
  13. Yeager

    Yeager Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Vi tok turen til Gran Canyon West Rim fra Vegas i mai. Synes det var mer enn nok spektakulært. Mye kortere kjøretur dit fra Vegas enn til South Rim, og som nevnt over her, man kommer forbi Hoover Dam, som også var interessant å se. Vi tok en ferdig sightseeingtur med dette firmaet: http://www.grand-adventures.com/_=_ da vi ikke hadde egen bil. Kan absolutt anbefales, og vi fikk slumret i bilen på vei fram og tilbake. Selve Skywalk synes jeg personlig at var noe oppskrytt...det var naturen som var breathtaking!
     
  14. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    618
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ny vei over elva, så ingen veier tar deg direkte over Hoover Dam. Det er en blindvei på østsiden, så man får bare snudd og kjørt tilbake over dammen. Kjører "over dammen" på vei til South Rim også
     
  15. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Mye bra er nevnt og tiden blir altfor knapp. Vegas har mye mer å by på enn slot maskiner ta en tur Downtown Vegas, mye historie der. Ikke langt fra byen finner du Pioneer Saloon som har en spesiell historie, http://mittusa.no/todo/opplevelser.html
     
    RoadKing liker dette
  16. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Zion er flott, men min favoritt var definitivt Bryce Canyon.
     
  17. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    618
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ønsker gjerne tips! Er i LA akkurat nå, bor i Hollywoodområdet. Har vært her tidligere, men føler at jeg enda ikke har blitt kjent med byen på en skikkelig måte. Tenker å besøke en av strendene i byen (område altså, ikke for å sole seg eller bade), og gjerne få litt gode opplevelser på matfronten. Ønsker ikke å bruke veldig mye tid i bil, så tenker at nordre deler av LA er aktuelle :)
     
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vanskelig å se noe særlig av LA uten å sitte en del i bil, men det er mye man får gjort likevel. Avhengig av hva du er interessert i, selvfølgelig. Jeg er alltid innom Rainbow bar & grill på Sunset. Musikkhistorien sitter i veggen, og kanskje møter du kjendiser. Lemmy var der hver dag når han var hjemme i LA. Nå lever han ikke lenger, men det er akkurat satt opp en statue av han på stamplassen hans. (Jeg var med på å betale for den).
    Rett borti gata ligger Viper room, tidligere eid av Johnny Depp, og stedet der River Phoenix døde. På Sunset Strip har mange store artister startet karrieren, på The Roxy, Whiskey a go go, Viper Room og the Troubadour som ligger på Santa Monica.

    Ta bussen! Det er nesten ingen som gjør det, og er en fin måte å se byen på en billig måte. 20-bussen går gjennom hele byen på Sunset blvd. (Som forøvrig er 40 km lang fra kysten til downtown).
    Det er også et overraskende bra subway-system i LA, litt avhengig av hvor man skal.

    Det er masse god mat i LA, taco fra en food truck må prøves, det er også massevis av restauranter som har vært åpne i mange tiår, med historie i veggene. Eks. Dan Tana's, Musso & Frank grill.

    Santa Monica er hyggelig, mye turister.
    Venice er gøy i tre minutter. Gå heller langs kanalene som ligger to kvartaler inn fra stranden, eller langs Abbot Kinney blvd, tidligere kanal og navngitt etter han som grunnla Venice etter modell av Venezia. Veldig hyggelig!
    Manhattan Beach er en liten strandby lenger sør, dra heller hit, eller til Redondo beach. På pieren på Redondo beach ligger Joe's crab shack. Hvis du liker sjømat (krabbe og hummer), dra dit. Du får smekke og en bøtte med krabbe etter din smak. Så er det bare å grise i vei.

    Universal studios er gøy, ta the Simpsons ride!
    Disneyland bør jo nesten oppleves.
    Hollywood-skiltet ses best og enklest fra Griffith observarory, unngå solnedgang, da er det stappfullt der. Fra Griffith kan man gå tur oppover i bakkene, man får fantastisk utsikt, og svidd av noen kalorier samtidig. Husk vann!

    Hvis shopping er planen, kjør til outlet mall i City of Commerce, kjempestort kjøpesenter med lave priser.

    Om det er noe spesielt du lurer på, spør i vei!
     
    drsyk, Kimmam, OttoL and 12 others like this.
  19. NorExplorer

    NorExplorer Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Tusen tusen takk! Her var det mange gode tips.
    Det blir selvsagt 8 dager med mye kjøring, og opplevelser. Lange dager, og mye inntrykk.
    Tips til shoppingplasser var bra. Spesielt outlet. Takk! :)
    Vi er klar over utfordringen med lite bagasjerom i caben, så vi skal pakke lett. Alternativt har vi baksetet, selv om det kanskje er litt teit.
    LA og Las Vegas blir sikkert bare en natt på hver plass.
    Hva med San Francisco? Noen tips om hvor vi bør bo? Hvilket område? Det er den eneste plassen vi tenker å booke hotell på forhånd.

    Takk for alle tilbakemeldinger
     
  20. gardamix

    gardamix Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Bo på hotell i SF er relativt dyrt ifht. andre storbyer i USA.
    Vi kjøpte sånn kollektivtransport billett som inkluderte tram, som kjent som et av det ikoniske fra san francisco de eldre trikkene, super koselige.
    Ellers så var vi er Pier 39, market, GG bridge, Bay area, og chinatown :)
     

Del denne siden