Etter så mange middelmådige tilbakemeldinger på cateringfronten fra de siste dagers reisebrev prøvde jeg å finne ut hvem som leverer denne maten. Det fant jeg ikke ut, men det viser seg at SAS akkurat har signert kontrakt med en ny leverandør. Fra og med november 2022 skal Newrest Inflight Logistics være cateringleverandør på de skandinaviske hubene Oslo, Stockholm og København. Jeg siterer skamløst fra pressemeldingen: Newrest Inflight Logistics (N.I.L) is a joint venture signed in July 2021 between Inflight International Logistics (I.I.L.) and Newrest group. The operations will take place in brand new catering units. They are thinked to answer to Newrest’s high-quality services commitments and the market requirements thanks to the use of the latest technologies and innovations. The partnership with SAS is led by innovation in all aspects of procurement, inventory management, culinary design, quality control, digital solutions, and sustainability. Inflight International Logistics and Newrest both have a long-standing experience and reputation with Scandinavian Airlines. I.I.L’s strong local content and cultural understanding combined with Newrest’s international exposure, long-haul experience, technical innovation and base-catering partnerships, will certainly provide for a successful long-term partnership with SAS. Av referanser så lister de blant annet opp: Aegean, American Airlines, British Airways, AeroMexico, Air Algerie, Air Canada, Air China, Airfrance, Brussels Airlines, Cathay Pacific, Delta, Emirates, Etihad, KLM, Lufthansa, Norwegian, Qatar, Ryanair, SAS og United. Hva de leverer til alle disse er vanskelig å si, men de har 86 produksjonsenheter fordelt på 35 land som leverer 464.735 måltider hver dag. Noen av disse blir servert i 27 lounger. Hvem gleder seg til ny cateringleverandør? Fotoshooten er allerede gjort, men alle dørene var stengt.
Det er vel bare 2 grunner til at man bytter leverandør! Enten er leveransene for dårlig (presisjon og kvalitet)? Eller så er de for dyre i forhold til alternativene? SAS sparer alle steder de kan, så jeg heller mot det siste selv om kvaliteten hos dagens leverandør ikke er mye å skryte av.
Denne svinefiletretten for 2 uker siden ARN-LPA er noe av det beste jeg har fått servert i Plus forresten
Jeg har også fått mer enn spiselig mat i Plus i det siste, men jeg er ikke så fan av "ukokte" poteter.
Jeg må innrømme at jeg ikke har helt troen på dette. Det skriker jo LCC av SAS som for tiden tar betalt 100 kroner for ett skjema man må fylle ut før reise til USA og jeg er jo selvfølgelig redd for at det fortsetter i samme retning i form av servering ombord.
Rimelig sikker på at dette er kommunisert internt i SAS som kostnadsbesparende og bedre. Jeg sitter med en liten følelse om at førstnevnte i alle fall stemmer. På den positive siden: Kanskje slipper vi den blå boksen påtegnet diverse (misdannede) sædceller.
Gleder meg til en blanding av maten servert på Delta, Air China, Ryanair og Norwegian. Hvis folk har sutret over maten før så...... Nei, for å være litt seriøs. Jeg mener at mye av matrettene SAS har på menyen er gode, men at tillaging og presentasjon har vært for dårlig. Jeg tviler på at SAS skal redesigne verken måltider, eller utseende på cateringkonseptet sitt. Men hvis en ny stor proff leverandør kan jobbe med å feks koke potetene nok. Og legge opp en salat så den ser sånn ca delikat ut. Ja da kan det potensielt bli bedre. Så får vi håpe at økonomien i den nyforhandlede kontrakten ikke er så stram at mat kvalitet og innhold blir kuttet enda et hakk nedover.
Har fått kliss lik rett mange ganger nå, hvor eneste forskjell er roast beef, kalv eller svin kjøtt fillet. Helt enig i at den er rimelig bra, men kalv var nok bedre enn de 2 andre variantene. Mørere kjøtt. Svin kom på andreplass og kylling til sist
Enig her også. Og poteter spiser jeg ikke uansett. Så de kunne latt dem ligge under bakken ute på et jorde i Sverige for min del
Det er en mulighet at de oppgraderer kvaliteten på maten, for koster det ca 100 kroner pr billett å servere god kvalitet, så er det ikke noe problem for meg å legge på 100 kroner på en SAS Plus Billett slik jeg ser det
Jeg har vært veldig fornøyd med maten i Plus. Og har bare flydd SAS longhaul i C en gang, så vet ikke hvordan det pleide å være før Covid. Men det vi fikk servert på vei ned til MIA både i kvalitet, mengde og utvalg var stusselig, og dårligere enn det meste annet jeg har spist i eco på fullservice flyselskap. Til og med DY serverte bedre mat i Premium eco longhaul før de gikk åt skogen med dem. Og når det gjelder mat i C har jeg bare SQ å sammenligne med, og det blir kanskje urettferdig uansett
Gate Gourmet er dagens leverandør. Lurer på hvor Newrest skal etablere seg på Gardermoen? LSG la jo ned virksomheten, og Select Service Partner AS er i de lokalene nå.
Dette kan bli spennende, men litt skeptisk... Lurer på om dette kan bety at polarrullen blir borte, eller om den overlever overgangen til ny leverandør? Får håpe det ikke betyr at SAS velger å "forbedre" bort servering på en del ruter.
Rimelig sikker på at bytte av tjenesteleverandør ikke er basert på ønsket om en bedre opplevelse for kundene. Inntil det motsatte er bevist, tror jeg hensikten er å gjøre det billigst mulig for selskapet så lenge man kan opprettholde en slags minimumsstandard som gjør at ikke absolutt alle klager... Kanskje vi kan komme til å savne Polarrullen og dårlig kokte poteter som tidligere tiders smaksopplevelse ?
Air China sin serverig om bord har da vært helt ok, men veldig varierende. De gangene jeg har flydd med dem, så har det ikke stått tilbake for SAS
De burde valgt DO&CO (hvis det hadde latt seg gjør). Da hadde de virkelig vært blant topp 3 i Europa.