San Diego

Tråd i 'Reisemål' startet av PCR, 07. okt 2014.

  1. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    Det är bestämt att turen går till San Diego nästa år för tredje gången.
    Jag har lovat att vara barnvakt en dag och då är det Sea World och San Diego Zoo som gäller. MEN övriga fyra dagar har jag helt till egen disposition. Jag har sett all the majors men vad i stan/närområdet bör jag INTE missa som inte är "obvious"?
     
    SASDC8 liker dette
  2. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    The Mission cafe og the Ale House på Mission. Good food good drink.
     
  3. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor bor du? Som alternativ finner du seff Legoland i Carlsbad, 45 min nord. Artig for unga.
     
    mhsalv and SASlovah4evah like this.
  4. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Det beste med Sea World må vel være at Keiko valgte å svømme til Norge for å dø. Oh the irony :p

    Ikke dra dit. Møkkaplass som ikke driver med annet en dyreplageri.
     
    mhsalv and SASlovah4evah like this.
  5. Glean ebg

    Glean ebg Medlem

    Innlegg:
    127
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg syntes seaworld var bra jeg. Det er ikke alltid dyr har det så fint i det fri heller, tipper de har det bedere i seaworld enn og dø en lang og smertefri død av f.eks sult i det fri.

    Dra til Tijuana og besøk et donkeyshow. det er eksotisk og hakket mer dyreplageri.
     
  6. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Carlsbad er helt konge by å bo i...
     
    oveovo liker dette
  7. Twin Otter

    Twin Otter Airport Collector

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    28
    Ser ikke helt forskjellen på Sea World og en Zoo her.
     
  8. oveovo

    oveovo Medlem

    Innlegg:
    128
    Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    28
    Støttes! Meget avslappet stemning i byen, god mat og flotte strender. Så har du Legoland og Premium Outlets fem minutter unna.
     
  9. Twin Otter

    Twin Otter Airport Collector

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    28
    Greit resonnement her. La oss dra til Bergen og knuse glass på Akvariet!
     
    tommy777 liker dette
  10. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    Oh jesus! Jag ångrar att jag startade den här tråden, glöm att den existerar...

    Använder mig av www.google.com istället *rolleyes*
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,526
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg jobbet i San Diego i over 10 år, og reiste mye mellom Oslo og San Diego. Reise via EWR sluttet jeg tidlig med. Ikke bare er det ikke noe billigere, men risikoen er også stor for trøbbel med uvær og annet tull. Dessuten, US immigration på vestkysten vet hva service er, på østkysten får de bonus for å være sur.

    Min erfaring er at flybytte i USA er no herk, reis non stop fra Europa.

    Jeg opplever at man får billigst pris og mest konkurranse om du flyr på LA og gidder å kjøre ned derfra. Det er ikke så dumt som det kan høres ut som. Du sparer fort minst en tusing på å fly på LA. Leiebil må du uansett ha der borte, så den effektive merkostnaden er 1/5 - 1/6 dels tank med bensin er en vits. Er dere to eller flere sparer man ditto, og dere får attpå kjøre i kollektivfeltet.

    Bilturen LA - SD tar mellom 1.5 og 2 timer, ikke noe problem. Om du ikke på død og liv må bo downtown, bør Encinitas være et alternativ, en fantastisk liten beachtown 20 min nord for SD downtown på I5 (og dermed ditto nærmere LAX), hvor det dessuten er hyppig togforbindelse downtown.

    Dog, du skal velge deg en direkteavgang som får deg på veien i LA før kl 14 eller etter kl 18. Mellom 14 og 18 er det mye trafikk på veiene og VELDIG mye trafikk 15 til 17.

    For ordens skyld kan jeg også gjøre oppmerksom på at BA flyr direkte fra Heathrow. Jevnt over tar de 1500 mer enn samme maskin til LAX. Rett og slett fordi det er mindre konkurranse.
     
    Cforoe, Funkybob and Darkcho like this.
  12. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Alltid hyggelig når noen tar seg bryet med å skrive et langt og godt svar. Takker og bukker @RoadKing !
     
    RoadKing liker dette
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,526
    Bonuspoeng:
    293
    Trenger du info om San Diego, så fyr løs. Det var i mange år min hjemby. En sjelden perle for europeere vil jeg si.
     
    Darkcho liker dette
  14. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Var et par ganger i San Diego og jobbet med chartere. Fin, kompakt flyplass. Og veldig greit med så mange flyplasser så nære hverandre. Jeg hadde flighter på San Diego, Riverside og Victorville samme dag. :p

    LAX har alltid vært 'dumping ground' for billige flyreiser. Da Delta og AirTran ville fjerne jetBlue fra ATL-LAX kunne man komme tur/retur for 99 dollar og 400% opptjening. SÅ ivrige var de etter å få utkonkurrert JetBlue den gangen ..
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,526
    Bonuspoeng:
    293
    Kompakt kan man trygt si :). De siste 30 årene har det vært en evig diskusjon for å få etablert en ny flyplass og å få den ut av byen. Man har siklet på US Marines sin flyplass på Miramar og man har sett på Cargo flyplassen Brown Field lenger sør mot grensen. Men enten nekter de som sitter på eiendommen å flytte (US Marines. Miaramar er egentlig perfekt) eller så blir det håpløs logistikk.
    Man har sogar foreslått å bygge en ny flyplass ute i ørkenen øst om San Diego og forbinde den med byen med høyhastighetsbane. Bare tull, da kan man like gjerne sette opp en høyhastighetsforbindelse til LAX.

