...som lovet. Men som fryktet og forventet er det ikke gjennom flere fordeler til EBD, men snarere gjennom å forringe EBG at dette skjer. Siste nå er at EBG mister setegarantien sin på shorthaul i sommermånedene. Kilde: Epost fra SAS. EBD blir bare bedre og bedre
Dette blir bedre og bedre. Eposten: You are one of our most loyal travelers and we’re thankful that you fly so often with us. As a Gold member, you enjoy many benefits that make your travel easier, including guaranteed seats on fully booked flights. This summer, many of our flights are already fully booked. To provide the best service possible to our travelers, we've made some temporary adjustments to our guaranteed seat benefit. Unfortunately, for you as a Gold member, this means that from 6 July to 31 August, we won’t be able to guarantee you seats on fully booked flights within Scandinavia or Europe. On routes to/from USA and Asia, the guaranteed seat benefit will remain unchanged and as a EuroBonus Gold member, you’ll still be guaranteed a seat as usual. To enjoy the best experience possible, we’d like to encourage you to book as early as you can. And do visit our website often to see all the latest news and offers. We sincerely apologize for any inconvenience this may cause and hope that you have a great summer. See you onboard! Best wishes from SAS WE ARE TRAVELERS
Fantastisk. SAS har snart ikke lenger eksistensrett, og når de går under, er det fordi de egenhendig har saget ned hele treet de sitter på. Herlig å være EBD, da. For noen utrolige perks vi har.
Jeg fikk også denne mailen. Det er vel nettopp når det er fulle fly man trenger denne fordelen? Ha en god helg. "Er SAS på vei i dass?"
Nå er jeg enn så lenge EBD, men det kan ikke være den værste fordelen å miste? Hvor mange her har hatt behov for å tvinge gjennom en bestilling av det jeg antar vil bli verdens dyreste short haul billett basert på garantien? Mulig jeg er sløv, men jeg har ikke en gang tenkt over at fordelen finnes.
Skjønner godt at dette skjer, og synes ikke det er så dramatisk. Fint med fordeler, men at man i prinsippet kan ringe SAS og be de kaste noen mindreverdige kunder av flyet er jo litt uggent. Når det da er 100000+ EBG så kan det nok føre til problemer i noen tilfeller.
Dette lever jeg veldig godt med, en fordel jeg ikker hatt bruk for på mange år. Jeg håper dog at SAS har "regnet på det". Hvor mange EBG er det egentlig som "trenger seg på" i siste liten disse to månedene? Og ellers i året, for den saks skyld. Kanskje er dette et profylaktisk grep for ikke å la korps, fotballag etc havne i Kjosfella med uplanlagt opphold på OSLO?
Aldri brukt denne selv, men min beste kompis bruker denne fordelen veldig ofte. Han bestiller ofte billetter sent og da kan det være fulle fly, en tlf til sas og han er med. Det er dyre billetter men det får kunden betale
Godt. Jeg vil ikke dele på supermodellene som flokker rundt meg når de ser jeg går med en laptopveske med par diamanttagger på.
Jeg kjenner ikke det generelle reisemønsteret til SAS' EBG, men formoder at omlag 20 % av dem er gavegull, og antakeligvis er denne 'garantert sete'-fordelen noe neppe mer enn en relativt bitteliten andel av EBG og EBD benytter seg av. Jeg har selv benyttet meg av denne setegarantien fem ganger i løpet av de to siste årene - og da alltid i juli eller desember - og det har kostet skjorta, men vært absolutt nødvendig. De som bruker denne setegarantien, legger med andre ord igjen ganske mye penger i SAS-kassen, ettersom man nødes til å kjøpe fullfleks C, og like ofte som ikke blir plassert bakerst i bussen. Og det er da jeg begynner å lure litt på hva SAS har tenkt her. For: 1) Hvis det er slik at nokså få EBG bruker dette - hva er da vitsen med å (midlertidig) avskaffe denne perken? 2) Hvis en del EBG bruker denne garantien, og det for SAS betyr å tilby andre passasjerer 250 euro mot å bli med en annen avgang, så tjener SAS like fordømt inn dette gjennom det som betales av EBG for billetten. Og som oftest vil jeg tro det lar seg gjøre å finne frivillige. Kort sagt: Jeg klarer ikke helt å se hva SAS har å tjene på dette tiltaket, med mindre vi reelt sett taler om tusenvis av EBG som i juli måned bruker setegarantien, og like mange tusen hornblåsere fra skolekorps blir stående igjen på Gardermoen. Men selv da må da dette være et minimalt problem sammenlignet med hvordan DY innstiller hele flights. Da begynner jeg igjen å lure på hvorfor SAS gidder å ta seg bryet meg å gi inntrykk av enda en forringelse - unnskyld, forbedring - av EBG-perks mer generelt, og slik sett legge seg ut med en større andel av dette kundesegmentet enn de det rent faktisk får noen direkte konsekvenser for. En annen ting jeg lurer på, etter å ha bivånet seansen med den overbookede SK1465 forrige helg: Innebærer dette pr. presedens at EBG heller ikke nødvendigvis har noen setegaranti ved overbookede fly, og kan kastes av på lik linje med alle andre?
