SAS “forbedring” av ombookingsregler ved schedule change?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av avis, 05. sept 2025.

1. avis

avis Senior Medlem

Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har lagt merke til at hos SAS kan man nå kun endre billetten til en dato som ligger maks 3 dager før eller etter opprinnelig dato når det skjer en schedule change. Tidligere kunne man velge hvilken som helst dato langt frem i tid, men nå er denne endringen en stor innskrenkning.
    Tror dere dette er en permanent «forbedring», eller bare enda en feil i SAS sitt IT-system?

NoLimit and JonathanI like this.
  2. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis de har planer om å være samkjørte med AF/KL kan man håpe at SK også innfører +/- 30 dager.

NoLimit and Lars J like this.
  3. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor stor er schedule change?

Har en reise hvor det er fem minutters endring, her får jeg valg for å endre +/- 3 dager noe jeg synes er ganske generøst.

Mener at det i EU261 er satt en grense på hvor stor endringen kan være før det er å regne som en kansellering(selv om flighnr er det samme)
    I det tilfellet skal man per EU261 har krav på å kunne velge datoer som det selv passer seg.

Rapolo liker dette
  4. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,403
    Bonuspoeng:
    93
    Det kan hende jeg har vært heldig med agent, men jeg hadde en bonus-reise til USA som fikk en marginal endring (<1 time). SAS har dog en litt fascinerende tidssone-bug som gjør at ankomsttidspunktet i appen plutselig kan være forandret med 6+ timer. Så selv om avgangstid bare er noen minutter senere, så kan ankomsttidspunkt bli tolket som så endret at man av og til også kan avbestille gebyrfritt.

I app og nettside så hadde man disse +/- 3 dager, men når jeg ringte inn fikk jeg etter litt godsnakking lov til å gebyrfritt endre billetten til en annen dato (som det var ledig bonusbillett på).

5. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,017
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde som @Lars J en reise med kun 5 minutter endret avgang/ankomst på utreise hvorpå jeg fikk velge fritt på øverste hylle i går, både for utreise og retur. Valgte to dager senere avgang på utreisen og én dag tidligere hjemreise som passet mye bedre, inkludert direktefly i stedet for mellomlanding i CPH. Fikk også tilbud om gratis avbestilling. Dette må være utilsiktet generøst fra SAS' side.

eventyrer and holmen like this.
  6. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,373
    Bonuspoeng:
    183
    Opplever mye ulikt for tiden. For 2 uker siden var det schedule change, da fikk jeg bytte til direktefly til CPH istedet for å måtte fly via OSL.
    Flere options.
    I går kom det ny schedule change, men da fikk jeg kun alternativ å godta, eller refund
    Idag, ny change, da med valg av mange ulike flightcombos.
    Ulike reiser, men felles med SVG-CPH-XXX

7. NH277

NH277 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Har noen erfaring med å få tilbud om ombooking til andre SkyTeam-selskaper ved schedule change på SAS longhaul når man reiser i SAS Plus/Premium?

Jeg har to kommende reiser – til både BKK og ICN – hvor jeg har fått tidsendringer og kan velge nye flyavganger over flere dager. Likevel er det kun SAS sine egne avganger som dukker opp som alternativer. Ingen SkyTeam alternativer å velge i. Henger dette sammen med at SAS fortsatt ikke selger bonusbilletter i Premium Economy med andre SkyTeam-selskaper?

Tidligere,i Business til HND med SAS ved schedule change fikk jeg muligheten til å velge flyvninger med både AF og KLM selv uten å måtte ringe inn.

8. avis

avis Senior Medlem

Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har egentlig to reiser med endring. Den ene er på 30 minutter, den andre på 80 minutter. Begge to kan jeg velge kun +/- 3 dager på. Den andre reisen er faktisk en SkyTeam reise, men det står ingen ledige plasser på noen av dagene. Så hvem vet.

9. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,373
    Bonuspoeng:
    183
    Har fått change på SEA og ICN. Ikke fått velge annet enn rene SAS-flighter der jeg fikk valg

10. NH277

NH277 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Hvilken bookingklasse har du hatt på disse fightene? Go/Plus(Premium)/Business?

11. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,373
    Bonuspoeng:
    183
    Biz og Premium.

12. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,003
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk for en tid siden en ruteendring på Air France fra 8.januar til 11.januar, i tillegg til datoendringen ble utreiseflyplass endret fra ORY til CDG.
    Flyplassendringen var bare av det gode!

Endringen kom først fra Air France og jeg oppfattet aldri at jeg hadde noe valg, sikkert fordi AF ikke flyr hver dag fra BGO.
    Endringen var gjort hos AF og setevalgene var de samme på de nye flygningene.
    Jeg godtok endingene.

Noen dager senere fikk jeg melding om ruteendring fra SAS … de kom aldr opp med alternativer …bare spørsmål om jeg heller ville ha poeng og penger tilbake …

De tre dagene var ikke avgjørende for en tre ukers tur til Vaniljeøyene ..

Del denne siden