    At apropos for de som skal til SD og flyr til LAX fordi f.eks Star A ikke har direkte fra Europa. Småflyforbindelsen mellom LAX og SD er på snaut 45 minutter, usannsynlig dyr og legger på reisetiden din mellom 2 og 3 timer. Jeg vil sterkt fraråde den løsningen.
     
  16. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vil tvert imot anbefale løsningen. Dersom du kjøper en enveis alene, ja. Normalt sett er det ikke dyrere å ha transfer i LA enn andre steder i USA som en del av billetten. Du flyr ut av commuter terminalen i San Diego som har veldig lite ventetid og ingen køer. Flighten, som er veldig kul, tar 35-45 minutter og du lander da på LAX og er innenfor security for videre flights. Det tar slett ikke 3 timer.

    Det å kjøre til LAX er ti ganger verre i min bok, man skal ikke undervurdere trafikken mellom LA og San Diego, rushtiden på 405 er ikke heavy bare fra 3-5, du kan treffe trafikk der når som helst -- ofte timesivis med kaos. Det er også ofte trafikk mellom Camp Pendleton og helt tol Del Mar, særlig rundt Carlsbad. Veldig random, men området rundt LA er i verdenstoppen når det gjelder trafikk. Du kan jo ta bomveien 73 som går fra Newport Beach nesten til Capistrano, aldri trafikk der siden det koster 5-6 daler å bruke veien, men du ender opp på 405 i ene enden og 5 i andre. Når det gjelder car pool lane, er det tilnærmet håpløst på 405 og majoriteten av 5 har ikke car pool, inkludert fra Capistrano helt til Torrey Hills, 15 minutter før San Diego. I tillegg skal du hente/levere leiebil i verdens verste shuttle kaos, mye enklere i San Diego. Prisene på leiebil i San Diego er ikke markant høyere enn på LAX. Jeg betaler vanligvis 15-25 daler per dag i San Diego. Dersom du sparer, er det relativt lite og ikke verdt kaoset LAX

    Ellers er jeg fullstendig enig i at Encinitas er fett.

    Vi har ett sted vi alltid besøker når vi er i nærheten, herlige Tony's Jacal i Solana Beach som er ett hus omgjort til en meksikansk restaurant drevet av en veldig hyggelig familie
    http://www.tonysjacal.com/

    Når det gjelder hvor man bør bo, er Mission Valley ofte ett billig alternativ. Haugevis med restauranter, veldig nært den beste shoppingen mv. Men gud, hvor trist det er rundt der. Men budsjettmessig er Sheraton, Doubletree og masse andre bra og tilbyr gratis parkering og veldig nært til alle attraksjoner.

    Sentrum av San Diego er OK dersom du er på partytur, men dyr parkering og masse styr er stikkord. Jeg liker dog det nye Hilton hotellet på waterfront, samt Marriott.

    http://www3.hilton.com/en/hotels/ca...SR0AA1HN2OLS3GooglePlusBusiness4GPBPT5SANCCHH

    Ellers er mine favoritter i San DIego Carlsbadområdet der du finner Park Hyatt Aviara og en rekke andre hyggelige hoteller. Liker også Misson Bay der du finner Hyatt Regency. Sheraton som ligger rett ved flyplassen er også i det øverste sjiktet og du får ofte bra deal der. Store basseng og kun 10-15 min. fra sentrum.

    Hilsen en som er gift med en fra San Diego og reiser dit 4-5 ganger i året ;)
     
    RoadKing liker dette
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,526
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ser den. Da jeg anbefalte å kjøre så var det i første rekke FRA LAX, er du uheldig med tiden så blir det fort 2-3 timer før du er i SD og kan begynne leiebil prosessen. Er enig i at det er en helt annen historie når du skal reise ut. For det er som du sier, trafikken på 405/5 er uforutsigbar. Dog, det har vært min erfaring at det er værst på 405, og der er det jo commuter lanes hele veien.

    Carlsbad ja, enig i den, men jeg holder en knapp på Enicinitas som favoritten min :).

    Skal sjekke ut den i SB neste gang jeg reiser over, takk for tipset!
     
  18. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Synes direkteflighten LHR-SAN er bra, helt ok å passere immigrasjonen der liksom så er man i byen. Immigrasjon på LAX kan være stressende og ta lang tid.
     
    tommy777 liker dette
  19. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    You're welcome ;)

    Har liksom ikke funnet ett hotell jeg liker godt i Encinitas. Noen ide?
     
  20. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Joa, men er du Star flyer er det liksom vanskelig. ;) I tillegg er det ofte mye dyrere å fly rett inn. Jeg sjekket f.eks. å fly fra San Diego til Europa etter vår event der neste helg med retur til O'Hare. Det kostet 800 daler mer å fly direkte vs. SNA-DFW-LHR som svinger mye mer enn LAX
     

Del denne siden