SAS Amex platinum

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av agrims, 29. sept 2014.

1. Nkbob

Nkbob Nytt Medlem

Likes mottatt:
    30
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg kom hjem og fant 2 brev fra Amex, det ene var avslag på søknad fra slutten av Februar og det andre var samme brev som mange av dere andre hadde fått. Er ikke lett å skjønne ;)

Baldrick, Blaa and FastLane like this.
  2. WannaBeFrequentFlyer

WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

Likes mottatt:
    1,382
    Bonuspoeng:
    113
    Heisann! Jeg vurderer å søke dette kortet. Jeg oppnår antakelig EBD i løpet av denne opptjeningsperioden min og akkurat nå (og de siste årene) bør inntekten min være mer en god nok. Men det er likevel et par ting jeg lurer på:

1) Hvis årsinntekten min i fremtiden går ned til under grensa, vil det ha noe å si? Antar jo at hvis man først har fått det så beholder man det til man sier opp selv, eller evt bryter betingelsene for kortet..?

2) Det er gratis årsavgift for EBD, men vel også halv årsavgift første året. Hvis jeg søker nå og får det, og deretter oppnår EBD senere i år. Betaler jeg da halv årsavgift i år og gratis neste år, eller blir det gratis i år og evt årsavgift neste år hvis jeg ikke opprettholder EBD?

3. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    1. det skal nok gå fint, så lenge du får kortet. inntektsgrensen er ikke hugget i stein da flere har fått kortet med inntekt under 600.
    2. Du vill få refundert årsavgiten ved og ringe til amex når du blir EBD. Har du betalt halv årsavgift vill du nok få refundert dette :)

WannaBeFrequentFlyer liker dette
  4. WannaBeFrequentFlyer

WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

Likes mottatt:
    1,382
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er jo mest interessert i å slippe hel årsavgift neste år.. Er det statusen ved inngangen av året som teller, eller er det fra når man får kortet (f.eks 1.mai) og så 1.mai neste år osv?

5. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Litt usikker, men vill anta at om du er EBD i Januar så vill du få den refundert/sleppe og betale. Tipper de ikke kan sjekke om du er i 3 mnd grace periode feks.
    Dette er bare hva jeg tror, så ikke kom på døra mi om jeg tar feil :rolleyes:

Amex kortet mitt går ut hver Januar, jeg spurte amex om hvorfor når andre kort varer i flere år. Da fikk jeg svar om at det er på grunn av at de sjekker status hos SAS får så å printe dette på kortet. min EB periode går ut i November så vill anta dere andre også har kort som utløper til Januar?

kiev liker dette
  6. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,238
    Bonuspoeng:
    113
    Mitt Amex fikk samme utløpsdato som EB-kortet inkl. graceperiode. Har i mellomtiden rekvalifisert meg til samme status i EB, men ikke fått noe nytt Amex. Spørsmålet er om de da automatisk sender et nytt når, eller forhåpentligvis i god tid før, Amex-kortets utløpsdato, eller om jeg må be om det. Gudene vet og gidder ikke spørre ennå.

7. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Mitt kom automatisk 1-2 uker før utløpsdato :)

8. trulsern

trulsern Nytt Medlem

Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    8
    Det er egentlig ganske plagsomt. Fikk mitt kort i januar, med utløp i mars. Noe som igjen gjorde at jeg ikke kunne bestille billetter i sommer med Norwegian. Kortet må være gyldig i reiseperioden for å få betalt med det. Ringte og spurte om det var noe de kunne gjøre her, men da måtte jeg vente på nytt kort..

9. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har litt mer erfaringer hvor stor forskjell det blir å bruke AMEX på andre valuta enn NOK og USD, kontra andre kort?

10. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    4,970
    Bonuspoeng:
    113
    Tror AMEX har litt ymse praksis, evt. så har SAS ymse praksis.
    Mest trolig det siste ;)
    Jeg har Pandion som alltid følger året som periode, pluss tre måneder grace. Rundt årsskiftet de-laminerte kortet seg totalt, og måtte bestille nytt. Da fikk jeg til 03/2017, enda jeg ikke enda hadde fått bekreftelse på nytt Pandion-år. I februar fikk alle ebp beskjed om forlenget periode til 12/2016, og Mastercard kom like etter med 12/2016 som utløp.
    Og selvfølgelig ble jeg fakturert for årsavgift og måtte ringe for å få de til å slette. Mye surr.
    Tro om de er like mye rotehuer når det gjelder å glemme å kreve inn andre gebyr o_O

11. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Kortnummeret blir det samme på nytt kort, kun utløpsdato og CVV som endres. Jeg har ikke hatt problemer med å benytte nytt kort ved innsjekk, security osv tidligere, så derfor vil jeg tro det skal være uproblematisk å gjøre bestillingen før du får nytt kort.

12. Baldrick

Baldrick Cunning Planner

Likes mottatt:
    4,659
    Bonuspoeng:
    113
    Sendte en mail med kopi av svarslippen i dag, og fikk litt tidligere i kveld følgende svar:

"
    Hei Christian,

Flott at du gir oss en påminnelse, da har vi innvilget oppgraderingen til Platinum og ditt nye kort vil ankomme i løpet av 2 uker.

Da får jeg ønske deg en fortsatt fin dag videre, og god påske.

Med vennlig hilsen

DNB Bank ASA
    American Express Card Services Unit
    "

Så da er det bare å vente.. :)

RemiWM liker dette
  13. trulsern

trulsern Nytt Medlem

Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    8
    Problemet var at utløpsdato og CVV på gjeldende kort utløpte før reisen skulle finne sted. Fikk da feilmelding på Norwegians nettsider og gikk glipp av 20% opptjening.. Og uten nytt kort kan man jo ikke tippe på utløpsdato og CVV på det nye kortet, eller misforstår jeg deg?

14. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har aldri opplevd at kortet ikke har blitt godkjent ved betaling fordi reisen finner sted etter kortets utløpsdato. Bestilte senest i går en reise med SAS som finner sted etter betalingskortets utløpsdato.

Så hvis det er utfordringen hos Norwegian, har jeg dessverre ikke noen god løsning til deg.

15. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Fly SAS :)

mariusbb liker dette
  16. Flyer91

Flyer91 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Noen som vet hvilke krav som stilles til AMEX Gold? Jeg har prøvd å søke om det flere ganger uten hell. Regner med at det er ett alderskrav som sperrer meg...?

En inntekt på 600 000 kr burde vel holde og i allefall når jeg har SAS AMEX Platinum så burde det vel gjøre det lettere?

kiev liker dette
  17. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    4,970
    Bonuspoeng:
    113
    Det er også andre kriterier involvert. For eksempel har de fleste (?) banker en maksimal kredittramme på 10-15% av årsinntekt, og dette gjelder summen av alle kredittkort de har utstedt til deg. Fordi det bare er to-tre store banker som opererer alle de morsomme kredittkortene vi diskuterer her, og default kreditt gjerne er 25k-50k per kort, kommer man fort over maksimalgrense og blir automatisk sperret i systemet. Løsningen da er å ringe banken og få nedjustert kredittgrense på de mindre brukte kortene.

Baldrick liker dette
  18. Flyer91

Flyer91 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Har vært i kontakt med DnB og det er det samme svada svaret at det er andre kriterier og krav uten å få vite hva de er...

19. Flyer91

Flyer91 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg ser på noen sider som sammenligner kredittkort er at AMEX Gold aksepteres også der det er bare BankAxept. Synes det virker rart og samtidig kan jeg ikke se noe som støtter opp om det på hjemmesidene.

Selv om dette ikke trenger å være noe fasitkilder så må det jo være tatt i fra noe? Var det evt. slik før?

Her blant annet kan man se at BankAxept støttes.

20. FastLane

FastLane Medlem

Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk endelig kortet i posten i dag! :D

Skal ut og innvie det nå - blir spennende å se om det blir noen EB-velkomstbonus!

Baldrick liker dette

Del denne siden