Romjulstur til Tokyo

Tråd i 'Reisebrev' startet av Upsaker, 26. des 2023.

1. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,982
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har lenge hatt lyst til å fly ANA First og det har sjeldent vært så lett for oss som ikke planlegger 355 dager frem i tid. Det ble ikke nødvendigvis noe lettere med SAS’ annonsering av å skulle forlate Star Alliance, men jeg tilfeldighetene skulle ha det til at det dukket opp et ledig sete bare et par dager etter at jeg satt opp varsel for moro skyld. Varselet skulle egentlig være for å se om Swiss var like gavmilde med F-seter i romjulen som de var i fjor, det har de dessverre ikke vært.

Som de årvåkne vet har det vært to endringer på denne reisen. Først for å legge til retur: HND-JFK-EWR-LHR-WAW-OSL med NH C «The Room» og UA C «Polaris». Det hadde helt sikkert blitt hyggelig, men som en julegave lot SAS meg legge til en retur med Lufthansen på selveste dagen og siden gammelt jungelord sier at kan man fly F så flyr man F ble det ikke jorden rundt denne uken.

IMG_2534.jpeg

Så var dagen plutselig her. Trikken var i rute, og det var jaggu regiontoget også til tross for at konduktøren ropte det opp som lokaltog ombord. Både LOT som kommer og henter meg fra Waraswa og ANA fra Tokyo er også i rute, så nå er det bare WAW-LHR som er usikkerhetsmoment.

Ruten går til Warsawa med LOT i økonomi, videre til London med LOT i business og til slutt ANA til Haneda. Så blir det omtrent 18 timer i Tokyo før Lufthansa frakter meg først/first til Frankfurt og så videre til Oslo i business et par timer senere. Jeg håper jeg rekker en tur innom FCT for å si farvel.

Med litt flaks så har jeg internett på store deler av turen og skal oppdatere så live jeg klarer.

Last edited: 26. des 2023
    Origo, NKA_Pls, AndersWE and 54 others like this.
  2. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,982
    Bonuspoeng:
    293
    Relativt rolig på OSL halv 9 i dag. Man får visst fast track med LOT økonomi kombinert med Star Gold. Det var deilig for det var en del mennesker i slow track.

Første frokost i en julestille innenrikskantine er unnagjort, kanskje 30 stk her inne. Har fått ladet telefonen og er på vei utenriks nå. Veldig tidlig ute i dag, men våknet av meg selv før alarmen og kofferten pakket jeg i går.

IMG_2543.jpeg

Ser ut til at de nye innsjekkingsskrankene snart er klare til bruk og. Ligger masse bagasje de antageligvis bruker til testing.

AndersWE, OyvindN, geddi and 34 others like this.
  3. oleredv

oleredv Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,853
    Bonuspoeng:
    93
    Riktig god tur. Har full fotståelse for at jorda rundt blei bytta bort mot flyging i F!

Fly med oss and Upsaker like this.
  4. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,982
    Bonuspoeng:
    293
    Viste seg at resten av passasjerene var samlet i tax-free på utland. Passe fullt i gullstua uten at det var noe problem å finne et sted å sitte.

IMG_2550.jpeg

Boarding startet allerede 40 minutter før avgang. Fikk først litt panikk da jeg kom til E13/E15 som var helt forlatt, man gå gjennom en et hull i veggen for å komme riktig sted. Så fikk jeg piiip unable to board og turen passerte i revy. Etter fremvisning av pass og litt hamring på tastaturet er jeg et hakk nærmere Tokyo. Fortsatt uten å ha booket hotell.

IMG_2553.jpeg

Dagens fugl er SP-LNL, en 13 år gammel Embraer E195LR som fløy for Azul i Brasil frem til 2018. Det er tre rader i business som maks kan akkommodere 5 pax da 1AC ikke finnes og «midtsetet» er blokkert. Bakover er det helt fullt bortsett fra to seter helt bakerst. I overkant av 97% fyllingsgrad hvis vi bare regner seter de faktisk selger. 90% hvis alle 118 setene på flyet hadde vært til salgs. Det ser ut som business går til rad 5 for der går setene fra å være lysegrå til mørkegrå, men gardina henger mellom 3 og 4 i dag.

