SAS Amex platinum

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av agrims, 29. sept 2014.

1. Icarus

Icarus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    858
    Bonuspoeng:
    93
    Outbound flyr jeg med iPad-glasert mini-fly fra CPH, men sjekket opp returen min på UA sine sider og der fikk jeg muligheten til å skifte sete BOS til EWR, samtidig som at valget mitt igjennom sas.no hadde propagert igjennom, så da regner jeg med at alt forhåpentligvis er i orden. :) Takk skal du ha!

Nå fant jeg forøvrig også "skikkelig" gullkort i posten i dag, 40 minutter etter jeg hadde bestilt et nytt fra SAS. Om ikke SAS leverer gullkortene med imponerende fart kan det se ut til at jeg har gamet systemet litt ved å bestille Amex 5 dager før jeg fikk gull. Nå har jeg nok bag-tags til at jeg kan pynte et juletre.

Et til SAS Amex-spørsmål spanderer jeg på meg: Priority Pass er visstnok også inkludert ifølge nettsidene, får jeg et separat kort for dette, eller er det "inkludert" i Amex kortet?

RoadKing and Baldrick like this.
  2. Baldrick

Baldrick Cunning Planner

Likes mottatt:
    4,659
    Bonuspoeng:
    113
    Priority Pass må bestilles separat:
    https://www.americanexpress.no/undersider/sas-eb-platinum-card/priority-pass/

Icarus liker dette
  3. Icarus

Icarus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    858
    Bonuspoeng:
    93
    Takker! Det gikk meg hus forbi at det bestilles separat. Da er Priority Pass også på vei! Har noen non-SA turer innad i USA på kalenderen hvor det kommer godt med (spesielt når man atpåtil har med seg noen man gjerne gjør litt ekstra for å imponere...)

Tusen takk for all hjelp! Da føler jeg meg klar til å legge ut på eventyr som fersk SA Gold om et par dager.

Edvard and Baldrick like this.
  4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,654
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg trengte ikke bestille PP, det bare kom. Men, @Icarus, vær obs på at det koster. Går du i en PP lounge blir du automatisk belastet AmEx kortet. Det er ikke rådyrt, men ikke billig heller.
    Utvalget i disse loungene kan være variabelt og det kan være trangt. Så du bør vurdere hvor lenge du skal være og hvor sulten/tørst du er.

5. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg mener å ha lest opptil flere steder at det er Uniteds egne Gold-medlemmer som ikke slipper inn på United sine lounger når de flyr økonomi innenriks.
    Vi med andre typer *A Gold som f.eks EBG/EBD skal ha tilgang og jeg har fått det flere ganger.

Icarus liker dette
  6. Icarus

Icarus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    858
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp, jeg har fått med meg advarslene, og var litt skeptisk. Men heldigvis ser det ut som at de aktuelle loungene (The Club i Orlando og Air France i JFK) er relativt greie. Edit: Det skal sies da at jeg er relativt lite kresen av meg. Jeg drikker ikke alkohol, og er ikke noen storspiser på tur. En god stol, fine omgivelser, og et godt utvalg med te og mineralvann er nok til at jeg og mitt følge er meget fornøyde. ;)

Flott! Da satser jeg på det, takk skal du ha! Har omtrent 4 timer med dødtid i Boston før reisen tilbake, så loungen vil bli utnyttet!

RoadKing and Travellingalf like this.
  7. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,042
    Bonuspoeng:
    113
    Yes, dette stemmer bra. UA Star Gold må kjøpe seg årlige club membership til 4-500 USD for å slippe inn i lounge innenriks. Gammelt og snodig system der borte, skjønn det den som kan. Alle US selskaper har tilsvarende policy.

Derfor er det, bokstavlig talt, gull å ha et utenlandsk Star Gold kort, for da sklir du rett inn uten noen kostnad.

Icarus liker dette
  8. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for bekreftelsen. Og ja, mener å ha lest at bl.a. Lucky har kjørt statusmatch til utenlandsk Star Gold. Merkelig system i alle fall.

9. eivindbs

eivindbs Nytt Medlem

Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg skal hjelpe mine foreldre med å sette opp EB med kredittkort osv.

Er det slik at man kan få velkomstbonusen på alle tre kortene? Altså: at man går stegene fra classic til platinum, og på den måten får 24 000 poeng i velkomstbonus?

10. Helikopter

Helikopter Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Det har blitt skrevet om folk som har fått det før ja.

eivindbs liker dette
  11. eivindbs

eivindbs Nytt Medlem

Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for svar. Vet du hvor raskt man kan gå gjennom dem? Må man vente en måned før man oppgraderer kortet?

