http://www.sasgroup.net/en/vinterprogram-over-en-halv-million-flere-sas-seter/ Hvor smart er det egentlig å sette inn et relativt kostbart LCC-produkt i direkte konkurranse med de visstnok laveste kostnadene i bransjen? Vel, det får vi se når SAS åpner rute til Stansted. @tommy777 kommer sikkert til å være fast inventar på denne ruten, men Stansted svinger ikke helt i min bok...
Regner nok med at SAS har sett at de fleste passasjerene hadde endestopp i London, og derfor velger å bruke sloten på LHR til noe annet.
Dette er vel slotene som SAS solgte på Heathrow for en shitload med dollars... så da flytter de GOT over til Stanstead... stakkars Gøteborgere. Dette blir vel neppe noen suksess for SAS, minnes de har prøvd liknende stunts tidligere. Men, men cash is king.
Ligger ikke Stansted midt uti ingensteds med dårlige muligheter for kollektiv transport inn til Sentrum? Riktignok aldri flydd til Stansted, men er det inntrykket jeg har av stedet. For å ikke snakke om at Ryanair også kjører samme ruta, de kommer til å gi SAS rimelig hard konkurranse på denne ruta, for folk flest er jo prisen det aller viktigste. Gatwick er vel nesten bedre sånn sett med tanke på og komme seg til sentrum. Man ender nok opp med at en god del blir å dra via OSL, ARN og CPH for å komme seg til London, ihvertfall de som i utgangspunktet ville flydd SAS uansett.
Det ligger ute på bygda ja, men det er greit å komme seg dit med Stansted Express som tar ca tre kvarter til Liverpool Street Station og går hvert kvarter.
Det går tog frå Stansted til London Liverpool Street som ligg heilt aust sone 1. Det går buss til Baker Street, Victoria, Liverpool Street og Stratford (kortast). Eg foretrekk å lande på Stansted då eg stort sett alltid skal til Stratford. Difor er det desidert kortast for meg å reise til Rygge og å lande på Stansted. Som fleire påpeikar er jo Stansted ei havn for alle europeiske lågkostselskap, med unntak av Norwegian og sikkert nokon andre som brukar Gatwick eller Luton. Eg har difor vanskeleg for å sjå at dette skal bli nokon stor suksess for SAS. Når det er sagt so er Stansted ein heilt kurant flyplass å lande på, og transporten til London er ikkje mykje dårlegare enn Heathrow, og i alle fall ikkje mykje dårlegare enn frå Gatwick. Men det spørs då litt kvar ein skal i London.
Da blir det vel mye bedre tilgang på billige EB-billetter. Men man skal vel huske å regne inn transportkostnaden fra STN som jeg mener koster rundt GBP 20 for enkelt reise, mens LHR kan du ta tuben for snau GBP 9.
Stansted er greit om man skal nordover. Men inn til London så prøver jeg å unngå det - dvs. ettersom jeg er et fritt menneske, så unngår jeg det. Dog er slekta storbrukere, ettersom de har et sted i Northumbria - da er visstnok Ryanair og Stansted en uslåelig kombinasjon. Har brukt den selv noen ganger, også, til samme plassen. Billig og greit med leiebil fra flyplassen. Buss inn til London har jeg tatt en gang, det gjør jeg aldri mer. Tre timers tortur i rushet.
*off-topic rant* Jeg blir så oppgitt for at det ikke satses mer på nye utenlandsruter fra TRD. De skjermer om CPH og AMS rutene og tør ikke satse på noe annet i frykt av at dette spiser av CPH og AMS setene. Jeg er sikker på at at en London eller Paris rute fra TRD hadde funket. Om enn bare torsdag/søndag. Merkelig at man ruster opp bakkeservice i form av cafe lounge, fast track (bra det også for all del) mens kjernevirksomheten slik jeg ser det; gode flyruter med god service om bord går rett i dass. Og det siste stuntet med endringer i Cafe Menyen ombord er bare helt ubegripelig. Jeg syns virkelig synd på de stakkars ansatte som skal prøve å forvalte dette. *back on topic* Og nå Stansted, der de ikke har noe annet. Like før jeg flagger ut!
