SAS åpner rute til Stansted?!

Tråd i 'Nyheter' startet av KristianSk, 02. juni 2015.

  1. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    http://www.sasgroup.net/en/vinterprogram-over-en-halv-million-flere-sas-seter/

    Hvor smart er det egentlig å sette inn et relativt kostbart LCC-produkt i direkte konkurranse med de visstnok laveste kostnadene i bransjen? Vel, det får vi se når SAS åpner rute til Stansted.

    @tommy777 kommer sikkert til å være fast inventar på denne ruten, men Stansted svinger ikke helt i min bok...
     
    Fnate and rkvalvaa like this.
  2. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Stansted? Hva connecter man til der? De Orange gutta?
     
  3. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Nærmeste vannhull.
     
    Edvard liker dette
  4. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Regner nok med at SAS har sett at de fleste passasjerene hadde endestopp i London, og derfor velger å bruke sloten på LHR til noe annet.
     
  5. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er vel slotene som SAS solgte på Heathrow for en shitload med dollars... så da flytter de GOT over til Stanstead... stakkars Gøteborgere. Dette blir vel neppe noen suksess for SAS, minnes de har prøvd liknende stunts tidligere. Men, men cash is king.
     
  6. pacman123

    pacman123 Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Ligger ikke Stansted midt uti ingensteds med dårlige muligheter for kollektiv transport inn til Sentrum? Riktignok aldri flydd til Stansted, men er det inntrykket jeg har av stedet.
    For å ikke snakke om at Ryanair også kjører samme ruta, de kommer til å gi SAS rimelig hard konkurranse på denne ruta, for folk flest er jo prisen det aller viktigste.

    Gatwick er vel nesten bedre sånn sett med tanke på og komme seg til sentrum.
    Man ender nok opp med at en god del blir å dra via OSL, ARN og CPH for å komme seg til London, ihvertfall de som i utgangspunktet ville flydd SAS uansett.
     
  7. VC-10

    VC-10 Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    13
    Det ligger ute på bygda ja, men det er greit å komme seg dit med Stansted Express som tar ca tre kvarter til Liverpool Street Station og går hvert kvarter.
     
  8. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Det går tog frå Stansted til London Liverpool Street som ligg heilt aust sone 1.
    Det går buss til Baker Street, Victoria, Liverpool Street og Stratford (kortast).
    Eg foretrekk å lande på Stansted då eg stort sett alltid skal til Stratford. Difor er det desidert kortast for meg å reise til Rygge og å lande på Stansted.

    Som fleire påpeikar er jo Stansted ei havn for alle europeiske lågkostselskap, med unntak av Norwegian og sikkert nokon andre som brukar Gatwick eller Luton. Eg har difor vanskeleg for å sjå at dette skal bli nokon stor suksess for SAS. Når det er sagt so er Stansted ein heilt kurant flyplass å lande på, og transporten til London er ikkje mykje dårlegare enn Heathrow, og i alle fall ikkje mykje dårlegare enn frå Gatwick. Men det spørs då litt kvar ein skal i London.
     
    Bjartne liker dette
  9. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Da blir det vel mye bedre tilgang på billige EB-billetter.
    Men man skal vel huske å regne inn transportkostnaden fra STN som jeg mener koster rundt GBP 20 for enkelt reise, mens LHR kan du ta tuben for snau GBP 9.
     
  10. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Buss eller tog :p
     
  11. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    GBP 5.10 i rushtiden, GBP 3.10 uten rush med reisekort, GBP 6.00 for papirbillett
     
  12. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Stansted er greit om man skal nordover. Men inn til London så prøver jeg å unngå det - dvs. ettersom jeg er et fritt menneske, så unngår jeg det. Dog er slekta storbrukere, ettersom de har et sted i Northumbria - da er visstnok Ryanair og Stansted en uslåelig kombinasjon. Har brukt den selv noen ganger, også, til samme plassen. Billig og greit med leiebil fra flyplassen. Buss inn til London har jeg tatt en gang, det gjør jeg aldri mer. Tre timers tortur i rushet.
     
    tommy777 liker dette
  13. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    *off-topic rant*
    Jeg blir så oppgitt for at det ikke satses mer på nye utenlandsruter fra TRD. De skjermer om CPH og AMS rutene og tør ikke satse på noe annet i frykt av at dette spiser av CPH og AMS setene.
    Jeg er sikker på at at en London eller Paris rute fra TRD hadde funket. Om enn bare torsdag/søndag.
    Merkelig at man ruster opp bakkeservice i form av cafe lounge, fast track (bra det også for all del) mens kjernevirksomheten slik jeg ser det; gode flyruter med god service om bord går rett i dass. Og det siste stuntet med endringer i Cafe Menyen ombord er bare helt ubegripelig. Jeg syns virkelig synd på de stakkars ansatte som skal prøve å forvalte dette.