Annet spørsmål: Er det helt slutt på felles konto for poeng i EB? Må man nå overføre poengene manuelt hvis man ønsker dem på felles konto?

12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,654
    Bonuspoeng:
    293
    Familiekonto ble terminert med virkning fra 8 april i år. Det skal komme noe nytt ifb neste utgave av Eurobonus, men hva det blir vet man ikke. Det skal skje i løpet av året.

eivindbs liker dette
  13. eivindbs

eivindbs Nytt Medlem

Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    Prøver en gang til:

Har noen tips for hvordan man kan få bonus fra alle tre amex-kortene? Hvor lenge må man vente fra man har fått første kortet, til man bestiller kort nummer to osv?

Kan jeg risikere å ikke få 12 000 poeng ved oppgradering til platinum?

14. kristtorp

kristtorp Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    196
    Bonuspoeng:
    43
    Tror ikke det finnes noe konkret svar på det. Det er noen som melder at de får poeng når de oppgraderer, mens andre ikke.

Ville nok ventet 2-3 mnd mellom hver gang.

Min egen erfaring er at jeg fikk Premium kortet første gang i høst. Hadde dette bare noen uker før jeg sa opp kortet. Så igjen i Januar, tegnet jeg nytt Premium kort. Fikk bonuspoeng begge ganger. Har nå fått Platinum, så blir spennende å se om jeg får bonuspoeng igjen :)

RoadKing and eivindbs like this.
  15. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,654
    Bonuspoeng:
    293
    Jøss, et par måneder mellom, og de ga deg poeng på nytt? Det får'n si.

16. kristtorp

kristtorp Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    196
    Bonuspoeng:
    43
    Må komme med en liten rettelse, sjekket loggen hos SAS og ser ikke noen poeng fra AMEX i høst. Så har da kun fått startbonus en gang og det var nå i Januar.

17. FastLane

FastLane Medlem

Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg fikk 12 000 poeng automatisk i velkomstbonus ved oppgradering fra Classic til Platinum - men jeg hadde da hatt Classic kortet i ca. 1.5 år.

Men jeg kjenner noen som oppgraderte etter kort tid (et par mnd) fra Premium til Platinum og han fikk også velkomstbonusen automatisk.

18. Robamu

Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg oppgraderte etter 2 mnd (prem->plat) og fikk velkomstbonus for begge kort :)

Aleksander86 liker dette
  19. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk ikke en dritt ved oppgradering.
    Etter å ha sendt en rekke mail og påpekt at jeg hadde dratt kortet for 500000kr på siste 12 mnd fikk jeg det jeg som fremstod som en regelrett gave fra amex gudene, 6000 poeng. Da har jeg fått mine totalt 12000 og burde vitterlig ta lua i hånda og holde kjeften.

Den dagen amex får en reell konkurrent får de kortet sporenstreks i retur.

FastLane and Blaa like this.
  20. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,654
    Bonuspoeng:
    293
    Tenkte jeg skulle rapportere utkomme fra vår bikertrip i mars som startet så fint med at United kansellerte forbindelsen fra SFO til SAN.

Vi fikk oss skriftlig bekreftelse fra skrankepersonalet til UA på at flighten var kansellert.

OBS OBS for alle som ikke vet det, det er svært viktig at de skriver årsaken til kanselleringen på selve bekreftelsen. Og da bør den helst være vær.

En annen sak er også at navnet på de reisende skal stå på bekreftelsen om ikke alle får sin egen.

I vårt tilfelle var vi 12 reisende, hvorav 3 reiste ut fra Oslo og 4 fra Trondheim. Begge flybilletter var bestilt og betalt med SAS American Express Platinum (slikt blir det poeng og CT av).

Så, tok kontakt med forsikringsavdelingen (DnB) for å få dekket innhenting av reiserute som ble:
    Ekstra overnatting i San Francisco
    Shuttle fra LAX til SAN (de fikk oss ikke på et fly til San Diego).

For oss som var på den ene bestillingen gikk det greit å smertefritt, for de på den andre ble det litt mer hikke. Problemet ble at antallet oppgitt (4) ble en for mye. Nå var det jeg som betalte kalaset i allefall. Shuttlen ble ikke billigere om en gikk av, så argumentet gikk gjennom.

Summa summarum fikk man dekning, så det var greit, men tips til andre, skal du ha dekket et utlegg på 123 kroner, og dere er 4, si at dere var 3 så dere er innenfor grensa og slipper forklare så mye.

All kommunikasjon foregikk elektronisk, så jeg syns det var veldig greit.

Må si forsikring har kommet et stykke lenger på 4 år, da var det litt mer hassle med telefon og forklaringer.

Are, stashorizor and Icarus like this.

Del denne siden