Saint Martin

Tråd i 'Reisemål' startet av qouz, 05. juli 2017.

  1. qouz

    qouz Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Er det noen her som har vært på Saint Martin (SXM)?
    Jeg vurderer å bruke opp bonuspoengene mine hos KLM på en tur til Saint Martin i September/oktober. Det er jo midt i "hurricane season", ville dere frarådet å reise da pga. regn og dårlig vær?

    I hvilket område bør man bo?
    Hvilket hotel anbefales?
    Hva bør man få med seg?
     
  2. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,901
    Bonuspoeng:
    113
    Vært på Sint Martin ifm. cruise. Vi kjørte på med en privatbooket tur i båt rundt øyen. Vi fikk svømt med skilpadder og snorklet med akvariefisk. Den kanskje beste opplevelsen var lunsjen. Da ankret vi opp ved en strand og måtte vasse de siste meterne inn. Nyfanget fisk på menyen og god stemming. Vi plukket fra toppen på TripAdvisor. Kostet litt mer enn de andre, men angret ikke et sekund. Ellers er jo en tur på stranden ved flyplassen obligatorisk for å sjekke ut landinger up close and personal! Tror AF sin A340 er det største som lander der nå etter at KLM byttet ut 747 med en A330.
    Angående været så kan jeg ikke uttale meg veldig bastant, men det er jo klart at sjansen for dårlig vær er høyere. Oktober skal visstnok være den mnd. med mest regn.
    Fordelen er at hotellene er billige:):p:D
     
  3. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,980
    Bonuspoeng:
    183
    Kan ikke uttale meg så mye om Saint Martin men du skal ikke være bekymret for været. Har booket tur til Punta Cana i november, og har flere som har vært i Karibien under "hurricane" season. Du kan oppleve at himmelen åpner seg og det regner i 10min på kvelden :)

    Ha en super tur!
     
  4. olavav

    olavav Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Hei var på cruise i november 2015, tilbrakte da en dag på Sint. Maarten. Fikk da oppleve A-340 fra Air France lande og en A-320 fra JetBlue tok av mens vi var på Maho Beach. vi sto på stranden 10-15 meter fra gjerdet og det fristet ikke å være nærmere når A-320 tok av
     

    Attached Files:

  5. Supersergei

    Supersergei Aktivt Medlem

    Innlegg:
    469
    Likes mottatt:
    694
    Bonuspoeng:
    93
    Skal dit første helgen i september, blir kun 3 netter deretter hjem igjen, langhelg på St. Martin faktisk:D
    Kan sikkert skrive noe etter den turen.
     
    Travellingalf, paramberg and Xflipper like this.
  6. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,193
    Likes mottatt:
    22,489
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har vært på St. Maarten ved to anledninger, men begge gangene utenfor hurricane season så der kan jeg ikke hjelpe deg.

    St. Maarten er den Nederlanske delen, mens St. Martin er den Franske delen av øya. Hvis du er Telenor kunde så er det viktig å vite hvilken side du er koblet opp til, kun Fransk side som har Roam like home. Vet ikke hvordan det er for de andre operatørene, men vært å sjekke opp på forhånd.

    Første gangen jeg landet på SXM var i Januar mnd for noen år siden. Da tok jeg først Taxi bort til Maho Beach hvor det ble litt airspotting. Deretter tok jeg lokal "buss" til Philipsburg, men disse ser ikke ut som vanlig busser. Det er Toyota Hiace som er fullstappet med seter, destinasjonen står på et skilt i frontvinduet. Kun cash betaling og bussen stopper akkurat der du ønsker. Det er ikke noe bagasjerom, så bagasje må man eventuelt ta på et annet sete å betale ekstra for det sete.
    Husker ikke helt når rushtrafikken mellom Maho og Philipsburg er, men da er det stort sett stillestående kø hele veien over. Lurer på om ikke det var mellom kl 16-18.
    I Philipsburg mønstret jeg på Christian Radich som hadde avgang mot Bermuda morgenen etter, så fikk ikke sett så mye av øya på denne turen.

    Neste besøk til øya var med frue og sønn, da bodde vi på Sonesta Maho Beach 4 netter.
    Vi hadde Premier-rom, utsikt mot havet ganske høyt oppe, kunne sitte på balkongen å se på innflygningen.
    Hotellet var midt på treet, sikkert derfor de bare har 3*. Vi hadde All inklusive og var stort sett fornøyd med mat å drikke. Al a carte restauranten som også inngikk i All Inklusive var vi veldige fornøyde med. Der må det forhåndsbestille bord.
    Hvis man reiser til Philipsburg kunne man også benytte seg av Sonesta Great Bay Beach sine fasiliteter, spise og drikke der på samme armbånd (Men det hotellet er bare for voksne)
    Det ble mye airspotting på oss disse dagene, så vi fikk med oss alle de store flymaskinene på landing og takeoff.
    Det var hovedgrunn til at vi valgte å dra hit :)
    Eneste utflukten jeg og junior tok, var en kjapp dagstur med Winair til St.Barth. Vi angrer litt på at vi ikke tok en tur til Saba mens vi var der borte :(

    Ønsker @Supersergei God Tur om noen uker :)
     
    Eddie47 and Supersergei like this.
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel seriøse vurderinger om å stenge stranda der nå etter at noen ble dytta over ende av en jetmotor og deretter omkom.
     
  8. Fideco

    Fideco Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Den franske delen er medlem av EU mens den nederlandske er mer uavhengig og ikke medlem. Rome like home bør da gjelde for alle operatører på fransk side.
     
  9. Fideco

    Fideco Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Synd hvis det skjer bare fordi enkelte ikke skjønner risikoen og likevel velger å utsette seg for den. Kan jo stenge store deler av norsk natur med samme begrunnelse. Det er rimelig godt skilta der nede, så man kan vel skylde seg selv.
     

Del denne siden