Da virker det som om SAS har lagt ut direkterutene Oslo-Roma for våren 2024, men pussig nok har de første direkte flight påskeaften. Det virker som en pussig prioritering. Da går de jo glipp av hele påsketrafikken
De følger sommerprogrammet, det begynner siste søndag i Mars. IATA Summer schedule - begins on the last Sunday of March and ends on the last Saturday of October. IATA Winter schedule - begins on the last Sunday of October and ends on the last Saturday of March.
Takk, det forklarer det jo. Så da er det ingen grunn til å håpe på at de setter inn direktefly pga av påsken? Noen ganger har jeg sett at det dukker opp et par juledirektefly til Roma fra Oslo til tross for at ruten jo egentlig ikke flys på vinterhalvåret.
Det er ingenting som hindrer SAS i å gjøre det gitt at de har ledige slot tider i Roma, så det er jo lov å håpe, men om du er avhengig av å komme deg til Roma i påska ville jeg nok ikke satset på det
Til høsten skal vi til Roma, og etter overbevisende anbefaling av https://www.piazzafarneseluxurysuite.com - ca midt mellom Vatikanet og Colusseum - fra en annen tråd her, så måtte vi nesten velge det. MEN, hva er enkleste/beste måte å komme seg fra FCO og inn til sentrum av byen? Jeg gjetter kanskje Uber eller tilsvarende, men er trafikken like amper som alle mine fordommer tilsier? Er det evt. noen reelle alternativer?
Få hotellet til å booke transport til deg så de står og venter på deg med skilt ved ankomsthallen. Taxi i Roma er dyrt og dårlig, Uber blir kjeppjaget av taxiene ved flyplassen og såvidt jeg husker å ha lest meg opp i fjor så måtte man gå et stykke for å finne de. Ellers er jo det flytog til Termini som et alternativ da: https://www.trenitalia.com/en/services/leonardo-express.html
Ser på reiser til Roma i September 2025. Forbindelser over København og Arlanda er tilgjengelige for booking, men ikke direkteflightene fra Oslo. Noen som vet hva dette kan skyldes? Direkteflighter er bookbare ut august.
De direkteflightene som er før august 2025 er også veldig få, og bare grytidlig om morgenen. Har lurt på det samme selv, og dessverre måttet bestille med Norwegian i mellomtiden..
Jeg tok kontakt med SAS for å få en avklaring. Såvidt jeg kan se er direkteflygningene utilgjengelige fra andre uken i august og ut september. Forkaringen jeg fikk tror jeg ikke noe særlig på: "Det er fordi de er fyldte, der er ikke nogen ledige pladser. Men flyende flyver stadig, og i stedet for at fjerne dem. Så er de der, i tilfælde af at der kommer pladser igen, hvis nu nogen vælger at ændre sig væk fra eller annullere de fly." Hadde salget vært så fantastisk på Oslo-Roma i august og september, ville jeg tro at de hadde utvidet rutetilbudet og ikke skalert det ned slik det virker som om de gjør.