    *back on topic*
    Og nå Stansted, der de ikke har noe annet. Like før jeg flagger ut!
     
    RoadKing liker dette
  14. pudderjeger

    pudderjeger Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    18
    Hadde vært bedre om det var til City? Mener bestemt å huske at jeg fløy SAS til city for bare noen få år siden? De siste gangene jeg har sjekket har jeg ikke funnet noe direkte dit fra OSL.
     
  15. Scandi

    Scandi Medlem

    Innlegg:
    131
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    28
    De fløy til City med noen innleide Avroer. Sånn rundt 2008 der et sted. Når leien på de ikke ble videreført så ble City rutene lagt ned.
     
  16. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Første gang jeg dro til London via Stansted var i 2003 med engelskklassen på fordypningstur. Vel, vi fikk fordypet oss godt i glassene, utenom det var det vel heller faglig smalt :p Vi tok da buss inn til London, noe som var noe skikkelig drit. Noen over her skriver 3 timer, ja det var ikke langt fra sannheten, og det er nok ikke blitt mindre trafikk på de snart 12 årene siden turen.

    I nyere tidsregning må jeg gå planken og innrømme at det har blitt noen turer fra Torp til Stansted med Ryanair. Alle gangene har vi tatt Stansted Express, og det har alltid vært en positiv, punktlig og behagelig opplevelse. Avgang hvert 15. minutt, bra standard vogn, og en 'dess som går opp og ned midtgangene med mat- og drikketralle.

    Vi pleier å kjøpe WebDuo-billettene til 48£ for 2 pers/tur-retur. Med det tilbudet får en i tillegg med seg et hefte proppfullt av rabattvouchers som det ikke står utløpsdato eller frekvensbegrensninger på! Disse bruker vi flittig fortsatt, enda heftet er fra 2012. Alt fra museer, butikker, en rekke restauranter, restaurantkjeder etc.

    For de som skal til Øst-London er Stansted helt kurant. Vi har en leilighet 100 meter unna Greenwich DLR-stasjon som vi pleier å bruke 2-3 ganger i året, og da er det rimelig potato patata tidsmessig om det er Heathrow eller Stansted, selv om det er billigere med en enveis oyster-billett (3£ 60p tror jeg) mellom Heathrow og Greenwich.
     
    Last edited: 03. juni 2015
  17. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Toget tar 50 minutter fra Stansted til Liverpool Street. Har aldri flydd inn til STN, men for folk som skal til det finansielle området etc, er det ikke upraktisk. Mer upraktisk å ende opp i Gøteborg i andre enden der har jeg ingenting å gjøre ;)

    Det et dyrt å være fattig, er redd dette blir ett kort prøveprosjekt som ikke har livs laga og da står man med postkassen tom for slots
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,526
    Bonuspoeng:
    293
    I utgangspunktet masse sympati. Enn skjønt, i de senere år de jo hatt rute til Stockholm og man har tross alt regulære avganger til CPH og AMS som du sier. Såvidt jeg vet har vel også Luftwaffe snust på Trondheim? Dessuten har du jo Norwegian, Estonian m flere...
    Da jeg var ung (herregud for en klisje), fikk vi aller nådigst fly til Fornebu og etterhvert Gardermoen. En og annen charter kom også etterhvert. Så verden går da fremover, det var værre før (herregud, enda en klisje).
    Husker min første reise til California, 26 timer og 37 minutter fra dør til dør. Etter at jeg flyttet til Oslo og BA åpnet direkterute så har jeg kunne kutte den tiden med 10 timer. Det er ikke til å stikke under en stol at å bo i en av verdens vakreste byer :) har sin pris.

    Godt poeng. Det blir som med bensinstasjoner, de selger lite bensin og service for biler i dag, men mye annet rart :).
    Det er egentlig veldig godt sagt det du sier der, for skal du lykkes på noe, så er løsningen på å bli jæ... god på akkurat det, og ikke prøve å bli halvgod på mange ting.


    Det er sikkert dattera til sjefen som skal begynne på skole der i nærheten. Ingen som kan se noen annen logikk i det.
     
    John in The Tower liker dette
  19. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    Anledningen att man väljer att flytta just Göteborg tror jag är två:
    1) Antalet lokala pax, dvs minimalt med transfers
    2) Utbytet mellan Göteborg och Cambridge när det gäller det akademiska och medicinsk forskning. BA öppnade nyligen en linje direkt till Cambridge från Landvetter och då tror jag kanske att någon på Frösundavik vaknade.
     
    tommy777 liker dette
  20. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Er ikke dette litt rart? Åpne en ny rute med kun fire flyvninger, så legge den ned igjen?
     

Del denne siden