Premiere på 737 Max!
View attachment 129378
Jeg har verken oppsøkt eller avstått fra 737 Max 8 så det var vel bare et tidsspørsmål før jeg befant meg på en. Kabinen, velkjent fra blant annet Norwegians nyeste 737er, har mood lights i taket og tynne skinnseter.
View attachment 129385
Benplassen er upåklagelig og seteryggen har både 110 volt universalstikk og USB A. Det er wifi for underholdning, ikke internett eller kart. Dagens flight har fire rader business med blokkert midtsete og totalt 13 personer. Resten av flyet er så å si fullt.
View attachment 129379
Boarding begynte en liten stund etter oppsatt tid og vi startet pushback 22 minutter etter skjema. Take off skjedde først 39 minutter etter rutetid, noe som ikke er ideelt med mine 1 time og 40 minutter på Heathrow. Trøster meg med at
@kjeeli har klart det med mindre margin. Ved avgang meldte Flighty om ankomst 29 minutter forsinket.
View attachment 129381
Et av Polens regjeringsfly, omringet av noen helikoptere. Litt flere sensorer på dette enn det jeg sitter på.
View attachment 129383
På bakken ble det utdelt vann eller appelsinjus. Oppe i luften kom spriten først i form av servietter, deretter i flytende form. Her oppe serveres det fortsatt Hendriks med samme tonic som i loungene. En av mine favoritter, så stjerne i boken her og. På bakken ble det servert i plast, i luften var alt i glass.
View attachment 129389
Middagen ble servert en drøy halvtime etter at hjulene forlot bakken, etter at fest setebeltet-skiltet lyste i laaaang tid. Valget stod mellom fish og meat. Jeg gikk for kjøtt som var svin indrefilet i rosmarinsaus med gnocchi, grønnkål og gulrøtter. Kjøttet smakte godt og gulrøttene var gjennomdampede, men alt i alt er fint måltid.
En mor med tre barn fra Kazakstan har blitt plassert litt rundt omkring som gjør at jeg har fått en jente på 10-12 år ved midtgangen. Hun har klart seg helt fint selv hele turen og sørget selv for å putte servietten i halsen for å unngå søl. Lillebror hylte ved boarding, men var veldig grei resten av turen. Selv om noen antageligvis skulle byttet bleie..
View attachment 129387
Til kaffen ble «coffee liquor» til fløte, tror jeg. Det er i hvert fall ikke baileys, som jeg forresten ikke har sett i hele dag. Muligens i Oslo, men det var alt for tidlig for den slags da.
Etter middag var det fortsatt 1,5 time igjen av flighten så det ble tid til enda en GT. Midt i middagen ble det servert snacks i form av usaltede cashewnøtter og polsk kvikk lunsj så de tar rollen som dessert i dag.
View attachment 129390
Midt over nederland begynte det å riste såpass at vi ble spent fast igjen, men ingen edle dråper ble spilt.
View attachment 129388
Det var så langt fra Øst- til Vest-Europa i dag at jeg rakk å sjekke ut boblioteket før landing. Lunken fransk brut er ikke min favoritt.
Bortsett fra boblene ombord (ikke hvis du forhåndsbestiller Charles Heidsieck) synes jeg SAS har et veldig bra drikkeutvalg, både kort og langt. Ringi er bra, Harahorn er bra, vodka og ingefærøl er bra, vin, champagne og drinkene på langdistanse er bra. Jeg har fortsatt til gode å finne et flyselskap bredere utvalg som passer min gane.
Hvilket selskap synes du har best drikke ombord?
Vis alt...