Hei, hadde tenkt å booke bonusreise til new York med poeng, men ser at det ikke finnes reiser til mer normal poeng-nivåer på business men masse i go og plus? Hva er grunnen til dette? Og er det noe som varierer veldig?
Tilbud og etterspørsel. Svært mange brenner inne med poeng etter Covid og vil benytte de, spesielt ettersom SAS har hatt litt økonomiske problemer den siste tiden.
Hver avgang slippes som oftest to bonus biz-seter. Er du ikke rask, så risikerer du å ikke få booket de setene du vil ha.
Det @bombusfervidus sier. Vanligvis kun 2 ledige businesseter pr avgang. Muligens de slipper enda 1-2 nærmere avgangsdato, men dersom du skal være sikret business med SAS, på en spesifikk dato, så må du sitte klar med bookingfingeren 330 dager før avreise…
Hmm, jeg har fulgt med på et par avganger til EWR fra Oslo og CPH i høst og der er det null - 0 - seter booket på Expertflyer seatmap, men ingen ledige awardseter. Det er jo litt merkelig dersom de alltid legger ut to seter...
SAS har normalt lagt ut to seter i C på hver flyvning. Muligens noe begrenset på LAX, MIA og NRT, men det er ikke gitt at alle som booker velger seter med en gang. ORD er den absolutt enkleste destinasjon med SAS, EWR har normalt ikke vært vledig presset.. Samtidig kan det jo være at SAS har vært ekstra restriktive med seter i den senere tid.
For dem som da sitter og ser 330 dager frem i tid... man booker tur og retur som enkelt-reiser, for deretter å ringe inn og få dem spleiset? Eks: Om t/r koster 100k poeng, så må du egentlig ha 120 på konto for å ta to enveis, deretter fikser SAS det som en tur og tar 100k betalt? Og hvordan er dette med CT? Det blir jo da en CT hver vei, men disse slås også i sammen og de frigjør den ene CTen?
Det går ikke spleise to enveis uten å kansellere den ene og så satse på at setene blir lagt ut igjen etter kanselleringen. Den "tryggeste" oppskriften er følgende: 1. Bestill utreise 2. Vent en dag eller to på at det legges til ut en retur som er kompatibel med valgt utreise. Denne skal ikke brukes, så det har ingenting å si når den er eller hvilken klasse den er i. 3. Ring SAS og be dem legge til den midlertidige returen. Istedenfor en enveisreise har du dermed en t/r som du kan endre seinere. 4. Vent til billettene på faktisk returdato legges ut. Gå til https://www.sas.no/managemybooking/ og endre bookingen din til setene som akkurat ble lagt ut i business.
De fleste (rutinerte) ringer nok ikke inn men: - Booker en-veis begge veier - På et tidspunkt med "lite" trafikk på bestilling av bonus-billetter: kansellerer begge reiser, billetter dukker (forhåpentligvis) opp igjen og booker deretter t/r.
Dette er risikosport og man må være innstilt på at man ikke nødvendigvis får plassene. Dersom en synes det er viktig å ha kontroll over bookingprosessen ift. valgte dager eller reiserute er jeg tilhenger av å følge @Jorge sin oppskrift som "den riktige"
Ulempe med dette er at at endring på sas.no krever at du har dobbelt opp med poeng på konto, da den tilsynelatende vil gjøre nytt poengtrekk før det gamle tilbakeføres.
Denne er gull! Rett og slett skikkelig lur, faktisk. Og billettene kommer ut igjen nesten alltid, dersom de ligger langt frem i tid.
Funker som regel. Men tiden fra man har sluppet de løs til tiden de er tilbake i ny booking gir begynnende hjerteinfarkt
Men vil det være mulig å bare beholde enveis bilettene å bruke disse? F.eks fra oslo til miami biz bestilles 330dg før som enveis. Så vente til returen blir lagt ut å bestille denne som en enveis tilbake. Hva er ulempene med det?
Du betaler 60% av t/r for en enveis. Med FP4 koster turen 30k pr vei totalt 60k per pers. når den bestilles som t/r. Som enveis blir det 36k pr vei totalt 72k pr pers. Det er litt dyrere men man er da garantert setene uten og surre noe mer.. Har gjort dette noen ganger på seter jeg ikke har villet tatt noen risiko på,.