SAS Amex platinum

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av agrims, 29. sept 2014.

  1. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har fått mine junipoeng. Noen dager senere enn normalt. Men igjen, alt for mange poeng.. det blir snart smeltekrøll på kortet etter friksjon mot kortmaskin.
     
  2. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk poengene 4. juli
     
  3. kepiblanc

    kepiblanc Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Fråga:
    Fikk i dag nytt SAS AmeX Plat med finere eurobonus-farge. Ser da at nr på baksiden for Hertz (@Aussie74 ) og de andre leiebilselskapene har endret seg.
    Logger inn på Hertz og legger til som ny CDP, og ser at der det med SAS AmEx Plat med EBB står CDP: American Express Premium Card
    - så står det for SAS AmEx Plat med EBG, CDP: SAS Eurobonus Gold Card.

    Har noen noen erfaring med hvilken som er mest "lønnsom"?
    (Ja, jeg kan ta en test selv, men det blir litt tynt for "empiri")
     
  4. kepiblanc

    kepiblanc Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Tillegg, med helt identiske søk, så får jeg opp laveste pris med AmEx CDP, mens SAS EBG og Tripit CDP kommer noen hundrelapper dyrere, og med denne meldingen øverst: "We are sorry. Your selection is currently unavailable. Please choose from the following vehicles for your chosen dates and location [NRX144]"

    Gjelder kodene der for bare noen kategorier, eller hva er greia?
     
  5. helifalcon

    helifalcon Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Har dette kortet book now pay later?

    Edit: Altså som hos Eurocard Corporate hvor beløpet faktureres når flyreisen foretas og ikke ved bestillingspunktet?
     
    Last edited: 11. aug 2017
  6. kepiblanc

    kepiblanc Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Har ærlig talt ikke peiling.
    Står pay at location på quote'n.

    2 av de 3 CDP jeg tester har jeg fått fra baksiden av AmEx-kort. Amex Premium CDP fra første SAS Amex Plat med EBB-status, og på nye amex med EBG-status kommer det opp som en SAS CDP?
    EDIT: Dette hos Hertz altså.

    EDIT 2: disse kodene bak på kortet er jo helt på trynet. Budget's kode på Amex med SAS EBG, blir DYRERE enn samme søket uten noen innlogging eller kode i hele tatt.
     
    Last edited: 11. aug 2017
  7. Supersergei

    Supersergei Aktivt Medlem

    Innlegg:
    469
    Likes mottatt:
    694
    Bonuspoeng:
    93
    Har nettopp skaffet meg SAS amex platinum.
    For å få CT må man ha omsetning på 100.000 kr ...gjelder dette ett kalenderår eller er det fra du får kortet og ett år fremover?

    Hvordan er det når man går fra feks EBB til EBG vil man da få automatisk tilsendt nytt amexkort med "Gold"?
     
  8. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,846
    Likes mottatt:
    7,978
    Bonuspoeng:
    183
    Hallo :) Kalenderår. Så du må omsette for 100k frem til 31 desember i år for å få CT.
    Du får nytt kort når du blir EBG
     
    Supersergei liker dette
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,658
    Likes mottatt:
    32,506
    Bonuspoeng:
    293
    Har aldri vært flink til å følge med på valutakurser, men denne gangen så var det en del ukjente faktorer og det avdekket seg tildels store variasjoner på de forskjellige kolonnene, så jeg ble litt nysjerrig.

    Når jeg drar kortet, hvilken kurs blir man belastet?

    Jeg har i de senere år ofte benyttet valutakakulatoren på dnb.no. Men der har man altså valget mellom sedler og overførsel...

    Så, jeg tar kontakt med chatten på Amex (DnB) og spør pent, hvilken kurs som blir valgt når man trekker kortet?

    Og får et goddagmann økseskaft svar: Dagens kurs...

    Med henvisning til dnb kurs liste: https://www.dnb.no/kursliste

    Akkurat som den gjør det så mye enklere, her er det jo hele 5 alternativer å velge mellom ...

    Jeg spytter eder og galle gjennom tastaturet på en pen måte, og staver ut spørsmålet mitt en gang til...

    Blir så henvist til Norges Bank sin kurs på http://www.norges-bank.no/statistikk/valutakurser/

    Og kundebehandler sier det da blir lagt på 1.75% på denne.

    Her er det iallefall bare en kolonne :)

    Er det noen som kan bekrefte avkrefte at dette er riktig?

    Slik sett er appen til SAS MC Premium et funn, der får du bare et svar.
     
  10. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Du blir belastet American Express sin markedskurs pluss valutapåslaget på bokføringsdagen. Kursene til DNB eller Norges Bank har ingenting med saken å gjøre. På samme måte er det Visa og MasterCard internasjonalt som avgjør kursen du blir belastet om du benytter deres kort.

    Visa og MasterCard publiserer historikk over sine valutakurser her og her, mens American Express ikke publiserer dette sentralt.
     