Det var boarding completed her 10:24, men vi er ikke helt klare enda. Skal vel få spylt skroget også før vi setter kursen mot Polen. Nesten 3 timer på WAW så foreløpig god stemning mens jeg prøver å plukke opp noen polske gloser fra medpassasjerene.

10:33 ble døra lukket og purser ønsket velkommen raskere enn vilkårene i amerikanske radioreklamer så jeg kan ikke referere til hva som ble sagt.

AndersWE, OyvindN, geddi and 30 others like this.
  5. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,368
    Bonuspoeng:
    183
    Det blir vel strengt tatt jorden rundt. LH flyr østover opp Beringstredet og over isen så de kommer ned over Norge på vei hjem.

oleredv and Upsaker like this.
  6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,888
    Bonuspoeng:
    293
    God tur :)

Upsaker liker dette
  7. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,368
    Bonuspoeng:
    183
    Skal ikke bombe reisebrevet ditt, men en liten menyanbefaling basert på nattens tur.

Amouse bouche er likt
    IMG_0572.jpeg
    Gikk så for kaviar og gåselever fra den vestlige menyen.
    IMG_0573.jpeg
    IMG_0574.jpeg
    De japanske forrettene som kommer samlet.
    IMG_0576.jpeg
    Sashimi av tunfisk og blekksprut.
    IMG_0577.jpeg
    Japanske hovedrettene fisk og kjøttboller
    IMG_0578.jpeg
    Tilbake til vestlige, hvor nøttebrødet var svært bra
    IMG_0579.jpeg
    Petit fours
    IMG_0580.jpeg
    Spiste aprikoskaken til dessert før landing.
    IMG_0570.jpeg
    IMG_0571.jpeg

AndersWE, OyvindN, geddi and 17 others like this.
  8. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,368
    Bonuspoeng:
    183
    Husk venstre side. Selv crewet tok bilder.
    IMG_0646.jpeg
    Mount Fuji i bakgrunnen. HND litt til venstre i øvre vannkanten. Vi kom en stor venstresving inn over byen for å lande utover.
    IMG_0659.jpeg

NKA_Pls, AndersWE, geddi and 21 others like this.
  9. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,982
    Bonuspoeng:
    293
    IMG_2596.jpeg

De lyse skinnsetene på rad 4. Blå hodeputebeskyttere betyr økonomi, rød er for business.

IMG_2558.jpeg

Pushback ble gjennomført med en elektrisk doning og var gjennomført 10:39. Personen som går ute og snakker med flyet mente det var shortsvær med behagelige 12 blå. Jeg har shortsen min i kofferten foreløpig.

IMG_2565.jpeg

IMG_2567.jpeg

Vi taxet forbi Ethiopian og så forsvant resten av verden i tåka. Det var nydelig vintervær på hele østlandet, bortsett fra Gardermoen som lå badet i tåke. Den forsvant omtrent 14 meter over bakken så det ville ikke overrasket meg om selv tårnet stakk opp som et slags periskop.
    IMG_2572.jpeg

Vi trengte ikke spyling, satt kurs rett mot rullebanen og var i luften 10:52. Kl 11:00 kom alkoholbaserte wet wipes med en eim av skogsbær. Om jeg ikke var våken allerede så er jeg det i hvert fall nå.

Fem minutter senere kom det en tralle med to typer hvetebakst. Ingen på rad 4 beit på tilbudet så de forsvant like fort som de kom. Jeg fikk meg et glass vann da drikketrallen som var hakk i hæl.

IMG_2579.jpeg

Resten av turen forløp seg uten flere spennende hendelser. Fikt flyvær til vi nærmet oss Warsawa.

IMG_2588.jpeg

Det var noe risting på vei ned, men landingen gikk fint og piloten bremset noe voldsomt.

IMG_2590.jpeg

Vi parkerte ved siden av et par Wizzer og tok buss inn til terminalen.

