San Diego

Tråd i 'Reisemål' startet av PCR, 07. okt 2014.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke noe hotell i luksusklassen der. Det nærmeste du kommer er Best Western Encinitas, men det er helt ordinært egentlig og ligger på feil side av jernbanen, skjønt du går til stranda på < 10 min.

    Jeg pleier å kjøre det enkelt når jeg er der, og da er det Moonlight Beach motel, 2 minutter fra stranda, balkong med havutsikt og greier. Store rom med kjøkken og greier, men enkel standard.

    Jeg elsker det pga beliggenheten. Men betyr standard mer, så har nok ikke Encinitas mye å by på.
     
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Det er risiko å mellomlande, du vet aldri om det er tornado, snøstorm eller orkan på vei mot mellomstoppet... Vestkysten har aldri slike problemer.
     
  3. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Da har kredittkortet fått kjenne en formiddag med sunday brunch her i Denver og jeg har under tvilsomme omstendigheter booket meg en tur til San Diego CA.

    Så da er spørsmålet: i hvilket området bør jeg bo for å bo trygt og likevel kjenne på byens puls og energi.

    Jeg liker et metropolitan miljø, men må også sjekke en del historie som museer. Bil leie er ikke noe problem, men jeg ser at flyplassen er nærmest i sentrum av byen.

    Er Downtown San Diego stedet? Eller må jeg så meg om etter hotell i andre områder?

    anyone?
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du vil unngå leiebil, er downtown stedet. Det går taxi og buss, men har du trillekoffert kan du sogar gå fra flyplassen (ikke mange storbyflyplasser med interkontinental trafikk du kan gå til downtown fra!). Tar ca 20 min.

    Det er hotell rett ved flyplassen og, men jeg ville heller dratt inn til sentrum.

    Ad museum vil jeg anbefale Balboa Park. Du har dessuten et hangar skip museum liggende ved kai down town. Det går en sånn turisttrolley rundt om i sentrum som tar deg til alt dette.

    Du kan ta person ferge over bukta til Coronado island, flott strand på utsiden.

    Jeg vil også anbefale Point Loma, praktfull utsikt over byen og en histore om hvordan San Diego ble "settled".

    Så kan du ta en tur til Old town, litt turistfelle, men ok.

    IKKE dra til Tijuana (trikk til grensen og du kan gå over) med mindre det er for å få enda et stempel i passet. Vil du oppleve Mexico er det et bedre alternativ lengre øst, Tecate, men da må du ha bil.

    Ellers kan du også ta tog oppover kysten, en personlig favoritt er Encinitas (ca halv time med tog, er vel 4 stopp fra Santa Fe Depot (San Diego jernbanestasjon)), anbefales sterkt.

    Er du i San Diego en helg, er det mye liv og røre i Gaslamp quarter.

    Så, du får med deg mye uten bil. Si ifra om du leier bil, for da har jeg et forslag eller to til.
     
    Last edited: 21. nov 2016
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Ps: pass på å ikke ta hotell i Hotel Circle, det er rimelig usentralt.

    Kom og på at Ocean Beach er kult.
     
    Bjoern In America liker dette
  6. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Enig i Gaslamp Q. Veldig morsomt område på kveldstid. Dog ikke bo på Hilton i Gaslamp, det er enda verre en normalt for Hilton i Junaiten.
    En annen plass jeg anbefaler er Pacific Beach. Bodde en gang på Catamaran Resort som var rimelig bra, og med kort vei til parker og PB boardwalk.
     
  7. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk @RoadKing og @kiev

    Er San Diego en trygg by? men tanke på at den ligger så nære Mexico?
     
  8. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Hotel del Coronado kanskje?

    Sitte og nippe til en GT mens du ser på navy seals rekrutter i BUD/S slite på stranden nedenfor.
     
    Last edited: 21. nov 2016
    Bjoern In America liker dette
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Absolutt. Ingen grunn til bekymring, men bruk hue der som ellers.
     
    Anita and Bjoern In America like this.
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    The Del er ikke budsjettklasse akkurat :)
     
    Bjoern In America liker dette
  11. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Henger meg på tidligere taler, angående pacific beach.. deilig område.. kjempe laidback..
    bodde der i 3 dager i sommer, kjempeplass!

    C
     
    Bjoern In America liker dette
  12. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan ta en av verdens eldste berg-og-dal-baner i tre i San Diego. The Giant Dipper.

    Ikke så skummel sammenlignet med dagens berg-og-dal-baner, men likevel absolutt verdt et besøk.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Giant_Dipper_(Belmont_Park)

    Tijuana er omtrent like meksikansk som samegammene langs rv7 er samiske. Glem Tijuana.

    God tur.

    Min første ordentlige tur med kona var til San Diego. (1999). En braksuksess.
     
    Bjoern In America and Blaa like this.
  13. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Berg og dal bane... aldri!

    Til Mexico...neppe.
     
    braathens safe liker dette
  14. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,

    Vurderer å ta noen dager i San Diego i oktober. Er tilnærmet helt blank på byen, så har et par ting jeg lurer på:

    Hvor bør man bo, og hva bør man se? Tips til hoteller? Og hvilke områder bør man unngå å bo i/bevege seg inn i?