    Last edited: 14. aug 2017
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,658
    Likes mottatt:
    32,506
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, jeg forstår at det er vanskelig å vite eksakt, men det hadde vært greit å vite hva som gir så riktig bilde som mulig, slik at man har en ide når man bruker kortet, om hva det kommer til å bli. :)
     
  12. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Har lest artikler som har sammenlignet historiske valutakurser for Amex/Diners/Visa og MC og det er hele tiden forskjell på hvem som opererer med den beste kursen, selv om statistikk viser at Diners og Amex ikke like ofte vinner på dagskursen som Visa/MC.

    Det er helt umulig å forutsi hvilket kort du bør fiske opp fra lommeboka for å få mest gunstig kurs ettersom den først fastsettes tidligst dagen etter kjøpet. Det beste du kan gjøre er å være oppmerksom på hvilket valutapåslag kortutsteder tar samt ha i bakhode hvilket av betalingsnettverkene som oftest kommer ut på topp kursmessig.

    Har du vært i utlandet nylig og benyttet flere av korttypene kan du hente opp fakturakopiene dine og sammenligne hvilke kurser som ble benyttet på kjøp du gjorde som ble bokført samme dag.
     
  13. RoyceCrazy

    RoyceCrazy EBD

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    82
    Bonuspoeng:
    18
    Det har nok ingen ting å gjøre med Eurocard Corporate. Du har sikkert et TPC nummer på kortet som gjør at SAS fakturerer etter at reisen er gjennomført. TPC kan brukes uavhengig av kort, så du får dette til med AmEx også, hvis du bruker TPC nummeret ditt.
     
  14. helifalcon

    helifalcon Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Ikke helt. Dette fungerer uavhengig av flyselskap, Norwegian/BA/AirCanada osv.
    Får ikke lagt inn link, men google eurocard book now pay later så ser du hva jeg mener. Jeg fyrer avgårde en e-post til AmEx og sjekker, takk for respons.
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,658
    Likes mottatt:
    32,506
    Bonuspoeng:
    293
    Du misforstå @miura ... Jeg skjønner nå at personen på amex support ikke forstod heller. Jeg er nok ikke god på å forklare.

    Poenget mitt er ikke om jeg skal velge Amex, MC eller annet, men når man ser på kursene, så fremstilles det ofte slik som her:

    upload_2017-8-14_12-8-45.png

    Og da er det jeg undres, kortselskapene, vil disse gi kursen som står i kolonnene for Sjekk/Overførsel, eller Sedler. Eller kanskje benytter de Midtkurs?

    Jeg gjetter på at de bruker Sjekk/Overførsel, men jeg vet ikke sikkert. Akkurat for USD så er uansett ikke forskjellen stor nok til å gjøre meg søvnløs på natten, men for Sør Afrikanske Rand var det vesentlig forskjell, og da er det faktisk interessant å vite riktig kolonne :)
     
  16. RoyceCrazy

    RoyceCrazy EBD

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    82
    Bonuspoeng:
    18
    Aha, skjønner. Jeg har hatt personlig Eurocard Corporate med TPC, men ser at dette er funksjonalitet som tilbys for ikke-personlige firmakort. Jeg ser også at bl.a. DnB tilbyr det samme mot et gebyr på firmakort. Takk for info :-D
     
  17. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Den kursen som vises på DNB.no har ikke noe med kortbetaling å gjøre. De kursene viser kjøp salg av sedler eller ved overføring i nettbank/valutasjekk.

    DNB sine betalingskort får kursen sin fra hhv. Visa, MC og Amex og det er den du til syvende og sist blir fakturert inkl. et valutapåslag.
     
  18. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,362
    Likes mottatt:
    1,279
    Bonuspoeng:
    113
    Valutakursen varierer nok lite mellom betalingsnettverkene så lenge du velger et kort med 1.75% påslag (mange opererer nå med 2%...).

    Jeg synes egentlig det er misvisende å snakke om valutapåslag når grunnlaget ikke er interbank/midtkurs.
    I praksis betaler du to påslag; ett til kortselskapet og ett til banken, men kun det siste er oppført i prislisten.

    Uansett, dette blekner i forhold til hva det koster å velge belastning i norske kroner i utenlandsk minibank eller betalingsterminal.
    Én milliard kroner "kastes ut vinduet" hvert år som følge av feil valg.
     
    miura liker dette
  19. 1884derby

    1884derby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Hva er årsavgiften for SAS Amex Platinum om en har diamantstatus?

    Jeg ser jeg er trukket 1700 kr for dette, men mener jeg har lest et sted at den skal være lavere for diamant. (Det står sikkert et sted her i tråden, men ble litt mye å gjennomgå...)

    Takk for hjelp!
     
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,877
    Likes mottatt:
    57,457
    Bonuspoeng:
    293
    Det skal være 0,- for EBD.
    De trekker ofte årsavgift likevel. Send en mail og gi beskjed, så ordner det seg.
     
    1884derby liker dette

Del denne siden