Hei! Jeg har kjøpt SAS Business Saver-billetter på strekningen Mexico City-New York-Oslo. Etter at bestillingen har gått gjennom ser jeg på bekreftelsen at vi er plassert i Economy-seksjonen av United-flyvingen som opererer Mexico-New York, selv om billettypen er SAS Business Saver også på denne strekningen. Jeg tok kontakt med SAS som da sa at de ikke kan garantere business-plass på United-flyet. Den ekstra plassen og komforten i business-seter var hele forutsetningen for at vi ville betale ekstra for billettene, og reisen fra Mexico til New York er lang. Er det ikke villedende markedsføring å selge et produkt de ikke kan levere?
Vi kjøpte PLUS også oppgraderte vi til Biz med poeng på OSL-EWR-LAX. Det ble ikke oppgradert noe, ei heller "eco premium" på United. Selv om vi hadde PLUS billett for penger. Men av en eller annen grunn fikk vi Premier Access med FT og nest beste boardinggruppe... mager trøst.. Kan fortelle deg at nedturen fra nye SAS Biz til midtsete på United var stor!!
Jeg vet ikke hva T & C sier på dette punkt, men antakeligvis er det der et forbehold om plassering på codeshare-flyvninger. De gangene jeg har hatt SAS Plus på IC, har jeg alltid havnet i vanlig eco hos UA.
jeg tar dette som at dette bare gjelder Plus (siden endel ikke har premium økonomi) biz derimot har jo alle og burde være selvfølge. helt klart villedende markedsføring hvis man blir plassert i eco.
Huff, dette er skikkelig kjipt. Jeg hadde blitt så pottesur om noe sånt hendte meg at jeg vet ikke hva jeg hadde gjort. Har selv opplevd ett par ganger å bli plassert i økonomi på f.eks. United når jeg har reist over i SAS Plus, men da har jeg vært klar over det og det har vært korte distanser. Men hadde det skjedd når jeg hadde bestilt Business så hadde jeg jaggu blitt skikkelik skuffa og ikke minst forbanna. Men siden jeg har opplevd det med Plus/økonomi så ville jeg nok ha vært veldig obs på dette problemet også ved en Business-bestilling. En måte å komme unna dette på kunne vel ha vært å bestille gjennom United, men da hadde kanskje prisen blitt en helt annen.
Et skudd i blinde: Ruten flys med 737. 737 har kun såkalte "first class"-seter (og ingen seter de kaller Business). First er over business. Business blir da økonomi?
Jeg er med på at man ikke nødvendigvis vil få domestic F hos United om man har bestilt Plus. Det aksepteres. Men bestiller man en Biz billett, så er det Biz uansett om den er Saver eller ikke. Jeg støtter fullt ut de som reagerer på det.
Nope, internasjonal Biz skal matche domestic F. Det eneste som evt kunne forsvare det var hvis flyet bare har økonomi, men da burde det også framkomme av bestillingen.
En ting jeg kom til å tenke på. SK greier ofte ikke å reservere sete hos United. Prøv å gå inn på United.com, bruk booking ref og se på sete reservasjon, kanskje får du der til å sette deg på domestic F.
Off. hadde og blitt sur. kjøper man biz hadde jeg forventet at du fikk biz hele veien og om ikke burde der være tydelig merket under bestillingen at på den og den fligth blir du plassert i eks ECO...
Ut i fra egen erfaring så vil jeg anslå at ca 8 av 10 turer med SK der det er videreforbindelse med UA blir satt i First. De resterende blir satt i eco. Jeg har gjort meg opp en formening om at det er en viss sammenheng mellom hvilke bookingklasser som er tilgjengelige på UA flighten. Dersom det bare er dyre F klasser igjen blir det mappet til eco. Forøvrig så er jeg helt enig, når jeg bestiller en business billett med SAS så forventer jeg å få videreforbindelse i business og ikke i eco. Min løsning på problemet er å booke alt igjennom Berg-Hansen, da får jeg reiser utstedt på SK 117- dokument, samt super service og oppfølging. Berg-Hansen har også den strålende funksjonen at du kan velge seter på alle fly før du bestiller
På ingen måte overraskende at man i flybransjen har et avslappet forhold til dette med å levere det man selger.... Sitter nok noen i salgsavdelingen til SAS og ler godt av de dumme kundene som tror at det kjøper Businessbillett når det står Business i bestillingen. Det hadde kostet de noen timer med utvikling å legge på en melding om at det kun er Business på den ene strekningen i bestillingen, men da hadde de vel ikke klart å lure så mange kunder....
