Så akkurat et noe snodig svar fra SAS under et bilde de la ut på deres facebookside. Regner med at Niklas i SAS tar feil i sitt svar her?
Høres veldig rart ut. Sas har publisert setekartet for A359 på sas.no og ExpertFlyer. Det ser slik ut.
Et raskt googlesøk sier meg at 330 er 5.26m og 350 er 5.61m bred innvendig. Du får ikke to seter til på 35cm.
Dette er setekartet for CPH-ORD på første ordinære flyvning: Satser på at det er er tilfelle av mangel på kunnskap hos Niklas.
Ja har booket meg en tur til ORD selv og har samme setekart på mine flights med a359. Kan aldri se for meg at de skulle velge 2-2-2 på sitt nyeste produkt, så regner med dette er en bommert fra 1. linje support.
Som sagt så er det ikke uvanlig at SAS kundeservice på Facebook (og sommervikarer som jobber der) tar feil... Maskinene får 1-2-1. Edit: Det er mulig kundeservice har blitt forvirret av en eksempel-layout på kabinene som ble publisert når SAS bestilte flyene. Det var før SAS sin nye kabin med 1-2-1, der vises det 2-2-2. Edit 2: Dette er nok bildet kundeservice har blitt lurt av... Det ble vist frem i 2013, før SAS fikk ny kabin... Det er første treff på Google hvis du søker på "SAS A350 cabin layout". Siden den tid har SAS også utvidet seter i Business på A350 til 40 (slik som A340).
Syns det er litt trist jeg.. når 1.linje support/kundeservice kan null og niks om produktene de selger (men det er en gjenganger i alle butikker nå til dags)
Riktig konfigurasjon på SAS sin maskin er: 40 seter i SAS Business (1-2-1) 32 seter i SAS Plus (2-4-2) 228 seter i SAS Go (3-3-3) Så, totalt 300 passasjerer med SAS i en A350-900. Sammenlignet har SAS sine A340-300 som skal erstattes 242 seter (40, 28, 179). Så en A350 får en kapasitetsøkning på 58 seter.
Ser at SAS har valgt å sette inn 8 rader med C seter foran i kabinen. Dette er samme som Finnair har gjort på sine A350. Jeg har flydd AY A350 noen ganger i C og jeg opplever at det er ganske trangt i lengden. Nå har jeg bare flydd mellom HEL og LHR men ville ikke flydd med dem i C på langdistanse. QR har f. eks 6 rader med C på samme plassen og CX har 7 rader på A350.
Jaha... Nå har Cathay også 8 rader med C i kabinen foran hvis du ser på den midterste raden. Grunnen til at Cathay sine vindusrader kun har 7 seter er at de har ekstra skap bak toalettene. Setene som Cathay og Finnair bruker er ganske identiske, begge er basert på Zodiac Cirrus III.
Ja, det stemmer med CX i midten, men jeg sitter alltid ved vindussete Men CX har en lengde på setet som er 82 inches når det er lagt ned mens AY har 78 inches setelengde. Det høres ut som en liten forskjell, men jeg har prøvd begge setene og AY oppleves som god del trangere enn CX. Setene kan være de samme men oppsettet er ulikt. Nå vet jeg ikke hvilken lengde SAS kommer til å ha på sine A350 seter i C, men det finner vi vel snart ut QR er jo selvsagt i en helt annen klasse.
SAS legger i disse dager ut noen bilder fra montering av Ingegerd Viking (MSN 358) på Twitter i disse dager, dette er bilder som er litt utdaterte nå, monteringen av Ingegerd Viking begynte i begynnelsen av juni. Dette stemmer dog ganske godt med hvor maskin nummer to, Hagbard Viking (MSN 378) til SAS nå er i prosessen: https://twitter.com/SAS
Da er det bekreftet at SAS får ny leverandør av Internett på A350-maskinene, Internett blir levert av Inmarsat GX Aviation, og produktet vil være på nivå med hva SAS allerede har fra Viasat på short-haul flåten. Systemet blir pre-installert på A350-maskinene hos Airbus. https://www.inmarsataviation.com/en...-to-offer-gx-aviation-inflight-broadband.html
Er det meg som misforstår eller skriver SAS at de har bestilt og skal få levert 5 Airbus 330 enhanced?
Disse fem flyene er allerede levert, første i 2015 og det siste i sommer: https://www.airfleets.net/flottecie/SAS-active-a330.htm
SAS viser i disse dager bilder fra montering av sideror/vertikal stabilisator på Ingegerd Viking, dette ble jo gjort i slutten av juni... Men uansett fint å få noen bilder!
Se der, jeg har bare fått med meg en bestilling på A330neo, som jeg trodde skulle leveres nå om ikke så lenge. Ikke at A330 familien også har blitt oppdatert. Det var jo gode nyheter også lærte jeg noe nytt i dag. Takk takk.
SAS har ingen eller har bestilt 330neo. De har nå 5 «nye» 330E. Den første, LN-RKR kom i sept 2015 og den siste av fire på rappen, LN-RKU kom i april 2016. RKS og RKT i mellom der. Den femte, som kom nå i juli for å ta over for LN-RKP ble tilleggsbestilt og heter SE-REH.