Den er egentlig til overs. Men i tillegg til at langdistanseflåten har vært og er igjennom et omfattende serviceprogram siste året har det også vært en del snag med maskinene. Derfor har RKP vært veldig mye mer i lufta enn tiltenkt
De har også hatt ganske lav terskel på å bruke LN-RKP. Hvis de har kunnet unngå en typisk 3-timers forsinkelse med å dra frem LN-RKP så har de gjort det. Uansett, A330E maskinen som skal erstatte LN-RKP skal etter Airbus sine planer være klar i månedskifte april/mai.
Tvilsomt om det blir A350 dit, men jeg har hørt ubekreftede rykter om at SAS snuser på Toronto. Grunnen er vistnok at transfer er mye enklere til resten av USA der enn feks i NY, hvor man må igjennom imigration osvosv..
Det gir mening. I tillegg får man unnagjort amerikansk immigration i Canada slik at man lander rett på domestic gate i USA. Jeg holder fingrene krysset.
Serienummer (MSN) på første SAS-maskin har blitt endret til 358. I tillegg er nummer på de tre neste 378, 393 og 432. https://sites.google.com/site/a350xwbproduction/production-list
Det meldes på flyprat.no at første del av skroget på SAS sin første A350 (MSN 358) begynner å bli ferdig og skal snart flys til Toulouse for final assembly. Maskinen er i rute til levering i november 2019. Registrering på første fly blir SE-RSA navnet blir Ingegerd Viking.
Svensk registrering... var det ikke en gang noe snakk om at det var fordel for sas med norsk registrering?
Jo, før Sverige også ratifisere Cape Town-konvensjonen så var det en fordel med norsk register. Denne konvensjonen gir eier internasjonale rettigheter med hensyn på pant og sikkerhet i fly, etc.
Egentlig hadde HKG - MNL vært ett godt alternativ for en "Fith Freedom" rute for SAS. Ellers så setter jeg en knapp på at de setter den nye maskinen inn på CPH - HND også flytter de det utstyret som var på ruten over til CPH - BKK
Maskinen kommer til å rotere i langdistansenettet. BKK får nok aldri besøk av SAS igjen.. Det har de prøvd noen ganger
De kommer neppe til å sette A350 rett inn på en ny rute, og det er nok ikke før de har frigitt et par A340 maskiner (hvis de bestemmer seg for å beholde noen A340) at de vurderer å starte en ny rute. Så en realistisk start for eventuelle nye ruter med wide-body er nok ikke før sommeren 2020. Jeg tror nok vi kommer nok til å høre om planene for A321LR (som er ny kapasitet) før eventuelle nye ruter med wide-body.
Formulerte meg nok noe utydelig (beklager); tenkte på på langdistanse generelt og brukte denne tråden... I informasjon rundt A321LR ble det sagt: "Kommunikasjonen om de nye rutene påbegynnes fortløpende i løpet av året, med start våren 2019."
Men får å ta denne tråden tilbake til topic... Monteringen av SAS sin første A350 har nå startet i Toulouse. De første delene ankommer i disse dager det som kalles "Station 59". https://sites.google.com/site/a350xwbproduction/production-list
Halepartiet på første SAS A350-maskin (SE-RSA) er nå ferdig i Hamburg, og skal sendes med "Beluga"til Toulouse. Da er ting i rute for at maskinen skal inn i final assembly i juni. https://twitter.com/Tobias_Gudat/status/1132611155988553732/
Da har SAS sin første A350-maskin (SE-RSA) kommet inn til final assembly (FAL) Maskinen har serienummer (MSN) 358. https://twitter.com/FlyingHighRyan/status/1138827763970969606/
En ansatt hos en leverandør hos Airbus har vært på omvising på FAL, og har tatt bilde med SAS sin første A350 (MSN 358) i bakgrunnen. Vi ser at SAS-maskinen nå er satt sammen, den har fått påmontert horisontal stabilisator med SAS-logo og også vinger. https://twitter.com/gandtea/status/1143766471430066176 Da er det forhåpentligvis ikke veldig lenge til maskinen er ferdig skrudd sammen, og skal til malehangaren...
Satser på at oversikten på sas.no stemmer og at det blir A350 t/r CPH-PEK i februar - gleder meg! "Billig" ble det jo også med den pågående kampanjen kombinert med SAS MC
SAS sin andre A350 (MSN 378) har nå kommet inn til FAL (Final Assembly Line), denne skal etter planen leveres halvannen måned etter første maskin. https://sites.google.com/site/a350xwbproduction/production-list