    Og hva er enkleste måte (uten å leie bil) å komme seg fra LAX til San Diego og tilbake? (Har bestilt tur med SK på Friends&Family).

    På forhånd takk :)
     
  15. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vil anbefale å bo i Encinitas, for enkel, men grei standard der er Moonlight beach motel (http://www.moonlightbeachmotel.com/) min store favoritt. Rett over toglinja har du en rimelig bra Best Western og.
    Da har du gangavstand til en trivelig bygate med butikker og restauranter. Vil du downtown San Diego uten å kjøre så går det tog 10 min spasertur fra de to nevnte hotellene.
    Beachen her er av San Diego's beste.
    Når det gjelder å komme seg til San Diego fra LA, så har du flere shuttle firma som tilbyr dør til dør service og du har United Express såvel som andre flyselskaper. Imidlertid har disse commuter flightene en tendens til å være rådyre når du ikke har dem bundlet med IC flight. Hvis du kan endre billetten din, vil jeg absolutt anbefale å vurdere å få endret det til å inkludere United Express til San Diego. Flyturen tar ca 30 minutter og er med CRJ 900 eller lignende. Da kommer du midt i byen.
    Misunner deg, alt for lenge siden jeg har vært der nå (1 år), bodde der i mange år og elsker byen.
     
    KristianR liker dette
  17. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    @RoadKing korleis er det å krysse over til Mexico(dagstur eller ei overnatting) for oss med raudt pass(dvs Norsk), er det lang tid å komme tilbake frå Mexico og er det vert det for å få eit ekstra land i boka?
    Og er det verdt å kjøre bil(reknar med at Avisbilen frå LAX ikkje kan takast over)?
     
  18. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,282
    Likes mottatt:
    1,346
    Bonuspoeng:
    113
    Det stemmer at bilen ikke kan kjøres ut av landet. Var rett ved grensen med bil fra LAX- og San Diego-flyplassene. Du kan evt få lov ved at du kjøper "Mexico-insurance". Vet ikke prisen på denne. Kjørte ikke over, men var ved Outletsene som ligger akkurat på grensen.
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke noe problem å ta en tur over til Mexico, faktisk kan du ta trikk til grensa fra San Diego Downtown. Men det er til grenseovergangen til Tijuana, og det er en by jeg ikke vil anbefale.

    Hvis du vil ha en smak av autentisk Mexico ville jeg heller sjekket ut Tecate:
    https://www.google.com/maps/dir/Gas...6d5901cbc!2m2!1d-116.6209871!2d32.5811734!3e0
    Kjør til grensa og parker der, så rusler du over og tar en titt og så går du tilbake igjen. Vil si at en tur til Tecate absolutt er verdt det for å få et ekstra land :). Grensepassering her går fort og greit.

    Før i verden var ikke dette noen stor sak, men etter at Trump har iverksatt diverse ting, så er det lurt å besøke USA sin grensestasjon der både når du går ut og inn, slik at de får registrert deg som utreist, ellers kan det kanskje bli baluba når du skal inn igjen.

    Å kjøre i Mexico krever særskilt forsikring, ikke alle utleieselskaper tillater det, du må sjekke med selskapet du har valgt. Ikke sikkert de godtar det uten særskilt forsikring heller. Dette beror på flere ting; Mexico er litt umodent juridisk. Det er mye korrupsjon, også blandt politifolk, "villere kjøring" og ikke minst mer kriminalitet.

    Selv om Baja California er en opplevelse verdt, så vil jeg ikke anbefale å kjøre over, iallefall ikke hvis dere ikke behersker spansk. En tur med bil opp til Tecate og en spasertur over grensa vil jeg absolutt anbefale. Derfra kan dere kjøre tilbake via Sunrise Highway og Julian, og kanskje også stikke innom Anza Borrego.

    Hvis dere likevel velger Tijuana overgangen, unngå morgen og ettermiddagstimene, det er verdens travleste grenseovergang og trøkket er enormt.

    Hvis dere velger Tijuana så er det også verdt og merke seg at det er en stor factory outlet ved grensen (USA siden) som er fin for shopping, tilsvarende finnes også i Carlsbad nordover på I5, ca en halv time fra SD sentrum.

    En ting til; Når dere kjører sør om San Diego, og østover, så ta med pass. Det er id kontroller rett som det er. Også permanente på interstatene fra San Diego og nordover. Det er ikke noe problem, så lenge dere har pass med.
     
    Edvard liker dette
  20. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Og det var akkurat det eg ville høre!! Har ikkje lyst til å besøke Tijuana, men når ein er i nærleiken, og om det er fredag, så bør ein vel ta seg ein tur over for fredags-tacoen! Så då ligg Tecate inn i planen!

    Elles er Calrsbad med, så junior(og far) kjem seg på Legoland! Planen elles er som følger, Lande LAX og slappe av på Venice fyrste natt eller to- 2 dager Highway 1 til SFO(Byen)- to dager i SFO- Kjøre til Yosemite(med stopp)- Death Valley - Las Vegas - Grand Canyon - San Diego - og tilbake til LAX med siste dag på Disneyland for å sove ut på OS-C heim. Er dette for mykje på 14 dager?
     
    jgroneng, RoadKing and Neonex like this.

Del denne siden