Når jeg leste overskriften trodde jeg først man som EBG skulle bli nektet å reservere sete på en booking gratis om sommeren. Om dem fjerner den garantien på 48 timer eller hva det var har og vil heller aldri ha noen betydning for meg personlig hvert fall. Jeg reiser kun privat og da enten på ferie men stort sett bare for gøy og ville nok aldri ha blåst X antall tusen på en svindyr billett bare for gøy... Edit: Står forøvrig i header på mailen at det kun er midlertidig.
Fikk nettopp mailen. Anslått effekt på mitt blodtrykk: 0,0 mm Hg. Først og fremst fordi jeg aldri har sett behov for å bruke ordningen. Viktige reiser i jobb ordnes gjennom jobbens reisebyrå. De gjør det som er mulig å få til , og er helt sutalaust for min del. Dessuten, i denne perioden er jeg tilnærmet aldri ute og flyr. For øvrig til de som ønsker SAS dit pepperen gror : vennligst hold igjen til jeg har fått benyttet meg av min CT, takk!
Det er ikke utenkelig at det har kostet SAS litt. De overbooker jo stadig og hadde holdt dyreste klasse åpen hvis det var lønnsomt.
Man kan jo spekulere litt i at de er redd for følgeproblemer på ruter med lavere frekvens. Tenk at man har en flyvning om dagen og alle er fulle, en EBG ringer inn 3 dager før og får plass til seg (og sine?). Man risikerer da at noen må skuffes av flighten flere dager på rad, 250/400€ komp per person + hotell og mat. Kan risikere at det koster mer enn mr EBG betaler for billetten om hotelltilgangen er begrenset. I tillegg til dårlig kundebehandling koster håndteringen av de passasjerer som nektes ombordstigning noe, og på toppen av dette en viss risiko for VG-oppslag der en eller annen fjott med sokker og sandaler klager sin nød for at han sitter fast i Syden på Hilton i 2 dager istedenfor å være hjemme i sin innrøyka kjellerleilighet hvor det skal kveruleres etter alle kunstens regler i nettopp VGs mange kommentarfelt.... Så jeg tror jeg skjønner greia.
Man kan jo undres på hvor mange som bruker dette "godet". Har brukt det et par ganger på 24-timers regelen når jeg måtte til Brussel på straksen. Håper det ble noen politikere som stod igjen. Uansett har de tydeligvis harmonisert reglene til samme prinsipp som hotellene med platinumkort. Altså full 24-timers garanti unntatt i periodene hvor hotellene er fulle
Man må gjerne harselere og humre over denne fordelen som man aldri bruker, men et par ganger i livet dukker det faktisk opp noen sånne "må reise"-øyeblikk - da er det veldig greit å ha en garanti i bunn. Jeg har kun brukt det èn gang på norsk innenriks, men ironisk nok måtte gamlefar nettopp tvinge seg plass på en flight til Europa på førstkommende mandag. Alle avganger (også med konkurrenter) var fulle, men enn så lenge funker EBG setegarantien. Prisen var ikke så halvverst heller, så sånn sett kan jeg jo forstå at de kutter fordelen.