Vært i samme situasjon noen ganger før. Booket Business Saver på sas.no til MCO via EWR, med samme rute hjem. Bortover var det foran i tordenfuglen helt ned til palmeland, men på returene mellom MCO og EWR har det vært bak i skuta. Har også opplevd dette en gang på bonusbilletter. Har prøvd å klage til SAS, men bare fått svada svar tilbake om at de ikke kan garantere hvor man blir plassert hos ett annet selskap. Ingen kompensasjon å hente heller. Er flotte greier som dette som gjør at jeg velger Star Alliance fremfor andre allianser
Det normale er at man blir booket i UA First på SAS Business Saver billetter. Vil tro at dette avhenger av bookingklasser og hva som er tilgjengelig hos UA ved bestilling. Les nederst her:
Det er det neppe. Og nå står det heller ikke om trådstarter booket selv, brukte byrå eller ringte callsenter. Hos SAS har man jo også 24 timers angrefrist, så er man ikke fornøyd er det jo bare å kansllere/refundere og prøve å finne noe som passer bedre.
Det står på SAS sine sider at det ikke er garanti på hvilken bookingklasse man havner i på den delen av reisen som er med andre flyselskaper. Utfordringen her er at United og SAS sine bookingklasser ikke matcher hverandre 1:1, og alle bookingklasser kan ikke kombineres sammen. Systemene til SAS (Amadeus) og United (Shares) er også ganske forskjellige, det gjør det ikke akkurat lettere. Det vanligste problemet er at ofte at Z eller P ikke er ledig hos United (disse er domestic First "saver" altså ufleksible. Du vil da havne i E, som er fullpris Economy. Disse bookingklassene står på "Electronic Ticket Itinerary and Receipt" som kommer fra SAS. Booker du en vanlig Business billett (ikke Saver) fra SAS som havner i D eller C så kan disse kombineres med A eller F som er fullpris "domestic First". Man kan uansett enkelt se dette i "CheckMyTrip" eller på United sin egen side, er man ikke fornøyd kan billetten refunderes uten kostnad i 24 timer. Personlig så booker jeg nesten alltid billetter med SAS til USA hvor deler av ruten inkluderer United eller andre selskaper via SAS på telefonen. Verktøy som ITA Matrix er veldig nyttige for å finne riktige bookingklasser.
Jeg har flydd på discounted business med både LH, AC og Austrian og har da havnet på UA first på US domestic. Jeg regner med at det er dette de fleste regner med at de får når de kjøper business saver også hos SAS. Plus er en annen sak.
Jeg mener å huske at sist jeg reiste med LH på business så var dette på en P-klasse billett (discounted business). Jeg havnet da i First på UA domestic. Betyr dette at jeg hadde flaks og havnet på First?
Som pendler mellom Norge og Houston kan jeg bekrefte det andre sier om at dette er et issue med bookingklassene, og at f.eks Z ikke er ledig hos United selv om du har fått det på SAS. En av grunnene er at amerikanerne bestiller billige økonomibilletter lang tid i forveien og oppgraderer for poeng umiddelbart etterpå. Derfor er det alltid smekkfullt på United First (biz). Dersom du flyr SAS til USA og skal videre med United innenriks vil jeg fraråde å bruke nettsidene til SAS som ofte bare har 1 eller 2 alternativer, men heller reisebyrå/telefon. Da kan de finne en rute via EWR/ORD/IAD hvor United har ledige biz seter.
Takk for svar. Jeg forstår at jeg burde finlest betingelsene her, men jeg mener likevel at det er direkte misvisende når SAS selger businessbilletter som i praksis ender opp med å være vanlige economy-seter. Jeg kommer til å gjøre det svært klart overfor SAS at dette er en kundeopplevelse jeg er meget misfornøyd med, og man skulle tro at de har en viss egeninteresse i å ha fornøyde kunder.