Hadde vært bedre om det var til City? Mener bestemt å huske at jeg fløy SAS til city for bare noen få år siden? De siste gangene jeg har sjekket har jeg ikke funnet noe direkte dit fra OSL.
De fløy til City med noen innleide Avroer. Sånn rundt 2008 der et sted. Når leien på de ikke ble videreført så ble City rutene lagt ned.
Første gang jeg dro til London via Stansted var i 2003 med engelskklassen på fordypningstur. Vel, vi fikk fordypet oss godt i glassene, utenom det var det vel heller faglig smalt Vi tok da buss inn til London, noe som var noe skikkelig drit. Noen over her skriver 3 timer, ja det var ikke langt fra sannheten, og det er nok ikke blitt mindre trafikk på de snart 12 årene siden turen. I nyere tidsregning må jeg gå planken og innrømme at det har blitt noen turer fra Torp til Stansted med Ryanair. Alle gangene har vi tatt Stansted Express, og det har alltid vært en positiv, punktlig og behagelig opplevelse. Avgang hvert 15. minutt, bra standard vogn, og en 'dess som går opp og ned midtgangene med mat- og drikketralle. Vi pleier å kjøpe WebDuo-billettene til 48£ for 2 pers/tur-retur. Med det tilbudet får en i tillegg med seg et hefte proppfullt av rabattvouchers som det ikke står utløpsdato eller frekvensbegrensninger på! Disse bruker vi flittig fortsatt, enda heftet er fra 2012. Alt fra museer, butikker, en rekke restauranter, restaurantkjeder etc. For de som skal til Øst-London er Stansted helt kurant. Vi har en leilighet 100 meter unna Greenwich DLR-stasjon som vi pleier å bruke 2-3 ganger i året, og da er det rimelig potato patata tidsmessig om det er Heathrow eller Stansted, selv om det er billigere med en enveis oyster-billett (3£ 60p tror jeg) mellom Heathrow og Greenwich.
Toget tar 50 minutter fra Stansted til Liverpool Street. Har aldri flydd inn til STN, men for folk som skal til det finansielle området etc, er det ikke upraktisk. Mer upraktisk å ende opp i Gøteborg i andre enden der har jeg ingenting å gjøre Det et dyrt å være fattig, er redd dette blir ett kort prøveprosjekt som ikke har livs laga og da står man med postkassen tom for slots
I utgangspunktet masse sympati. Enn skjønt, i de senere år de jo hatt rute til Stockholm og man har tross alt regulære avganger til CPH og AMS som du sier. Såvidt jeg vet har vel også Luftwaffe snust på Trondheim? Dessuten har du jo Norwegian, Estonian m flere... Da jeg var ung (herregud for en klisje), fikk vi aller nådigst fly til Fornebu og etterhvert Gardermoen. En og annen charter kom også etterhvert. Så verden går da fremover, det var værre før (herregud, enda en klisje). Husker min første reise til California, 26 timer og 37 minutter fra dør til dør. Etter at jeg flyttet til Oslo og BA åpnet direkterute så har jeg kunne kutte den tiden med 10 timer. Det er ikke til å stikke under en stol at å bo i en av verdens vakreste byer har sin pris. Godt poeng. Det blir som med bensinstasjoner, de selger lite bensin og service for biler i dag, men mye annet rart . Det er egentlig veldig godt sagt det du sier der, for skal du lykkes på noe, så er løsningen på å bli jæ... god på akkurat det, og ikke prøve å bli halvgod på mange ting. Det er sikkert dattera til sjefen som skal begynne på skole der i nærheten. Ingen som kan se noen annen logikk i det.
Anledningen att man väljer att flytta just Göteborg tror jag är två: 1) Antalet lokala pax, dvs minimalt med transfers 2) Utbytet mellan Göteborg och Cambridge när det gäller det akademiska och medicinsk forskning. BA öppnade nyligen en linje direkt till Cambridge från Landvetter och då tror jag kanske att någon på Frösundavik vaknade.