NKA_Pls, AndersWE, OyvindN and 35 others like this.
  10. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig god tur ;)

Upsaker liker dette
  11. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,982
    Bonuspoeng:
    293
    LOT Business Lounge - Polonez avd Elite Club

IMG_2605.jpeg

Bak denne skyvedøra inne i business-loungen finner du LOTs gullstue. For å være ærlig aner jeg ikke hva som er kravene for å slippe inn. Tidligere har det ikke vært noen i døra så jeg har bare gått inn. I dag ble jeg scannet og det gikk også fint. Gulvteppet hinter vel til at det holder med *G, i dag hadde jeg både det og LO C.

IMG_2601.jpeg

Den store forskjellen er drikkeutvalget. Der business-delen har noe rimeligere utvalg, men også en bemannet bar, har «elite club» ekte champagne. Før hadde de også Hendriks, men den er byttet med irsk gin som smakte helt innafor.

IMG_2603.jpeg

I polen må det selvsagt være egen vodkastasjon.

IMG_2602.jpeg

Og champagne fra Champagne. Det var vel 4. flaska mens jeg var der (ikke min 4.), så da jeg endelig var klar for å smake hadde det kommet en helt ny flaske fra lageret med romtemperatur. Siden jeg ikke fikk et glass som gjør flasken rettferdighet må jeg melde at det ser ut til at den koster rundt 300kr og den har 3,9 på Vivino. Skryt til Lot!

Hører dere, SAS?

AndersWE, OyvindN, geddi and 35 others like this.
  12. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,982
    Bonuspoeng:
    293
    Mazurek LOT business Lounge

IMG_2610.jpeg

Utenfor schengen finnes Mazurek-loungen.

IMG_2608.jpeg

Greit med sitteplasser, men også godt belegg i dag.

IMG_2607.jpeg

Litt mer sitteplasser bak plantene.

IMG_2606.jpeg

Utvalget her er mye av det samme som Polonez-loungen innenfor schengen, altså ingen champagne.

IMG_2609.jpeg

I motsetning til Polonez, har denne loungen utsikt til tarmac.

NKA_Pls, OyvindN, geddi and 37 others like this.
  13. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,368
    Bonuspoeng:
    183
    Ser at LOT er litt forsinket inn til LHR og skal lande 17.46. Jeg brukte 30 min fra åpen dør på SAS til jeg satt i SQ F loungen uten å stresse. Det inkluderte bil som stod og ventet med ANA F skilt når du kommer ned rulletrappen/heisen til tunnelen ut til satellitten.

14. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,982
    Bonuspoeng:
    293
    En liten teaser:

IMG_2742.jpeg

Jeg brukte 18 minutter fra gangbroen til SQ F-loungen i dag :cool:

15. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,982
    Bonuspoeng:
    293
    Premiere på 737 Max!

IMG_2611.jpeg

Jeg har verken oppsøkt eller avstått fra 737 Max 8 så det var vel bare et tidsspørsmål før jeg befant meg på en. Kabinen, velkjent fra blant annet Norwegians nyeste 737er, har mood lights i taket og tynne skinnseter.

IMG_2653.jpeg

Benplassen er upåklagelig og seteryggen har både 110 volt universalstikk og USB A. Det er wifi for underholdning, ikke internett eller kart. Dagens flight har fire rader business med blokkert midtsete og totalt 13 personer. Resten av flyet er så å si fullt.

IMG_2613.jpeg

Boarding begynte en liten stund etter oppsatt tid og vi startet pushback 22 minutter etter skjema. Take off skjedde først 39 minutter etter rutetid, noe som ikke er ideelt med mine 1 time og 40 minutter på Heathrow. Trøster meg med at @kjeeli har klart det med mindre margin. Ved avgang meldte Flighty om ankomst 29 minutter forsinket.

IMG_2614.jpeg

Et av Polens regjeringsfly, omringet av noen helikoptere. Litt flere sensorer på dette enn det jeg sitter på.

IMG_2631.jpeg

På bakken ble det utdelt vann eller appelsinjus. Oppe i luften kom spriten først i form av servietter, deretter i flytende form. Her oppe serveres det fortsatt Hendriks med samme tonic som i loungene. En av mine favoritter, så stjerne i boken her og. På bakken ble det servert i plast, i luften var alt i glass.

IMG_2654.jpeg

Middagen ble servert en drøy halvtime etter at hjulene forlot bakken, etter at fest setebeltet-skiltet lyste i laaaang tid. Valget stod mellom fish og meat. Jeg gikk for kjøtt som var svin indrefilet i rosmarinsaus med gnocchi, grønnkål og gulrøtter. Kjøttet smakte godt og gulrøttene var gjennomdampede, men alt i alt er fint måltid.

En mor med tre barn fra Kazakstan har blitt plassert litt rundt omkring som gjør at jeg har fått en jente på 10-12 år ved midtgangen. Hun har klart seg helt fint selv hele turen og sørget selv for å putte servietten i halsen for å unngå søl. Lillebror hylte ved boarding, men var veldig grei resten av turen. Selv om noen antageligvis skulle byttet bleie..

IMG_2658.jpeg

Til kaffen ble «coffee liquor» til fløte, tror jeg. Det er i hvert fall ikke baileys, som jeg forresten ikke har sett i hele dag. Muligens i Oslo, men det var alt for tidlig for den slags da.

Etter middag var det fortsatt 1,5 time igjen av flighten så det ble tid til enda en GT. Midt i middagen ble det servert snacks i form av usaltede cashewnøtter og polsk kvikk lunsj så de tar rollen som dessert i dag.

IMG_2665.jpeg

Midt over nederland begynte det å riste såpass at vi ble spent fast igjen, men ingen edle dråper ble spilt.

IMG_2669.jpeg

Det var så langt fra Øst- til Vest-Europa i dag at jeg rakk å sjekke ut boblioteket før landing. Lunken fransk brut er ikke min favoritt.

Bortsett fra boblene ombord (ikke hvis du forhåndsbestiller Charles Heidsieck) synes jeg SAS har et veldig bra drikkeutvalg, både kort og langt. Ringi er bra, Harahorn er bra, vodka og ingefærøl er bra, vin, champagne og drinkene på langdistanse er bra. Jeg har fortsatt til gode å finne et flyselskap bredere utvalg som passer min gane.

Hvilket selskap synes du har best drikke ombord?

Last edited: 27. des 2023
    NKA_Pls, OyvindN, geddi and 36 others like this.
  16. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,982
    Bonuspoeng:
    293
    Hvem klarer å gjette hvilken by jeg passerte på dette passe dårlige bildet?

IMG_2657.jpeg

17. Calling

Calling Senior Medlem

Likes mottatt:
    10,880
    Bonuspoeng:
    183
    Berlin

Flymunda, NoLimit and Upsaker like this.
  18. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293
    I farten tenker jeg EVA C og SAS C. Der SAS stikker seg først pga den gjennomgående kvaliteten. Mens EVA har bedre champagne har SAS bedre alt.

Ellers må vi i mitt hode opp til F for å finne bedre gjennomgående kvalitet på drikkevarene. Da kommer ANA F opp for meg.

Forøvrig helt enig med deg i, og har skrevet det før. SAS imponerer på drikkesiden. De har de gjort lenge.

Upsaker liker dette
  19. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,982
    Bonuspoeng:
    293
    La oss spole litt tilbake. Som både @Flymunda og jeg nevnte var vi både forsinket ut av Warsawa og inn til London.

IMG_2711.jpeg

Piloten ga oss en skikkelig sightseeing på vei ned til Heathrow. Her med Tower Bridge i forgrunn og London Eye i bakgrunnen.

Vi skulle ankommet 17:20, men jeg var ute av flyet 17:58 med 1 time og 2 minutter på å rekke sikkerhetskontroll, passkontroll og komme meg fra T2A til T2B.

Kristian, OyvindN, geddi and 29 others like this.
  20. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,987
    Bonuspoeng:
    293
    Mai 2024 sier velinformert kilde.

Earl, Insomnia4u and Upsaker like this.

Del denne siden